G4Media.ro

ANOSR propune ca studenții să beneficieze de ședințe gratuite de consiliere psihologică…

Sursa foto: Pixabay

ANOSR propune ca studenții să beneficieze de ședințe gratuite de consiliere psihologică și existența a minimum un angajat specializat în consiliere la 1.500 de studenți înmatriculați

Asociația Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a propus vineri reglementarea posibilității ca studenții să beneficieze de ședințe gratuite de consiliere psihologică și psihoterapie, dar și existența a minimum un angajat specializat în consiliere la 1.500 de studenți înmatriculați la instituțiile de învățământ superior.

Ca urmare a apropierii termenului de adoptare a Ordinului privind aprobarea metodologiei de organizare şi funcţionare a centrelor de consiliere din instituţiile de învăţământ superior, ANOSR a înaintat ieri, 25.01.2024, Ministerului Educației propunerea federației privind metodologia-cadru”, precizează asociația studenților într-un comunicat.

Printre măsurile propuse de ANOSR pentru îmbunătățirea activității centrelor de consiliere pentru studenți se numără:

  • Extinderea activităților de consiliere vocațională, educațională, de carieră, optimizare personală și psihologică
  • Reglementarea posibilității studenților de a beneficia de ședințe gratuite de consiliere psihologică și de psihoterapie
  • Reglementarea posibilității ca centrele de consiliere să aibă în structura lor compartimente cu atribuții specifice pentru consilierea psihologică, consiliere și suport educațional, relația cu absolvenții instituției, sprijinirea studenților cu dizabilități și analiza și gestiunea previzională a cerințelor pieței muncii;
  • Includerea atribuției de a sprijini și monitoriza parcursul academic al studenților cu dizabilități și cerințe speciale în responsabilitățile centrelor de consiliere
  • Minim un angajat specializat în consiliere la 1.500 de studenți înmatriculați
  • Reglementarea obligativității centrului de consiliere de a organiza întâlniri periodice cu reprezentanții organizațiilor studențești
  • Reglementarea posibilității ca centrele de consiliere să încheie parteneriate sau protocoale de colaborare cu organizațiile studențești, pentru promovarea activităților centrului

Redăm mai jos comunicatul ANOSR:

În prezent, centrele de consiliere și orientare în carieră reprezintă unu dintre principalele mecanisme de sprijin de care instituțiile de învățământ superior dispun în vederea orientării academice și vocaționale a studenților, facilitării relaţiei dintre studenţi şi piaţa muncii, creșterii angajabilității în rândul studenților și combaterii abandonului universitar.

Propunerea ANOSR pentru metodologia-cadru privind organizarea și funcționarea centrelor de consiliere din instituțiile de învățământ superior din România vizează:

  • Modificarea obiectivului fundamental al centrelor de consiliere încât acestea să urmărească sprijinirea studenților în a avea un parcurs educațional de succes și oportunități de angajare ridicate, prin servicii de suport complementare procesului educațional încă de dinainte de admiterea la studiile universitare și până la absolvirea acestora. În metodologia aflată în vigoare (O.M.E.N. nr. 650/2014), obiectivul principal al centrelor se bazează în principal pe componenta angajabilității studenților;
  • Extinderea activităților specifice de informare, consiliere și orientare pentru studenți, individuale sau de grup, astfel încât acestea să contribuie la dezvoltarea multilaterală a studenților. Lista propusă include consilierea vocațională și educațională, consilierea în scop de optimizare personală, consilierea și evaluarea psihologică, consilierea în carieră și evaluarea aptitudinală;
  • Reglementarea posibilității studenților de a beneficia, în cadrul centrelor de consiliere, de ședințe gratuite de consiliere psihologică și de psihoterapie, cu condiția existenței personalului specializat în acest sens, cu respectarea legislației în vigoare în domeniu și în conformitate cu reglementările la nivel instituțional;
  • Extinderea categoriilor de angajați specializați care pot face parte din componența centrelor de consiliere, fiind incluși în listă și: psihologi cu atestat în Psihologie clinică, Consiliere psihologică, Psihopedagogie specială, Psihologia muncii și organizațională sau Psihoterapie, pedagogi/psihopedagogi/absolvenți de studii universitare în domeniul Științe ale educației, asistenți sociali și lucrători de tineret. Considerăm ca fiind absolut necesare aceste noi categorii de angajați, pentru a putea asigura dezvoltarea activității structurii pe toate direcțiile propuse prin rolul fundamental;
  • Reglementarea posibilității ca centrele de consiliere să aibă în structura lor compartimente cu atribuții specifice, responsabile de acțiuni precum consilierea psihologică, consiliere și suport educațional, relația cu absolvenții instituției, sprijinirea studenților cu dizabilități și analiza și gestiunea previzională a cerințelor pieței muncii;
  • Includerea, în responsabilitățile centrelor de consiliere, a atribuției de a sprijini, prin activități și demersuri specifice, și monitoriza parcursul academic al studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, precum și de a contribui activ la accesibilizarea învățământului superior. Întrucât, la nivel național există doar câteva exemple de bună practică privind instituțiile de învățământ superior în care studenții cu dizabilități beneficiază de o structură dedicată ce asigură implementarea unor inițiative cu privire la accesibilizarea mediului universitar pentru nevoile acestora, considerăm ca fiind imperioasă reglementarea ca centrele de consiliere pentru studenți să fie responsabile de astfel de acțiuni de sprijin;
  • Modificarea numărului de angajați din cadrul unui centru de consiliere, încât raportul minim acceptat să fie 1 angajat specializat la 1.500 de studenți înmatriculați. Întrucât importanța existenței acestor structuri într-o instituție de învățământ superior este incontestabilă, considerăm ca fiind imperios ca acestea să dispună de un număr potrivit de angajați, în special în contextul în care propunerea ANOSR implică extinderea atribuțiilor centrelor de consiliere;
  • Reglementarea obligativității centrului de consiliere de a organiza întâlniri periodice cu reprezentanții organizațiilor studențești și studenții reprezentanți pentru a discuta aspecte cu privire la activitatea structurii;
  • Reglementarea posibilității ca centrele de consiliere să încheie parteneriate sau protocoale de colaborare cu organizațiile studențești, în vederea promovării activităților centrului sau pentru desfășurarea de activități comune.

Propunerea ANOSR pentru metodologia-cadru privind organizarea și funcționarea centrelor de consiliere din instituțiile de învățământ superior din România poate fi parcursă aici: https://anosr.ro/wp-content/uploads/2024/01/Propunerea-ANOSR-pentru-Metodologia-cadru[1]privind-organizarea-si-functionarea-centrelor-de-consiliere-pentru-studenti-in-sistemul-de[1]invatamant-superior-din-Romania.pdf„.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Nicio problema, daca-l plateste institutia de invatamant superior din banii ei. E problema institutiei. O sa-si puna costurile in taxe si o sa le plateasca studentii. Nu vreau sa le platit tot noi, din taxele platite la stat.