G4Media.ro

Amendă uriașă pentru greii pieței de asigurări de la Consiliul Concurenței pentru…

Bogdan Chiritoiu vorbeste in timpul conferintei "Cooperarea inter-instituţională în beneficiul mediului de afaceri şi consumatorilor", eveniment organizat de Consiliul Concurenţei, joi, 19 aprilie 2018. Inquam Photos / Adel Al-Haddad

Amendă uriașă pentru greii pieței de asigurări de la Consiliul Concurenței pentru că au majorat RCA în mod concertat. Reacția companiilor

Consiliul Concurenţei a sancţionat nouă companii de asigurare (printre care cei mai mari jucători din piață) şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru o presupusă înțelegere care a dus la creșterea prețului polițelor obligatorii de răspundere civilă (RCA), anunță instituția într-un comunicat.

———–

UPDATE 1: Compania Generali Romania a transmis G4Media.ro că ”Am luat notă de decizia Consiliului Concurenței, însă considerăm argumentele ca fiind nefondate. Prin urmare, vom face pașii necesari pentru a o contesta în justiție. În același timp, dorim să ne informăm toți clienții și partenerii că rezultatul acestei investigații nu afectează serviciile oferite de Generali România, relațiile contractuale existente sau angajamentele asumate de către compania noastră”.

UPDATE 2: UNSAR arată într-un comunicat de presă remis G4Media.ro că ”am luat act de decizia acestei autorități și că ne menținem dreptul de a o contesta în instanță, considerând conduita noastră pe deplin conformă cu normele de concurență”.

UPDATE 3: Asirom transmite că ”Așteptăm să primim decizia Consiliului Concurenței privind încălcarea reglementărilor naționale și europene de concurența și doar ulterior vom decide asupra actiunilor noastre viitoare. Dorim să subliniem faptul că avem un punct de vedere diferit față de Consiliul Concurenței, ce are la baza in principal faptul că asigurările auto obligatorii au adus pierderi substantiale companiilor in ultimii ani”.

UPDATE 4: Reacția Groupama: „Cu privire la investigaţia Consiliului Concurenţei vizând posibile încălcări ale normelor naţionale şi europene în materie de concurenţă, Groupama Asigurări respinge decizia instituţiei care se referă la compania noastră şi o va ataca în justiţie. Întreaga activitate a Groupama Asigurări se desfăşoară cu respectarea legislaţiei României şi a Uniuniii Europene, precum şi în conformitate cu cele mai înalte standarde etice, având mereu în centrul preocupărilor clientul. Aceste valori ne-au ghidat şi pe parcursul desfăşurării investigaţiei Consiliului Concurenţei, instituţie cu care am colaborat efectiv și fără rezerve, lucru care, de altfel, este menţionat și în raportul Consiliului. De asemenea, dorim să subliniem faptul că Groupama Asigurări își stabilieşte întotdeauna tarifele RCA pe baza datelor proprii, respectând toate principiile actuariale precum și legislația în vigoare.”

UPDATE 5: Poziția Omniasig: ”OMNIASIG a luat act cu privire la decizia Consiliului Concurenței în urma investigației desfășurate asupra sectorului local de asigurări. Compania nu poate comenta cu privire la fundamentul amenzii aplicate până la primirea motivării autorității, însă oricum ne rezervăm dreptul de a formula acțiuni legale. Trebuie menționat faptul că în perioada analizată activitatea de asigurare auto obligatorie a înregistrat constant pierderi, iar în această situație pasul logic a fost ajustarea tarifelor pentru acoperirea costurilor. Situația nu a fost singulară, ci comună întregii industrii, și este de presupus că și alţi competitori din piaţă au procedat la ajustarea tarifelor pentru a acoperi costurile în mod corespunzător, pe baza unor indicatori cheie, precum frecvența daunelor sau evoluția costurilor de reparație. OMNIASIG are un angajament solid în ceea ce privește concurența loială, acesta fiind aplicat consecvent în relațiile de afaceri.  Aplicarea sancţiunii nu afectează îndeplinirea obligaţiilor asumate de OMNIASIG în faţa clienţilor săi şi nici solvabilitatea companiei, OMNIASIG operând pe baze solide la nivel național”.

———–

Cele mai mari trei amenzi au fost date firmelor Allianz – Țiriac, Asirom și Astra. Firma Euroins și-a recunoscut culpa, potrivit comunicatului citat.

Amenzile au fost aplicate astfel:

1. Allianz – Ţiriac Asigurări SA 43.442.939 lei

2. Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA 36.970.408 lei

3. Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA 22.037.026 lei

4. Carpatica Asig SA 26.858.238 lei

5. Euroins România Asigurare-Reasigurare SA 6.346.453,60 lei

6. Generali România Asigurare Reasigurare SA 21.445.106 lei

7. Groupama Asigurări SA 35.378.902 lei

8. Omniasig Vienna Insurance Group SA 40.529.090 lei

9. Uniqa Asigurări SA 13.570.597 lei

10. UNSAR 160.436 lei.

Consiliul Concurenței susține că cele nouă companii au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA. Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.

În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

„Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor. Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, potrivit comunicatului citat.

Autoritatea de concurenţă s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi:

· introducerea posibilităţii de compensare directă;

· luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul;

· utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA;

· asigurarea accesului la cazierul de conducător auto;

· declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici);

· rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

Autoritatea de Concurenţă va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât, odată cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care, încă, creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate, cum ar fi:

· poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască)

· introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. O groază de bani pentru PSD, de băgat în vile, maşini, amante etc.

  2. Ar cam trebui luați și băieții de la benzină și motorină .

  3. Asta da, m-a uns pe suflet! Asa le trebuie hotilor din asigurari care au furat banii actionarilor individuali prin devalorizarea continua a actiunilor lor si mentinerea lor in captivitate.

  4. Ati inteles acum de ce tiriac apara hotii?ANAF-ul psdizat, nu-l ia la intrebari vis a vis de aceste datorii colosale la stat.Este si asta „un mare om de onoare”.

  5. Eu cred ca ar trebui sa facem o asociatie a asiguratilor, cei ce au fost pagubiti de acesti rechini ai asigurarilor, si sa dechidem un proces de daune materiale, pentru umflarea preturilor.
    Doar asa ar fi descurajate hotiile lor!

    • Nu se poate, pentru ca romanii nu sunt uniti in nimic.

  6. SI DE UNDE CREDETI CA VOR PLATI ? VOR JUPUI PLATITORII.
    E BINE SA FI INFRACTOR!

  7. SINDICALISTUL LA ANERE CARE GREBLEAZA 14000 DE EURO LUNAR (NUMAI SALARIU) VREA SA PUNA TAXA PE CENTRALELEL DE APARTAMENT.
    L-A PUS PARTIDUL SA FACA SI EL CEVA. DESI ESTE SURMENAT. ABIA ISI POATE NUMARA BANII DIN SALARIU.

  8. CE SA VEZI, POLUEAZA CENTRALELE DE APARTAMENT… MASINILE LA TOATE MAINILE ADUSE DE TERICEANU SI DRAGNEA IN romania centenara NU!

  9. Odată amendați e clar ca ne-au fraierit (de parca nu știam) cu preturile deci o sa ne restituie valorile încasate ilegal, nu?
    Sunt prea optimist:(((

  10. Asta e o dovada in plus a faptului ca avem un guvern si un partid (inca) majoritar care sufera de 2 boli grave; 1. hotie; 2. Teoria conspiratiei.

  11. RCA-urile sunt obligatorii și au fost un produs care nu aducea profit direct însă clienții, după ce își făceau RCA, apelau la aceeași companie si pentru alte produse. Astfel o vreme, de milă se silă, RCA-urile nu au fost scumpe. Cu timpul însă în instanțe pagubitii au început să câștige niște sume astronomice care au fost puse pe seama asigurătorilor si RCA-urile au devenit nesustenabile. În loc sa abandoneze cu toții produsul si sa lase statul să se spele pe cap cu RCA-ul obligatoriu, asigurători au profitat de guvernarea Ciolos, care a dorit sa distrugă transportatorii români pentru că îi deranjau pe cei din Franța și Germania, si au pus la cale creșterea enormă a prețurilor. Atunci Ciolos s-a trezit cu sute de camioane in fata guvernului și prețurile au revenit cât de cât. Evident ca a existat o cartelizare însă asta nu a fost datorită „lăcomiei corporațiilor” ci pentru că e o reacție naturala in fata unui produs care e băgat pe gâtul clienților și al furnizorilor si a unui organism de control profund incompetent si corupt precum ASF-ul, care a mediat acest dezastru.
    Uitati-va la serviciile de telefonie mobila si internet care sunt oferite tot de multinaționale si care, în absența reglementării statului, pe zi ce trece devin mai ieftine si mai performante, astăzi ajungând ca o conexiune comparabilă cu cea a Pentagonului de acum douăzeci de ani, sa coste 10 Euro pe lună.

    • Esti praf!
      Transportatorii sunt printre cei care au distrus piata de RCA si cei care au condus constat la scumpiri de RCA. Culmea este ca pentru a subventiona furtul unitatilor service, a transportatorilor si a unor instante judecatoresti idioate, care au acordat despagubiri nejustificate in unele cazuri de vatamari, am platit in final un pret majorat (actuarial), noi, restul de prosti.

  12. Astra?
    Dar Astra nu mai exista! Nu mai emite polite RCA.
    Cum i-a dat amenda? Si pentru ce?