G4Media.ro

Mircea Geoană, discurs de candidat la prezidențiale: Am crezut că, odată cu…

Sursa Foto: Facebook/ Captură

Mircea Geoană, discurs de candidat la prezidențiale: Am crezut că, odată cu integrarea euro-atlantică a României, misiunea generației noastre s-a încheiat. M-am înșelat. Adevărata noastră Misiune de-abia acum începe. De aceea spun toate aceste lucruri, astăzi, aici!

Secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, a avut, joi, o intervenție VIDEO în cadrul unei conferințe organizate la Academia de Studii Economice din București, care arată a discurs de candidat la prezidențiale, nu de oficial al Alianței Nord Atlantice, în care vorbește despre un ”plan național ambițios” și fixează patru ”obiective strategice”.

”Atunci am crezut că, odată cu integrarea euro-atlantică a României, misiunea generației noastre s-a încheiat. M-am înșelat. Adevărata noastră Misiune de-abia acum începe. De aceea spun toate aceste lucruri, astăzi, aici!”, a declarat Geoană în intervenția la Conferința internațională privind ”Viitorul Europei”, ediția 13, organizată la ASE.

Conferința a fost moderată de Florian Neagu, de la Banca Naținală a României. La conferință au mai participatNicolae Istudor, Rector al ASE și Gheorghe Hurduzeu, Decan al Facultății de Afaceri Internaționale și Economie.

Cele mai relevante declarații din discursul lui Mircea Geoană

  • Unde e locul României în acest viitor? În Centrul acestuia. Trebuie să fim kilometrul zero al schimbărilor, borna de la care se măsoară fiecare pas. Sunt sigur că noi, românii am acumulat foarte multă forță și sunt conștient că am tăcut destul. Dar e momentul ca noi să ne regăsim vocea și să se alăturăm, pe deplin meritat, viitorului european.
  • Ce folos ca recuperăm teren față de media europeană, dacă indicatorii de dezvoltare umană rămân printre ultimii din Europa? Nu este de mirare ca tinerii continuă să emigreze. Nu este de mirare că elita intelectuală alege să se împlinească profesional în altă țară. Ne bucurăm că imigranții din Orientul Mijlociu sau Africa nu aleg sa rămână in Romania, însă cauzele acestei alegeri trebuie sa ne dea de gândit față de orice viitoare politică legată de demografie și atragere sau păstrare de forță de muncă. Dacă este să spunem ceva important, pe scurt, vedem cum economia crește, avem toate garanțiile de securitate, dar țara devine mai șubredă și vulnerabilă din interior. Din acest motiv putem numi aceasta situație Paradoxul Românesc.
  • Pe scurt, dacă trebuie să ne îngrijoreze ceva este faptul că economia crește, avem toate garanțiile de securitate, dar țara devine mai șubredă și vulnerabilă din interior
  • Până nu vom găsi un răspuns onest, integrat și credibil cauzelor mai profunde ale acestui paradox romanesc, vom continua să creștem, fără însă să ne dezvoltam. Vom continua să clamăm faptul că suntem a 7-a țară în UE, însă vom evita, jenați și jenant, să recunoaștem că înotăm la coada ierarhiilor europene și internaționale. Vom continua să ne irosim potențialul și să ratăm cel mai bun moment al istoriei naționale. Nu ne vom face datoria față de generația copiilor noștri căreia i-am promis că devenim o parte a Occidentului dezvoltat și vom privi cum eșuăm ca periferie a acestuia. Aceasta ar fi nu doar o ironie amară, ci un adevărat dezastru național.
  • Și eu am făcut parte dintre cei care au crezut că avatarurile istoriei s-au terminat pentru țara mea, atunci când ridicam steagul României la NATO sau semnam încheierea negocierilor de aderare in 2004 (fără MCV si cu Aderarea automată și necondiționată la Spațiul Schengen și la zona Euro la 5 ani după aderare). Atunci am crezut că, odată cu integrarea euro-atlantică a României, misiunea generației noastre s-a încheiat. M-am înșelat. Adevărata noastră Misiune de-abia acum începe. De aceea spun toate aceste lucruri, astăzi, aici!
  • Un Nou Proiect National ambițios, credibil și sustenabil în timp trebuie să-și propună câteva obiective strategice, asumate politic și în societate și urmărite apoi dincolo de ciclurile politice. Aș numi asta Busola Strategică, capul compas al direcției generale a țării pentru următorul deceniu. Fiecare partid sau coaliție de partide vor avea întreaga libertate să vină cu soluții proprii, inspirate din ideologia și viziunea lor politica. Însă Obiectivele Naționale trebuie asumate explicit și urmărite de-a lungul guvernărilor succesive.
  • Cele 4 ”obiective strategice” identificate de Geoană: Să ne punem pe deplin în valoare relevanța și locația strategică, regândirea si transformarea rolului și capacitații Statului de a-și exercita funcțiunile esențiale, un nou model economic și un contract social împrospătat, având inovarea ca principal motor al dezvoltării, reclădirea reputației României în ochii propriilor cetățeni și ai lumii.
  • “Proiectele de Țară” au rămas doar la nivel declarativ, făcând dificilă remobilizarea încrederii în liderii politici a principalilor actori din societate. Daca ne vom propune acest salt cu adevărat istoric, promotorii acestuia vor trebui să-și creeze coaliții largi în societate, dincolo de majoritățile parlamentare. Va trebui să ne înarmam cu o determinare și încăpățânare de fier. Pentru că mereu va exista rezistență – internă și externă – din partea apărătorilor status quo-ului, care își vor vedea amenințate interesele și privilegiile.
  • Mulți vor spune că nu are rost să mai încercam, ca nu mai avem cu cine și cu ce și că mai bine ne vedem de viață. Si când mă domină resemnarea îmi amintesc de veșnic actualul istoric Neagu Djuvara și de viziunea lui asupra civilizațiilor. Spunea undeva că “popoarele lipsite o vreme de vitalitate istorică, au puterea de a renaște cu o forță uimitoare”. Poate ca a venit clipa sa renaștem. Și cum ar spune strămoșii noștri latini: “Non Ducor, Duco” – Nu mă las condus, Conduc!

Redăm mai jos integral discursul lui Mircea Geoană

”Vă adresez de la Bruxelles salutul meu cordial!

E o onoare să mă aflu azi, alături de dumneavoastră, invitat și contribuitor la o dezbatere atât de importantă.
Sunt mândru că în capitala României, s-au adunat atâtea minți care se gândesc la viitorul Europei. Vă vorbesc de la distanță, dar mă simt ca și cum aș fi în mijlocul vostru.

Viitorul Europei ne preocupă pe toți. Ne uimește și ne îngrijorează. Căci acest viitor pare că face o călătorie spectaculoasă înapoi în timp și mută în prezent realități pe care le credeam închise în cartea de istorie.

Războiul din Ucraina pune la îndoială lumea pe care Europa a clădit-o în ultimii treizeci de ani. Invazia brutală, nedreaptă, neprovocată și ilegală a unei țări europene ne-a schimbat așteptările și modul de viață.

Dar viitorul Europei înseamnă mai mult decât oprirea ambițiilor militare ale Rusiei. Chiar dacă problema creată de regimul lui Vladimir Putin dispare, rămân multe de făcut.

Lumea se reconfigurează, sferele de influență se reașază, statele care promovează autoritarismul se aliază, iar China pare că amenință tot mai mult liniștea rațională a planetei.

Conflictul din Ucraina ne-a ajutat să tragem multe concluzii. Am văzut cu toții că liniștea lumea lumii se poate spulbera într-o după-amiază. Am văzut că resursele nu au poliță de asigurare. Că materiile prime fac politică. Am văzut că migrația economică și globalizarea au câte două tăișuri.

Să ne amintim cum arată o hartă a Europei pe care sunt trasate autostrăzile. În partea de vest, vedem o rețea densă de linii și bucle care acoperă aproape tot teritoriul, în timp ce, în partea de est, abia zărim câte un capăt timid de sfoară. E diferența de infrastructură care împarte lumea europeană în două lumi: una asfaltată și luminată, cealaltă desfundată și întunecată.

Ei bine, viitorul Europei depinde în mare măsură de reconfigurarea rapidă a hărții. De integrarea uriașelor resurse din est cu tehnologia și capitalul din vest.

E un salt de gândire și de acțiune, o îmbrățișare istorică a destinului colectiv, o accelerare a clasicei integrări europene cerută de standardele de la Bruxelles. De aceea, împreună cu Occidentul transatlantic, cu statele occidentalizate din emisfera sudică și din Extremul Orient, Europa trebuie să construiască viitorul și să reconstruiască sustenabilitatea economică a democrațiilor post-război.

Unde e locul României în acest viitor? În Centrul acestuia. Trebuie să fim kilometrul zero al schimbărilor, borna de la care se măsoară fiecare pas.
Sunt sigur că noi, românii am acumulat foarte multă forță și sunt conștient că am tăcut destul. Dar e momentul ca noi să ne regăsim vocea și să se alăturăm, pe deplin meritat, viitorului european.

Războiul din Ucraina nu este singurul factor transformator al ordinii europene și mondiale. Un întreg sistem global se află în plină transformare. Linia de demarcație dintre strategic și economic devine din ce în ce mai greu vizibilă. Modelul economic – și politica economică din spatele ei – sunt în plin proces de reinventare.

Așa cum subliniază și noua Strategie de Securitate Națională a SUA, între politica externă și cea internă exista o legătură biunivocă: Pentru a reuși în exterior, trebuie investit în “inovare și forță industrială și în clădirea rezilienței acasă”. Iar, în atingerea acestor obiective, este necesară “folosirea tuturor elementelor de putere națională – diplomație, politică industrială și economică, cooperare internațională, servicii de informații și apărare națională”. Iar o politica industrială și de inovare modernă reprezintă o parte integrantă a unei strategii de securitate naționale.

Succesiunea accelerata si suprapunerea de crize multiple, dar si mega-tendințele la nivel global reprezintă provocări, dar si catalizatori ai schimbării. Pentru viitorul ciclu istoric, vom opera într-un un peisaj geopolitic si geo-economic dominat de revenirea competiției între Marile Puteri și de accelerarea Revoluției tehnologice. De-globalizarea, fragmentarea și relocalizarea economiei mondiale se întețesc, lanțurile de valoare și producție sunt în plină reconfigurare. Pe scurt, un nou model economic si de dezvoltare este în curs de adoptare.

La nivel european, aceasta schimbare de paradigma este încă și mai intensă. Războiul, inflația, renunțarea la dependența de energie rusească, prudența strategică crescândă față de China, se adaugă unor mai vechi vulnerabilități în domeniile tehnologiei, competitivității si a perpetuării decalajelor Est-Vest si Nord-Sud.

Germania, cea mai importantă economie a Europei și principalul partener economic, industrial și comercial al României și al regiunii, nu parcurge doar o “Zeitenwende” – trecerea la o nouă eră. În fapt, este o trezire strategică, economică și digitală, anticipând o schimbare din mers a modelului său economic. Vastul ecosistem industrial german, european și internațional va continua să fie prezent în Europa Centrală și de Est, dar într-o formulă profund modificată, generând transformări masive pe orizontala actualului model industrial central și est-european.

Aceleași crize repetate, multisectoriale și suprapuse au zdruncinat și multe din tabuurile și ortodoxia economică care au dominat ultimii 30 de ani, inclusiv modul în care statele post-comuniste și-au reconstruit economia, instituțiile și societatea. Statul minimal este astăzi o amintire – mai ales dacă avem onestitatea să recunoaștem de câtă nevoie de intervenție guvernamentală, asumare de riscuri și atenuare de șocuri avem în prezent și, probabil, și în viitor. Profitul cu orice preț, the race to the bottom, sunt astăzi negate de însăși lumea corporatistă și financiară.

Companiile vor pune mai mare preț pe reziliența, făcând hiper-globalizarea de până acum să se fragmenteze în funcție de industrie, regiune și gradul de risc pentru securitatea națională.

Pe fond, Pendulul Ideologic, cel care influențează gândirea dominantă a unei perioade istorice, se mișcă din nou. Si se mișcă dincolo de clivajul clasic Stânga-Dreapta și de gândirea economică tradițională.

O adevărată revoluție în politica economică și socială se produce sub ochii noștri. Piețele vor continua să conteze și să-și exercite influența, așa cum a demonstrat-o recenta criză politică din Marea Britanie. Însă alocarea resurselor în economie va fi rezultatul unui set mai complex de factori, de la deciziile guvernelor pentru investiții și limitări strategice, la presiunea schimbărilor climatice și la creșterea accentului pe reziliență în defavoarea profitului imediat.

Cum ne afectează pe noi acest sfârșit de eră și începutul unui nou ciclu istoric?

Pentru a încerca un răspuns, va trebui să privim cu atenție modelul economic pe care l-am dezvoltat în țara noastră în ultimele decenii și să înțelegem ceea ce aș numi Paradoxul românesc.

Din punct de vedere al ciclului economic, Romania parcurge cea mai bună perioadă din întreaga noastră istorie. Avem azi un PIB mai mare de patru ori decât în 1989. Și, totuși, asistăm la un cataclism demografic, cu o populație la nivelul anilor ’60. Pe o suprafață cat a Marii Britanii, vom ajunge să fim țara cu cea mai mică densitate a populației din Europa.

Agregat, economia crește, însă inegalitățile de dezvoltare între regiuni și categoriile sociale sunt mai mari decât înaintea aderării. România are a doua cea mai rapidă creștere economică din Europa, dar aceasta nu s-a tradus în reducerea sărăciei. „Aproximativ 45% din populația țării se află în zonele rurale, unde sărăcia este cu 20 de puncte procentuale mai mare decât în zonele urbane. Această dualitate puternică este manifestată prin oportunității inegale și un acces inegal la piețe, fapt ce nu se mai întâmplă în niciuna dintre țările Uniunii Europene”, arată un studiu al Băncii Mondiale.

Ce folos ca recuperăm teren față de media europeană, dacă indicatorii de dezvoltare umană rămân printre ultimii din Europa? Nu este de mirare ca tinerii continuă să emigreze. Nu este de mirare că elita intelectuală alege să se împlinească profesional în altă țară. Ne bucurăm că imigranții din Orientul Mijlociu sau Africa nu aleg sa rămână in Romania, însă cauzele acestei alegeri trebuie sa ne dea de gândit față de orice viitoare politică legată de demografie și atragere sau păstrare de forță de muncă. Dacă este să spunem ceva important, pe scurt, vedem cum economia crește, avem toate garanțiile de securitate, dar țara devine mai șubredă și vulnerabilă din interior. Din acest motiv putem numi aceasta situație Paradoxul Românesc.

Mai exista o alta fațetă a Paradoxului românesc. Prin NATO și UE, suntem mai protejați de riscuri de securitate din exterior decât oricând altcândva în istoria zbuciumată a națiunii. Și totuși, suntem mai vulnerabili intern decât oricând altcândva în istorie. Transferul de reziliență societală și sinergie economică dintre politica externă și cea internă despre care vorbește Strategia de Securitate a SUA pare să nu opereze în cazul României.

Pe scurt, dacă trebuie să ne îngrijoreze ceva este faptul că economia crește, avem toate garanțiile de securitate, dar țara devine mai șubredă și vulnerabilă din interior.

Nu ar fi corect să oprim aici definirea paradoxului românesc. Pentru că el este reflectat în imensa frustrare a noastră, a românilor, față de permanenta tensiune între potențialul real al națiunii și transpunerea acestuia în realitate. Exista cauze istorice mai profunde. Și a fost, probabil, o iluzie să sperăm că decalajele istorice de dezvoltare pot fi șterse cu buretele în două scurte decenii de integrare europeană. Însă istoria se comprimă și se accelerează, gradul de complexitate face dificilă ajustarea la schimbare pentru guvernele și economiile cele mai performante, darămite pentru cei cu guvernanță și economie precare. Ca de fiecare dată în istorie, și această nouă ordine politică și economică europeană și mondială în plină transformare va avea învingători și învinși.

Iar până nu vom găsi un răspuns onest, integrat și credibil cauzelor mai profunde ale acestui paradox romanesc, vom continua să creștem, fără însă să ne dezvoltam. Vom continua să clamăm faptul că suntem a 7-a țară în UE, însă vom evita, jenați și jenant, să recunoaștem că înotăm la coada ierarhiilor europene și internaționale. Vom continua să ne irosim potențialul și să ratăm cel mai bun moment al istoriei naționale. Nu ne vom face datoria față de generația copiilor noștri căreia i-am promis că devenim o parte a Occidentului dezvoltat și vom privi cum eșuăm ca periferie a acestuia. Aceasta ar fi nu doar o ironie amară, ci un adevărat dezastru național.

Care sunt cauzele Paradoxului Romanesc?

In primul rând, iluzia ca prin integrarea euroatlantica am atins “sfârșitul istoriei” pentru România și că, prin efectul de tracțiune și difuzie de idei, instituții, norme, capital și tehnologie, vom fi propulsați către nucleul dur al Europei. Fără sa înțelegem ca a fi tractat înseamnă a rămâne în urmă și că cel care imită nu va fi niciodată mai bun decât originalul. Și eu am făcut parte dintre cei care au crezut că avatarurile istoriei s-au terminat pentru țara mea, atunci când ridicam steagul României la NATO sau semnam încheierea negocierilor de aderare in 2004 (fără MCV si cu Aderarea automată și necondiționată la Spațiul Schengen și la zona Euro la 5 ani după aderare). Atunci am crezut că, odată cu integrarea euro-atlantică a României, misiunea generației noastre s-a încheiat. M-am înșelat. Adevărata noastră Misiune de-abia acum începe. De aceea spun toate aceste lucruri, astăzi, aici!

In al doilea rând, am ignorat specificul cultural si nevoile particulare de dezvoltare ale României. “One size fits all” nu a funcționat și nu va funcționa niciodată. Defunctul “Consens de la Washington” a guvernat tranziția post-comunista, iar regula uniformizantă de la Bruxelles a ținut loc de un adevărat proiect național. Nepriceperea, timiditatea sau neputința intelectuală și politică de a veni cu o contra-propunere coerentă au anulat capacitatea de negociere și influențare a deciziilor care ne priveau. Iar de aici rezultatul: “grefa” occidentală a reușit în prea puține locuri ale realităților românești, conducând astăzi la un sentiment larg răspândit de a fi “cetățeni de mâna a doua” în Europa, ușor exploatabilă politic de curentele anti-europene în creștere. Absența curajului politic și intelectual de a adopta, negocia sau impune soluții în co-design cu parteneri noștri occidentali au condus la perpetuarea asimetriei de putere politică și economică de astăzi.

În al treilea rând, nu am reușit niciodată să rezolvăm cu adevărat marea problemă a României moderne: decalajul cronic de dezvoltare între urbanul mare și restul țării. Astăzi, primele 12 mari orașe contribuie cu aproape 80% la formarea PIB, iar restul țării… restul. Acest abis de dezvoltare este nesustenabil și periculos pentru viitorul națiunii. Atacarea inegalităților sociale a fost transformată într-o luptă ideologică falsă, creându-se în mod artificial și periculos o bătălie pentru resurse între investiții și protecție socială.

Diagnosticul este clar. Ce e de făcut? Unde găsim astăzi energiile, curajul și încrederea pentru un nou început?

În momente de acest gen de-a lungul istoriei, națiunea noastră a știut să găsească resurse nebănuite de reinventare și curaj politic. Iar dacă precedentul istoric nu va mai funcționa, poate spaima de un viitor tot mai incert poate constitui catalizatorul de noi energii politice, economice și intelectuale in Romania, în regiune și în Europa.

Tot așa cum, fără lideri si idei convingătoare, aceeași spaima și nemulțumirea crescândă și justificată a populației față de deteriorarea nivelului de trai și efectul cumulativ al crizelor economice și sociale succesive vor genera tracțiune sporită pentru soluțiile politice radicale.
Aceeași frustrare și teama de necunoscut pot constitui însă și baza de susținere pentru un radicalism pozitiv și sănătos.

Susținerea cu tărie și prospețime a Ideii Naționale este obligația fiecărei generații și a fiecăruia dintre noi. Esența Ideii Naționale este neschimbată de la punerea temeliilor statului român modern: evadarea de la periferia Europei și construcția unei Românii care își pune potențialul în valoare, se auto-depășește și recuperează decalajul istoric, care ne separa de familia națiunilor dezvoltate, prospere, puternice și influente ale Europei.

Un Nou Proiect National ambițios, credibil și sustenabil în timp trebuie să-și propună câteva obiective strategice, asumate politic și în societate și urmărite apoi dincolo de ciclurile politice. Aș numi asta Busola Strategică, capul compas al direcției generale a țării pentru următorul deceniu. Fiecare partid sau coaliție de partide vor avea întreaga libertate să vină cu soluții proprii, inspirate din ideologia și viziunea lor politica. Însă Obiectivele Naționale trebuie asumate explicit și urmărite de-a lungul guvernărilor succesive.

Care ar putea fi astfel de Obiective?

Obiectivul Strategic #1: Să ne punem pe deplin în valoare relevanța și locația strategică.
Istoria ne oferă o noua șansă. Este deja recunoscut faptul că elitele romanești au știut să profite de marile momente de inflexiune. Istoria modernă a României este ilustrativă în acest sens.

Trăim din nou un astfel de moment. Raporturile de putere politică și economică în Europa se modifică. După războiul din Ucraina și prin auto-decuplarea Rusiei de Occident, centrul de greutate strategic al Europei se mută către Est, iar această nouă oportunitate nu trebuie ratată. Este o invitație pentru a contribui activ la construirea unei noi arhitecturi politice, economice, tehnologice și strategice europene. De aceasta dată nu “la figuri impuse”, ci prin co-design de soluții și renegociere a raporturilor de putere în interiorul Europei, împreună și nu împotriva partenerilor și aliaților noștri occidentali. Care de fapt ne invită la astfel de soluții prin avansarea conceptelor de friendly sau allied reshoring.
Deci, să ne punem geografia la treabă.

Întărirea Flancului estic al NATO, din Norvegia până în Turcia, nu reprezintă doar un element vital pentru securitatea noastră, dar poate fi transformat într-o coloană vertebrală economică a Europei. Venirea Finlandei și Suediei în NATO și perspectiva europeană a Ucrainei și Republicii Moldova constituie un game-changer politic și strategic, dar si economic și comercial. Zona de est și cea de nord a României, flancul estic românesc, capătă valențe noi, putând deveni la fel de atractive pentru investiții și dinamice economic ca regiunile din Vestul țării. Privind retrospectiv, abandonarea Coridorului IX transeuropean, legând sudul Europei de Scandinavia si Europa, cu ramificații către Odesa, Chișinău și Kiev a reprezentat o greșeală strategică de proporții. România ar fi beneficiat de cel mai lung parcurs (550 km), iar relansarea acestuia trebuie asumată politic în UE și cu aliații transatlantici. Similar, coridorul VII – Dunărea, lăsat în nelucrare de la începuturile sale. În contextul ucrainian, legătura Marea Neagră – Dunăre redevine o prioritate strategică, cu implicații directe și pentru Canalul Dunăre – Marea Neagră.

În aceasta nouă hartă politică și strategică a Europei, pentru prima oară în istorie, Romania nu va mai reprezenta frontiera de răsărit a Occidentului, devenind parte a “miezului” și nu a periferiei Europei. Zona Marii Negre va rămâne relevantă strategic, însă România poate juca un rol regional diversificat, asumându-și explicit rolul de placă turnantă între zona Mării Negre, Balcani și Caucaz, precum și între Orientul Mijlociu și Centrul, Vestul și Nordul Europei.

Obiectivul strategic #2: Regândirea si transformarea rolului și capacitații Statului de a-și exercita funcțiunile esențiale.
Transformarea rolului și capacitații Statului și a sistemului politic de a administra eficient o economie și o societate modernă reprezintă cea mai mare provocare pentru România.

Nu va fi simplă transformarea unui stat supradimensionat, hiper-politizat și fără o cultură a eficacității într-unul modern și agil. Dar dacă vom rămâne la performanța de astăzi, ne condamnăm, folosind o analogie militară, să continuăm să luptăm cu echipamente sovietice, în timp ce competitorii noștri folosesc echipamente de ultimă generație de tip NATO.

Nu există nici un motiv ca România să nu-și propună să digitalizeze 100% administrația și serviciile publice sau să folosească datele și Inteligența artificială și Datele pentru informarea deciziilor de politici publice. Beneficiile de eficacitate și transparența decizională ar crește exponențial.

Un Stat modernizat și digitalizat ar putea apoi să-și regândească rostul și funcțiile, devenind capabil să-și asume un rol strategic și de asumare a riscurilor de intrare pe piețe și zonele mai puțin dezvoltate sau neexplorate, unde sectorul privat nu are încă apetitul, randamentele sau resursele necesare. Parte a rolului regândit al statului va trebui să fie și acela să creeze piețe noi, în principal prin investiții publice strategice în cercetare fundamentală și aplicată, digitalizare, broad-band și fibră optică pe scară extinsă, creând condiții pentru folosirea tele-medicinei și e-learning, pentru calificarea, recalificarea și învățarea de-a lungul vieții pentru forța de muncă. Această nouă abordare ar permite și intrarea în era unui parteneriat strategic între sectorul public, privat și societatea civilă. Și trecerea de la capitalismul de dependență, de astăzi, la un capitalism de interdependență. Cu restul Occidentului dezvoltat.

Obiectivul strategic #3: Un nou model economic și un contract social împrospătat, având inovarea ca principal motor al dezvoltării.
La nivel istoric, prea puține națiuni au reușit să facă saltul de la economie în dezvoltare la cel de economie dezvoltata. Este un truism deja că succesul – sau falimentul – unei națiuni depinde de calitatea instituțiilor sale politice și economice, de domnia legii, dar și de existența unei arhitecturi a oportunităților în societate.

În 2024, vom fi ajuns la două decenii de la momentul integrării euro-atlantice a României. Trebuie să avem curajul să recunoaștem că actualul model instituțional, economic și de dezvoltare și-a atins limitele. A nu recunoaște aceasta realitate ar fi o dovadă de miopie politică si lașitate intelectuală. A continua să asistăm indiferenți la situația în care unul din doi copii înscriși la scoală iau bacul reprezintă un faliment moral și o crimă economică.

Nu există nici un exemplu de națiune care a ajuns în lumea dezvoltată care să nu-și fi modificat din mers modelul economic atunci când se ajunge la limitele modelului existent. Daca vrem să ajungem în clubul națiunilor dezvoltate, va trebui să ieșim din pasivitate și imitație, să anticipăm masivele transformări la nivelul economiei europene și mondiale, să ne corectam vulnerabilitățile și să amplificam punctele noastre tari. Și să ne asumăm un rol activ în acest proces de regândire a modelului nostru economic și social ca subcomponentă distinctă și perfect integrată în sistemul occidental. Reinventând rolul statului, diversificând economia, susținând firmele care inovează, produc si exportă, atacând frontal inegalitățile și blocajele din societate, investind masiv în oameni, modernizând în modul în care livrăm servicii publice, modul în care atragem investițiile străine și tratăm cercetarea-dezvoltarea-inovarea, în care ne educăm copii și în care ne tratăm bolnavii. O economie competitivă, inclusivă și sustenabilă este potențată și nicidecum frânată de recreerea unei arhitecturi a oportunităților și de repornirea ascensorului social – blocat între etaje sau forțat sa funcționeze pe orizontală, prin emigrare.

Și, pentru ca suntem la ASE, există și o teorie economică care să susțină aceasta nouă abordare – a dynamic capability theory of economic growth – care susține argumentat că inovația, în toate manifestările sale, reprezintă motorul central al dezvoltării societății umane si cheia succesului națiunilor dezvoltate. Iar în oricare plan se va stabiliza Pendulul Ideologic și indiferent în care punct ne vom regăsi echilibrul în plan politic, strategic, economic și democratic, un lucru este clar și certificat istoric.

Națiunile care pun ambiție și dorința de auto-depășire în tot ceea ce întreprind – în politică, în economie, în societate, în politica externă – sunt cele care izbândesc. Prin transformarea modelului său economic și social, Romania poate inversa actualele tendințe și deveni o economie de succes a secolului XXI.

Obiectivul Strategic #4: Repopularea României.

Bătălia centrală a secolului 21 este competiția pentru talent. Și aici suntem cei mai vulnerabili. Ca ciclu economic lung, Romania parcurge cea mai buna perioadă din întreaga noastră istorie. Si, totuși, asistăm la un cataclism demografic, cu o populație la nivelul anilor ’60. Nu suntem singurii care ne confruntam cu aceasta problema. Însă nici o alta tara nu se confrunta cu un risc existențial ca Romania.

Depopularea afectează întreaga economie, de la cantitatea si calitatea forței de munca, la deciziile de a investi sau nu într-o tara sau regiune. Soluții există. Irlanda își propune să atragă un milion de noi locuitori până în 2040 printr-o nouă politică de dezvoltare teritorială în afara marilor orașe.

În cazul nostru, revenirea în țară a unui milion de oameni ar conduce la o creștere a economiei cu un ritm de cel puțin 6% pe an, antrenând, prin taxe si consum, o creștere a PIB de cel puțin 15 miliarde de euro pe an. Repopularea României și revenirea la 20 de milioane de locuitori poate fi realizată prin încetinirea declinului demografic, prin crearea condițiilor pentru repatriere a unei părți cât mai mari a diasporei romanești și moldovenești cu dubla cetățenie și prin import selectiv de forță de muncă.

Obiectivul Strategic #5: Reclădirea reputației României în ochii propriilor cetățeni și ai lumii.

Nimic nu mă doare mai tare decât modul în care ne percepem și cum suntem tratați ca români. Deși pare un factor intangibil, proasta reputație și lipsa de încredere în propria țară au un impact direct în tot ceea ce facem: ce salarii avem acasă și în străinătate, cum suntem tratați în țări străine, câți bani reușim să atragem pentru afacerea noastră sau pentru un start-up romanesc, câți romani și românce aleg să părăsească țara, cați turiști ne vizitează. Daca ar exista o statistică, m-aș încumeta să spun că proasta reputație costă Romania mai mult decât toată risipa și ineficiența la un loc.

Pentru a fi credibil in exterior, brandul de tara trebuie sa fie mai întâi credibil pentru proprii cetățeni. Si avem de unde construi. Cu toții știm că avem ingineri și softiști buni; că Romania este una dintre cel mai frumoase și nealterate habitate naturale din Europa; și că suntem creativi și talentați în arte, cultură, muzică, teatru, film și entertainment.

Un brand atractiv contribuie și în mod direct la creșterea si diversificarea economică, cum o pondere tot mai mare in exporturile internaționale este deținută de așa-zisele intangibile, cum ar fi cercetare și dezvoltare, drepturi de proprietate intelectuală, branding, entertainment, design și software.

Construcția si promovarea unui brand de țară articulat și credibil nu se poate realiza cu instituțiile și resursele de astăzi. El trebuie construit în aceeași logică de parteneriat strategic între zona publică, privată și civică. Modele există, nu lipsesc decât viziunea, resursele adecvate și metoda.

Dragi prieteni,

Transformarea istorică a României într-o națiune modernă, prosperă și puternică nu va fi un proces ușor. Principalul adversar este propria noastră mentalitate și defetismul mioritic.

Există un punct de pornire obligatoriu în acest efort: sa recunoaștem că, perseverând cu actuala abordare, nu avem nici o șansă să izbândim. Va trebui să ne luptam și cu condiții adverse. Cu o competiție intensă pentru un loc în clubul statelor dezvoltate, dar trebuie, în primul rând, noi între noi să ne hotărâm pe ce cale mergem.

“Proiectele de Țară” au rămas doar la nivel declarativ, făcând dificilă remobilizarea încrederii în liderii politici a principalilor actori din societate. Daca ne vom propune acest salt cu adevărat istoric, promotorii acestuia vor trebui să-și creeze coaliții largi în societate, dincolo de majoritățile parlamentare. Va trebui să ne înarmam cu o determinare și încăpățânare de fier. Pentru că mereu va exista rezistență – internă și externă – din partea apărătorilor status quo-ului, care își vor vedea amenințate interesele și privilegiile.

Mulți vor spune că nu are rost să mai încercam, ca nu mai avem cu cine și cu ce și că mai bine ne vedem de viață. Si când mă domină resemnarea îmi amintesc de veșnic actualul istoric Neagu Djuvara și de viziunea lui asupra civilizațiilor. Spunea undeva că “popoarele lipsite o vreme de vitalitate istorică, au puterea de a renaște cu o forță uimitoare”. Poate ca a venit clipa sa renaștem. Și cum ar spune strămoșii noștri latini: “Non Ducor, Duco” – Nu mă las condus, Conduc!

Vă mulțumesc!”

Context

G4Media.ro a dezvăluit în luna iulie că secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, își pregătește candidatura la prezidențiale, au declarat pentru G4Media mai multe surse politice. Alegerile sunt în 2024, iar mandatul lui Geoană la NATO se încheie în octombrie 2023.

Geoană a declarat la vremea respectivă că nu poate confirma sau infirma dacă va candida la alegerile prezidenţiale din 2024 din România și că nu poate răspunde la această întrebare până când nu îşi încheie funcţia de adjunct al secretarului general al NATO.

Deja s-ar fi format un comitet de sprijin pentru candidatura lui Geoană, de care s-ar ocupa în mod special soția acestuia, Mihaela Geoană.

Geoană s-a remarcat printr-o prezență constantă și tot mai intensă la evenimente publice din România și prin ieșiri publice periodice în media românească.

Citește integral

SURSE Comitet de sprijin pentru candidatura lui Mircea Geoană la prezidențiale / Cine se ocupă de susținerea actualului secretar general adjunct al NATO

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Citește și...

124 comentarii

  1. Smeagol 2024

  2. De ce ari pus poza lui Razvan Theodorescu?!

    • Palavre, palavre, palavre… un palavragiu.
      E un mare mister cum de a ajuns acesta la NATO!
      In Romania e nevoie de un om de caracter, destept, pragmatic. Care sa se poata lipi de sufletul romanului.
      Asta ne mai lipsea, Geoana presedinte!

  3. Noua nomenklatura PCR (PSD-PNL-UDMR) si noua sekuritate (serviciile) vor sa-l impuna presedinte, dupa sarlatanul de Iohannis, pe prostanacul de Geoana (si el din neam de sekuristi).

    • Iohannis va fi prim ministru.
      Vor face o echipa pe cinste.

      Si ii vom vota cu bucurie pentru ca ne vor arata pisica aurista. Exact ca in 2000 cu vadimel.

    • Domnule Geoana,
      Principalul obstacol in modernizarea Romaniei nu „este propria noastră mentalitate și defetismul mioritic”. Mentalitatea si defetismul mioritic sunt doar consecinte, reactii de aparare.
      Obstacolul este proasta calitate a clasei politice si a „elitei” economice, care sunt in stransa conlucrare. Ele nu sunt produsul natural al poporului roman, ci rezultatul unor ani de dictatura mutilanta si al interventiei profesioniste in evolutia postdecembriste a unor segmente ale fostei dictaturi, tolerate cu inconstienta dar si cu cinism dr „ingerii” din exterior.

      Eu doar intuiesc, deduc. Dumneavoastra ar trebui sa stiti mai bine.

  4. Mihaela dragostea mea. Am învins! A doua oară…

    • Nu ma pot abtine si riscând sa cad in ridicol spun si eu o anecdotă: Ştiți cum se pune inapoi dopul la sticla de şampanie? Întrebati-l pe geeoană!

  5. Pros-tă-na-cul! Pros-tă-na-cul! Pros-tă-na-cul! Musai să iasă și ăsta președinte! Mihaela, mai ești pe-aici?

    • Daca tot e sortit sa avem un presedinte de la psd fiindca niciunul dintre partide nu prezinta o oferta mai de doamne-ajuta Geoana e de departe cea mai buna solutie.
      Ciolacu? Dancila? Dragnea? Ciuca? Parol!! Sau credeti ca ar avea vreo sansa reala Ciolos, Barna?
      Sau mergem pe solutia simion gura de Aur?
      Vorbim despre a alege dintre cei care pot atrage o majoritate nu despre SF.
      Pana una-alta, Geoana s-a mai frecat de lumea buna. N-o fi ramas prostanacul lui iliescu. A mai curs ceva apa pe dunare si pe potomac de atunci.

    • Cine a votat de 2 ori cu Băsescu și de 2 ori cu Iohannis să facă bine și să se gândească temeinic pe cine pune ștampila. Dacat zic

    • Inovarea ca principal motor al dezvoltării ne arată nouă de ce n-avem autostradă Comarnic-Predeal, de ce se repară din 2002 Muzeul de Istorie și de ce a căzut de pe net însăși Biblioteca Digitală a Bucureștilor, confundându-se adesea cu alte capitale.

    • @inapasevede … :
      Daca oameni ca Ciolos, Drula sau Barna nu au o sansa reala, inseamna ca nu vor fi alegeri ci, de fapt, un recensamant al reta…rdatilor.

    • „Daca oameni ca Ciolos, Drula sau Barna” ma cheama la vot dar nu pot sa aleg decat unul dintre ei, (nu suma lor) nu eu sunt reta…rdat.
      Oricat ar parea de ne-normal, trebuie sa votam cu ce avem.
      Sa zicem mersi daca vom avea Geoana la oferta, dar ma tem ca psd are alte planuri. Deja cred ca Geoana le creaza complexe de inferioritate si nu stiu daca il vor accepta. Acum vorbim discutii

  6. Băiat bun, anturajul îl strica!
    Tare mi e frica ca s a dat pe mana lui voiculescu, de data asta! Cățelușii varanului n au primit încă semnalul, pro sau contra, pentru ca sunt ocupați cu ministerul energiei pe care sa l dea lui Zamfir!

  7. Ati gresit poza, nu stiu cine e ala din imagine.

  8. In foto e Geoana ? Ce seamana cu Yoda din Star Wars…

    PS. Doar ca ala era intelept !

    • In tara orbilor chiorul e imparat.
      Ne e scris sa avem un presedinte psd. Geoana este de departe alegerea cea mai buna.
      Ciolacu? Firea?

    • @Inapasevedeinvers
      Les jeux ne sont pas faits ! Suntem abia in octombrie 2022.

    • Yoda-Geoana e de preferat lui JabbaTheCiuca.
      zic si eu dupa o litra de tulburel, ca tot e sezonul pe la noi.

    • Suntem in 2022 toamna. In < 2ani, USR si REPER se vor toca unul pe altul ca sa-si impuna punctul de vedere (care este nu numai multiplu dar si foarte imprastiat) pe culoarul pe care vor sa fie unici, ca sa nu mai zic ca fiecare este cocosat de crampe ("lupte intestine" cred ca se numesc).
      Asadar e mai bun un psdist luminat decat un aurist cipat teleghidat prin mesajele mai mult sau mai putin subliminale transmise prin via – deseori confundata de membri cu crama – sputnik.
      PNL nu-si poate creste intretimp un candidat, doar va mai schimba 2-3 lideri dupa ce MCiuca nu va mai fi PM. Si va mai pierde si PG a Capitalei unde n-a putut propune un candidat si a fost nevoit sa infieze unul pe care a doua zi l-a descoperit ca fiind de alta rasa, incompatibila…
      Deci, care jeux sa se mai faca? Cu extraterestrii?
      Sa recunastem ca intre Geoana si Simion (sau orice ar mai scoate AUR ca sa fie comestibil) alegerea e mult mai clara decat intre Iliescu si Vadim care se scuipau mai mult de ochii lumii.

  9. Vine sa dea o mana de ajutor PSD/PNL .. sa ramana la el acolo frumos la Nato! Nu avem nevoie de “prostanaci “(chiar daca e bine ca e al2lea in Nato) … trebuie sa scapam in 2024 de psd&pnl ( a se intelege % mai mici). HAur e si el o amenintare psediato putinista! 🤢

  10. Vrea cumva sa devina un fel de Biden de Romania? cam asa pare

  11. Am vrut sa trec repede peste articol dar..ce sa vezi. O adevarata armata de troli asmutita la comentarii, in doar cateva minute Hopa. Intr-un caine mort nu da nimeni cu piciorul, deci articolul trebuie sa fie interesant. Si da, nu-mi pare rau ca l-am citit cu atentie. Ce spune Geoana are mai multa substanta decat tot ce am citit in ultimele luni.

    • Câine mort cu multă substanţă. M-ai spart. Bun coment.

    • Asta e acum!
      Ce spune Mircea Geoană!
      Ce poate face Mircea Geoană ne interesează, dar scuze asta știm indiferent ce zice.

    • Ce zice Geoana nu-i rau, dar n-ai cu cine, aceste obiective se vor realiza in proportie de 0,00000001 % cu actualele partide de la guvernare. De 32 de ani tot vin cu „trebuie sa facem”, „vom face”, „trebuie” si „vom” sunt cuvintele preferate de prostit electoratul, care nu se vor intampla niciodata (pentru popor, pentru ei se realizeaza 1000 % ). Cum se vad cu sacii-n caruta, cum uita tot ce-au promis! Daca toata viata esti o hiena, nu vei deveni caine de paza pentru ca „trebuie”!

    • Ce zice Geoana nu-i rau, dar n-ai cu cine, aceste obiective nu se vor realiza niciodata cu actualele partide de la guvernare. De 32 de ani tot vin cu „trebuie sa facem”, „vom face”, „trebuie” si „vom” sunt cuvintele preferate folosite de politicieni pentru prostit electoratul, care nu se vor intampla niciodata (pentru popor, pentru ei au grija sa se indeplineasca). Cum se vad cu sacii-n caruta, cum uita tot ce-au promis! Daca toata viata esti o hiena, nu vei deveni dintr-o data caine credincios doar pentru ca „trebuie”!

    • Un câine mort… cu multă substanță… Ne-ai spart cu comentariul tău!

    • Remusache vezi ca intreba Romulus de tine !

      PS. Cica nu poate sa suga si portia ta !

    • Scremus, băiete, vezi că favoritul tău nu a pomenit măcar o singură dată cuvîntul corupție în piscursul ăsta… așa că mai ușor cu limbile!

  12. „[…] mai vechi vulnerabilități în domeniile tehnologiei, competitivității si a perpetuării decalajelor […]”
    Ah, deci teoria o știți!…

  13. Tăntălău. ….👻

  14. Mihaela, dragostea mea mai bagam o fisa? Hai ca data asta e la sigur – il am iepure pe Rafila si la orizont nu mai e nici un alt fraier. USR-ul e praf, liberalii o sa vina cu un gneral plagiator usor de combatut….carnaval nu alta.
    Promit sa ma abtin si imi dau drumul mai tarziu la bucurie.

  15. ca sa fim extremi de sinceri Geoana a devenit alt om .Discursurile sale contin acum mult adevar .privind injur nu prea avem pe altcineva ca si alegere .sa devii presedinte dupa iohannis este insa foarte greu . singura lui slabicinue este celebra zicere cunoscuta de toata lumea si vizita nefasta facuta atunci .va lua multe bobirnace ce vor prezenta trecutul .sloganul de campanie ar trebui sa fie ceva cu uitarea trecutului si cu privitul in viitor .

    • Daca viitorul e Mircea Geoana, atunci nu avem niciun viitor.

    • Ce zice Geoana e doar un lung blabla, n-am avut rabdarea si timpul necesar de pierdut sa-l citesc pana la capat.
      Dar se stie ca s e vuvuzeaua PNL pe g4media, cel care a cantat ode peceriste mai intai despre supersmen, ulterior despre analfabetul din prezent.
      Acum ne zice despre Geaona.
      Doar ca, ghinion, Geoana va trebui sa treaca mai intai testul ceasului si nu ma refer aici la cadourile de la Vanghelie. Sigur, daca a functionat in US cu Biden, o merge si la noi. Sau nu!

    • Problema este: cine i-a dat ideile si cine i-a scris discursul. Ca aceste idei nu intrau in capul lui acum vreo 18 ani ani. Altfel, Ilescu nu ar fi spus ce a spus.

  16. singurul „chel” cu minte si fata de prezidentiabil ar fi Arafat. Si Kojak, dar pe ultimul l-am ratat.
    sigur, pe RA mai degraba l-as prefera facand un pic de dezvaluiri pe la parchet, decat in Cotroceni…
    totusi, poate ca ar fi o sansa sa prefere ambulantele, mai degraba decat be-em-ve-urile.
    pe ‘dragostea mea’, nu stiu de ce, dar nu cred ca il voteaza nici macar Ciolacu. sau poate tocmai de-aia.

  17. Eu il vreau pe Ciolacu presedinte! 🤣🤣🤣

  18. Avea dreptate Malin Bot. De fapt are dreptate in tot ceea ce spune.

  19. History via lasat…. frecush mare la anticipata din”24 ….psd. eaua…are Prostanacu,Codoasha,Tortzyboy….Pnl eaua *** pazicu la podu irakului….., gipsionari…Simeone mo….

  20. Ce titlu ridicol are acest articol.Cum poate sa aiba un discurs prezidential ,,Prostanacul” ,,Mihaela dragostea mea” ? Acest Geoana este un looser clasic si o facatura fara nici o sansa caci a pierdut si Primaria Bucuresti si Prezidentialele in fata lui Traian Basescu . Singurul lui atu al sau era ca tatal sau, general al Securitatii si sef al ALA in aniiI ’70, a fost mana dreapta a generalului Pacepa pana la evadarea acestuia .Ubde o fi fost Geoana inainte de a pregati acest,,discurs prezidential ” ?

  21. gionel a uitat sa mentioneze obiectivul vântu

  22. Gorbatchov nu a murit, este in viata si la NATO-OTAN 🙂

  23. Daca analizam ce nume s-au vehiculat pina acum pentru prezidentiale, Mircea Geoana este cu multe clase peste toti, este singurul dintre acestia care se bucura de o imagine internationala la care multi doar viseaza.
    Asa ca de ce nu, potrivit obiceiului romanesc, hai sa-i dam la picioare, sa-l terminam, sa-l terfelim……….
    Si atunci cum ati vrea sa ne respecte olandezii cind noi ne batem joc de valorile noastre ?!

  24. Trebuie remarcat macar ca Geoana nu este semianalfabet precum actualele conduceri ale PSD si PNL.

  25. Visează nene,Visează
    Expirat scrie pe plăcuțe

  26. ‘Mihaela, dragostea mea, sunt presedinte!’ revine. Sa speram ca tot pentru o singura noapte.

  27. Ah Mihaela dragostea mea, zise prostănacul sub flacăra violeta 🤣
    Deja s-ar fi format un comitet de sprijin pentru candidatura lui Geoană, de care s-ar ocupa în mod special soția acestuia, Mihaela Geoană.
    E clar, Mihaela va lovi din nou😁

  28. Nea Nelule, unde ești, bre?!
    Cum l-ai poreclit mata pe ăsta? D e ș t e p t u l? I s t e ț u l?

    • PS. Auzi: pariem pe un cazan de smoală că a doua oară o să strige:”Ana, dragostea mea!”!? Că videoclipul s-a întrerupt fix in momentul in care eroul căzut la datorie a dat semne de trezire…

    • E veche domnule! Montura aia a directiei 3X, cu Ana B, dna bruneta si draguta, si stimatul candidat Mircea.
      Dna a castigat procesul cu jurnalistul cancan acum vreo zece ani, daca nu ma lasa memoria internetului.

    • A câștigat procesul !? Daca l-a câștigat nu mă mai bag….
      Dar personajul de pe scaunul șoferului, cel cu probleme erectile, a intentat și dânsul proces pentru grave prejudicii de imagine ?

  29. daca Geoana vrea sa candideze, asta nu e rau sau anormal, dar trebuie sa fie mai atent la imaginea lui, in acest moment arata ca un om bolnav care mai are 3 luni de trait.

  30. Ce bine vorbește domnul Geoană!
    Păcat că este pesedist, trebuie să interpretezi exact pe dos discursul.
    „Am scos România din noroi” = „ne-am scos neamurile și amantele din noroi”.

  31. urechila are nevoie de un detartraj

  32. Doamne feri să ajungă așa Jumătate de om călare pe Jumătate de iepure şchiop, președinte. Dacă îmi aduc bine aminte la confruntarea electorală televizată cu Băse a zis că cea mai bună faptă a lui din viață a fost că nu a dat-o afară pe soacră-sa din vila de protocol pe care și așa a primit-o pleașcă de la RAPPS și din care a plecat cu chiu cu vai în șuturi. Luați emisiunea să vedeți că nu e gogoașă.

  33. vorbe goale….daca mafia pesede castiga si presedintia …🖕🖕🖕🖕🖕emigreaza si bruma de oameni de calitate …care inca mai spera …‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️

  34. Are cancer? Nu arata prea bine
    Cred ca un candidat mai tanar i-ar spulbera pe obsitii astia gen Rafila, Geoana, etc
    Expirati infecti, retragetiva bah la tara si lasati tara oamenilor in putere si tineri, mm

    • Pentru mai multa siguranta, ca sa avem de unde alege, se vor prezenta vreo 10-15 candidati mai tineri, care vor lua fiecare intre 1% si 3%

  35. Mi-e groaza de ce o sa zic: haideți, spuneți un altul mai bun! In afara de atac la Geoană! Ce puneți pe masă!?

  36. greu de ales. dar si greu de respins.
    pentru prima data in viata as putea vota un pesedist, fost otan-ist.
    daca nu e el, cine altul?
    are speech-ul coerent, inteligent.
    are tinuta de diplomat-inginer.
    are si ceva cultura in bagajul personal si acum si o mină de Mircea Cel Batrân.

    • Doar pentru că omul de plastilină a fost onanist in SUA ai uitat când lua „lumină” de la Kremlin?
      Sau din cauza lui Klaus, a Veoricai și a lui Ciucă ți-au scăzut standardele?

  37. Presedinte pr0ztanak nu am mai avut. Este timpul!

  38. Nu e cazul sa credem in lideri mesianici… Nu suntem o dictatura dar nici o democratie adevarata iar chestia asta va fi greu de depasit datorita MCV-ului. MCV= mentalitate+coruptie+vanitate.

  39. cauzele: rasturnarea ierarhiei valorilor, cresterea continua a taxelor si impozitelor, sistem bugetar supradimensionat, ideologiile inlocuite cu propaganda, politicienii vedete isi aleg colegiile in care candideaza acolo unde opozitia este slaba, ca sa castige mandate unul dupa altul ; legislatie incoerenta si stufoasa, stat de drept nefunctional ( nu functioneaza preventia, nu se recuperaza prejudiciile etc), interventia celor de la butoane in ec. de piata( evitarea concurentei; lipsa transparenta, ignorarea principiului cererii si ofertei- cererile vin de la politicieni si patroni, in loc sa vina de la clienti adevarati; investitii care nu sunt rentabile , nu fac profit si nu se recupereaza), subventii controversate, favoritisme …

  40. Frumos discurs, chiar n-am mai auzit de mult (aproape îmi vine să zic că niciodată) un discurs care sa spună adevărul tranșant și să de și o viziune coerenta de viitor. Și fără să zică cuvântul coruptie dar sa se refere la ea subtil.
    Sper sa și implementeze

  41. Nosferatu! Nu te vom ierta niciodată!

  42. Prostanacul asta a ajuns al 2 lea om in administratia NATO. Postacii userici o tin doar in hate ieftin, demn de nivelul USRului la ora actuala.

    Sa te tii cand Drula o sa se bata pt. locul 5-6 cu Julien la prezidentiale, pana si Simion o sa fie peste ei.

    &, da, Geoana are toate sansele sa fie presedinte, si cel mai bun din toata oferta politicii dambovitene

  43. Bine ca este un candidat cu asemenea claritate mentala, ambitii nationale, verb si ca e burdusit de experienta, nu ma intereseaza nici Yoda, nici Razvan Theodorescu, nici ,,Mhaela, dragostea mea” si nici ,,prostanac”, sunt irelevante, ale democratiei tinere valuri !
    Dar partidul? NU E NICI UN PARTID!

    !

  44. Sa fie ,,prezidentiale 2024,, din nou deci, e acelasi drum adica se va ramane tot la nivel de 2014. Ce ar fi fost daca ,,se incepea instalarea unui presedinte ales de parlamentarii noi alesi, adica sa ne concentram puterea votului si implicarea la vot cat mai focusata pe creditarea parlamentarilor doriti,, . Ce a iesit? …in loc sa muncim pe rupte, Stam si frecam procesul de frecare intre candidatii la presedentie (care daca ar ,,freca,, Romania cum trebuie …am fi avut o tara altfel, asa…), Deci, am spus din timpul ,,frecarii,, dintre Ponta si Klaus, bai frate!?, ce pierderi enorme de timp, resurse si forta doncentrata pe munca cu spor se pierde in campania prezidentiala…ce discursuri false pe strada intre oameni, intre pensionari,intre colegi la serviciu, intre vecini, intre copiii de la scoala chiar..Pe de alta parte, Mama Franta chiar se iluzioneaza cand crede ca cei din Romania gusta o republica semiprezidentiala.

  45. Măi românaşilor dacă de mult se împrumută pentru pensiile şi salariile care le priti în fiecare an şi fără acele împrumuturi dacă se vor opri nu le mai primiţi dacă nu aveţi economie şi care trebuie împrumutate anual, întrebarea este ce se va întâmpla dacă vor mări iarăşi salariile şi pensiile, nu trebuie să se împrumute şi mai mult sau să fie nevoiţi să bage ori taxe sau inflaţie CA SĂ ACOPERE ŞI SURPLUSUL DE CHELTUIELI ŞI DOBÂNZILE LA ELE? (în fraza asta stă toată prostia şi înţelepciunea voastră ROMÂNEASCĂ DE 32 DE ANI şi care nu sunteţi capabili să o înţelegeţi)

    Hai să vă mai dăm o dilemă inteligibililor: acuma că ştiţi că salariile şi pensiile voastre depind de împrumuturile din VEST ce se va întâmpla dacă să presupunem vă supăraţi pe VEST şi vă duceţi să vă dea ruşii MUMU, credeţi că ruşii vă va ţine pe spatele lor cum face vestul, aţi văzut să facă aşa ceva la toate naţiunile sclave pe care le eliberează?

    Hai că ne plac tot mai mult dilemele astea de inteligibili: majoritate economiei voastre depinde de importul din VEST în proporţie de 80%, iar în unele domenii de 100% pentru că politicienii voştri se ocupă numai cu împrumuturi şi nu să facă economie reală, aşa că ce se va întâmpla fomiştilor dacă deodată veţi refuza bunăvoinţa vestului şi veţi vrea MUMU de la ruşi? (aţi uitat deja de vremea comunismului şi atuncea vă considerau cică ruşii PRIETENI şi vă jefuia în proporţie de 80% din prietenie că nu vreau să vă învăţaţi cu depravarea VESTICĂ unde aveau maţele pline de haleală măi fomiştilor)

    Simţim că începeţi să vă prindeţi inteligibililor: dacă să presupunem că vă daţi pe MUMU rusesc credeţi măi politicienilor mioritici şi prostime românească că veţi mai avea loc de jefuit românica de ruşi?

    Acuma că aţi priceput cum e cu inteligibilitatea care vă caracterizează mai avem concluzia: în 32 de ani nu aţi făcut nimica altceva putorilor decât să staţi pe banii împrumutaţi din VEST, abia apucăm ziua aia care vă doriţi ca să vedeţi dacă RUŞII vor face la fel pentru voi, suntem sinceri, nu glumim de data asta cu sinceritatea, noi chiar am vrea să primiţi ce vă doriţi de la ruşi, aşa sinceri nu am fost în viaţa noastră măi FSN-eilor şi susţinătorii voştri.😀😀😀😀😀😀😀

    • nu e chiar asa. multe firme mari din vest produc chestii aici, deci e mai nuantata treaba. dar, desigur, per ansamblu e cum zici tu.

    • Nu le pasa, ar fi iarasi ca pe timpul imperiului otoman sau in regimul comunist, cand boierii si domnitorii isi cumparau dregatoriile, respectiv secretarii de partid o duceau destul de bine( se aprovizionau de la gospodariile si cantinele partidului, locuiau in vile nationalizate, isi luau masini si televizoare color peste rand), iar greul cadea tot pe oamenii amarati.

  46. Cine l-a facut om politic important pe seful de galerie îl face si pe prostanacul presedinte.Cat ne mai trebuie ca sa ne dam seama cine decide in această tară?Dacă nu se întampla ceva cu cele 4 posturi de televiziune,o luam in mî..,de la capăt.Ori omul astă(Geoana,cine altul)intra prin ele(studiourile lor) ca la el acasă.Chiar asa ,s-a mutat fam.Geoana la casa ei,că devenise o problemă natională?😁
    Multi se întreabă cum a devenit Geoană ajutor de sef de post la NATO. Să-și aducă aminte de Trump,care îsi dorea o apropiere de Rusia,de parteneriatul NATO-Rusia si de ce-a zis Macron dupa ce „prostanacul „a ajuns mare șef.”NATO a devenit o forma golită de continut”,ceva de genul ăsta.
    Este greu de crezut ca la luarea deciziilor importante,mai ales la cele secrete,participă și „omul nostru”!
    Ca si Semeon, nici ăsta nu știe sa pronunte cuvantul coruptie,problema problemelor Romaniei.Apropo,pe la fabr..,pardon, facultatea de drept va tine vreun discurs? S-o întrebăm pe Mihaela,”dragostea mea” sau pe Vanghelie,care o sa ne spuna ca ceasurile cu diamante ale adevarului au sosit!

  47. Obligatoriu dacă candidează domnul Geoana să se facă o excepție in constituite si să candideze și domnul Basescu.

  48. Din ciclul „Prostanacul se intoarce” …

  49. Cu fața aia vrea sa fie președinte?
    „Dacă votul nostru ar schimba ceva nu am mai fi lăsați sa votăm ”
    🍑🍑🍑🍌🍑🍑🍑

  50. Aha, NU ar avea o sansa reala cei cativa pe care i-am putea vedea in rol de presedinte, cum se spune pe aici ( in oglinda se vede … tip) si Geoana reconditionat in discursul lui de ochii nostrii apare putin obosit ca salvatorul natiunii.
    Nici in Suedia nu au nevoie musai de tele medicina cata-i tara de lunga si de dezvoltata. Discursul lui? A picked cherries din ce a auzit el prin Vest: digitalizare, AI, inovatie, administratie agila, etc. Jumatati de adevar. Exemple. Administratie ”agila” nu exista. Administratia trebuie sa functioneze bine si pentru oameni. Mai repede decat acum, sigur. Dar -motto – nu scoate un cuvant despre coruptie. Aluzie macar.
    Inovatie? Ca sa ajungi acolo iti trebuie educatie la toate gradele si in toate directiile. Care sa ajunga si la cercetare moderna, nu supa reincalzita de aceiasi oameni baricadati prin universitati si institute de cercetare, unele militarizate. Deci, iar nu scoate un cuvant despre coruptie.
    Digitalizare? Sigur, dar te izbesti iar de coruptie. Niciun cuvant despre. Firmele fac de voie de nevoie o mare afacere de familie, de partid din proiectele cu statul.
    Cuvinte pompoase de tipul celor folosite de indivizi din straturile societatii crescute caldut in Primaverii: ”competitie intensa sa intrii in clubul tarilor dezvoltate”. Ash, tarile acelea abia asteapta sa ne modernizam de adeavaratelea, nu numai sa incercam sa-i pacalim purtand o masca pusa cand vrem ceva: o intrare in EU, bifat. O intrare in Nato, bifat, o presidentie dupa putina poleiala Nato in conditii tragico-propice. Muncim cu sotia sa bifam. Chercez la femme. Democratia? Ioc despre. Dragilor, dupa treizeci de ani cu EI, nu functioneaza, este o masca pusa peste pestisorul Romania.

    Dar el vine dinspre Nato si se foloseste, probabil impins de un cerculet de nostalgici de acest fapt pentru a-i pacali pe acei tineri. Mafiile aflate la putere in Romania il poate vor pune in frunte, dar asa sa fie un papusoi si mai patetic decat actualul. Faptele pana la urma conteaza, si tot le vanez de la distanta. Se vede bine dinspre Oradea, se incearca in Timisoara si Bucuresti, voi name it. Dar niciunul dintre ei.

  51. Din ce comentarii am citit pot afirma că greșela noastră nu e ce alegem,ci aceea că mulți se duc la vot și pun stampila pe cel mai puțin criticat.Nu sunt fan Geoană dar am o întrebare pentru critici.Cu ce sunt mai buni Băsescu sau Iohannis decât Geoană?Au avut câte 2 mandate și ce-au realizat în plus cu atâta sprijin si electoral și financiar?Analizați singiri și spuneți deschis ar acceptaNato să promoveze un om pentru bani sau imagine când treaba lor e să asigure securitatea frontierelor?Părerea mea e că Geoană e un foarte bun negociator si diplomat.Nu știu dacă ar fi un bun președinte,dar nu avem dteptul să aruncăm cu noroi până nu vedem adevărul.

    • unu macar ne-a mintit frumos,iar altul ne-a pacalit ca nu pra aveam alternativa,ma da individul asta-i praf,provoaca sila,irita….dar cred ca-i doar joc de glezne pina vin adevaratii.

    • pai poate alegem pe specialul analfabet Ciuca

    • Ma intreb de ce te uiti la oferta din TRECUT, Basescu si Iohannis? Nu poti sa incerci sa mergi inainte cu gandurile? Sa ai o pozitionare constructiva pe “oferta” de azi? Unul mai rebel, mai educat, mai departe de cei ce sunt deja compromisi?
      B si I au inceput poate cu ganduri mari si sincere dar au fost repede imblanziti si pusi sa faca figuratie de reteaua de mafioti care conduce Romania. De ce crezi ca Geoana o sa fie mai tare, bun, independent?? Cand nu sufla o vorba care sa deranjeze triumviratul PSDPNLUdmr??? No Geoana &Co!

  52. I se spune și Prostănac.ul acestui monument de ipocrizie și vorbe goale …Marș la groapa istoriei comunistule!

  53. Ce a imbatranit Geoana, am crezut ca e Arsinel in fotografie.

  54. Il auziti cum vorbeste? Hai sa lasam povestea cu „prostanacul”. Hai sa il auzim pe Iohannis vorbind asa si apoi sa vedem daca Geoana merita sau nu luat in considerare. L-am votat pe Base (si nu regret). L-am votat pe Iohannis (doar in turul doi) si regret. Bineinteles, la ultimele alegeri a fost flashback 2000, insa uitandu-ma la oferta de prezidentiabili, Mircea Geoana conduce detasat.

    • Asta pentru ca a trisat la start. Imbrancit de nevasta si “preteni”. Parca candva fugea la Moscova, asta ne mai lipsea!

  55. Citiți ba și ce a zis. Sau măcar ascultați. Natie de mioare.

    • Așa! Și?
      Dacă asculți ce zice Ludovic Orban care vine și cu soluții la ce te ajută?
      Nu este un lider și este dintre cei mai vulnerabili foști șefi de partide. Poate zice orice. Eventual exact ce vrei tu să auzi. Bate câmpii cu generația lui care mai are multe de realizat. Înduioșător!
      Dosarul Revoluției nerezolvat, 20 august 2918 nerezolvat, referendumul din 2019 cu 83% pentru parlament unicameral cu 300 de parlamentari nerezolvat, corupție la toate nivelele instituțiilor publice și un aparat bugetar de trei ori mai mare decât in țările civilizate, etc.
      Face tara asta ceva pentru cei care vor cu adevărat o reformă bazată pe principii și valori ce nu pot fi încălcate?
      S-a ajuns la reinterpretarea și constituției pentru uzul infractorilor.
      Vine Geoană să ne „lumineze”!
      Visezi!

  56. De ce nu se bagă Liiceanu?Sa vedem și altă opinie.

  57. O lista cu cine pot fi candidati dar nu vor fi presedinti de RO niciodata … Gionel,Ciolac,Hirea,Ciuc,Simbrion,Cicioaca,Cucusor, Luluta.

  58. Prostănacul contraatacă. Mai chel, mai bătrân, mai … prostănac? Numai bun de președinte. Păcat doar că-i etnic român, ăsta e un mare minus.

    • Vrea să valorifice poziția geostrategică. Păi prosty, poziția asta a fost și este cea mai mare problemă a României nu un atu cum crezi tu. Lui i se pare că războiul din Ucraina ar fi o oportunitate pentru noi. Pe bune, deja ne ocolesc investitorii – capitalul e laș, fuge spre zone sigure. Iar dacă ajungem în război să vezi atunci oportunități!

    • @cineva
      ma mir ca n-ai zis ca capitalul fuge spre rusi ca sa ne convingi.
      Razboiul se termina cumva iar capitalul se va impinge spre Ucraina unde va fi o mare competitie

    • Mare păcat!

  59. Ar fi amuzant să ajungă ăsta în turul 2 cu gheul Simion.

  60. Asteptam aceasta viziune integratoare. De acord cu ea. Sper sa se adune masa critica necesara schimbarii.

  61. Moșulică, nu mai vezi. Lasă că te consolează Mihaela, dragostea ta.

  62. Geoana Presedinte!!!Este intradevar cel mai bun si preparat candidat care poate conduce Romania pe culmile progresului Sau progresistilor cum se spunea mai nou!

    • Gherman ai uitat sa pui 😄.
      Noua 😄 fată a lui Geoană aduce cu cea a lu’ Postelnicu,ministru de interne al lui Ceausescu,cand a zis ca a fost un ticalos.Chiar asa a stabilit ceva cu Gusă putinistul,dacă îl pune director de campanie si de data asta?