G4Media.ro

Primarii de municipii se declară ”îngrijorați” de planurile ministrului Dan Vîlceanu de…

Sursa foto: Inquam Photos / Ilona Andrei

Primarii de municipii se declară ”îngrijorați” de planurile ministrului Dan Vîlceanu de a plasa cele 8 Agenții de Dezvoltare Regională sub o autoritate centrală: Ar fi puternic afectată descentralizarea absorbției fondurilor europene

Primarii din cadrul Asociației Municipiilor din România, codusă de Emil Boc, își manifestă îngrijorarea în legătură cu intenția ministrului Dan Vîlceanu de a plasa Agențiile de Dezvoltare Regională, care primiseră mai multă autonomie, sub o autoritate centrală.

Primarii consideră că ar fi ”puternic afectată descentralizarea absorbției fondurilor europene, precum și procesul de implementare a proiectelor cu finanțare europeană” și cer Guvernului să mențină cadrul legislativ din ultimii trei ani.

G4Media.ro a dezvăluit că ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dan Vîlceanu, a propus, marți, într-o discuție cu reprezentanții Comisiei Europene și cu șefii Agențiilor de Dezvoltare Regională înființarea unei Autorități de Management (o autoritate centrală) sub care să funcționeze cele 8 ADR-uri.

”Având în vedere faptul că Programul Operațional Regional 2021-2027 este deja întârziat, acordul de parteneriat nefiind încă semnat la această dată, apreciem că o reconsiderare a prevederilor din OUG 122/2020 ar întârzia și mai mult absorbția fondurilor europene și ar pune în pericol procesul de modernizare și de dezvoltare prin investiții noi a comunităților locale”, se arată într-un comunicat AMR transmis G4Media.ro.

Redăm mai jos un fragment din comunicatul AMR:

”Ne manifestăm îngrijorarea privind intenția de modificare a prevederilor prin care ar fi afectată competența Agențiilor pentru Dezvoltare Regională în îndeplinirea rolului de autoritate de management și considerăm că ar fi puternic afectată descentralizarea absorbției fondurilor europene, precum și procesul de implementare a proiectelor cu finanțare europeană.

Legislația actuală pentru asigurarea eficientizării și descentralizării procesului decizional al absorbției fondurilor europene a trecut de controlul de constituționalitate al Curții Constituționale a României, astfel prin Decizia nr.721 din 7 octombrie 2020, referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene publicată în Monitorul Oficial nr.1212 din 11.12.2020, CCR clarifică:

  • Faptul că, „transferul unor atribuții specifice Autorității de Management cu o treaptă mai jos, din direcția centru spre local, adică de la ministerul de resort către agențiile de dezvoltare regională, cu posibilitatea delegării de către acestea din urmă a unor funcții către Organisme Intermediare, nu este de natură să vină în contradicție cu prevederile art.1 alin.(5) din Constituție[1], în sensul necorelării cu dispozițiile Legii nr.315/2004 sau cu cele ale Codului administrativ, ci, dimpotrivă, este astfel configurată spre a fi aptă să realizeze într-un mod eficient scopul legii, respectiv descentralizarea procesului decizional al fondurilor europene.”[2]
  • Faptul că, soluțiile legislative cuprinse la Cap.II, care au constituit obiect al criticilor de neconstituționalitate nu intră în conflict cu art.1 alin.(5) din Legea Fundamentală. ADR-urile sunt organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică, nefiind „înființate în baza Ordonanței Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, ca orice altă entitate de acest tip, ci prin lege, respectiv Legea nr.315/2004, fiindu-le astfel fixate atribuțiile, structura și raporturile de subordonare față de structurile superioare regionale sau naționale. Funcţionând în domeniul dezvoltării regionale, acestea se pot încadra în ipoteza cuprinsă la art.370 alin.(3) lit.h) din Codul administrativ, atât timp cât activitățile de control și verificare desfășurate potrivit legii se pot încadra în categoria altor „activităţi cu caracter special care privesc exercitarea autorităţii publice în domenii de competenţă exclusivă a statului, în temeiul şi în executarea legilor şi a celorlalte acte normative”.[3]
  • Faptul că, „ADR sunt configurate în considerarea calității lor de Autoritate de Management în domeniul programelor operaționale regionale și reprezintă una dintre modalitățile de materializare a intenției de descentralizare a procesului decizional al fondurilor europene, la nivel regional, considerând firesc ca, în acest proces de descentralizare, atribuțiile preluate la nivel regional să aibă un caracter pragmatic mult mai pronunțat, astfel încât ADR să exercite direct sau prin delegare, după caz, o serie de atribuții specifice gestionării și implementării fondurilor europene, cum ar fi atribuții de asistență tehnică, de gestionare a programelor operaționale regionale, de selectare a operațiunilor finanțate din fonduri europene, de verificare și control financiar al acestora și, în final, de plată.”[4]

ADR-urile au fost înființate pentru a asigura realizarea programelor de dezvoltare regională şi a planurilor de gestionare a fondurilor, dispunând de experiența și expertiza necesară pentru planificarea, programarea și implementarea proiectelor de dezvoltare economico-socială.

Pe parcursul a peste 20 de ani de activitate, capacitatea ADR-urilor de îndeplinire a funcțiilor de organism intermediar a fost evaluată în perioadele de programare 2007-2013 și 2014-2020, atât de către Autoritatea de Audit cât și de către Comisia Europeană. Din această perspectivă, ADR-urile au acumulat o experiență valoroasă și unică în România prin procesarea a peste 25.000 de proiecte publice și private.

Față de cele prezentate anterior, Asociația Municipiilor din România solicită Guvernului României, Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației:

– să mențină cadrul legislativ actual negociat de MFE și structurile asociative cu Comisia Europeană, în ultimii trei ani;

– să acorde suport ADR-urilor în exercitarea atribuțiilor de autoritate de management stabilite prin OUG 122/2022, creându-se astfel premisele pentru ca programele operaționale regionale să se desfășoare în cele mai bune condiții în beneficiul comunităților locale, respectând termenele angajate în raport cu Comisia Europeană”.

Context

Guvernul Orban a adoptat în 2020 un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care cele opt Agenţii de Dezvoltare Regională din regiunile de dezvoltare ale României primesc atribuţii şi rol de Autorităţi de Management.

Măsura a fost prezentată drept „o reformă profundă a sistemelor de gestionare a fondurilor europene, care permite descentralizarea modului de gestionare a programelor operaţionale, facilitarea accesului” la nivelul Agenţiilor de Dezvoltare Regională.

Sursa foto: Inquam Photos / Ilona Andrei

Citește și

Bătălia pentru controlul fondurilor europene. Ministrul Dan Vîlceanu propune ca Agențiile de Dezvoltare Regională, care au primit în urmă cu doi ani mai multă autonomie, să funcționeze sub o autoritate centrală

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. PSDNL VĂ VREA SĂRACI ȘI VOI TOT ÎI VOTAȚI

  2. Poate ați crezut că ne luptam pentru binele vostru 😀

  3. Acesta este sistemul romanesc, odata ce incepe sa functioneze bine o treaba, hai sa centralizam, altfel nu au cum sa is mai umfle buzunarele. Altfel de ce ai face modificari unui sistem care functioneaza? Asta nune liberalizare, mai degraba un inceput de comunism.