G4Media.ro

Supraimpozitarea pensiilor speciale este din nou pe masa Curții Constituționale / Legea…

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Supraimpozitarea pensiilor speciale este din nou pe masa Curții Constituționale / Legea care prevede un impozit de 85% pe pensiile de serviciu mai mari de 7.000 de lei a fost atacată de Avocatul Poporului și Înalta Curte

Curtea Constituţională a României are din nou astăzi pe masă, pentru a treia oară, dosarul impozitării cu 85% a pensiilor speciale mai mari de 7.000 de lei, după ce au amânat până acum de două ori o decizie în acest caz.

Sesizările au fost depuse la CCR de către Avocatul Poporului și de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Prima dezbatere pe această speță a avut loc pe 14 iulie, iar cea de-a doua pe 30 septembrie.

Renate Weber a explicat că a atacat la Curte supraimpozitarea pensiilor speciale deoarece consideră că beneficiarii acestora ar fi astfel discriminați.

”Este vorba de o impozitare, chiar dacă legea vorbește de o taxare. În realitate suntem în fața unui impozit, ba mai mult, a unei duble impozitări. Pensiile de serviciu de peste 2.000 de lei sunt deja impozitate cu 10%, iar taxarea introdusă de lege se adaugă peste acea impozitare. Pe de altă parte, am considerat că sunt încălcate două articole din Constituție, articoul 16 și articolul 56. Orice stat are dreptul să își stabilească sistemul de impozitare, dar acesta trebuie să fie nediscriminatoriu. Aici, pensionarii care primesc pensii de serviciu sunt discriminați”, a susținut Renate Weber.

”Suntem, de fapt, în fața unei mari ipocrizii, pentru că din toate luările de cuvânt de ieri, atât din partea politicienilor, cât și din partea jurnaliștilor, toată lumea aștepta să vadă ce spune CCR. De parcă toți știau că e o problemă neconstituțională, dar așteptau din partea Curții să spună asta”, a mai adăugat Weber.

Și Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a sesizat Curtea Constituţională cu privire la legea care stabileşte un nou sistem de impozitare a pensiilor de serviciu.

Instanţa supremă arată în hotărârea de sesizare a CCR că unul dintre cele cinci principii ale fiscalităţii reglementate de Codul fiscal vizează „justeţea impunerii sau echitatea fiscală”, care „asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcţie de mărimea veniturilor sau a proprietăţilor acestuia”.

„Aşezarea justă şi echitabilă a sarcinii fiscale constituie una dintre componentele statului de drept, aşa cum este definit statul român prin art. 1 alin. (3) din Constituţie. (…) În jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a reţinut în mod constant că statul are o marjă largă de apreciere în stabilirea politicii fiscale şi revine legiuitorului competenţa exclusivă de a stabili cuantumul impozitelor şi de a acorda exceptări sau scutiri de la aceste obligaţii în favoarea anumitor categorii de contribuabili şi anumite perioade de timp, sub rezerva respectării dispoziţiilor art. 56 din Constituţie privind justa aşezare a sarcinilor fiscale”, se arată în hotărâre.

ÎCCJ menţionează că legea ce formează obiectul sesizării instituie taxa pe veniturile din pensii şi indemnizaţii pentru limită de vârstă stabilite în baza unor legi speciale, legiuitorul instituind „un nou regim de impunere fiscală aplicabil numai în privinţa anumitor venituri, şi anume pentru veniturile obţinute din pensii şi/sau indemnizaţii pentru limită de vârstă primite în baza unor legi/statute speciale”.

„Legea instituie o taxă pe venitul din pensiile reglementate de legile speciale care este diferită de impozitul pe venit şi se cumulează cu acesta din urmă, ceea ce înseamnă că acestei categorii de venituri, care fac obiectul taxării conform legii criticate, li se aplică atât impozitul pe veniturile din pensii, cât şi taxa nou instituită. Rezultă, astfel, că pensiile vizate de lege sunt supuse unei duble impuneri, contrar principiului nediscriminării şi principiului aşezării juste şi echitabile a sarcinii fiscale”, precizează ÎCCJ.

Instanţa supremă apreciază că noua „taxă” nu doar că este discriminatorie şi reprezintă un impozit pe venit deghizat, dar se calculează practic asupra venitului net din pensii, după deducerea din pensia brută a impozitului pe venit, ceea ce ar duce, de la un anumit nivel, la un procentaj de fiscalizare calculat la pensia brută de 95%.

„În aceste condiţii, prin cuantumul ridicat, măsura instituirii taxei reprezintă o adevărată confiscare şi este de natură a afecta însăşi substanţa dreptului. Opţiunea promovată prin legea în discuţie reprezintă un subterfugiu prin care se aduce atingere chiar substanţei dreptului la pensie”, se afirmă în sesizare.

ÎCCJ mai arată că, prin raportare la cuantumul de 7.000 de lei al sumei nesupuse taxei criticate, impunerea taxei vizează o categorie restrânsă de contribuabili care obţine venituri din pensii şi indemnizaţii pentru limită de vârstă în condiţiile legilor speciale.

Un alt argument este reprezentat de încălcarea principiului statului de drept, în componenta sa referitoare la principiul impunerii fiscale juste şi echitabile, precum şi de încălcarea principiului egalităţii statuat de Constituţie şi de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Instanţa supremă mai acuză încălcarea principiului clarităţii, previzibilităţii şi predictibilităţii legii, a principiului independenţei judecătorilor, precum şi încălcarea principiilor art. 1 din Protocolul nr. 1 la CEDO.

În privinţa motivelor de neconstituţionalitate extrinsecă, ÎCCJ apreciază că prin legea dedusă controlului de constituţionalitate se încalcă principiul constituţional al organizării ierarhice a normelor juridice, având în vedere că, în pofida caracterului său ordinar, actul normativ modifică, implicit, dispoziţii legale cuprinse în acte normative cu forţă juridică superioară, respectiv dispoziţiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.

„Astfel, ca urmare a aplicării noilor dispoziţii legale (cu caracter ordinar), dreptul la pensie al magistraţilor nu ar mai fi în realitate în cuantumul stabilit în Legea nr. 303/2004 (lege cu caracter organic), ci într-un cuantum mult diminuat”, se subliniază în hotărâre.

Un alt argument este acela că legea sesizată a fost supusă întâi dezbaterii şi adoptării Senatului, Camera Deputaţilor fiind for decizional, ceea ce contravine normelor constituţionale care stabilesc o altă procedură în privinţa reglementărilor referitoare la statutul judecătorilor şi al procurorilor.

Camera Deputaților a adoptat pe 17 iunie, în calitate de for decizional, legea care prevede impozitarea tuturor pensiilor speciale cu până la 85%.

CCR s-a mai pronunțat o dată în privința pensiilor speciale. Pe 6 mai, judecătorii constituționali au respins abrogarea acestora, admițând două sesizări depuse de Înalta Curte de Casație și Justiție și de Avocatul Poporului împotriva legii prin care au fost abrogate toate pensiile speciale cu excepția celor din Armată și Ministerul de Interne.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. „Constitutia” este departe de-a fi perfecta, deci din start avem o problema.

    Luam in socoteala si faptul ca astia-s niste obraznici ce nu inteleg ca tot in pamant ajung, pe carca celor n-au avut oportunitatea sa invete Carte, pt. ca viata-i atat de incorecta incat nu permite tuturor sanse egale.

    Una peste alta, trebuie desfiintate total ‘pensile speciale’ de orice culoare si asa banetu-i destul … Face UE urat, primeste Suveranitate. Din pacate, nu prea gasim vertebrate pe la noi prin tara …

    • REFERENDUM PE PENSII SPECIALE.
      Ne va costa ceva organizarea, dar castigam categoric din economii. Si punem odata pentru totdeauna punct acestei discriminari grosolane. Fara pensii speciale.

    • Nici o șansă, @ tiberius.
      Vor veni PSD și PNL și UDMR, ăștia cu mulțimi de aleși locali și acute nevoi de pile în justiție, și vor zice la bobor: ,,ia, bă, fiecare cîte-un milion și stați dreacu’ acasă, ,,decît” uitați-vă la exit poll-uri!”.
      Și fie de s-o ră-scula boboru’, CCR o să vie și-o să ne spuie cu mare morgă cum că referendumu’ e ,,consultativ”…

  2. Eliminarea pensiilor speciale să se facă prin lege, eliminând si cumulul pensiei de la stat cu salariul de la stat.

  3. Faptul ca unii primesc pensie de serviciu iar altii nu, nu este discriminatoriu?

    Daca nu doriti supraimpozitarea acestor pensii, hai sa le eliminam si sa introducem pensiile pe baza de contribuitivitate. Acest lucru ar fi echitabil si nediscriminatoriu fata de poporul roman.

  4. Revocarea avocatei poporului si a ccr!

  5. Când le acordă pensie specială nesimțită e corect, când le impoziotează e discriminatoriu. Atâta ipocrizie și abureală avocățească mai rar la niste oameni care clamează sus și tare că toți suntem egali în fața legii ! Pensie după contribuție, stimabililor, și răspundere penală și financiară pentru fiecare care greșește, ca pentru toată lumea ! De ce să vă plătim noi corupția voastră ?

  6. Nu-mi vine să-mi crez ochilor (nu eram în temă): avocatul ,,poporului” susține că ,,specialii” ar fi discriminați??? Adica corect e, după parașuta asta nedesfăcută ciiine știe de cînd, ,,specialii nediscriminați iar ordinarii exterminsți”? Unde ești, Ciolacu-le, cu Ceaușescu al tău care voia să deie cîte-un sutar la tot boboru’? D-aia îi făcurăți voi felu’, ca să adunați sutarele toate la specialii puțini? Hai, Coilacu-le, dă-o jos pe Renate că nu ține cu poporu’ sărac al lu’ PSD și îmbogățește tot pe ăia care au!

  7. Nu supraimpozitate, ci recalculate dupa comtributivitate, sau anulate complet! Si ne referim la pensiile speciale militare, atentie! Deci la toate pensiile speciale!
    Nu, ca nu vrea specialul de catu, el e acolo sa le protejeze conform intelegerii! Misiunew lui e sa nu se atinga de ele, sa ne indatoreze pana la falimentul oficial!

  8. gunoaieele de la inalta curte vorbesc de incalcarea principiului predictibiltiati, pai orice modificare de taxe si impozite pentru agentii economici prin OUG incalca acest principiu de 30 de ani…si avem ce face? intereseaza pe cineva economia reala ?

  9. Ce referendum ? Am mai votat noi unul cu un parlament unicameral cu 300 de parlamentari și? Unde ? A văzut cineva macar o mică intentie să pună în aplicare vointa poporului? Ficusul și sică mandolină bețivul nimic , PSD nimic , USR nimic, De Ce ?

    • @ Luis: Aveți perfectă dreptate. Dar dacă nu ne trezim din batjocorirea pe care ne-o administrează noii ciocoi (roșii și galbeni) și nu ne vom ridica din mizeria în care ne-au băgat, să ne adunăm și să ne cerem drepturile ne vom adânci în mizerie iar ei ne vor râde în nas mai tare. Dar să ne ridicăm! Nu pe forum. Știți voi mai bine unde.

  10. Aceasta problema se poate rezolva doar prin impozitare progresista.

  11. Lucrurile astea s-au mai încercat și discutat în trecut. Se știe că soluția este o impozitare progresivă când Parlamentul, CD și CCR* vor avea o nouă structura majoritară. Dezbaterea curentă este o altă pierdere de vreme pe banii contribuabililor; *CCR-ul nu este in conflict de interese?

  12. Dupa 30 de ani de neocomunism inca traim intr-un stat securist-politienesc, in care zbirii si ale lor beizadele sunt supraoameni, iar „civilii” niste fraieri. Fraierii s-au saturat de voi si nu mai vor sa va plateasca huzurul. Oricum sunteti mana in mana cu interlopii.

    • Daca civili s-ar fi saturat , ar iesi peste tot in Romanica sa protesteze pasnic , pentru a nu lua bastoane pe spinare , dar ar iesi cateva milioane . Cred ca drept ar fi sa va uitati si la ARISTOCRATIA BUGETARA .