G4Media.ro

Ursula von der Leyen: Dacă la finele anului va exista un Brexit…

Ursula von der Leyen: Dacă la finele anului va exista un Brexit dur, atunci va fi dur. Regatul Unit exportă jumătate din bunuri în Uniunea Europeană / Ne aflăm într-o poziție favorabilă pentru negocieri

Chiar dacă la finele anului 2020 nu va exista niciun acord cu Marea Britanie, negocierile ar putea continua. ”Ne aflăm într-o poziție favorabilă pentru negocieri. Dacă la finele anului va exista un Brexit dur, atunci va fi dur. Regatul Unit exportă jumătate din bunuri în Uniunea Europeană” a declarat președinta CE, Ursula von der Leyen, într-un interviu acordat în ziua Brexitului postului de radio Deutsche Welle. Marea Britanie a ieșit pe 31 ianuarie din UE, însă în următoarele luni va continua să se supună regulilor Uniunii fără să mai aibă însă drept de vot în Consiliu. La sfârșitul perioadei de tranziție, care se încheie la sfârșitul anului, britanicii speră să încheie un acord cu UE.

Deutsche Welle: Au curs multe lacrimi la Bruxelles, în această săptămână. Cum vă simțiți? Mai sunteți tristă?

Ursula von der Leyen: Este o zi încărcată de emoții, aşa cum este atunci când un membru al familiei decide să plece. Este trist. Am mulți prieteni în Regatul Unit. Am studiat un an la London School of Economics. Am rude acolo. Unii dintre copiii mei au făcut şcoala acolo. Există, așadar, multe legături. O zi plină de emoții!

Ce vă va lipsi cel mai mult din Regatul Unit?

Îmi va lipsi pragmatismul. Era foarte util. Ei au fost mereu cu picioarele pe pământ. Îmi va lipsi și fantasticul lor simț al umorului. Dar aceasta este situația. De mâine îi vom trata pe prietenii britanici ca pe terți.

Există voci care susțin că cea mai dificilă parte a Brexitului abia acum urmează, anume negocierea relațiilor dintre UE și Regatul Unit. Ce părere aveţi?

Vor fi negocieri dure, corecte și rapide. Este adevărat că Regatul Unit a vrut să devină un stat terț, noi trebuie să vedem acum cât de aproape de piața internă vor intenționa să rămână. Cu cât vor fi mai legați, cu atât mai mult vor trebui să urmeze regulile comune ale pieței interne. Rămâne așadar, mai mult sau mai puțin, alegerea lor dacă vor să rămână la distanță sau nu. Atunci accesul la piața internă va deveni dificil. Ceea ce este valabil și în sens invers.

Premierul britanic Boris Johnson spune că nu va prelungi, sub nicio formă, faza de tranziție. Ceea ce înseamnă că, dacă până la finele acestui an nu va exista niciun acord, vom asista la un Brexit dur.

Credeți că este o mișcare inteligentă din partea lui?

Este decizia lui…

…da, dar este o mişcare inteligentă?

Dacă aceasta va fi situația la finele anului, atunci suntem pregătiți, pentru că cele mai dificile aspecte sunt reglementate în Acordul de părăsire a comunității, cele referitoare la drepturile civile, chestiuni financiare și problema insulei irlandeze. Aceste aspecte sunt rezolvate. Suntem mulțumiți. Ne aflăm într-o poziție favorabilă pentru negocieri. Dacă la finele anului va exista un Brexit dur, atunci va fi dur. Regatul Unit exportă jumătate din bunuri în Uniunea Europeană.

A ales Johnson de bună-voie o stradă cu sens unic? Dumneavoastră, ca om politic, ați fi procedat la fel?

Nu trebuie să îi dau eu sfaturi ce să facă. Comisia Europeană va analiza în viitor care este poziția și va lua o dezizie. Dar și dacă, la finele anului, vom avea un Brexit dur, negocierile vor putea continua.

Veți încerca să obțineți un acord de liber schimb cu Regatul Unit. Puteți spune cu precizie că un an este prea scurt pentru un astfel de acord?

Nu este vorba doar despre liberul schimb. Sunt vizate cel puțin zece sau unsprezece teme diferite, precum siguranța, de exemplu. Vom avea mult de negociat. Vom lucra non-stop și vom vedea cât de departe vom ajunge.

Dar, în condiții normale, nu s-a obținut până acum niciodată un astfel de acord într-un timp atât de scurt, nu?

Inițial am spus că avem nevoie de mai mult timp. Pentru o asemenea decizie este nevoie de ambele părți. Suntem destul de relaxați pentru că, așa cum am spus, avem o bună poziție de start.

În acest condiții – Boris Johnson nu vrea nicio prelungire și timpul presează – ați putea spune că un Brexit dur este inevitabil?

Știți ce? Lăsați-ne să începem negocierile. Vom analiza mandatul britanic pentru negocieri, vom numi un mandat propriu. Nu cred că este inteligent să facem deja previziuni pentru finalul anului. V-am prezentat opțiunile noastre, dar dați-ne voie să începem.

Care este scopul principal în acest negocieri?

Obiectivul meu principal este obținerea unui parteneriat bun, corect și pe cât posibil apropiat cu prietenii britanici. Avem foarte multe interese comune. Este vorba despre protejarea pieței interne și stabilirea unor reguli de joc similare cu prietenii britanici. Trebuie să ne asigurăm că Uniunea Europeană rămâne unită.

Știu că nu aveți niciun glob de cristal, doamnă președintă a CE,dar tot voi încerca să aflu: în zece ani, credeți că Regatul Unit se va întoarce în UE?

Copiilor mei le spun mereu că misiunea aceasta le va aparţine lor. Evident că poporul britanic va decide. Pentru mine este important să spun că suntem prieteni. Vrem să avem un parteneriat în viitor. Există atât de multe puncte comune, precum modificările climatice sau digitalizarea. Tragem la aceeași căruță și ar trebui să colaborăm mai intens. Haideți să vedem partea pozitivă și să obținem ce este mai bine pentru toți!

Ursula von der Leyen (61) este președinta Comisiei Europene din 1 decembrie 2019. Politiciana conservatoare a condus înainte Ministerul Federal al Apărării.


Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Gresit! O mare parte din asa-zisele exporturi in UE sunt de fapt in trecere prin UE pentru alte continente prin folosirea masiva a portului Rotterdam pentru shipping! Dar e clar ca iesire efectiva va fi un maaaaaaare circ! Noi sa pregatim popcornul ca o sa avem ce vedea :)))

    • Gresit de 2 ori.
      1. „O mare parte” sunt de fapt o foarte mica parte. A fost explicat destul de clar la BBC ca desi o parte din exporturile care pleaca din Roterdam sunt mod gresit clasificate ca avand destinatia Olanda, per total Olanda nu ia oricum o parte semnificativa din exporturile din UK, deci impactul asa-numitului „efect Rotterdam” ar fi de maxim 2-3% din totalul bunurilor care sunt exportate in UE.
      2. Exporturile cu UE sunt atat bunuri cat si servicii. Evident, serviciile nu pleaca nicaieri cu vaporul.

      Deci per total, desi nimeni nu stie exact, efectul Rotterdam poate explica 1% din 44%. Chiar si asa, pentru 1% alea se vor plati taxe de tranzit daca nu se platesc taxe vamale.

    • cum dracu sa foloseasca britanici portu roterdam sa exporte cand ei sant pe o insula ????
      sau crezi ca ei nu au porturi?

    • Cand un remainer spune 2% e 4% real. Dar chiar si cu 2% declaratia suna sub 50% nu peste 50% care da cu totul altceva psihologic :)) Stati linistiti, cu sau fara UE UK va prospera oricum! Asteptati si veti vedea!

  2. Imi cer scuze, ma apresc din comentarii.
    I mi cer scuze
    Lumea nu crede ca am caderi psihice cand imi aduce aminte de supraveghere.
    incerc sa nu mai deschid saiturile.
    Dar va rog lasati-ma si pe mine in pace.
    Chiar am probleme.

  3. supravegherea de 11 ani peste fire depresiva a lasat sechele.
    va rog nu faceti rau la alte persoane.
    daca nu ma mai agitati eu nu mai deranjez.
    va rog

  4. imi cer scuze va rog e ultima data cand comentez.

  5. „Ne aflăm într-o poziție favorabilă pentru negocieri”
    Negocieri??? Formularea exactă ar fi trebuit să fie „Ne aflăm într-o poziție favorabilă pentru ŞANTAJ”, căci în asta au constat aşa zisele negocieri.
    Interesul producătorilor şi consumatorilor din UE este să poată exporta şi importa LIBER din şi în Marea Britanie, fără ca UE să impună celor interesați şi țărilor respective condiții care n-au nicio legătură cu comerțul respectiv.

    • Cine a vrut să iasă din UE? UK.

      Atunci să iasă, dar să nu se lamenteze că sunt trataţi ca ţară terţă, şi-au făcut-o cu mâna lor.

    • @Aveţi ce votaţi: „… să iasă, dar să nu se lamenteze”
      Nu este vorba de lamentat sau nu, ci de ce ar fi fost normal.
      Treaba nu este complicat de înţeles. Să zicem că eu, din ţara X, vreau să vând varza mea formidabilă şi cad la învoială cu un cumpărător din Belgia asupra cantităţii, calităţii, preţului, termenelor de livrare şamd. NORMAL ar fi ca cu asta treaba să se încheie şi eu să livrez varza mea şi să primesc banii lui. Dar nu, acuma se interpune UE ce zecile de mii de condiţii pe care trebuie să le îndeplinească ŢĂRILE noastre, că altfel nu-mi permite tranzacţia. Iar condiţiile aste pot să nu aibă nivio legătură cu varza, de exemplu condiţii salariale, sociale, fiscale, legislative etc. ÎN ŢĂRILE noastre !!!

    • Nu-i așa, interesul producătorilor este mic de tot comparativ cu interesul tuturor oamenilor din EU pe simplul motiv că producători sunt câțiva, populație jdemii de milioane. Iar din perspectiva consumatorilor… Pe bune, orice se cumpără din UK este ori neimportant, ori există mai ieftin din alte surse.

      Pentru UE, UK este fix-pix ca piață, cu sau fără UK nu moare nimeni în EU, e ca și când ți-ar dispărea 10% din piață.
      Pentru UK, dacă dispare EU ca piață (prin taxe vamale) și, mai rău, dacă devine mai greu accesul la marfă și servicii din EU, e jale.
      E în avantajul nostru, al tuturor din EU, ca UK să se ducă de râpă.
      Dacă se f*te treaba în UK, angajații ieftini pleacă imediat în EU, firmele din EU vor avea mână de lucru, firmele din UK mor instantaneu, avantaj EU.

      Și, în mod special, este în interesul țărilor din est ca UK să ajungă nasol de tot… Muncitorii se întorc acasă, angajatorii din UK care vor încă să vândă în EU trebuie să se mute fizic în EU, angajații lor sunt în mare parte estici așa că… Poate se mută, cu tot cu firme și linii de producție în estul Europei, unde le-au plecat muncitorii.

    • @Marian:
      Fiecare frază pe care ai scris-o se bazează pe premize/concepţii greşite. Mă limitez la primele trei.
      1). „interesul producătorilor este mic de tot comparativ cu interesul tuturor oamenilor din EU pe simplul motiv că producători sunt câțiva…”
      NU EXISTĂ in interes al ANSAMBLULUI de producători, sau al ANSAMBLULUI de consumatori, ori al UK, ori al UE. Interesele sunt ale INDIVIZILOR, deoarece în tranzacţii comerciale se angajează nu o ţară, sau o uniune, ci indivizi: un individ A din ţara X vrea să facă un schimb cu un individ B din ţara Y. Aceştia cad la învoială de comun acord asupra tuturor condiţiilor. Atunci întrebarea este: cu ce drept se interpun terţi în această tranzacţie ca să dicteze condiţii suplimentare? Este clar că o fac pentru a obţine şi ei un avantaj – poate economic, poate ideologic. Eu nu cred că trebuie să aibă un asemenea drept.
      2). „orice se cumpără din UK este ori neimportant, ori există mai ieftin din alte surse”
      Poate este neimportant pentru tine personal, dar faptul că există străini care exact din UK cumpără arată că PENTRU EI sunt importante. Şi nu numai importante, dar cele mai convenabile din punctul LOR de vedere, altfel ar cumpăra de altundeva, de exemplu din România. Dacă UK ar fi furnizoare doar de produse şi servicii pe care le poate face oricine, atunci ai avea dreptate, însă UK este tare în tehnologie şi industrie de vârf, în finanţe şi altele. Şi iarăşi: cu ce drept se interpun terţi în această tranzacţie ca să decreteze ce este important şi ce nu, şi să dicteze condiţii suplimentare?
      3). „fără UK nu moare nimeni în EU, e ca și când ți-ar dispărea 10% din piață”
      Gândeşti în termeni de EU, UK, care sunt abstracţii şi care nu ele fac comert. Comerţ cu UK fac acei INDIVIZI din EU pentru care UK reprezintă nu 10% din piaţa lor, ci 100% din piaţa lor !!
      Criteriul NU este dacă, interzicând tranzacţia, moare sau nu cineva, ci cu ce drept moral li se permite unor terţe persoane sau organizaţii să se bage unde de fapt nu le fierbe oala.
      [În afară de asta ar fi bine să înţelegem că multe dintre regulile UE sunt făcute pentru ca statele din UE să nu-şi facă CU ADEVĂRAT concurenţă între ele. Orice reguli (în plus faţă de cele normale contra înşelătoriei) SCUMPESC produsele, făcându-le mai puţin competitive.

  6. Dur să fie, a râs Nicu făraș de noi, nu vreau să râdem de ei dar nici să fie tratați ca niște prințese. Vor afară din UE sa stea afară dar să nu viseze la piața unică să facă comerț cu cine vor ei dar nu cu UE. Să dea făraș la pește cât vrea unde vrea la el în țară dar să nu vină să vândă pe piețele din UE. Să le mulțumească rușilor pentru efortul depus.

    • Dacă eu vreau să vând sau să cumpăr ceva din Marea Britanie sau din orice ţară UE, iar partenerul este de acord, NU ESTE NORMAL ca cineva să se intercaleze între mine şi partener ca să ne dicteze condiţii.
      Iar EU asta face, şi impune ţărilor în care se află partenerii respectivi să respecte o mie de condiţii şi reguli, chiar fără nicio legătură cu tranzacţia respectivă. Şi zice EU: nu-i las pe aceşti oameni să tranzacţioneze decât dacă… Este exact ceea ce se numeşte ŞANTAJ.
      La începuturile ei, organizaţia era o simplă zonă de liber schimb, adică fără taxe vamale, dar cu timpul a devenit un instrument de impunere a unor condiţii salariale, sociale, fiscale, legislative etc. sub ameninţarea interzicerii schimburilor comerciale – pe care partenerii le-u consimţit voluntar.

    • #Alexandru Leibovici
      In afara de troc, orice act de vanzare-cumparare (bunuri sau servicii) respecta… legislatia tarii respective (tarilor respective) . Restul este blabla

    • @el:
      „In afara de troc, orice act de vanzare-cumparare (bunuri sau servicii) respecta… legislatiile tarilor respective”
      Sigur că da, dar problema este CE AR FI NORMAL să prevadă legislaţiile respective! Este normal să prevadă că pertenerii sunt obligaţi să respecte condiţiile asupra cărora au căzut la învoială, de exemplu să plătească marfa cumpărată, sau ca marfa să fie de cantitatea şi calitatea convenită, că altfel partenerul nemulţumit poate deschide un proces – civil sau penal.
      Dar NU este normal ca legislaţiile ţărilor respective să impună drept condiţie a acelei tranzacţii condiţii generale salariale, sociale, fiscale, legislative etc. celor două ţări.
      Dar dacă ţie ţi se pare normal, este treaba ta.
      PS: Trocul implică şi el un contract, eventual implicit, şi trebuie şi el să respecte legislaţiile.

  7. Să negocieze la sânge cu bețivii ăia trădători,că până acuma au avut tratament preferențial și tot nu le-a convenit……câcații dracului….

  8. UK nu au fost niciodată cu adevărat in UE. Mereu jumatati de masura, regim preferențial si exceptii. Sper ca UE sa se tina tare pana la capat si sa termine o dată circul ăsta penibil. Oricum la cat de mult s-au făcut de rahat englezii in ultimii 2 ani e greu de imaginat ca vor reusi sa mai stearga jena asta curând. Sa trecem deci peste faza de denial, de negociere, de jale si doliu si sa ne vedem de viață.

  9. UK il are pe Unchiul Sam , nu se lasa calcati in picioare de cel de al 4-lea Reich .

    • Pentru moment Unchiul Sam este condus de Trump, care este etatist, protecţionist şi şantajist.