G4Media.ro

Rolul evaluărilor din învățământul preuniversitar explicat pe înțelesul tuturor – cercetătorul Dacian…

Foto: Pexels.com

Rolul evaluărilor din învățământul preuniversitar explicat pe înțelesul tuturor – cercetătorul Dacian Dolean

Evaluarea elevilor din învățământul preuniversitar a revenit în atenția publicului o dată cu anunțarea modificărilor care vor fi făcute începând cu anul școlar 2022-2023. Reacțiile referitoare la aceste modificări sunt mixte, iar discuțiile din spațiul public indică o serie de confuzii pe marginea acestui subiect. De exemplu, când jurnaliștii au întrebat dacă evaluările standardizate de la începutul și de la finalul anului școlar vor fi convertite în note care vor fi trecute în catalog, d-l ministru Câmpeanu a evitat să ofere un răspuns , iar d-l Szekely a răspuns  că ”asta urmează să vedem”.

Opiniile profesorilor și ale părinților referitoare la modificările propuse sunt împărțite. Unii dintre aceștia ridicând semne de întrebare legate de utilitatea testelor standardizate (”La ce ne trebuie atâtea evaluări?”) sau de validitatea lor (”Cum poți evalua corect niște competențe cu teste atât de rigide?”). Unii profesori se pot simți ofensați (”De ce îmi trebuie asemenea teste când știu eu cel mai bine de ce are nevoie elevul meu?”). Propunerile reprezentanților consiliului elevilor referitoare la diminuarea frecvenței notării și a eliminării tezelor ridică semne de întrebare în rândul profesorilor. De aceea, în această analiză am să încerc să clarific rolul evaluărilor din învățământul preuniversitar, care diferă în funcție de scopul pentru care sunt construite.

În primul rând, orice sistem de învățământ de calitate are evaluări inițiale. Acestea sunt administrate la începului anului școlar, cu scop diagnostic. Așa cum doctorul nu prescrie medicamente pacienților fără să îi consulte în prealabil, la fel nici profesorul nu ar trebui să înceapă să predea la începutul anului școlar înainte de a înțelege bine nevoile educaționale ale elevilor săi. Poate unii elevi știu deja ce urmează să li se predea (și atunci se vor plictisi și riscă să nu își atingă potențialul). Sau alți elevi sunt mult sub nivelul așteptat, și atunci profesorul trebuie să adapteze metodele, strategiile și conținutul lecțiilor pentru a-i putea ajuta să facă față cerințelor.

Evaluările inițiale ar trebui să fie corelate cu evaluările finale care ar trebui administrate la sfârșitul anului școlar. Din cauză că aceste evaluări se administrează după o perioadă mai lungă de predare (care însumează mai multe unități de studiu) se mai numesc sumative. Dacă evaluările inițiale și cele finale sunt corelate, ele nu se notează. Rolul acestor evaluări este de a măsura evoluția performanței elevilor față de anumite criterii (ex. învățarea regulilor ortografiei limbii române), și/sau de a clasifica elevii în funcție de performanța lor în comparație cu un eșantion reprezentativ la nivel național (ex. elevul este al 5-lea dintr-un grup de 100 de elevi). Mai precis, rolul lor este de a oferi o caracterizare a performanței elevului la un moment dat, dar și a evoluției acestuia. Acest lucru se poate face prin administrarea unui eșantion relevant și reprezentativ (dar limitat) de itemi, ceea ce înseamnă că rezultatele trebuie tratate cu precauție, din cauză că au reprezentativitate limitată (adică nu ne arată tot ce știe elevul). Aceste evaluări sunt orientative, deoarece iau ”temperatura” elevului la un moment dat, la anumite subiecte.

În plus, trebuie să avem în vedere că există mai mulți factori care afectează performanța elevului la teste, cum ar fi factori ce țin de elev (ex. dispoziția în ziua testării) sau de test (ex. felul în care răspund anumiți elevi la anumiți itemi). De aceea este foarte important să înțelegem că toate aceste teste au o marjă de eroare și nu există teste obiective, ci mai mult sau mai puțin subiective. Erorile de măsurare se pot observa chiar și atunci când se administrează unui elev același test în zile diferite. În mod normal, pentru a avea o percepție cât mai corectă a performanței elevului, se folosesc mai multe teste care măsoară același construct.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează