G4Media.ro

Asociația Metrou Ușor critică decizia Primăriei de a renunța la linia de…

Asociația Metrou Ușor critică decizia Primăriei de a renunța la linia de tramvai care să lege Pipera de Doamna Ghica – Pantelimon

Asociația Metrou Ușor scrie că planul Primăriei București de a construi un pasaj peste intersecția de la Doamna Ghica (cartierul Colentina, sectorul 2) ignoră necesitatea unei linii de tramvai care să lege Șoseaua Petricani de cartierul Pantelimon.

Asociația arată că decizia de a nu construi linia de tramvai demonstrează ”proasta administrare a banilor publici la nivelul PMB și o rea-voință în ceea ce privește aplicarea unor soluții durabile pentru îmbunătățirea transportului în comun și reducerea numărului de autovehicule personale, cu efecte clare asupra traficului și a poluării”.

Reamintim că Primăria Capitalei a semnat în luna mai contractul pentru proiectarea și execuția Pasajului Doamna Ghica-Colentina, atribuit Trustului de Clădiri Metropolitane București. Lucrările presupun reconfigurarea circulației pe Șoseaua Doamna Ghica și construirea unui pasaj suprateran peste Șoseaua Colentina. Contractul presupune proiectarea, care va dura 3 luni de zile și execuția lucrărilor, estimată la 12 luni, costul total fiind estimat la 28 de milioane de euro.

Comunicatul integral:

Intenția construcției unui pasaj suprateran în intersecția de la Doamna Ghica datează de mai bine de 10 ani. Recent, PMB a decis să dea undă verde acestei investiții, venind cu un proiect nou pentru pasaj, lucru pe care asociația „Metrou Ușor” îl apreciază. Cu toate acestea, proiectul actual avut în vedere de PMB pentru pasajul Doamna Ghica elimină din start posibilitatea realizării unei linii de tramvai pe/sub pasajul Doamna Ghica (astfel încât tramvaiele să poată traversa Șoseaua Colentina pe relația Bulevardul Doamna Ghica – Șoseaua Petricani/Bd.Pompeiu), acest lucru fiind regretabil din punctul de vedere al asociației și în contradicție cu ceea ce și-a asumat PMB în 2016, prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov.

Este vorba despre o linie de tramvai ce ar lega zona Pipera de cartierul Pantelimon (cu prelungiri ulterioare către cartierele Titan și Berceni), de-a lungul inelului median din care fac parte și pasajele Nicolae Grigorescu, Baicului-Delfinului și cel de la Doamna Ghica, proiecte ce au dintotdeauna prevăzut spațiu pentru respectiva linie de tramvai. În plus, toate bulevardele de pe traseu (Nicolae Grigorescu, Chișinău și Doamna Ghica) au rezervat un spațiu pentru o linie de tramvai rapid, separată de trafic. Decizia de a nu mai lăsa spațiu pentru tramvai în cazul pasajului Doamna Ghica, ar „îngropa” investițiile deja realizate pentru celelalte două pasaje mai sus-amintite, ambele neamortizate încă, demonstrând proasta administrare a banilor publici la nivelul PMB și o rea-voință în ceea ce privește aplicarea unor soluții durabile pentru îmbunătățirea transportului în comun și reducerea numărului de autovehicule personale, cu efecte clare asupra traficului și a poluării.

Încă o dată, PMB dovedește că nu poate fi consecventă în ceea ce privește aplicarea unor măsuri pe termen lung, lucru care este extrem de evident și în răspunsul 322 din data de 04 iunie 2019, privind o serie de întrebări referitoare la acest proiect. În acest răspuns este subliniat faptul că linia de tramvai rapid Pipera-Titan-Berceni nu mai reprezintă o prioritate, deși este o legătură importantă de transport și extrem de ușor de implementat, traseul fiind asigurat în mare parte în cale proprie.

Astfel, pe baza acestui răspuns, Asociația Metrou Ușor lansează public un semnal de alarmă, exprimându-și îngrijorarea privind faptul că acest proiect nu mai prevede spațiu pentru o viitoare linie de tramvai, dacă nu chiar linia de tramvai propriu-zisă. Asociația subliniază faptul că pasajul împreună cu o linie de tramvai sunt absolut necesare în acest moment și îndeamnă PMB la prudență în ceea ce privește deciziile legate de proiectele unor investiții de o asemenea anvergură, mai ales în contextul financiar actual – faliment nedeclarat.

Linia de tramvai propusă inițial în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și ignorată cu desăvârșire de actualul plan al pasajului „Doamna Ghica”, această linie este absolut necesară, deoarece:
1. Degrevează traficul din zona Pipera, una dintre cele mai aglomerate zone din București, cu efecte benefice pe întreaga relație Pipera – zonele de est / sud-est ale Bucureștiului (cartierele Pantelimon, Titan, respectiv Berceni);
2. Scade aglomerația pe tronsonul de metrou Pipera – Piața Victoriei, cel mai aglomerat dintre tronsoanele de metrou din București;

În viziunea membrilor asociației, această linie de tramvai conexă pasajului ar trebui să funcționeze asemenea deja existentei linii de „Metrou Ușor” 41, adică o linie de tramvai de mare capacitate, complet separată de traficul rutier, linie ce permite viteze de deplasare net superioare liniilor clasice de tramvai.

Având în vedere toate cele menționate mai sus, în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații publice, Asociația Metrou Ușor a cerut PMB niște explicații privind actualul proiect al pasajului „Doamna Ghica”, solicitând totodată și următoarele documente:

1. Studiul în baza căruia a fost luată decizia de a nu mai prevede tramvai pe noul pasaj de la Doamna Ghica.
2. Strategia actualizată a reorganizării traseelor de tramvai din Bucureşti, cu termenele de implementare şi justificarea (studiile de trafic) care a stat la baza fiecărei modificări în parte.

Trebuie menționat faptul că la momentul redactării acestui document (12 iunie 2019), asociația „Metrou Ușor” nu a primit nici un răspuns la solicitările adresate PMB. Ba mai mult, PMB sfidează atât asociațiile non-guvernamentale, cât și cetățenii, deoarece a realizat consultarea publică pe repedeînainte, fără a anunța în prealabil acest lucru, prin intermediul mass-media, obstrucționând drepturile cetățenilor la o bună-informare și la libera exprimare.

Este îngrijorătoare graba inexplicabilă de care dă dovadă PMB în ceea ce privește construcția acestui pasaj, în contextul financiar actual (faliment nedeclarat) ce este extrem de delicat, în special prin prisma unor investiții pe termen lung care presupun sume bănești importante. Falimentul nedeclarat poate avea urmări extrem de serioase și neplăcute, în special în ceea ce privește lucrările de infrastructură aflate în desfășurare, deoarece vor apărea în mod cert întârzieri consistente ale proiectelor (inclusiv pentru pasajul Doamna Ghica), cauzate de incapacitatea PMB de a plăti constructorilor sumele cuvenite pentru lucrările realizate în avans.

În concluzie, Asociația Metrou Ușor solicită imperativ Primăriei Municipiului București modificarea urgentă a planului propus pentru pasajul „Doamna Ghica”, prin prevederea unui spațiu pentru linia de tramvai, dacă nu chiar construirea liniei de tramvai propriu-zise, măcar în zona pasajului. Cu atât mai mult cu cât investițiile în noi linii de tramvai sunt finanțabile prin fonduri europene. Acest pasaj este o reală necesitate pentru oraș, alături de linia de tramvai rapid. În cazul în care proiectul nu va fi modificat în direcția menționată/sugerată, PMB va arunca definitiv la coșul de gunoi banii publici investiți deja în ultimii ani în celelalte obiective de infrastructură din București ce au legătura cu pasajul „Doamna Ghica” – pasajul Nicolae Grigorescu și pasajul din zona Delfinului/Baicului – și va face aproape imposibilă pentru viitor repararea erorii și implementarea soluției din PMUD.

Asociația Metrou Ușor

Sursa foto: Proiectul pasajului de la Doamna Ghica (Sursa: PMB)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Ce sa mai zici , s-au rezolvat toate lipseste mindfulness.
    Unii traiesc in lumea lor paralela si nu mai scot nasul din carti..
    Cum sa aplici femeie mindfulness pe un sistem distrus de Androneasca in 30 de ani.
    Scoli cu WC in curte ,fara dotari ,programa scoara invechita bazata pe invatare mecanica si muulte cursuri.
    POate ii spune Ciolos ca a gresit tara ,aici nu e UK sau Australia ,acolo toate astea sunt rezolvate de multi ani.

    • POate-ti spune si tie cineva c-ai gresit articolul, aici se discută de altceva.
      Pies. Virgula se pune imediat dupa cuvant, urmata de un spatiu. Nu invers.

  2. Nu se poate face pod in intersectia aia, e o idee aberanta. Alte cuvinte nu isi au rostul.

  3. Deja au început lucrările la pasaj, pe partea dinspre parcul Plumbuita. Nu există autorizație de șantier, nu au nici proiectul gata, nu mai spun avize.

    Este nevoie de fluidizarea traficului în zonă, dar pasajul nu va face decât să aducă ambuteiajul pe pod, dat fiind că blocajul se formează pe Petricani, la semaforul cu autostrada și în sensul celălalt, la Delfinului, unde ditai podul se varsă într-o parcare de bloc și de piață. Mai mult, pe Colentina traficul se blochează la intersecția de la avion, unde se varsă Andronache și Gherghiței iar blocajul merge până la Obor.
    La toate acestea se mai adaugă disconfortul celor care locuiesc în blocurile cu fața spre intersecție: zgomot, noxe, priveliște, locuri de parcare și mai puține, trafic gâtuit pe străduțele dintre blocuri…
    Apoi mai este chestiunea bugetului PMB și perspectiva de a sta niște ani de zile cu un șantier care nu va aduce decât mizerie și și mai multă aglomerație.

    Primăria dă dovadă de iresponsabilitate crasă!

    • Nu mai avem specialisti, sau, daca mai avem, sunt ignorati. Dintotdeauna politicienii au ignorat specialistii.

  4. banii sunt numai pentru clientela de partid.

  5. I-as ruga pe cei din asociatia „Metrou Usor” sa-mi trimita o schita cu linia de tramvai „separata de trafic” pe tronsonul dintre sos. Colentina si bd. Lacul Tei. Iar o linie peste pasaj se poate face oricând. Exemplu: podul dintre lacuri, pe str. L. Rebreanu (sectorul 3) a fost proiectat fara linie de tramvai; când s-a facut linia (desfiintându-se spatiul verde din mijlocul strazii) s-a pus si peste pod. Si e acolo din 1970…

    • Salut, Anghel! Exemplul cu podul dintre lacuri de pe Rebreanu are cel putin o componenta majora diferita: a fost construit din start suficient de lat pentru a acomoda 3 (trei) benzi de circulatie plus trotuare. Acolo spatiul a permis realizarea ulterioara a liniei de tramvai. Pe cand in aceasta situatie, pasajul de la Dna. Ghica va avea doua benzi pe sens, fara posibilitatea tehnica de extindere pe viitor. Proiectul tramvaiului pe inelul median nu este nou. Pe inelul central (Stefan cel Mare, etc.) avem tramvai, mai nou separat de trafic, pe inelul median ar trebui sa avem metrou usor, iar pe centura teoretic ar trebui sa avem tren (S-Bahn, RER, etc.).