G4Media.ro

Scandalul predării Limbii române în școlile minorităților ia amploare: Părinții cer abrogarea…

Scandalul predării Limbii române în școlile minorităților ia amploare: Părinții cer abrogarea OUG și demisia ministrului Educației

Asociația Părinților Maghiari cere demisia ministrului Educației și abrogarea ordonanței care nu le mai dă voie învățătoarelor să predea Limba română la clasele minorităților. Săptămâna aceasta, părinții au planificate proteste în faţa inspectoratelor şcolare din Târgu-Mureş, Miercurea Ciuc, Sfântu Gheorghe, Cluj-Napoca, Zalău şi Timişoara, potrivit agenţiei ungare de presă MTI. Pe de altă parte, Consiliul pentru Combaterea Discriminării îi va audia mâine pe reprezentanții Ministerului Educației și ai Guvernului, după ce au fost sesizați de Forumul Democrat al Germanilor că OUG încalcă atât dreptul elevilor aparținând minorităților de a învăța Limba română, cât și dreptul învățătorilor la muncă.

În calitate de părinţi ai elevilor care aparţin minorităţilor naţionale, în data de 28 august 2018 am aflat uimiţi că s-a adoptat Odonanţa de Urgenţă a Guvernului României nr. 9/2018, prin care se stipulează că la clasele primare cu predare în limbile minorităţilor naţionale, orele de Limba şi literatura română vor fi predate de profesori de specialitate cu studii superioare”, se arată într-un comunicat al Asociației Părinților Maghiari.

Părinții spun că noul curriculum școlar, lansat acum 6 ani, vine în ajutorul copiilor din cadrul minorităților naționale, prin faptul că permite “învăţarea limbii române, ca limbă nematernă”. “Această reformă se află în al 6-lea an, generaţiile care o aplică se dezvoltă minunat, fapt demonstrat şi de evaluările naţionale periodice. Învăţătorii participă regulat la pregătiri profesionale pentru a însuşi noile metode pedagogice”, se arată în comunicat.

Părinții reclamă că Ordonanţa anulează rezultatele obținute prin aplicarea noului curriculum școlar, pentru că învățătorii care au urmat cursuri de formare profesională în concordanță cu prevederile programei școlare sunt înlăturați de la catedră.

Cerem abrogarea ordonanței respective! Cerem negocieri imediate! Cerem demisia imediată a ministrului educației naționale!”, spun părinții din cadrul Asociației.

Și Uniunea Părinţilor Maghiari a anunţat proteste față de OUG. Organizația are programate proteste în faţa inspectoratelor şcolare din Târgu-Mureş, Miercurea Ciuc, Sfântu Gheorghe, Cluj-Napoca, Zalău şi Timişoara, transmite agenţia ungară de presă MTI.

Purtătorul de cuvânt al organizaţiei, Csengele Csíky, a declarat pentru agenția citată că “trebuie grăbită revocarea ordonanţei, deoarece aceasta se aplică în tot mai multe judeţe, iar dacă inspectoratele şcolare ajung să încheie contracte de muncă cu profesorii de limba română, urmările vor fi greu de înlăturat”.

Problema predării Limbii române în școlile minorităților ajunge la Consiliul pentru Combaterea Discriminării

Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), a declarat pentru G4Media.ro că joi, 27 septembrie, îi va audia pe reprezentanții Ministerului Educației și ai Guvernului.

Forumul Democrat al Germanilor din România, precum și alte 2 entități au sesizat CNCD cu privire la acest subiect. Am citat părțile, mâine va avea loc audierea acestora, a reprezentanților Ministerului Educației și ai Guvernului și eu sper ca săptămâna viitoare să adoptăm o decizie; urgența este justificată de numărul mare de elevi care suportă consecințele OUG: 55.000 de elevi aparținând tuturor minorităților naționale”, a declarat Asztalos.

Președintele CNCD a precizat că organizațiile care au depus sesizări susțin că OUG încalcă “dreptul elevilor de a învăța în Limba româna, dar și dreptul pedagogilor la muncă, pentru că învățătoarele care predau la clasele cu elevi ai minorităților sunt pregătite pentru acest lucru în liceul pedagogic și apoi în modulul de educație pe care îl fac la universitate”.

Amintim că ministrul Educației, Valentin Popa, a declarat pe 10 septembrie, la ceremonia de începere a școlii, că articolul din Ordonanţa 9/2018 a fost adoptat în urma unor solicitări pe care le-a primit, printre alții, de la comisarul European pentru Educaţie.

„Articolul respectiv a fost introdus, practic, după multiple solicitări ale ambasadorilor, ale miniştrilor Educaţiei, ale comisarului european Navracsic, pentru Educaţie, ale Înaltului Comisar pentru minorităţi, care mi-au solicitat în repetate rânduri să iau măsuri pentru ca elevii care învaţă în limbile minorităţilor să înveţe mai bine limba statului. Ştim cu toţii că, nu de mult timp, chiar preşedintele CJ Harghita a emis un comunicat în care ne-a transmis că a depus o plângere la CNCD pentru că Ministerul nu face nimic pentru ca elevii respectivi să înveţe mai bine limba română. Şi iată că ne-am străduit, în urma acestor demersuri multiple, să asigurăm şi manuale mult mai multe, cu mult mai multe decât în oricare alt an şi vom continua să asigurăm manuale, cu siguranţă împreună vom lucra şi la programă şi vom îmbunătăţi în timp şi manualele”, a spus Valentin Popa, citat de Agerpres.

Problema predării Limbii române în școlile primare unde învață copii aparținând minorităților naționale a generat tensiuni politice majore. Surse politice au declarat pentru G4Media.ro, săptămâna trecută, că nerezolvarea acestei chestiuni ar putea duce la ruperea acordului de colaborare parlamentară dintre PSD și UDMR (detalii aici).

Între timp, Kelemen Hunor, președintele UDMR, a anunțat că nu se poate discuta de colaborare parlamentară, până nu se rezolvă problema predării limbii române.

(Sursa Foto: Inquamphotos/ Autor: Octav Ganea)

Citește și:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Ca sa vedeti cum noi – ROMANII – suntem mereu subiectul unor politici care difera major de normele existente si daca ne le implementam UNA – DOUA suntem amenintati cu RAZBOIUL / CRIZA !

    „Analytical Report PHARE RAXEN_CC Minority Education”

    „The data above shows why the separate operation of the Hungarian system of education should be considered a positive solution in the Romanian context.”

    „The standard approach in ethno-culturally diverse societies is to reach the highest level of integration for the various communities. In this sense, integrated or mixed schools may appear to be a desirable solution.”

    „Yet in plural societies such as Romania a community as the Hungarians needs a higher degree of privacy.Respect for this need of the community, among others by preserving a separate school system, contributes to interethnic peace.”

    „On the contrary, pressures for integration would generate another Romanian-Hungarian crisis.”

    https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2017-ro_en.pdf

  2. Nicaieri in lumea civilizata minoritatile ce apartin unui stat national unitar nu au voie sa nu cunoasca corect limba oficiala a statului respectiv.
    Nenea Iancu isi rade in barba de ipocrizia politicienilor maghiari ce au incitat mereu la ura.

    • Adevarat, bun comentariu!

    • Nu ai inteles nimic din text, desi e scris in limba romana! Nimeni nu a spus ca nu vrea sa invete limba oficiala a statului (asa ceva doar romanii au contestat in perioada Austro-Ungariei, cand Ungarai a vrut sa introduca limba maghiara ca limba straina in scoli). E vorba de discriminare, de faptul ca invatatoarele de limba maghiara nu mai au voie sa predea limba romana, si copiilor maghiari se va ingreuna situatia in care de la varsta de 6 ani li se va preda romana de catre un profesor cae nici nu stie sa comunice cu el in limba lui.

  3. Asociația Părinților Maghiari? Uniunea Părinţilor Maghiari?
    What the f#ck?

  4. Nu este vorba de nici un fel de discriminare. Motivul este cat se poate de mercantil – invatatorii unguri primesc 12 la suta din salariu daca predau lb.romana. Ei se lupta sa nu piarda acesti bani.