G4Media.ro

Bruxelles-ul se teme că noua politică ”verde”, cu taxe mai mari pentru…

Foto: Captură video

Bruxelles-ul se teme că noua politică ”verde”, cu taxe mai mari pentru mașini și locuințe, va declanșa o revoltă a „vestelor galbene” în toată UE

Proiectele legislative aprobate miercurea trecută de Comisia Europeană pentru a realiza o reducere drastică a emisiilor de gaze poluante vor provoca o creștere a costului energiei, transportului și bunurilor uzuale, cum ar fi mașinile. Bruxelles-ul recunoaște impactul social imens al unui efort de pionierat pe glob și a introdus măsuri de flexibilitate pentru a atenua impactul asupra celor mai vulnerabile gospodării. Dar instituțiile comunitare se tem că pedeapsa fiscală asupra livrărilor și serviciilor esențiale va sfârși prin a provoca o revoltă similară cu cea a vestelor galbene din Franța, dar la scară continentală, transmite publicația spaniolă El Pais într-o analiză preluată de Rador.

  • Analiza integrală: 

„Este foarte ușor să facem propagandă negativă pornind de la propunerile pe care le-am adoptat”, a recunoscut comisarul european pentru economie, socialistul Paolo Gentilloni, la doar 24 de ore după ce Comisia a dat undă verde pachetului de măsuri de protejare a climei.

Bruxelles-ul cu greu își ascunde teama că ambițiosul pachet, care ar asigura UE poziția de lider mondial în transformarea economică și socială ce vizează combaterea schimbărilor climatice, ar putea declanșa un val de nemulțumire în opinia publică, ce va face imposibilă atingerea noilor obiective.

Umbra revoltei vestelor galbene împotriva creșterii taxelor la combustibil în Franța, care în 2018 l-a trimis în corzi pe președintele francez Emmanuel Macron, are impact asupra stării de spirit a liderilor comunitari. Riscul, avertizează Gentilloni, este de a se produce manipulări „care să nu ia în considerare adevăratul conținut al propunerilor, nici riscurile de a nu acționa cu suficientă ambiție”.

Bruxelles-ul a încercat să neutralizeze acest pericol prin crearea unui fond social dotat cu 72 de miliarde de euro. Și le solicită guvernelor să aloce către gospodăriile cu resurse mai puține o bună parte din veniturile obținute din sarcina fiscală crescută asupra consumului de energie.

Studiile Comisiei efectuate anterior propunerilor legislative recunosc că „impozitarea crescută a combustibililor fosili poate avea un impact mai mare asupra gospodăriilor cu venituri mici, în special pentru încălzire”. Analiza arată, de asemenea, că propunerea de a încadra clădirile și transportul pe o piață a emisiilor ar mări ușor factura pentru șoferi și gospodării, dacă prețul pe tona de CO₂ se situează la 30 de euro. Dar creșterea ar fi drastică în cazul în care cota de emisie ar fi crescută la 70 de euro (cu până la 22% mai mult pentru încălzirea cu păcură sau cu 12% mai mult pentru benzină).

Impactul tranziției energetice

Semnalele de alarmă asupra impactului social al tranziției energetice și industriale în curs nu provin doar de la vocile care sunt împotriva schimbării. De asemenea, se răspândesc printre cei care o văd necesară sau inevitabilă. Cristina Monge, politolog și consilier executiv al Fundației pentru Ecologie și Dezvoltare (Ecodes), afirmă că „tranziția va afecta toate sectoarele, chiar și pe cele care nu se așteaptă la ea, și vor exista unii care pierd, ca în toate reconversiile”. Monge prezice că „aceia care o duceau rău o vor duce și mai rău” și subliniază ca principale victime persoanele cu mai puțină educație și cu venituri mai mici și lumea rurală în comparație cu cea urbană. „Fie dimensiunea socială este puternic inclusă, fie breșele care existau deja se vor adânci”.

Riscul ca implementarea planului să degenereze într-o bătălie între câștigătorii și pierzătorii tranziției este crescut prin distribuirea efortului între diferitele niveluri de venit. Conform calculelor Oxfam, publicate la sfârșitul anului trecut, 10% dintre cei mai bogați oameni din UE reprezintă sursa a 27% din emisii și a crescut cu 3% din 1990. Procentul de 50% din populația cu venituri mai mici este responsabil pentru încă 27%, după reducerea cu un sfert.

În Parlamentul European, principalele grupuri politice (popular, socialist, liberal și verzi) au primit cu o satisfacție însoțită de îngrijorare planul Comisiei. Și referințele la decalajul social reapar. Europarlamentarul Dolors Montserrat, din fruntea delegației PP și membră a Comisiei parlamentare pentru mediu, subliniază că „este un pas înainte care oferă o poziție de lider Europei în lupta împotriva schimbărilor climatice, dar nu se poate face prin costul sacrificării de locuri de muncă sau al dezindustrializării Europei”.

Montserrat amintește că în țări precum Spania, „din cauza pandemiei de Covid-19 există deja mulți oameni care au rămas pe drumuri sau care sunt pe cale să-și piardă afacerea; dacă acum cerem încă un efort suplimentar, decalajul se va lărgi”. Eurodeputata consideră că planul ar trebui să acorde prioritate stimulentelor, în locul penalizărilor. „Și să faciliteze pregătirea necesară astfel încât numeroasele persoane care își pot pierde locul de muncă să se poată adapta la noua realitate a locurilor de pe piața muncii”, adaugă ea.

Costuri de miliarde de euro

Comisia Europeană recunoaște că impactul va fi inevitabil și va afecta viața de zi cu zi a milioane de cetățeni, dar indică sutele de miliarde de euro disponibile pentru a atenua consecințele. La cele 72 de miliarde de euro ale fondului social se adaugă fondul de redresare, dotat cu 750 de miliarde și cu 37% din acea sumă rezervată programelor legate de schimbările climatice. Fondurile de coeziune (372 de miliarde) și cele agricole (291 de miliarde) pentru perioada 2021-2027 vor contribui, de asemenea, la finanțarea adaptării în multe sectoare.

În plus, Bruxelles-ul a propus extinderea cu aproape 50% a fondului de inovare, care în prezent se așteaptă să mobilizeze în jur de 20 de miliarde de euro între 2020 și 2030. Ceva similar se va întâmpla cu fondul de modernizare, care vizează să ajute o duzină de țări europene din centru și est (Polonia, România, Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Estonia, Letonia, Lituania și Croația). Veniturile preconizate pentru acest fond se ridică la 14 miliarde în acest deceniu, cifră care s-ar putea dubla prin propunerea legislativă prezentată săptămâna aceasta de către Bruxelles. Iar Grecia și Portugalia ar fi adăugate pe lista beneficiarilor.

Gentilloni a indicat că „statele trebuie să adopte măsuri de compensare pentru cei mai vulnerabili și pentru cei care suferă de sărăcie energetică”. Comisarul pentru economie consideră că este esențial să se realizeze „un echilibru între justiție și ambiție”. Controversele recente din Spania din cauza creșterii facturii la electricitate sau a consumului de carne roșie arată că oricare dintre propunerile Comisiei ar putea fi scânteia unui incendiu greu de controlat.

Riscul de izbucnire socială este mai mare după o criză sanitară care a dus la creșterea numărului persoanelor cu risc de sărăcie. Deja înainte de pandemie 7% din populația spaniolă a acumulat întârzieri la plata facturilor la electricitate sau gaz și 9% a avut dificultăți cu încălzirea casei în timpul iernii, potrivit Observatorului European al Sărăciei Energetice, un proiect promovat de Comisie. Europarlamentarul Montserrat prezice că „pe măsură ce se apropie termenele diferitelor obiective, oamenii vor deveni foarte nervoși, și nu putem lăsa pe nimeni în urmă”.

Bruxelles-ul speră, totuși, că tranziția energetică în sine va contribui la amortizarea impactului cu o energie curată progresivă mai ieftină și produse mai eficiente. Comisarul european pentru energie, liberalul Kadri Simson, a subliniat săptămâna trecută că „energia electrică regenerabilă este deja cea mai ieftină opțiune în multe locuri”.

Bruxelles-ul propune creșterea obiectivului de producție din surse regenerabile de la 32% la 40%, o creștere care, potrivit lui Simson, „nu va promova doar energie mai curată și mai ieftină, ci va fi și un impuls pentru un sector economic cu potențial semnificativ de a genera locuri de muncă, creștere și comerț”.

Adio mașini pe combustie

Aceleași salturi s-ar putea produce și în sectorul auto, în care Bruxelles-ul propune reducerea emisiilor cu 55% în 2030, față de anul acesta, și cu 100% în 2035. Saltul este echivalent cu interdicția vânzării de vehicule pe benzină și motorină în 2035. Un semnal către piață care, potrivit Comisiei, ar urma să elimine toate motoarele cu combustie de pe drumurile europene până în 2050.

Julia Poliscanova, analist la Transport & Environment (T&E), un centru de studii specializat în mobilitate durabilă, consideră că mașina electrică s-ar putea confrunta cu „momentul Ford” pe care l-a trăit motorul cu combustie în 1913. Producătorul american și-a ieftinit atunci vehiculele, printr-o producție de masă, care în numai un deceniu a pus vehiculele la dispoziția majorității populației active din SUA.” Analizele arată că, dacă vom continua să creștem volumul [producției] de mașini electrice, în doar șase ani vor fi mai ieftine decât petrolul”, scrie Policanova în evaluarea propunerilor Comisiei.

Calculele T&E minimalizează, de asemenea, importanța includerii transportului pe piața emisiilor, o propunere pe care o consideră și inofensivă, și inutilă. Achiziționarea drepturilor de emisie de către companiile petroliere ar însemna o creștere de cinci cenți pe litru din 2028.

Pe de altă parte, din partea sindicatelor europene se anticipează un adevărat incendiu social dacă propunerile nu sunt modificate în timpul procesului lor legislativ în Consiliul UE și în Parlamentul European. Ludovic Voet, secretar al Confederației sindicale europene, afirmă că „extinderea pieței de emisii la transporturi și clădiri va alimenta o revoltă socială în toată Europa, asemănătoare cu cea a vestelor galbene, întrucât toate acestea nu ar duce la o mai mare eficiență a medioambientală”.

Autor: Bernardo de Miguel / Traducerea Rador: Cristina Zaharia / Foto: Captură video

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

39 comentarii

  1. Tarile unde populatia castiga bine in mare isi permit tranzitia – dublarea/triplarea anumitor preturi la utilitati, noi taxe, investitii masive pe termen scurt.
    Nu este cazul Frantei, Italiei, Spaniei.
    Nu este nici cazul tarilor Visegrad. De Romania sau Bulgaria nu mai vb.

    Ma gandesc la tari gen Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Germania, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Suedia.

  2. Economie planificata, fara ca eu sa am puterea de a schimba cu adevarat ceva. Sigur, pot vota un europarlamentar de la noi, dar daca avem cu adevarat un parlament european as dori sa pot vota pe ce candidat la europarlamentare. Cum ar fi pe LePen.

    Si la subiect: daca puterea mea de influenta este asa de mica, incat nici nu am caderea de a vota seful executivului european care este evident numit la pauza cum dracu sa nu ma revolt cand ei decid ce vor ei pentru un continent intreg?

  3. Ue este pe terminate si isi merita soarta! Dupa ce au incalcat drepturile omului acuma le trebuie mai multi bani, sa platim noi taxe si impozite mai mari pentru politica”verde” cand china face cate o centrala pe carbuni la 8 ore.
    Ue s-a tranformat din bloc economic in bloc comunist cu tapita aia la conducere si politicile ei de rahat.

  4. Ce a fost in Franta e nimic pe langa ce o sa fie peste cativa ani prin toata europa. Propunerile lor nu-i afecteaza doar pe cei saraci, ci afecteaza si clasa de mijloc. Ma intreb cum de au tupeul sa ceara populatiei un pret de 2 ori mai mare pentru incalzire, ca deh polueaza? Apoi, ramane problema industriei. Acolo, ce facem? Inchidem toata industria in UE fiindca polueza, o relocam in tari din Asia si apoi le taxam produsele fiindca polueaza!!!!Logic? Momentul „Ford” e chiar comic. Cum vrei sa se ieftineasca masinile electrice, cand toata materia prima pentru producerea lor se scumpeste in continuu? Ba mai mult, tu UE cel destept o supraimpozitezi, ca deh poluare, munca fortata copii, etc..

  5. „Bruxelles-ul a încercat să neutralizeze acest pericol prin crearea unui fond social dotat cu 72 de miliarde de euro. Și le solicită guvernelor să aloce către gospodăriile cu resurse mai puține o bună parte din veniturile obținute din sarcina fiscală crescută asupra consumului de energie.” – deci cei saraci vor fi ajutati de guvernul tarii lor, nu vor simti asa mult cresterea taxelor / tarifelor / impozitelor etc. Cei bogati oricum nu simt aceste lucruri in general.
    Patura din mijloc va fi iar cal de bataie in aceasta lupta, vor incasa toate cele: taxe, tarife, preturi, impozite marite la greu si in plus si subventiile acordate de UE & guverne saracilor (ca de unde vin acesti bani, daca nu tot de la populatie prin taxe si impozite).
    In curand va fi mai bine sa fii sarac decat in patura de mijloc a societatii.

  6. UE si-a dat prostia pe fata: nu a investit in oameni si in respectarea drepturilor omului, nu a combatut coruptia si nu a incercat sa consolideze spiritul valorilor europene. In schimb, a murit de grija LGBTQ-ului si a migrantilor. Multi oameni o duc prost in UE, si nu doar cei din Romania. Politicile verzi, daca sunt facute aiurea, vor lovi puternic in omul de rand.

  7. Nici pe Ceausescu nu l-a interesat si nu a evaluat impactul economic si social al restricțiilor impuse pentru ca Romania sa-si plateasca datoriile. Ati vazut cum s-a sfarsit. La fel va păți si UE daca nu retrage aceste planuri socialiste „verzi” sau daca nu evaluează impactul economic si social.

    • este o blasfemie sa, l compari pe Ceaușescu, care, cu toate păcatele își iubea tara și a plătit datoriile către imperealisti, cu acești câțiva frustrați care au miliarde și se cred stăpânii lumii

  8. Ne vom inspira de la francezi: ochelari de ski, cagula, pietre, etc..

  9. Sunt tari unde majoritatea catatenilor isi permit aceste costuri si sunt dispusi sa le plateasca , cam jumatate din tarile membre _ue.

    • Si-or permite, dar nu cred ca sunt dispusi sa plateasca si mai mult.
      Eu plec din Germania, unul dintre motive fiind faptul ca Merkel imi ia jumate din munca mea in fiecare luna sub forma de taxe.

  10. Pai cine este împotriva acestui marxism energetic? Doar ungurii. Au spus ca prețul e plătit de pu1ime, ceea ce e de neacceptat. Noi acceptam orice, parlamentari slugi globaliste.

  11. Cu tapla la podea ma voi plimba cu Dieselul meu prin tot parlamentul ala plin de filfizoni. Nu stiu ce facei, dar mie nu mi-l veti lua. Boss, pai ce facem? Gata cu combustia? Pai, ofera-mi aceleasi avantaje la electric, si fara rahaturile alea de abonamente – subscription la cheie de contact, subscription la volan, subscription la mama naibii!

  12. Bruxelles-ul se teme? Cine, d-na V. D. Leyen?
    Tanti nu se teme de nimic ca are chiloti de tabla.

  13. Intrebarea mea ar fi de ce se incepe cu partea mai usoara adica cu cetatenii? primul lucru ar fi interzicerea importurilor din tari poluante si asa ati rezolva mai mult decat ca sta omul intr-o casa cu centrala. Unii din UE sunt cam deconectati de situatia reala, primul lucru ar fi sa elimine saracia si pe urma pot face multe.

    • Tu te auzi? „interzicerea importurilor din tari poluante”. Mah, pai de alde UE si SUA si-au mutat productia in tarile care polueaza ca la ei polueaza. Unde e industria otelului din UE? Dar aia petrochimica? Ah, in afara UE. Hai si interzicem importurile din China complet. Daca fac asta, UE nu rezista nici 6 luni. Adio telefoane, tablete, computere, etc. Da, si-au mutat mai multi productia de electronice din China, dar majoritatea componentelor tot acolo se produc.

  14. Somnul unei națiuni, va naște monștri în timp ce noi dormim și lăsăm o mana de bolnavi sa ne conducă

  15. Ue sa traga china la rspundere pentru covid si toata situatia creata de ei! Nu au mai zis nimic de chinezoi astia de la ue, oare dc?
    O sa platim noi taxe mai mari sa poata chinezoii sa faca inca un covid v3 si ue doarme pe ea.
    Huuuuooo ue!!!

  16. Am citit numai opinii contrare si imbâxite de ignoranță și ură. Nu văd comentarii constructive sau alternative viabile la propunerile UE. Nu văd pe nimeni să se ofere voluntar la implementarea oricareia dintre măsuri.

    Problema noastră este că ne pierdem confortul propriu, nu că pământul se topește și se zvârcolește de atâta mizerie și nepăsare.

    Printr-o astfel de atitudine, cel mai probabil, planul reducerii emisiilor de carbon va eșua, iar noi, tot noi, peste vreo 30-50 de ani vom țipa sus și tare că: „De ce nu s-au luat măsuri, de ce se prăbușesc norii peste noi, de ce este pârjolit pământul, etc?” … asta în timp ce copilul de lângă tine te va întreba speriat: „Dar tu tată, tu … ce-ai făcut ca să oprești acest lucru? De ce mai adus pe lumea asta?”

    Poate că asta merităm …

    • Asa e, ar trebui fiecare sa facem ceva pentru a curata planeta si a imbunatati viata copiilor. Eu merg cu bicicleta in oras, nu mai misc masina decat cand am de iesit in afara lui. Dar sincer, nu stiu cum o sa ma incalzesc iarna in viitor, cum o sa mai fac dus cu apa calda cand o sa mi se puna taxe uriase pe „centrala de apartament”. Locuiesc intr-o zona in care nu am alta solutie de incalzire (nu exista termoficarea orasului). Nu am bani sa imi pun fotovoltaice pe casa, nu am bani sa imi pun pompa de caldura, nu am bani sa trec pe centrala electrica care m-ar costa de cateva ori mai mult pe luna vs cea pe gaz.
      Probabil nu voi avea bani nici de taxele lor. Dar mai mult ca sigur nici nu voi intra in categoria „asistat social” sa primesc subventii de la guvern. Ce fac? Mie ce alternativa imi ofera sistemul? Eu incerc sa ajut natura, dar ce primesc inapoi?

    • Ai putea sa te informezi corect, schimbarile climatice sunt normale si fac parte din procesele pamanuntului care au loc de catve miliarde de ani.
      Toti oamenii de stiinta seriosi au spus ca este o tampenie ce face ue si ca nu o sa schimbe cu nimic politicile lor verzi, o sa traim noi mai rau.
      Daca esti ingrijorat de bunastarea ta asta te face ignorant? Ignorant esti tu si toata ue fata de stiinta.
      Plus ca politicile astea versi au fost decospirate de mult si se stie clar ca nu sunt sustenabile si chiar o sa polueze mai mult.
      Singura sansa este energia nucleara dar ue e prea proasta sa inteleaga lucrurile astea care sunt spuses de oameni educati pe subiect nu toti neomarxistii si comunistii din ue.

    • Ehe, copilul nu mai întreabă, că nu mai poate. Poluarea aerului afectează în primul rând copiii. Odată cu poluarea aerului a crescut și numărul de boli respiratorii la copii. Vor mai fi probleme și cu fertilitatea din cauza plasticului acumulat în celule, plastic tot de noi folosit pentru că e mai convenabil să cumperi direct ambalat decât să-ți pui tu în plăsuța textilă.

      Unii dintre adulții de azi s-au văzut cu sacii în căruță (middle age, copii de liceu care vor mai apuca să aibă la rândul lor copii), așa că nu-i mai interesează. Nu se gândesc că linia lor se va opri la nepoți.

    • @Serket

      Dacă schimbările climatice ar fi normale, s-ar produce treptat. Ce vedem noi este o schimbare bruscă. Soarele nu se încălzește brusc, Pământul nu-și modifică brusc traiectoria în spațiu, înclinarea axei de rotație nu se modifică brusc, relieful nu se modifică brusc. Și totuși, clima s-a schimbat brusc.

    • Alina m,

      Te rog sa te informezi mai bine, de exemplu cauta modificarile climatice ale pamantului in ultimii 15000 de ani, oamenii de stiinta au produs aceste date si sunt publice, o sa vezi acolo schimbari bruste de clima. Sa inteleg ca acum 15000 de ani tot oamenii au poluat cu diesel si benzina?
      Sa nu mai zic de mini era glaciara care a provocat the dark ages, si atunci poluam cu diesel si benzina?
      Teoria voastra este total gresita, mincinoasa si promovata doar de comunisti si neomarxisti.

  17. În România rurală nu se folosesc combustibili fosili pentru încălzire, asta se întâmplă în restul UE unde locuitorii din rural nu sunt țărani, ci orășeni navetiști cu centrale pe păcură.

    În România, în zona rurală, dar și în urbanul mai sărac, încălzirea se face cu lemne, unele furate. De-aia e bine că vom fi obligați să plantăm copaci, dacă tot poluăm, măcar să avem de unde tăia.

    Săracii din România nu-și permit mașină (auto + carburant + vinietă + ITP + RCA + două rânduri de anvelope), deci pentru ei nu contează dacă se mai vând sau nu mașini pe diesel.

    Pătura de mijloc poate oricând să ia 10 mii euro subvenție pentru mașină electrică și să mai pună alți 10 mii, ca atunci când își luau Passat cu 12 mii fără facilități de la nimeni.

    Problema mi se pare la bogătanii patroni de firme ce importă deșeuri pentru ardere în România. Probleme vor fi și la marile firme care vor trebui să-și înnoiască flota de mașini, că până acum țineau toate rablele în circulație. Eventual și la firmele de taxi, la care cazanele trebuiau schimbate de mult, dar nu se întâmplă pentru că nu se fac controale.

    • Întrebări pentru Alina M:

      1. Cum vor suporta romanii scumpirea produselor alimentare și în general a tuturor produselor a căror distribuție se face cu TIR-ul ca urmare scumpirii carburanților?

      2. Cum vor suporta romanii scumpirea curentului și a gazului?

      3. Cum pot romanii care locuiesc la bloc sa își încarce masina electrica? Subvenția de 10k euro este ft bună, mașina electrica are avantajele ei insa în România și fostele tari comuniste in zona urbana populația locuiește majoritar la bloc. Nu îmi spune ca peste noapte vor apărea stării de incrcare la fiecare bloc sau ca ne vom incarca mașina cât vom face cumpărăturile la supermarket.

      4. Care este utilitatea acestui plan atat vreme cât efortul va fi doar la nivel UE? Pe SUA, Rusia, China, India etc nu ii obliga nimeni sa treacă pe energie verde??? Care este impactul la nivel global dacă doar UE implementează aceste aberații?

      Asa planul UE suna bine. Totul verde și frumos. Insa totul verde și frumos pe spinarea noastră a plătitorilor de taxe și impozite, idee îmbrăcată frumos sub forma „schimbărilor climatice” care reprezinta o mare minciuna.

    • Hai, lasă.

    • Ești total pe lângă, Serket are mare dreptate.
      Citește despre ciclurile solare și influența lor.
      Bine că sunt ok toate prostiile introduse în alimente, băuturi etc…cu aprobarea celor care susțin așa zisa energie verde.

    • Știi ce înseamnă Carbon zero?
      Inclusiv tu și toți ceilalți care susțin asta!
      Dacă înțelegi…

    • Știi în ce constă proiectul Carbon zero?
      Se pare că nu….

    • @Ion

      Surprinzător, dar nu sunt Mama Omida să știu cum se vor descurca românii, deși bănuiesc că ne-ar prinde bine să respirăm un aer mai puțin poluat.

      Ciclurile solare au 11 ani. Dacă de vină erau ciclurile solare, aveam aceste fenomene extreme pentru a n-șpea oară de la începutul măsurătorilor.

      Deșteptul cu prostiile din alimente și băuturi va trebui să se implice, că doar n-o să-i aștepte pe activiștii de mediu să repare tot.

    • Carbon zero, acea cotă cât mai apropiată de zero, înseamnă că nici tu și nici mulții alții nu vor mai avea voie să respire.
      Bine însă că zecile de mașini, avioane, elicoptere, yachturi cu care se plimbă zilnic mai marii lumii nu sunt poluatoare!

    • Din păcate nu pricepi foarte multe lucruri.
      Dar nu toți pot fi inteligenți că tine.
      Era vorba tocmai despre acele otrăvuri pe care le conțin alimentele, inclusiv cereale, legume, fructe fix cu aprobarea celor care vor energie verde, în timp ce ei se plimbă cu avionul personal etc…nu de găinăriile făcute de unii dintre producători, asta e altă poveste.

  18. Va vor cat mai saraci, asta e clar. Dementii din spatele „amprentei de carbon” au facut un calcul si au zis, cu cat sunteti mai saraci, lipiti, cu atat poluati mai putin. Urmeaza taxe si impozite sa va aduca la sapa de lemn pentru fetishul catorva comunisti.

  19. O revoltă care să întărească democrația în U.E. ar fi chiar binevenită.

    „În Parlamentul European, principalele grupuri politice (popular, socialist, liberal și verzi) au primit cu o satisfacție însoțită de îngrijorare planul Comisiei. ”
    La o adică, suntem totuna, nu contează pe care dintre noi îl votați.

  20. Acesti potlogari ajunsi pe banii nostri la conducere, care au bani sa si schimbe masinile la 2 ani , isi bat joc de noi ca sa schimbam masinile.Fac pariu ca masinile lor au mai mult CO2 la Km decat are Toyota mea cu Euro4 din 2004 . Si uite cum aceste gasti de banditi ajunsi la conducere incearca sa ne fure, cu un socialism in taxare dar cu un capitalism bine ticluit la impartirea veniiturilor. Bai daia au plecat romanii din tara din cauza hotiei voastre.
    O sa bagati masini electrice dar curentul cu ce l-ati produs. O sa facem baterii sa vedem cum o sa le reciclam ,creier ppanee ce esti, ca de aia vor sa faca fabrica de baterii in romanica sa ne ocupam de reciclare (groapa de gunoi ne faceti dar pozati in sanmariteni).Trebuie o ghilotina in piata.

  21. Teoria jocului penteu toti comandantii de batalioane. care trece primul de partea regimului de dreapta conservatoare sau radicală va fi milirdar si tot asa. de pe la jumatea listei scapa ok milionari.
    Garda NKVD vopsita in vere- >la izolator cu ei pe viatza!

    • Pe bune in 2025 estimez momentul oportun preluarii puterii in Europa.
      in 10 ani europa ori va renaste ori va inceta sa existe definitiv ca civilizatie.
      Nu va sinzuram pe toti doar cei care nu inteleg sau pot contraataca. si nici nu luam averile medii doar cele mari.

      dar ne vom asigura ca niciodata asemenea tendinte nu vor putea fi implemetate fara ca intreaga omenire sa piara in cazul unei asemenea incercari. pentru ca asta eate singurul limbaj pe care javrele de la bruxelles le inteleg!