G4Media.ro

Campervan-uri noi sau second-hand: Avantaje și dezavantaje

Sursa Foto: Facebook/ Camper Van

Campervan-uri noi sau second-hand: Avantaje și dezavantaje

Achiziționarea unei autorulote este o investiție pe termen lung și va necesita o mentenanță constantă și amănunțită. Din această cauză, potențialii clienți se văd în postura de a alege între nou și second-hand.

Fiecare dintre aceste două variante dispune de unele avantaje și dezavantaje, iar în acest material vom crea o comparație detaliată între acestea, concentrându-ne atenția asupra campervan-urilor.

Campervan-uri second hand

Printre cele mai accesibile opțiuni pentru persoanele care vor să încerce tendința vanlife, campervan-urile second-hand vin într-o multitudine de modele, prețuri și dotări, existând un exemplar potrivit oricărui client. Fiind cele mai des întâlnite forme de camping motorizat, campervan-urile îmbină confortul interior cu o dinamică rutieră previzibilă a unei dube.

Avantaje

1. Prețul. În funcție de generație, un campervan la mâna a doua poate costa între 6.000€ (pentru un model din anii ‘90) și 30.000€ (pentru un model mai recent cu o vechime de ~5-8 ani). Desigur, în funcție de echipări, kilometraj sau starea vehiculului, prețurile variază, iar un cumpărător dispus să mai investească în unele reparații ulterioare poate obține la sume mai mici un camper spațios și confortabil.

2. Utilitatea. Dacă potențialul cumpărător nu merge în mod frecvent în camping, achiziționarea unui exemplar de camper second-hand „de buget” poate fi cea mai bună opțiune. Astfel va deține un vehicul care poate găzdui 2-4 persoane pe parcursul unei vacanțe dar fără un confort excepțional. În mod cert, dacă nu se urmărește un stil de viața 100% nomad, campervanurile/autorulotele second-hand ieftine ar trebui să fie în topul preferințelor.

3. Manevrabilitatea. Majoritatea autorulotelor de tip campervan sunt în esență niște dube cărora le-a fost aplicată o conversie. Astfel, vehiculul obținut are dimensiuni și performanțe similare vehiculului ce-i stă la bază, lucru ce se traduce în utilizarea obișnuită printr-o manevrabilitate sporită în spații înguste (față de o autorulotă integrată sau un motorhome) și posibilitatea de a parca în locuri de parcare obișnuite, nefiind mereu necesară găsirea unei locații special amenajate autorulotelor.

4. Costuri de întreținere. Dacă se optează pentru un campervan second-hand în stare bună, costurile de întreținere ale acestuia vor fi mici, fiind necesară doar mentenanța obișnuită. Dacă vorbim despre campere din generații mai vechi, acestea tind să fie mai puțin pretențioase pe partea de revizii. Mulțumită acestui fapt, proprietarul unui astfel de exemplar poate întârzia anumite lucrări de întreținere, economisind bani, mai ales dacă locul de camping este la o distanță mică de casă. Totuși, ca sfat general, sistemele de frânare și de suspensie nu ar trebui neglijate niciodată, oricât de nesemnificative ar părea problemele apărute.

Dezavantaje

1. Uzura. Pe măsură ce autovehiculul ales este mai vechi, crește posibilitatea ca acesta să aibă defecte mai dificil sau mai scump de remediat. Orice piesă este predispusă uzurii, iar în cazul campervan-urilor există defecțiuni care presupun cheltuieli majore. Infiltrațiile sunt „inamicul nr. 1” al tuturor tipurilor de autorulote deoarece sunt probleme foarte greu de remediat, iar în procesul reparației pot apărea noi defecte. Dacă sesizați miros de mucegai sau de umed atunci când verificați un campervan sau orice alt tip de autorulotă, cel mai bun sfat este să căutați alt exemplar fiindcă prețul recondiționării poate depăși cu ușurință prețul achiziției.

2. Nesiguranța achiziției. În calitate de cumpărător, nu dețineți în primă fază informații detaliate despre felul în care a fost efectuată mentenanța asupra camper-ului sau dacă acesta a fost implicat în evenimente rutiere. Astfel de detalii le puteți obține la fața locului, însă există și varianta verificării seriei de șasiu într-un decodor VIN online (Vehicle Identification Number) precum cel oferit de către carVertical.

Acesta va căuta seria în bazele de date și vă va putea oferi informații despre kilometraj, daune, specificații tehnice, statut legal al vehiculului și multe altele, scutind astfel timp prețios mai ales în cazul în care campervan-ul verificat se dovedește a nu fi într-o stare care să justifice achiziția.

3. Echipamentele învechite. Similar pieței de autoturisme, campervan-urile sunt într-o continuă dezvoltare, iar cumpărarea unui model second-hand înseamnă implicit acceptarea unui compromis tehnologic sau de domeniul siguranței. În funcție de anul fabricației și de preț, campervan-urile second-hand pot fi clasificate de la „strictul necesar” până la „bine echipat”.

Totuși, dacă bugetul este limitat, cea mai rațională variantă este alegerea unui exemplar mai nou și mai slab dotat. Astfel, obțineți la un preț acceptabil un camper care vă satisface nevoile și, poate cel mai important, reduceți posibilitatea de a avea defecțiuni specifice unui model de vârstă „înaintată”.

Campervan-uri noi

Pentru persoanele care dispun de un buget sporit, opțiunea achiziției unui campervan nou poate fi luată în calcul. Totuși, în intervalul unor sume similare de bani există variante mai spațioase și mai bine echipate din alte clase.

Avantaje

1. Garanția. Majoritatea producătorilor oferă o garanție de 2-4 ani pentru modelele vândute. Astfel, chiar dacă vor apărea unele defecte pe parcursul utilizării, acestea vor fi remediate de către producător, în funcție de problema apărută.

Unele piese sunt considerate consumabile, în vreme ce altele au un regim mai special în acordarea reparației pe garanție. Totuși, acest avantaj reprezintă un confort psihologic pentru banii investiți și adesea este factorul determinant pentru alegerea unui campervan nou.

2. Tehnologia actuală

Un campervan nou beneficiază de evoluția tehnologică de ultim moment, fie că vorbim despre eficiența motorizării sau de calitatea sistemelor de filtrare a apei. Astfel, cumpărătorul se va bucura de inovațiile descoperite în prezent și va deține un vehicul ecologic și modern.

3. Siguranța. Noile modele de campervan dispun de sisteme de asistență rutieră, precum lane keep assist, parcare automată, cruise control adaptiv și multe alte echipamente menite să ajute șoferul și să mențină ridicat standardul de siguranță al ocupanților. Mai mult decât atât, un campervan nou oferă o protecție la impact considerabil mai bună comparativ cu un exemplar chiar și cu 10 ani mai vechi.

Dezavantaje

1. Prețul. Datorită prețurilor ce se situează între 38.000 € – 65.000 €, campervan-urile noi tind să nu-și justifice investiția, mai ales dacă discutăm despre cumpărători ce au în plan un camping rar spre moderat. Dacă nu sunt planificate călătorii de lungă durată sau abordarea unui stil de viață nonconformist „vanlife”, suma cheltuită pe un astfel de vehicul pare a fi prea mare pentru ceea ce are de oferit.

La prețuri similare se pot achiziționa autorulote integrate second-hand, cu echipări superioare și un interior mai generos, dacă nu sunt strict necesare manevrabilitatea sau dinamica unui campervan.

2. Spațiul interior dezamăgitor. Chiar dacă un campervan nou beneficiază de o multitudine de echipamente și inovații pentru a putea avea cât mai multe avantaje practice, spațiul interior nu este tocmai ideal. Dacă se dorește o suprafață „locuibilă” mai mare, trebuie acceptate unele compromisuri, de regulă reprezentate de renunțarea la anumite dotări, cum ar fi spațiul de depozitare, bucătăria sau cel de-al doilea pat.

Desigur, interiorul unui campervan nou este departe de a fi dezamăgitor când ne referim la design sau tehnologie, dar raportat la suma de bani necesară achiziționării unui astfel de exemplar, pretențiile clienților ar putea crește.

3. Calitatea echipamentelor. Deși materialele folosite sau felul în care sunt structurate nu sunt neapărat o problemă, campervan-urile noi încearcă să îmbine cât mai multe elemente ale alternativelor mai mari (autorulote integrate/motorhome). Totuși, din această cauză, unele utilități tind să devină prea mici sau aproape nepractice, mai ales când la baza conversiei stă o dubă de dimensiuni medii.

Nu este ieșit din comun să plătiți extra pentru o „bucătărie” doar ca să constatați că aceasta nu poate fi folosită pentru a găti mai mult decât micul dejun – în general autorulotele presupun un stil de viață minimalist, însă pentru banii investiți pe dotări (deseori inutile) există alternative de campere sau autorulote mai bine echipate pe piața second-hand.

Așadar, campervan-urile second-hand par a fi mai practice și o investiție mai rațională, comparativ cu cele noi. Echipamentele sunt similare, motorizările sunt aproape la fel de eficiente, însă economia potențială este de luat în calcul.

Pe de altă parte, campervan-urile noi beneficiază de garanție, dar banii investiți într-un astfel de vehicul nu se vor justifica dacă nu se urmărește ideea camping-ului de lungă durată sau vizitarea unor destinații care ar fi foarte scumpe din punctul de vedere al cazării.

Chiar dacă nu există un răspuns cert despre care opțiune este mai bună, tindem să credem că majoritatea clienților ar fi mulțumiți cu un campervan cu o vârstă cuprinsă între ~ 5-12 ani. Un astfel de vehicul oferă o experiență asemănătoare cu cea a un campervan nou, dar ajută și la o economie substanțială de bani, mai ales dacă exemplarul ales a fost verificat cu atenție și nu are probleme dificil sau costisitor de remediat.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

 

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. Indiferent de cum e, autorulota, aka „campervan” e o buda de masina, ce incurca traficul!

    • Doar dacă vrei să mergi peste limita legală.

    • Eu m-am plimbat cu o rulota legata de masina prin toata Europa si toata Asia in ultimii 13 ani. Prefer varianta asta pentru ca pot lasa rulota in campinguri si pot pleca doar cu masina la cumparaturi sau ca sa vizitam diferite locuri unde accesul cu rulota este imposibil. Nu am fost claxonat pe nicaieri pentru ca as incurca traficul, oamenii inteleg ca cineva care circula cu casa dupa el nu poate face curse de viteza pe sosele. Dar prin Romania am trait paradoxul de a fi claxonat de niste cocalari de 20 ani, la bordul unor „bolizi” mai batrani decat ei, cu volan pe dreapta, bineinteles. Asa ca nu ma mai surprind de mult astfel de comentarii venite de la oameni care nu ar merita sa primeasca vreodata permise de conducere.

  2. Una vândută de Mike Brewer de la Wheeler Dealers ar face toți banii. Fară îndoială. De cumperi una de la samsari autohtoni… Am un vecin. Cumpără cu un preț, le „fețuiește” de îți ia ochii cât și banii din buzunar și după aceea… vezi că ai luat o mare țeapă. Așa că, ochii mari și buzunarele închise la achiziția de la second hands.
    O zi bună, tuturor.
    PS Calul se cumpără din grajd.

  3. Cumpărarea de rulote de ocazie este chiar mai dificilă decât o simplă mașină de ocazie. Astfel de vehicule sunt mai puțin disponibile, prețurile sunt mai mari și, adesea, au avut mai mulți proprietari. Când îmi căutam rulota, am avut nevoie de mai mult de un raport Carvertical care a fost salvatorul meu. Am avut nevoie de multă răbdare și cu vânzătorii. Așa că am economisit bani, dar nu și timp și nervi.

  4. Am un vecin care și-a făcut un campervan dintr-o dubiță, minimalizată.Daca vrei să-ți faci așa ceva cu standarde trebuie sa mergi la RAR, cheltuieli mari, plus că dosarul trebuie depus la un autocarosier autorizat, bătaie de cap și bani destui.Acest vecin are un aragaz de voiaj o chiuveta , un dulap, frigider, ventilator , panou solar , și patul care este rabatabil+ un rezervor de 80 L de apa, atât.A călătorit în toată Europa, fara nicio problema la vamă.