G4Media.ro

Bateriile mașinilor se descarcă mai repede când vreme este rece, dar specialiștii…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Bateriile mașinilor se descarcă mai repede când vreme este rece, dar specialiștii spun că pierderea de autonomie este ceva temporar/ Cum trebuie întreținută bateria când este frig

Temperaturile scăzute din timpul iernii încetinesc reacțiile chimice din bateriile pentru vehicule electrice, reducând astfel încărcătura pe care acestea o pot menține – și autonomia vehiculului. Vestea bună, potrivit specialiștilor, este că este ceva temporar, scrie Bloomberg.

Într-o noapte friguroasă din decembrie 2022, Hans Guo se îndrepta spre casă atunci când Tesla sa s-a oprit complet. Tabloul de bord arăta încă 18 mile (30 de kilometri) de autonomie, dar nu se poate discuta cu o mașină care nu vrea să pornească; blocat, Guo a cerut o remorcă.

La fel cum viteza, terenul și presiunea din pneuri afectează autonomia mașinilor electrice, la fel și temperatura exterioară. Atât valurile de căldură, cât și valurile de frig pot face ravagii asupra bateriilor litiu-ion ale vehiculelor electrice, accelerând (sau încetinind) reacțiile chimice care afectează capacitatea de încărcare a acestora. Dar, în timp ce căldura extremă poate distruge o baterie în timp, pierderea de autonomie din cauza frigului este doar temporară. Și nu există nicio deteriorare pe termen lung a bateriei EV în sine… oricât de mult ar putea traumatiza șoferul să rămână fără energie.

„Nu-mi mai asum niciun risc”, spune Guo, în vârstă de 50 de ani. Atunci când temperaturile scăzute ajung la Cascada Niagara din Canada, unde locuiește, Guo își propune să viziteze un încărcător imediat ce autonomia rămasă scade sub 72 de kilometri (45 de mile).

De ce își pierd autonomia vehiculele electrice pe vreme rece

Capacitatea bateriilor litiu-ion de rezista la influența frigului se reduce la chimie, spune Sumit Chauhan, cofondator al CerebrumX, o firmă de informații auto cu sediul în Michigan. „Pe măsură ce temperaturile scad, capacitatea bateriei – atât în ceea ce privește încărcarea, cât și păstrarea încărcăturii – se epuizează”, spune el.

Într-un fel, bateriile VE sunt ca și corpurile umane: Ele funcționează cel mai bine în anumite condiții climatice. Atunci când temperaturile urcă peste intervalul ideal, ionii dintr-o baterie auto se accelerează, ceea ce face mai dificilă atașarea lor la anod sau catod. Atunci când temperaturile sunt prea scăzute, încetinesc reacțiile chimice și reduc cantitatea de încărcătură pe care o deține o baterie. În ambele scenarii, software-ul mașinii va încetini, de asemenea, viteza de încărcare pentru a evita suprasolicitarea bateriei.

Conducerea în condiții de frig extrem reprezintă o „dublă lovitură pentru eficiența bateriei”, spune Greg Brannon, director la organizația non-profit American Automobile Association. Acest lucru se datorează faptului că vehiculele electrice folosesc electricitatea din baterii pentru a alimenta sistemul de climatizare interioară, spre deosebire de mașinile cu combustie internă, care se bazează pe reciclarea excesului de căldură de la motoare. (Cu toate acestea, producători auto precum Polestar și Tesla echipează modelele EV mai noi cu pompe de căldură eficiente).

Impactul temperaturii asupra autonomiei EV se reduce la: Cu cât este mai frig, cu atât mai mult va avea de suferit autonomia unei mașini. De aici, particularitățile variază, iar diferite EV-uri reacționează diferit la aceeași temperatură. Într-un raport publicat luna trecută de Recurrent, o firmă cu sediul în Seattle, care a analizat peste 10.000 de mașini electrice din 12 modele, s-a constatat că Ford F-150 Lightning pierde 26% din autonomia normală la zero grade Celsius. Volkswagen ID.4, între timp, a pierdut 46% din autonomia normală.

Un studiu realizat pe vehiculele electrice Nissan Leaf în 2020 a arătat că un încărcător rapid poate aduce un Leaf la 80% din încărcare în 30 de minute, atunci când temperatura era de 25 de grade Celsius. La zero grade Celsius, bateria ajungea la o încărcare de aproximativ 50% în același interval de timp.

Pierderea de autonomie în funcție de temperatură nu este în întregime o chestiune de presupunere: Cele mai multe vehicule electrice vor lua în considerare temperatura exterioară în autonomia estimată afișată pe tabloul de bord (față de autonomia optimă citată în momentul în care un autovehicul este pe piață). Dar aceste estimări se schimbă în timp real și, de multe ori, nu sunt actualizate cu exactitate decât atunci când călătoria este deja în plină desfășurare. Pentru a evita surprizele, Brannon spune că șoferii de vehicule electrice ar trebui să analizeze pierderile de autonomie estimate pentru mașina lor în climatul local și ar putea chiar să facă unele comparații între autonomia estimată și performanțele reale de conducere.

„Ori de câte ori apare vremea rece, aceste preocupări trebuie să revină”, spune Brannon. „Trebuie să vă asigurați că nu vă aflați într-o situație în care nu puteți ajunge acolo unde trebuie să mergeți.”

Cum să păstrați autonomia unui vehicul electric pe vreme rece

Există mai mulți pași pe care șoferii de vehicule electrice pot lua pentru a minimiza pierderea de autonomie și pentru a evita să rămână blocați în zilele reci.

Încărcați în interior ori de câte ori este posibil. Chiar și în timpul iernii, un garaj închis tinde să fie mai cald decât aerul de afară, ceea ce înseamnă că „întotdeauna ajută dacă vă parcați mașina în interior”, spune Chauhan. Atunci când temperaturile scad, proprietarii de vehicule electrice care folosesc încărcătoare publice în aer liber ar putea dori, de asemenea, să aloce puțin timp suplimentar pentru reîncărcare.

Precondiționați-vă mașina electrică. Dacă ați alergat vreodată afară pentru a porni mașina mai devreme, astfel încât aceasta să se încălzească înainte de a pleca la drum, asta înseamnă „precondiționare”. Multe vehicule electrice le permit șoferilor să precondiționeze prin intermediul unei aplicații; dacă mașina este conectată la priză, acea energie va proveni de la priză și nu de la baterie.

Conservați căldura pentru a conserva bateria. Dacă vă faceți griji că veți rămâne fără autonomie mai devreme, menținerea temperaturii din habitaclu ușor sub nivelul de confort – și concentrarea încălzirii pe gurile de ventilație cele mai apropiate de dumneavoastră – poate ajuta la prelungirea duratei de viață a bateriei.

Planificați în funcție de infrastructura de încărcare. Deși este puțin probabil ca reducerile de autonomie pe vreme rece să afecteze pe oricine conduce pe distanțe scurte, este un aspect mai important dacă vă angajați într-o călătorie scurtă cu mașina sau mergeți pe distanțe lungi. În aceste cazuri, asigurați-vă că știți unde se află încărcătoare publice și evitați să parcurgeți distanțe îndepărtate atunci când bateria dumneavoastră are o încărcătură mai mică.

Luați în considerare pierderea de autonomie atunci când efectuați o încărcare rapidă. Reîncărcarea lentă permite vehiculelor electrice să încarce mai mult curent în baterie, dar nu este întotdeauna practic să vă faceți timp pentru a face acest lucru în mijlocul călătoriei. Ori de câte ori încărcarea rapidă este singura sau cea mai bună opțiune, Brannon spune că este bine să presupunem o pierdere suplimentară de autonomie de 20%, pe lângă orice reducere datorată temperaturilor scăzute.

Pe măsură ce adoptarea vehiculelor electrice se intensifică, șoferii se vor familiariza din ce în ce mai mult cu cele mai bune practici de menținere a duratei de viață a bateriei – și cu capcanele pe care trebuie să le evite. Ingrid Malmgren, director de politici la organizația de susținere a vehiculelor electrice Plug In America, spune că progresele tehnologice au făcut deja mai ușor pentru proprietarii de vehicule electrice să se descurce în timpul perioadelor reci.

În 2016, Volkswagen e-golf al lui Malmgren i-a oferit o autonomie de 83 de mile la temperatura optimă și mult mai puțin atunci când furtunile de iarnă au lovit casa ei din Jericho, Vermont. Acum, ea are un Tesla Model Y cu o autonomie de 330 de mile care îi acoperă mai mult decât nevoile chiar și atunci când este frig afară.

La începutul acestui an, Malmgren a condus mai mult de 320 de kilometri din Vermont până în Quebec City, în Canada, într-o zi în care temperatura maximă a fost de doar minus 14 grade Celsius.

Brannon este de acord că proprietarii de vehicule electrice se pot bucura de condusul pe timp de iarnă – dacă sunt pregătiți.

„O călătorie cu un VE, în special la temperaturi scăzute, este ca și cum ai călători cu un câine”, spune el. „Puteți să o faceți. Trebuie doar să vă planificați din timp și veți face mai multe opriri.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Toate-s vechi si noua-s toate…