G4Media.ro

Cea mai faimoasă vioară a lui Paganini își dezvăluie secretele cu ajutorul…

Captura X, ESRF

Cea mai faimoasă vioară a lui Paganini își dezvăluie secretele cu ajutorul razelor X

Este una dintre cele mai faimoase viori din lume: „Il Cannone”, instrumentul preferat al marelui compozitor italian Niccolo Paganini, a fost supus unui control medical de înaltă tehnologie la Sincrotronul din Grenoble în acest weekend, unde a fost scanat din toate unghiurile, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.

Un „vis” sau o „experiență fantastică”, potrivit celor implicați, scopul testelor a fost acela de a evalua starea sa de conservare, dar și de a înțelege mai bine ceea ce face din el un „instrument excepțional”, în special prin analiza structurii lemnului său.

Deținută timp de aproape patruzeci de ani de maestru, care a lăsat-o moștenire orașului natal Genova la moartea sa, “tunul”, supranumit astfel pentru puterea „vocii” sale, a fost realizat în 1743 de celebrul lutier din Cremona Giuseppe Bartolomeo Guarneri del Gesu.

Considerat neprețuit, acesta este în prezent piesa centrală a muzeului din Genova, de unde este scos foarte rar și în condiții de securitate foarte stricte. Printre puținele persoane cărora li se permite să cânte la ea se numără câștigătorii Concursului Internațional de Vioară Paganini, care are loc o dată la doi ani la Genova.

Cu toate acestea, vioara a ajuns până la Grenoble pentru a fi supusă unei „analize nedistructive” la European Synchrotron Radiation Facility (ESRF), un accelerator de particule de a patra generație.

Această tehnică, numită microtomografie cu raze X, a fost testată în prealabil pe alte două viori din motive de siguranță. Ea oferă posibilitatea de a reconstrui o imagine 3D a viorii până la nivelul structurii celulare a lemnului, cu posibilitatea de a mări local oriunde până la scară micrometrică, au explicat specialiștii responsabili de proiect.

“Puține defecte”

Pentru studiu, realizat la cererea conducerii concursului Paganini, instrumentul a fost închis într-un tub de sticlă plasat pe un aparat, el însuși închis într-o cușcă de sticlă mai mare, astfel încât condițiile de temperatură și umiditate să rămână adecvate, „cea mai mare temere a noastră”, au mărturisit membrii echipei științifice.

Analiza a constat în „o scanare completă la 30 de microni pentru a face o hartă a eventualelor defecte, dintre care am găsit foarte puține în cele din urmă”, urmată de zoom-uri și mai apropiate pe zonele importante, a explicat cercetătorul Paul Tafforeau, responsabil de „linia de lumină BM18”, numele vastei săli de mașini în care s-a desfășurat experimentul.

Utilizând o doză foarte mică de raze X, echipa a fost preocupată să nu pună vioara „în pericol”, a precizat fostul paleontolog, care s-a ocupat în ultimii ani de alte artefacte prețioase, precum craniul lui Toumaï, cel mai vechi reprezentant cunoscut al umanității, și fosile extrem de rare ale dinozaurului cu pene Archaeopteryx.

„Primul obiectiv este conservarea. Dacă anumite defecte vor trebui reparate, vom avea toate detaliile” pentru a le corecta, explică Tafforeau. Pentru acest violonist amator, „a lucra la această vioară a fost un fel de vis”.

„Al doilea aspect este că rămâne un instrument excepțional pentru calitățile sale sonore, iar cu ajutorul acestor date sperăm să înțelegem mai bine de ce are un sunet atât de bun”, a adăugat el.

Abstinență

„Este emoționant, este o experiență excepțională”, a declarat entuziasmată consulul general al Italiei la Lyon, Chiara Petracca, care a fost invitată la eveniment.

„Acest experiment fantastic, aflat la intersecția dintre știință, muzică și istorie (…) deschide noi posibilități pentru studierea conservării instrumentelor muzicale antice”, a remarcat Luigi Paolasini, care a condus proiectul la ESRF.

„Logistica a fost foarte complicată, deoarece noi nu suntem un muzeu: muzeele sunt obișnuite să transfere opere de artă”, a subliniat el, precizând că instrumentul este „asigurat cu 30 de milioane de euro”.

Rezultatele scanării vioarei vor dura luni de zile pentru a fi analizate în detaliu.

Oricare ar fi rezultatele, Alberto Giordano, curatorul prețiosului instrument din Genova, subliniază că este esențial să se manifeste „extremă prudență, chiar abstinență” cu vioara pentru a se asigura că aceasta este transmisă „nealterată generațiilor viitoare”.

„Eu îmbătrânesc, dar el rămâne la fel, și asta e bine”, glumește el. „Este ca portretul lui Dorian Gray, rămâne la fel de proaspăt ca un trandafir”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează