G4Media.ro

Cât poate amâna președintele României emiterea decretului de revocare a șefei DNA?

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Cât poate amâna președintele României emiterea decretului de revocare a șefei DNA?

Curtea Constituțională i-a trasat, miercuri, în mod explicit președintelui sarcina de a emite decretul de revocare a șefei DNA, dar întrebarea este când este obligat Klaus Iohannis să o facă? În primul rând, obligația președintelui curge din momentul publicării deciziei în Monitorul Oficial cu motivarea aferentă. Fostul președinte CCR, Augustin Zegrean, a explicat că numai din acest moment deciziile devin obligatorii și opozabile tuturor. În mod normal, a mai explicat Zegrean, judecătorii Curții redactează motivarea în 30 de zile.

(Foto: Inquamphotos/Octav Ganea)

Problema e că legea fundamentală nu prevede un termen anume de punere în aplicare a deciziei. Articolul 147 din Constituție arată la alineatul 4: ”Deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.” Din formulare rezultă că președintele Iohannis ar putea temporiza emiterea decretului de demitere. Dacă procedează astfel, PSD poate răspunde în două moduri. Fie Guvernul sesizează din nou Curtea, acuzând un nou conflict constituțional, fie majoritatea PSD-ALDE trece la suspendarea președintelui Iohannis în Parlament pe motiv că nu respectă o decizie a CCR.

Așadar, dacă președintele nu face nimic după decizia CCR, neavând obligația legală de a acționa într-un anumit termen, cine-l poate obliga să emită decretul? Președintele comisiei speciale din Parlament, deputatul Florin Iordache, a avansat, joi, două soluții pentru a evita ieșirea din acest potențial blocaj. ”Probabil că în motivarea Curții va fi termenul prevăzut. Dacă nu, vorbim de termenul din Contencios, de 30 de zile”, a explicat Iordache. Prin urmare, fostul ministru al justiției le sugerează practic judecătorilor CCR că n-ar fi rău să pună și un termen în motivarea deciziei prin care îl obligă pe Klaus Iohannis să o demită pe Kovesi.

Cele 30 de zile la care s-a referit Iordache sunt prevăzute ca termen general în legea contenciosului administrativ. La articolul 2 din legea 554/2004 este definită sintagma ”nesoluționare în termenul legal a unei cereri” în felul următor: ”faptul de a nu răspunde solicitantului în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii, dacă prin lege nu se prevede alt termen”. Altfel spus, Iordache susține că, deși Constituția nu prevede în mod explicit un termen în care Klaus Iohannis trebuie să pună în aplicare decizia CCR în cazul Kovesi, șeful statului ar fi obligat de legea contenciosului administrativ să-i răspundă cererii de revocare a lui Tudorel Toader în 30 de zile.

Unii au avansat ideea ca președintele Iohannis să emită decretul imediat după publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial, dar cu data revocării în 2019 când expiră oricum mandatul șefei DNA. Ar fi tot o încălcare chiar cu rea-credință a deciziei Curții.

În concluzie, sunt puține șanse ca președintele Klaus Iohannis să poată amâna emiterea decretului fără a risca o suspendare în Parlament. În acest caz, efectul imediat al suspendării ar fi instalarea lui Călin Popescu Tăriceanu în poziția de președinte interimar până după organizarea referendumului, timp în care poate schimba totul în instituțiile-cheie.

Având în vedere importanța cauzei, este de așteptat ca judecătorii CCR să scrie motivarea mai repede decât termenul general de 30 de zile pomenit de Zegrean. Astfel, în maxim o săptămână, președintele Iohannis ar putea fi pus în fața unei decizii.

Odată publicată decizia în Monitorul Oficial, Klaus Iohannis va trebui să emită decretul de revocare sau să anunțe că nu respectă decizia CCR, așa cum a cerut azi explicit liderul PNL, Ludovic Orban. Dacă președintele Iohannis nu respectă decizia Curții riscă, din nou, o suspendare rapidă în Parlament. În cazul emiterii decretului de revocare, șefa DNA are la rândul ei două opțiuni. Să demisioneze înainte de emiterea decretului, în caz că președintele se pregătește să-l emită, sau să atace decretul în contencios administrativ. Dacă face acest pas, Kovesi poate să ceară apoi în instanță suspendarea decretului și să încerce să convingă instanța că motivele de revocare invocate de ministrul justiției, Tudorel Toader, nu sunt temeinice.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. E nasol daca il suspenda, dupa aia pierde toate slugile din servicii care l-au facut presedinte fiindca Tariceanu o sa ii schimbe in secunda 2,iar Tariceanu nu e Crin Antonescu sa se sperie de amenintarile lui Barroso sau altor stapani de la UE,eu cred ca malaul o va demite pe Kovesi si o trimite la un loc caldut,probabil ambasador intr-o tara aliata strategic,in SUA nu se poate,acolo fiind trimis fostul ei partener de binom Maior,deci probabil Franta sau Germania

    • Sinema gugu, Nagaga ! Sinema gugu, pizza! Uga! UGAAA! Nuga!

      Neanderthalian privind scena politica, asa cum priveste ecranul de cinema…!”

      ”Incotro ne duci, Doamne…!?”

    • Mai Scaraotschi tu esti Coldea ma, mai ai ticu ala la ochi,eu zic sa mergi la o tomografie,ai creierul terci!

    • Din ce in ce mai multa lume se intreaba ce inseamna „di” restul fiind cunoscut

    • E vorba de biscuitii aia expirati pe care vi-i da in loc de „laptele si cornul” cand va aduc cu camioanele sa o inlocuiti pe Floricica Dansatoarea !

      PS. In loc sa-l jignesti mai bine i-ai multumi pt ca incearca sa iti deschida capul ala pe cale sa expire si el odata cu pesmetii !

    • Pentru Su: Draga prietene, ti-am raspuns la mesajul cu ”misto”…

      Pentru Bravul Deconspirator @pudila: ticul de la ochi mi s-a format in urma nenumaratelor ”ocheade” aruncate focoaselor dracoaice… Important a fost ca am renuntat la …pudoare, in caz contrar as fi fost nevoit sa apelez tot la …Manuela..
      D-ta cand ai de gand sa renunti la Manuela, stimabile…?

    • Pai cum mai Coldica eu am crezut că unica ta iubire este și va rămâne Laura Codruța Kovesi și patria bineînțeles!

    • Adauga, te rog, pasiunea cu care-l consiliez pe Liviu Nicolae Dragnea …!
      PS. E cu adevarat un ”maestru” in …decorticarea …porcului, la Craciun…!

  2. Totul va depinde de cat de mult se va angaja haita de manipulatori mercenari de la A3 in sustinerea mafiei Dracnea- Tariceanu. Deocamdata se pare ca sunt decisi sa tina sub presiune maxima Presedintia si DNA. Puterea haitei de a manipula, sustinuta de milioane de romani indobitociti deja de ea, e practic fara limite, atata timp cat niciun formator de opinie serios nu e dispus sa porneasca o campanie de demontare punctuala a manipularilor haitei.
    Altceva: ma uitam aseara cu cata frica sa nu-l supere pe masculul Alfa se comporta Tudorel, convins ca haita il poate demola cat ai clipi.

    • Scuza-ma, te rog dar nu am urmarit emisiunea…La cine te referi ”alintadu-l”: masculul Alfa, la Pastor…? Intreb, pentru ca la noi in clan e privit mai degraba precum femela beta, cu perisorul sau uns impecabil si cu buzele-i provocatoare…Cu greu reusesc sa-i opresc sa nu se arunce peste ecranul Bravia Diablo UHD, cu diagonala de 666 metri…

  3. Ce spun specialiştii în drept constituţional, consultaţi de Libertatea

    “Klaus Iohannis poate să nu facă nimic.
    Au mai fost Decizii ale CCR care NU au fost puse în aplicare.
    Nu există TERMEN în care să fie puse în aplicare deciziile CCR.
    Există doar termenul de 45 de zile pentru când Curtea declară o lege neconstituţională, în care Parlamentul sau Guvernul sunt obligate să pună de acord legea cu decizia Curţii”, au precizat constituţionaliştii consultaţi de Libertatea.

    Cu alte cuvinte, “dacă adunarea constituantă, legiuitorul în cazul de faţă, ar fi dorit să stabilească un termen pentru ca preşedintele să emită un decret de revocare, ar fi făcut-o.
    Atunci când legiuitorul constituant a dorit să stabilească un termen, a făcut-o”, au explicat specialiştii.

    Dacă, totuşi, va fi specificat un termen pentru aplicarea deciziei CCR, prin motivare, tot nu este suficient pentru că nu există nicio sancţiune pentru nerespectarea deciziilor Curţii.

    Există, de altfel, şi PRECEDENTE în care Decizii ale Curţii Constituţionale NU au fost respectate şi puse în aplicare.
    În 2014, Guvernul emitea o ordonanţă de urgenţă prin care reglementa traseismul aleşilor locali, înaintea alegerilor prezidenţiale, astfel încât primarii să-şi poată schimba partidul, timp de 45 de zile, fără să-şi piardă mandatul.
    CCR a declarat actul normativ ca fiind neconstituţional, însă Parlamentul a respins legea ABIA după 3 ani, în 2017.
    Chiar şi aşa, deşi Curtea INDICA Parlamentului să găsească soluţii şi sancţiuni pentru efectele ordonanţei, deputaţii şi senatorii de la putere, adică fix PSD-ALDE, au IGNORAT complet Recomandările CCR.

    Referendumul din 2007 care stabilea un Parlament unicameral cu 300 de parlamentari NU a fost nici el aplicat, deşi tot Curtea Constituţională a decis că rezultatul scrutinului trebuie prevăzut în legea electorală odată cu prima modificare operată în Parlament. Legea a fost modificată, dar nu a fost introdus şi rezultatul referendumului. ”

    Cred ca Presedintele Johannis NU o va revoca!

  4. Daca Iohannis semneaza revocarea este mort politic. Nu are sanse sa mai fie nici presedinte al Romaniei si nici presedinte al Consiliului European, ca om de stat responsabil de daramarea statului de drept din Romania. In concluzie, nu poate sa o demita si deci poate sa spuna ca o va revoca pe Kovesi doar daca aceasta schimbare majora a constitutiei (faptul ca procurorii sunt revocati si numiti politic) este validata si de Comisia de la Venetia. Adica daca Comisia de la Venetia confirma ca o curte constitutionala poate schimba constitutia si poate pune sistemul juridic sub cel politic.

  5. Mai exista si alta solutie: „Președintele poate convoca un referendum în care să ceară populației să se pronunțe pe subordonarea procuorilor față de ministrul Justiției și aceasta este singura modalitate de a nu ignora și, în același timp, de a nici nu permite ca nociva decizie a CCR să își producă efecte. Dacă populația respinge la referendum soluția CCR, dincolo de faptul că ea este anulată implicit, efectul se extinde inclusiv asupra modificărilor aduse Legilor Justiției, deja adoptate, căci i se opune forța suverană exprimată de națiune, potrivit Articolul 2 (Al. 2) din Constituție. Apoi, mai e ceva, extrem de important – societatea chiar are nevoie acum de o astfel de victorie. Ea ar canaliza energii și ar deschide drumul și către spargerea unității de monolit a grupului infracțional din Parlament, și către depolitizarea CCR și, în final, către o reformă constituțională fără de care greu mai poate supraviețui democrația în țara noastră. Sigur, nu vom putea avea o schimbare de Constituție cu actualul parlament, dar inițierea ei (chiar respinsă) crează o platformă comună și pentru alegerile prezidențiale și pentru unitatea Opoziției și o mai mare coerență a acesteia.”

  6. Mai exista si o solutie de mijloc in care nici CCR si nici parlamentul nu prea au de sa sa il suspende pe presedinte.

    1. Iohannis emite decretul de revocare cu doua articole 1 Se revoca …; 2. Decretul intra in vigoare in 10/30 zile de la data publicarii. Constitutia spune doar ca Presedintele emite decrete care se publica in Monitorul Oficial
    2. Kovesi formuleaza plangere prealabila in baza art 7 din legea 554/2004 a doua zi.
    3. Iohannis emite un nou decret de respingere a plangerii.
    4. Kovesi formuleaza actiune in instanta impotriva decretului.
    5. Iohannis emite un al treilea decret prin care suspenda efectele primului decret de revocare, pana la solutionarea cererii de catre instanta de judecata.
    6. Pa si pusi

    Nota: primii 5 pasi trebuie sa aiba loc in cele 10/30 de zile, inainte ca actul sa produca efecte juridice.
    Nu pre au ce sa ii faca lui Iohannis ca si-a suspendat propriul decret, efectul contrar ar fi incalcarea dreptului lui Kovesi de acces la justitie si ar lasa-o fara vreo cale efectiva de atac.

  7. Cei familiarizati cu domeniul au observat ca motivarea Hotararii CCR a fost – in esenta – deja prezentata !

    Motivarea nu este un motiv de graba pt CCR iar Iohannis dupa cum a declarat ca o sa o citeasca si o sa procedeze „in consecinta”, cred ca mai inainte de a se pronunta in vreun fel sau altul, o sa aiba o discutie cu Codruta !

    PS. In fond, o demisie a lui Kovesi l-ar proteja si pe Presedinte si i-ar proteja si ei cariera (nu atat cea nationala cat in special, probabila cariera internationala in domeniu !

  8. Orice act al lui Iohannis în afară de respingerea directă a acțiunii jigodiilor „constituționale” nu poate avea alt rezultat final decit cel dorit de conspiratori. Prostiile molfaite de Băsescu sau Guran cu nu știu ce referendum care să facă nu se știe ce sau ideea asta cu aminarea deciziei se termină tot cu castrarea funcției prezidențiale.

  9. Presedintele isi exercita atributiile prin decrete, care sunt acte de ordin constitutional. Actiunea in contencios administrativ impotriva decretelor prezidentiale e inadmisibila. Numai Curtea Constitutionala poate cenzura un decret al presedintelui.

  10. Buna dimineata,

    In primul rand, ceea ce s-a dat publicitatii de catre CCR este un comunicat de presa si nu o „Decizie”. Chiar daca in comunicatul de presa este vorba despre „minuta” discutiilor din interiorul CCR, el nu are nicio valoare dpdv al semnificatiei juridice.

    Apoi, „decizia” si „motivarea”, cand vor fi emise, in mod cert NU vor contine numele „Laura Codruta Kovesi” si nici sintagma „activitatea procurorilor” pentru ca desi realitatea este ca majoritatea judecatorilor CCR joaca politic la ruleta ruseasca destinul Romaniei, nu sunt chiar atat de „lei paralei” incat sa se puna „cap in cap” cu UE si SUA (NATO). Veti vedea ca, atat in „Decizie” cat si in „motivare”, referirile vor fi precizate expres la „activitatea procurorilor SEFI (eventual si a adjunctilor acestora)” si la oportunitatea schimbarilor pe motive de „management neperformant” si alte prevederi tinand de „regulartitate” si „legalitate”. Acte si fapte.

    Mergand mai departe, presedintele KJ NU a emis INCA niciun decret. E adevarat ca a comis o prima greseala (nefortata-nu era obligat sa o faca) prin faptul ca i-a trims lui TT un raspuns SCRIS la „propunerea de revocare” si ca acest raspuns „poate” fi considerat refuz pe considerente de oportunitate. Deh, „scripta manent, verba volant” nu e pentru nemti ce e pentru manelisti…

    Ce cred eu ca va face KJ? In primul rand, va emite un „Decret”. Doi: „decretul” va fi de RESPINGERE a propunerii de revocare. Trei: motivele (si acum tineti-va bine!) vor fi de IREGULARITATE si NELEGALITATE cu multe articole din vreo 5-6 legi, OUG-uri etc. Nu conteaza.

    Intrebare: cine si unde poate ataca „decretul”?
    Va las placerea sa dezbateti.

    O zi buna.

  11. Vă doresc succes în lupta voastră, eu mă mut în state,PA.