G4Media.ro

Activiștii de mediu au pus tunurile pe companiile aeriene: Vor să interzică…

Sursa Foto: Facebook/ KLM

Activiștii de mediu au pus tunurile pe companiile aeriene: Vor să interzică reclamele, ca la țigări

Atunci când compania aeriană olandeză KLM a lansat o reclamă prin care își îndeamnă clienții să „zboare în mod responsabil” și să se gândească la impactul asupra mediului înainte de a rezerva un zbor, a declarat că își arată astfel angajamentul față de un viitor durabil. Dar campania din 2019 a stârnit critici, iar anul trecut activiștii de mediu au intentat un proces în care au acuzat compania de „greenwashing”, adică de a face afirmații înșelătoare privind mediul.

Cazul intentat de Fossil Free Netherlands evidențiază dilema cu care se confruntă companiile aeriene în timp ce încearcă să stimuleze creșterea pentru acționari, dar și să convingă publicul că iau măsuri pentru a reduce emisiile de carbon.

Criticii spun că aceste mesaje nu pot fi reconciliate, iar un număr tot mai mare de procese, plângeri ale consumatorilor și decizii ale autorităților de reglementare în domeniul publicității încearcă să limiteze afirmațiile privind durabilitatea pe care companiile aeriene ar trebui să le poată face.

„Singura modalitate de a zbura în mod responsabil în acest moment este să nu zbori”, a declarat Hiske Arts, care conduce campania Fossil Free Netherlands, pentru Reuters.

KLM, care se luptă cu acest proces – unul dintre cele mai importante dintre provocările legale cu care se confruntă companiile aeriene, spune că intenționează să fie un lider al industriei în ceea ce privește reducerea emisiilor și comunicarea despre sustenabilitate.

„Facem tot ce ne stă în putință”, a declarat un purtător de cuvânt.

KLM urmează să depună primul său răspuns oficial la tribunalul districtual din Amsterdam până la 27 septembrie. Acesta va fi urmat de o audiere în instanță pe 6 decembrie.

În iunie, organismul european pentru drepturile consumatorilor BEUC a depus o plângere la Comisia Europeană împotriva a 17 companii aeriene, susținând că acestea folosesc termeni precum „durabil”, „responsabil” și „verde” în mod înșelător.

„Motivul pentru care am ales companiile aeriene este probabil pentru că este unul dintre cele mai emblematice sectoare în ceea ce privește spălarea ecologică”, a declarat liderul campaniei, Dimitri Vergne. El a spus că tehnologiile pentru zborurile cu emisii reduse fie nu există, fie sunt la ani distanță de comercializare.

Riscuri de afaceri

Miza este mare. Proprietarul KLM, Air France-KLM (AIRF.PA), a declarat în raportul său anual pe 2022 că deteriorarea reputației sale de mediu reprezintă un risc de afaceri care ar putea duce la pierderea sprijinului public sau politic.

La 1 septembrie, guvernul olandez a declarat că intenționează să limiteze zborurile pe aeroportul Schiphol, baza KLM, la 9,5% sub nivelurile din 2019, în primul rând pentru a reduce poluarea fonică, dar și în lumina obiectivelor de reducere a emisiilor.

Air France-KLM și alte companii aeriene intenționează să conteste decizia la nivel european.

Răspunzând la întrebările Reuters, KLM a declarat că aviația este un sector „greu de redus” în ceea ce privește emisiile, dar că intenționează să îndeplinească obiectivele climatice pentru 2030 prin achiziționarea de avioane mai eficiente și prin utilizarea treptată a mai multor biocombustibili.

KLM spune că clienții săi vor să zboare și că faptul că îi ajută să facă acest lucru este motivul pentru care există. În cadrul audierilor preliminare, avocații săi au susținut că reclamele „zburați responsabil” au fost bine intenționate. Anunțurile sugerau clienților că ar trebui să ia în considerare achiziționarea de compensații de carbon sau să ia trenul.

În iunie, instanța a decis că procesul poate continua, iar verdictul este așteptat în februarie.

KLM spune că a întrerupt deja 19 comunicări despre care spune că formează nucleul procesului Fossil Free.

Pagina sa de internet „zburați responsabil” redirecționează clienții către un mesaj pe care scrie: „Călătoria cu avionul nu este în prezent sustenabilă. Verificați ce facem pentru a ne îmbunătăți”.

Hiske Arts de la Fossil Free a declarat că orice reclamă a companiilor aeriene care face referire la mediu are ca scop creșterea cererii de zboruri, convingând oamenii că zborul cu avionul nu este o problemă.

Să spui că o companie aeriană plantează copaci sau că una este mai puțin poluantă decât alta este înșelător, când fiecare zbor din anii următori va emite dioxid de carbon, a spus ea.

„Nu poți spune că ești mai sustenabil dacă în esență ești în continuare foarte poluant”, a spus Arts.

Ea a spus că aviația ar trebui să fie tratată ca industria tutunului: reclamele ar trebui interzise, iar biletele ar trebui să poarte un avertisment.

Companiile aeriene resping comparațiile cu tutunul, spunând că zborul are beneficii economice clare pe care fumatul nu le are.

Claritate

La Bruxelles, grupul industrial Airlines for Europe afirmă că transportatorii trebuie să aibă posibilitatea de a demonstra public progresele înregistrate.

„Suntem un pic în incertitudine, când vine vorba de, știți, ce putem spune?”, a declarat directorul general adjunct Laurent Donceel.

Autoritățile europene de reglementare lucrează la reguli actualizate pentru toate întreprinderile, inclusiv la o revizuire a legislației privind practicile comerciale și la o nouă directivă privind creanțele ecologice.

În timp ce autoritățile din domeniul publicității au interzis unele reclame, acestea spun că companiilor aeriene ar trebui să li se permită să discute despre îmbunătățiri pentru a preveni „ecologizarea”, sau să permită ca problema să dispară din discuții.

„Trebuie să păstrăm interesul consumatorilor pe primul loc, dar trebuie să găsim și un echilibru corect”, a declarat Lucas Boudet, directorul general al Asociației Europene pentru Standardele de Publicitate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...