G4Media.ro

Ce nu înțeleg cei ce ne propun creșterea impozitelor (Op-ed)

Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin

Ce nu înțeleg cei ce ne propun creșterea impozitelor (Op-ed)

O creștere a ponderii veniturilor bugetare în PIB altfel decât prin îmbunătățirea colectării ar fi o greșeală. Cred că același mesaj îl transmitea și Mugur Isărescu în anul 2000, când a fost prim-ministru și, e de presupus, a avut posibilitatea, pe care nu o ai în general ca guvernator, de a se referi public și fără restricții la cum ar trebui concepută politica fiscală în ansamblul ei. În „Oferta mea electorală” (p. 18) , în calitate de candidat la alegerile prezidențiale, spunea că ar trebui: „…să asigurăm oferta de servicii publice fără să mărim impozitele sau să contractăm împrumuturi publice peste măsură.” În perioada 1995-2000, ce a precedat acea afirmație, media veniturilor bugetare definite pentru a nu cuprinde contribuțiile sociale imputabile (adică acele contribuții care deși nu sunt plătite de unii angajați ai sectorului public sunt contabilizate ca plătite) fusese de 28,4 la sută din PIB, cu valori ce au tins să crească de la 25,9 la sută din PIB în 1996 la 30,3 la sută din PIB în 2000.

Se pare că societatea noastră are nevoie periodic de reamintirea acestui mesaj. Într-adevăr, experiența noastră a arătat că în perioada 1995-2019 nu am putut colecta venituri nete de contribuțiile sociale imputabile mai mult de 27.5 la sută din PIB, indiferent dacă ratele de impozitare au fost mai mari sau mai mici.

În prezent, lucrurile sunt interpretate ca și când o sarcină fiscală medie de aproape 28 la sută din PIB în perioada 1995-2019 ar fi indicatorul unui eșec. Dar lucrurile nu stau deloc așa. Sunt țări care au sarcini fiscale medii în aceeași perioadă similare (Japonia 27,7 la sută din PIB) sau chiar mai mici (Elveția 26,9 la sută din PIB; SUA 26,2 la sută din PIB), și cu toate acestea oferă bunuri și servicii publice de cea mai înaltă calitate cetățenilor lor. În urma prezentării acestor comparații mi s-a replicat direct sau indirect, în discuții private sau prin articole și interviuri că aceste țări nu se compară cu România, că au alt contract social, că nu au avut război pe teritoriul unora dintre ele etc.

Eu cred că avem același tip de contract social, singurul care poate exista, și anume cel referitor la relațiile de putere: transferul puterii de la oameni către cele trei puteri ale statului: executivă, judecătorească și legislativă. În teorie, contractul social este similar, dar în practică au fost în ultimii 30 de ani și încă continuă să fie diferențe referitoare la separația dintre aceste puteri (vă aduceți aminte de Ordonanța 13/2017?), la domnia legii, la integritatea guvernelor, la clarificarea drepturilor de proprietate, la barierele existente în calea dezvoltării sectorului privat, care au acționat, toate împreună, ca mecanism de a menține dependența înaltă de redistribuirea de la buget pentru un număr mare de oameni.

Da, aceste diferențe există, dar ele nu sprijină ideea de creștere a impozitelor, ci arată că ideea este mai degrabă strategic eronată. Problemele pe care tocmai le-am enumerat au făcut ca, dat fiind nivelul de impozitare, care în România a fost mai degrabă relativ mare, dacă mă refer, de exemplu, la impozitarea muncii, colectarea veniturilor să fie relativ redusă.

Acestea sunt problemele a căror rezolvare a fost sistematic ocolită sau amânată. Dacă ele ar fi fost rezolvate la timp, țara ar fi fost mai dezvoltată și, sunt sigur, la nivelul dat de impozitare, colectarea ar fi fost mult mai bună. Am fi fost mai aproape de sarcina fiscală, definită ca mai sus, înregistrată în UE în perioada 1995-2019, care a fost de 39,4 la sută din PIB. Dar pentru acest lucru ar fi trebuit ca în cei 30 de ani să aderăm pe deplin la principiile contractului social, nu așa cum am făcut-o noi, acceptând sistemul în mod declarativ și neacceptându-l în esență. Așa ne-am fi putut ajuta singuri și acesta este sensul în care ar trebui să ne ajutăm singuri în această perioadă. Pentru că problemele menționate nu au fost rezolvate, țara a rămas relativ săracă, fiind în ultimii 30 de ani pe penultimul loc în UE din perspectiva nivelului de trai. De aceea milioane de români au plecat să facă munci grele în Italia, Spania și alte țări.

Revenind strict la problema fiscală a României, trebuie spus clar că nu nivelul impozitării este problema, ci nivelul relativ slab de colectare. Sunt însă unii analiști, politicieni sau economiști în societatea noastră care cred că pot crește impozitele pentru a colecta mai mult, cu atât mai mult cu cât, după 2014, sarcina fiscală definită ca mai sus a scăzut în România la aproximativ 26,2 la sută din PIB în medie în perioada 2015-2019. Acum, când pandemia a făcut necesară creșterea cheltuielilor și deficitul bugetar a crescut, ideile referitoare la necesitatea creșterii impozitelor au apărut din nou, fiind tactic greșite, și sunt susținute mereu cu ușile închise. Cei ce susțin creșterea impozitelor vorbesc în public doar de creșterea veniturilor.

Problema fiscală a României este pe partea de cheltuieli și, natural, acolo trebuie rezolvată. O creștere a impozitelor nu rezolvă nicio problemă, dar creează probleme. Ce vor gândi cei din sectorul privat când vor vedea că impozitele pe venitul personal au crescut? Vor gândi că guvenele din periaoda 2015-2019 au crescut excesiv salariile din sectorul bugetar și au promovat concomitent o reducere relativ mică de impozite, iar acum plătesc acele creșteri reducând veniturile nete ale angajaților din sectorul privat. O vor privi ca pe o atitudine segregatoare, disprețuitoare față de sectorul privat.

Pe bună dreptate, se vor întreba de ce dacă problema a fost în special creeată pe partea de cheltuieli nu se rezorvă tot acolo. Oare acei angajați din sectorul privat ar trebui să se întrebe și dacă a existat o abordare sistematică pentru a-i pune într-o poziție mai puțin bună, comparativ cu sectorul public? Sau dacă a existat o politică salarială orientată spre a da impresia că statul este un angajator mai generos și mai de dorit? Este greu să nu gândești că, așa cum spunea prim-ministrul Isărescu, „Am exagerat în a lua de la unii pentru a da altora. Bunăstarea unor categorii de populație a ajuns să depindă din ce în ce mai mult de redistribuirea bunurilor și a resurselor” (Mugur Isărescu, „Oferta mea electorală”, p. 13).

Am scris un articol în care am explicat ce nu înțeleg cei care propovăduiesc creșterea impozitelor, de ce printr-o astfel de politică ei acționează desconsiderând principiile care ar trebui să ghideze politica fiscală. Acel articol se numește „Politicile macroeconomice, pandemia și disprețul față de principii” (publicat pe http://www.opiniibnr.ro/index.php/macroeconomie/418-politicile-macroeconomice-pandemia-si-dispretul-fata-de-principii). Citiți, vă rog, secțiunile a șaptea, intitulată „Politica fiscală fără principii”, și a opta, intitulată „Ce nu înțeleg cei ce vor creșterea impozitelor în 2021”.

Dacă sunteți de acord cu ce scrie acolo, luați atitudine, explicați, educați. Fără acest efort, politica noastră fiscală va continua drumul ei greșit din ultimii 30 de ani, în care deciziile neghidate de principii, adică ceea ce este numit cu emfază „pragmatism”, au fost cele care au stabilit traiectoria nedorită a politicii fiscale. Așa cum, inspirat de Hayek, arăt în articolul menționat, „Consecința acestui pragmatism a fost aceea că la orice moment în timp, foarte multe acțiuni reprezentau doar reacții la unele consecințe negative ale măsurilor anterioare neghidate de principii. Astfel, în cea mai mare măsură, calea urmată de politica fiscală mai degrabă s-a impus impredictibil, decât a fost rezultatul unei strategii.”

O astfel de abordare, care astăzi ni se propune insistent din nou, nu a permis să ne influențăm mai mult și în mai bine soarta, ci doar a scos-o și mai mult în afara controlului nostru, mergând într-o direcție pe care cei ce ne propun creșterea impozitelor cred că o pot schimba, neînțelegând că exact asta nu pot face dacă acțiunile lor continuă să fie neghidate de principii. Sau, pentru a-l cita din nou pe Mugur Isărescu, acum la 30 de ani de când a fost numit prima dată guvernator și la 20 de ani de când a fost prim-ministru, „Am refuzat cu încăpățânare să recunoaștem că intervențiile nepotrivite ale statului au avut un rol în eșecurile din economie. Din cauza neîncrederii în instituțiile și mecanismele pieței, am adoptat de prea multe ori soluții constând în noi și noi combinații de intervenții guvernamentale. Singurul rezultat a fost agravarea problemelor.” („Oferta mea electorală”, 2000, p. 12)

Dată fiind structura socială și politică actuală, probabil că strategia cea mai facilă, dar având cel mai mare potențial de a ipoteca viitorul, este creșterea impozitelor. Asta ar însemna totala abdicare de la principii. Cel mai mult ce se va putea face va fi o creștere a impozitelor și mici ajustări de cheltuieli, de obicei cele de investiții. Nu există încă la noi nicio forță politică cu voința și puterea de a institui principiul sugerat de Hayek, care să lege votul cetățeanului referitor la programele bugetare de contribuția lui la finanțarea acelor cheltuieli, fără să fie posibil ca alții să plătească pentru cheltuielile pe care el le votează.

Atât timp cât se va putea ca unii să cheltuie pe banii altora, cheltuielile vor crește permanant, ajungând la niveluri înalte, iar veniturile vor fi mereu insuficiente. Așa se întâmplă când impozitele pe venit, pe avere, etc.  sunt progresive. De exemplu, în Belgia, Finlanda și Franța, cheltuielile bugetare se situau în 2019, ca procent din PIB, la 52,2 la sută, la 53,3 la sută și respectiv 55,7 la  la sută. În alte țări occidentale, deși aceste cheltuieli nu depășeau 50 la sută din PIB, se situau destul de aproape. Aceste procente relativ înalte arată interferența mare a guvernelor cu ordinea spontană a piețelor, ceea ce nu poate fi separat de trendurile de scădere a productivității începute cu 25-30 de ani în urmă.

Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin

Lucian Croitoru este consilier al guvernatorului BNR. Opiniile sale nu reprezintă poziția băncii centrale sau a redacției

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

33 comentarii

  1. Dupa ce scapat de birul turcesc am dat peste cel golanesc.

  2. PSD-ul, prietenul infractorilor și tătucul baronilor și al evazioniștilor, să nu mai dea legi pentru scutirea de la plata taxelor a ciocoflenderilor, cum a fost cazul lui Ciorbea, care nu și-a plătit impozitele ani de zile, și a altora. Șefii companiilor de stat care nu-și achită la stat toate taxele lunar, să fie dați afară imediat, că iau salarii imense și nu-și fac datoria. Publicarea listelor rău-platnicilor din fiecare comună pe site-ul primăriilor, să știm cine are pretenții la servicii fără să-și fi plătit datoriile. Și multe altele.

    • Dragul meu,

      USL este la guvernare, nu mai da vina pe psd pt ca astia sunt morti in sant. Ti se pare ca PNL face ceva diferit fata de PSD??? Sunt aceoas mizerie si de cateva saptamani mint, ne sfideaza si fac niste numiri pe pozitii publice de iti sta mintea in loc.

      Ambele partide sunt de kkt

    • Marta, bine sintetizat!

  3. Atat timp cat economia gri si coruptia vor fi la cote inalte si se vor sprijini una pe alta, colectarea impozitelor in Romania nu va fi niciodata aproape de scenariul ideal.

    Trebuie eliminate cauzele, nu risipite resurse cu abordari haotice si impozite experimentale care adreseaza superficial efectele si care vor afecta negativ antreprenorii si profesionistii onesti, care, credeti-ma, isi vor lua inventiile si skills-urile si vor pleca rapid in tari mai normale, unde in consiliile de administratie a companiilor publice nu exista amante cu zero experienta si absolvente de unversitati de mana a treia, platite regeste din banii mulsi de la contribuabilii saraciti…

    • Te-au dat afara de la CERN si acum comentezi pe G4Media … Ia, da-ne si noua cartea cu care te lauzi ca ai scris-o …

    • N-ai nimerit-o.

  4. Asta nu inteleg cei corecti ce-si platesc taxele si impozitele la stat. Trebuie acopere taxele si impozitele neplatite de economia gri.

    • Economia gri ar fi la un nivel minim daca povara fiscala nu ar fi asa de mare.

    • Corect, dar multe zone nu sunt gri – sunt reglementate diferit, ca si la pensiile speciale de ex. De asemenea multinationalele care au monopol/oligopol aici la noi in multe domenii ruleaza sume exorbitante dar la sfarsitul anului cand tragi linie datorita optimizarilor fiscale nu lasa mai nimic comunitatilor unde isi desfasoara activitatea.

    • Mai e o problema, o buna parte din taxe si impozite colectate sunt deturnate de mafia romana tot mai pretentioasa si spalate prin investitii gonflabile. BNR cunoaste bine caracatita.

    • “Povara” fiscala nu e mare in Romania, va invit mai la Vest sa vedeti povara fiscala adevarata!

    • Mai la vest sau mai la nord sunt folosite muuuuuuuuuuuuuuuuuult mai eficient taxele alea.
      Fa si tu o comparatie intre Romania si restul Europei la nivel de infrastructura, educatie, sanatate.
      In Romania o mare parte din buget e fuuuuu…rat de corupti.

  5. Nu is de acord cu Daniel Daianu de cele mai multe ori dar de data asta atinge niste probleme destul de periculoase pe chestii de finante venituri impozitare fisc exceptari portite cu dedicatie optimizari fiscale, banci de dezoltare etc:
    https://www.digi24.ro/embed/stiri/economie/digi-economic/daniel-daianu-razboi-coronavirus-criza-provocari-1363923

  6. La cate nu intelege dl. Croitoru eu as tacea din gura … Macar e bine platit pt. a fi un afurisit ticsit, fudul si fastacit.

    • Probabil tu esti un supraom, @Luciferic? Esti foarte generos cu criticile la adresa celor pe care nu ii cunosti. Omul a facut o analiza si si-a exprimat o opinie, destul de elegant zic eu si scrie si bine. Nu stiu de unde scoti adjectivele alea rautacioase, din imaginatia setata pe frecventele negativismului, sau din accesul la dosare create din barfele rautaciosilor? Orice ar fi, te asigur ca nu este realitatea pe care o percep altii.

  7. Daca fiecare angajat si-ar plati astazi contributiile la stat (sau ar afla cum functioneaza bancile centrale), a doua zi am avea revolutie.

    Oamenii nu stiu care e diferenta dintre brut si net. Oamenii nu au habar ca statul le ia 42% din salariu pentru ca apoi sa mai plateasca si TVA de 19% pentru fiecare produs si serviciu pe care il consuma. Aaaah, era sa uit de inflatia anuala (declarata oficial, cea reala probabil este 10%) de 3-4-5% pentru care parlamentul nu trebuie sa voteze, dar ea in fond este o taxa!

    • Îi crezi prea prosti pe oameni, iar pe tine geniu! Toată lumea sub vârsta de 62 de ani cunoaște lucrurile astea elementare!

  8. Totusi cum se va reveni de la deficit 10% la deficit 3% in 1-3 ani?! Daca cu ANAF+ANTIFRAUDA intelegem ca nu se poate desi asta e chiar rolul pentru care ele exista si pentru care inspectorii sunt platiti regeste, atunci cum?!

    • E simplu, reduci cheltuielile din sectorul bugetar. Pensii, salarii nesimtite, contracte cu preturi de 10-20 de ori fata de pretul pietei. Solutii exista, dar coruptia este la nivel inalt!

    • Povesti. Acum 10 ani eram angajat si cand s-au facut reducerile la stat, la privat s-a intamplat la fel ca el nu e mai prost si ca asa ii cere banca unde are creditul sa ne taie salariile. Ce a urmat sper ca iti amintesti. Distrugerea consumului nu este o solutie pentru o tara ca Romania!

    • Pentru orice tara solutiile sunt:
      – cresterea productivitatii de catre mediul privat fara interventia statului indiferent de culoarea partidului de la putere
      – reducerea cheltuielilor bugetare prin eliminarea treptata a programelor sociale (pensii, asigurare de stat s.a.m.d.)
      – reducerea taxelor si impozitelor
      – eliminarea sutelor de legi inutile ce pun piedici pietei libere
      – eliminarea bancilor centrale si a centralizarii creditelor ( adica: bye bye FIAT currency)

  9. Economia unei tari nu poate fi inflentata major de o singura decizie , un cumul de factori produc crestere economica sustenabila . Intregul se construieste din mici decizii aplicabile in paralel ca parte a unei viziuni economice pe termen lung . Cind vom vedea aparitia unui astfel de proiect si modalitatile lui de punere in practica discutate, prezentate ,acceptate de o natie , atunci putem sta de vorba , pina atunci -totul este la plesneala – .

    • De fapt nu este nevoie de niciun proiect de viziune economica pe termen lung. Nicio entitate centralizata nu poate pune in practica un asemenea proiect. Doar masinaria pietei libere, fara interventia unei entitati centralizate, poate creste sustenabil economia.
      De facto, ceea ce are nevoie fiecare tara este un stat cu puteri limitate, taxe si impozite spre ZERO, legislatie care sa nu puna piedici pietei libere si eliminarea bancilor centrale (adica revenirea la bani sanatosi din aur si argint).

      #AustrianSchoolOfEconomics

    • Exact ce iti spuneam . O legislatie ce poate face asta . Tu cine stie la ce te-ai gindit ?

    • Și cine sa emită și sa administreze moneda aia sănătoasă, RMGC?!

  10. „… fiind în ultimii 30 de ani pe penultimul loc în UE din perspectiva nivelului de trai.” Greu de crezut, dat fiind ca noi sintem membri UE din 2007, prin urmare de 13 ani. De fapt, in astia 30 de ani am fost o buna bucata de timp chiar pe ultimul loc, daca ne comparam cu tarile actual membre ale UE.
    In rest articolul mi se pare corect, unii sint intotdeauna gata sa cheltuie banii altora.

  11. „Sunt țări care au sarcini fiscale medii în aceeași perioadă similare (Japonia 27,7 la sută din PIB) sau chiar mai mici (Elveția 26,9 la sută din PIB; SUA 26,2 la sută din PIB), și cu toate acestea oferă bunuri și servicii publice de cea mai înaltă calitate cetățenilor lor.”

    SUA? Servicii publice? De cea mai inalta calitate?

    Pacat ca sunt de acord cu restul articolului, da’ asta e o prostie enorma.

  12. 1. „Ce vor gândi cei din sectorul privat când vor vedea că impozitele pe venitul personal au crescut?”
    De parca conteaza in Romania pentru vreun partid ce „gandesc cei din sectorul privat”!!!
    2. „Am scris un articol în care am explicat ce nu înțeleg cei care propovăduiesc creșterea impozitelor, de ce printr-o astfel de politică ei acționează desconsiderând principiile care ar trebui să ghideze politica fiscală. Citiți, vă rog, secțiunile a șaptea, intitulată „Politica fiscală fără principii”, și a opta, intitulată „Ce nu înțeleg cei ce vor creșterea impozitelor în 2021”.
    Dle Croitoru, despre ce PRINCIPII vorbiti, cand in Romania de AZI, Salariul mediu in sectorul public e aproape dublu fata de cel din mediul privat, ca nicaieri in UE???!!
    Care-i Partidul ala care in 30 de ANI a vorbit dsa aplicat PRINCIPII care „sa ghideze politica fiscala”, in Gestionarea economiei si a Bugetului Romaniei?!
    3. Asta cu ponderea Veniturilor in PIB e cu dus si-ntors: in Romania, drama scăderii ponderii veniturilor bugetare în PIB se compară cu media UE, de exemplu cu UE (15), care pentru perioda 1995-2019 a fost de 38,8 % din PIB.
    În România sarcina fiscală a fost în medie cu 11,2 puncte procentuale mai mică decât cea din UE (15), adica e 27,6%.
    Pare dramatic, dar nu este.
    Să ne comparăm acum și cu Elveția, SUA și Japonia.
    Aceste trei țări luate la un loc au avut în perioada 1995-2019 o sarcină fiscală medie de 26,9 la sută din PIB.
    Mai mică decât cea a României (27,6 la sută din PIB).
    În perioada respectivă, sarcinile fiscale individuale ale Elveției, Statelor Unite și Japoniei au fost de 26,8 la sută din PIB, de 26,2 la sută din PIB și, respectiv, de 27,7 la sută din PIB.
    Toate aceste sarcini fiscale sunt egale cu sau mai mici decât cea înregistrată în România.
    Cu toate acestea, nu cred că cineva se îndoiește de calitatea serviciilor publice din aceste țări. În unele dintre aceste țări, calitatea serviciilor publice este mai bună decât în unele țări din UE.

    Deci, nu este nevoie de creșterea ponderii veniturilor bugetare în PIB prin creșterea impozitelor.
    Nu va apărea bunăstare prin creșterea impozitelor care sa duca la creșterea veniturilor bugetare ca procent din PIB.
    Este fix invers: ponderea acestor Venituri va crește odată ce va crește PIB/ locuitor, ce vor exista Locuri de munca bine platite, unde Oameni educati si cu pregatire produc Valoare adaugata mare, nu doar sa valorificam forta de munca IEFTINA, ca pana acum!!!
    Mai mult, adevarata problema sunt Cheltuielile crescute anapoda, peste puterile acestor Venituri, care au mai și fost reduse CONCOMITENT cu creșterea într-un mod nesăbuit, galopanta chiar, a Cheltuielilor curente.
    Fara vreo legatura cu Productivitatea Economiei, cu Veniturile colectate!
    Deci, in opinia maea, soluția pentru a aduce Deficitul bugetar sub control în anii următori(fara a atinge Impozitele!) este pe partea de Cheltuieli curente, printr-o altă distribuție în timp a cheltuielilor deja promise, prin Reformarea si Restructurarea Adminsitratiei publice, stufoase si BUGETOFAGE, Administratie publica depasita in ceea ce priveste Eficienta prin LIPSA digitalizarii si a modernizarii Institutiilor statului in frunte cu ANAF!
    NU vad Strategii de Eficientizare si Restructurare a Adminsitratiei publice si nici NU vom vedea curand… dimpotriva!
    Ca sa faci Reastructurarea Admisnitratiei publice trebuie oameni bine pregatiti, PROFESIONISTI cu viziune, or noi vedem cum zi de zi PNL(fix ca PSD!) NUMESTE in Institutiile Statului in fel de fel de Functii inalte CLIENTELA analfabeta functional, plina de Diplome, care NU Produc nici reformele necesare, nici altceva bun decat PAGUBE la BANII publici!!!
    Vad ca nu spuneti nimic de RESTRUCTURAREA Administratiei publice, eu o vad SOLUTIA imediata si eficienta a tinerii sub control a cheltuielilor bugetare!!

    • Îl critici fără temei acum pe colegul meu Croitoru, nu te supăra! El nu a făcut o analiză a întregii politici fiscale în acest articol, ci a expus și detaliat, prin analiza comparativă, doar un principiu de politică fiscală: când ai un gap atât de mare la colectarea veniturilor fiscale, îți îmbunătățești și maximizezi procesul de colectare, nu crești taxele!!
      Când ești ultima găină a Europei, încerci să te deștepți!

  13. Un articol bun, în care a cam spus lucrurilor pe nume, dar, preferam să-l laude mai puțin pe Manole și să concluzioneze în clar: s-a preferat mafiotizaarea țării! Ce altceva înseamnă o necolectare atât de grosolană a veniturilor la bugetul de stat?!
    Sa nu-mi spuneți că e vorba de incompetența sau nemodernizarea ANAF că nu cred!