G4Media.ro

Liberalii vin cu un proiect de lege care să le permită primarilor…

Liberalii vin cu un proiect de lege care să le permită primarilor și șefilor de consilii județene să majoreze tarifele prevăzute în contractele de lucrări publice, adjudecate pin licitații

Contractele de lucrări publice scoase la bătaie de primării și consilii județene – care au fost adjudecate prin licitații, în baza celor mai avantajoase oferte finanaciare – vor putea fi modificate, la cererea firmelor beneficiare care vor demonstra că tarifele materialelor de construcții au crescut. Aceasta este inițiativa propusă de PNL, printr-un proiect de lege care  – spune deputatul PNL de Brașov, Dumitru Flucuș – având scopul de a le da o mână de ajutor primarilor și șefilor de consilii județene.

În prezent, contractele de achiziții publice adjudecate prin licitații în baza unor oferte financiare asumate nu pot fi modificate pe parcursul lucrărilor, fără analize prealabile, evaluări externe și fără acorduri din partea forurilor administrative. În cazul multor proiecte de lucrări publice, firmele angajate ajung în conflict cu autoritățile – de multe se apelează chiar la justiție – dar fiind că solicitările pentru majorarea costurilor invocate sunt de cele mai multe ori respinse. Lucrările intră în blocaj, autoritățile au obligația să repete procedurile de achiziție pentru angajarea altor firme, lucru care se dorește a fi evitat, mai ales că este o realitate că prețurile la carburanți și la materiale de construcții au tot crescut arată Dumitru Flucuș .

„În calitate de secretar al Comisiei pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului din Camera Deputaţilor, dar şi ca fost primar, susţin proiectele menite să dezvolte localităţile ţării. Am primit semnale de la mai multe asociaţii ale primarilor din ţară care spuneau, pe bună dreptate, că foarte multe proiecte începute riscau să fie sistate din cauza scumpirilor la materiale de construcţie, carburanţi sau forţa de muncă. M-am consultat şi cu cei de la Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România. Cum ar fi fost dacă şcolile, grădiniţele, spitalele sau proiectele de apă-canal ar fi fost blocate în acest moment? S-ar fi pierdut deja banii cheltuiţi, iar prejudiciul ar fi fost decontat tot de români! În consecinţă, în Comisia de Administraţie am susţinut proiectul de lege prin care contractele de achiziţie publică vor putea fi ajustate printr-un act adiţional. Am simplificat procedura şi nu am lăsat ca primarii să fie nevoiţi să facă noi licitaţii, noi caiete de sarcini sau să stea cu mâna întinsă la Guvern”, a comentat Flucuș.

Acesta consideră că prin această inițiativă, nu doar că vor fi salvate proiectele începute, dar în felul acesta vor fi sprijiniți și întreprinzătorii locali „să nu trimită oamenii în şomaj, iar firmele să nu intre în faliment”:

„Odată cu începerea Pandemiei de Covid-19, preţurile la materialele de construcţii au crescut enorm. Dacă în contractul iniţial antreprenorii se obligau să se încadreze într-o anumită sumă, după creşterea preţurilor acest lucru ar fi fost imposibil. Iar vina nu este nici a primarilor şi nici a firmelor contractante. Preţul lemnului a crescut aproape cu 40% în unele cazuri, preţul pentru oţel beton – cu aproximativ 60%, a polietilenei – cu 40%. Aceste scumpiri ar fi blocat foarte multe proiecte, ar fi afectat şi economia naţională, având în vedere că impactul posibil al crizei asupra sectorului de construcţii, sector care contribuie cu 6,6% din PIB, ar fi fost unul catastrofal. Prin legea votată la comisie am venit cu o soluţie aşteptată la problema creşterii preţurilor materialelor de construcţii. Constructorii pot să încheie un act adiţional la contractul de bază, la contractele aflate în execuţie, prin care să modifice preţul materialelor de construcţii stabilite în contractul iniţial, în funcţie de statisticile oficiale ale INS”, arată deputatul.

Autorităţile locale vor putea depune cereri la ministerul de resort pentru a acoperi diferenţele apărute, iar primarii nu vor fi nevoiţi să taie alte fonduri, pentru a finaliza un proiect deja aprobat şi aflat în execuţie.

Deputatul brașovean face apel la toate forţele politice din Parlament să se mobilizeze şi să voteze acest proiect, săptămâna viitoare, la votul final din Camera Deputaţilor.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

15 comentarii

  1. Pai si dezvoltatorii care au semnat contracte cu privatii ce se întâmplă? De ce in cazul statului trebuie aplicat alt tratament? Oare ca firmele care lucrează cu statul sunt controlate indirect de catre politicieni?

    • Dezvoltatorii care au semnat contracte cu privatii au avut libertatea sa isi treaca in contracte anumite clauze care sa le acopere riscurile financiare. Depinde de viziunea pro-activa a fiecarui dezvoltator daca si-a acoperit sau nu riscul financiar.

  2. De la supermanu vostru, fără număr, fără număr …

  3. Uite asa … se da drumul derivelor financiare! Adica… dau un pret jos sa obtin contractul… si apoi il ridic la 3… 4… 5…10 ori valoarea initiala! Bravo… liber la furt… pe acte!

    • @comunnicat PNL

      Nu poti sa majorezi de „X” ori, ci procentual, conform unei formule de calcul pe baza indicilor de pret calculati de INS.

      Daca vii cu un pret mic (de dumping), prin aplicarea procentului iti rezulta tot un pret mic in raport cu procentul de crestere a preturilor.

      De exemplu, presupunem ca in 2020 s-a atribuit un contract de furnizare de carburant. Atunci, pretul pietei era de cca 5 lei/l (TVA inclus). Presupunem ca firma a licitat in dumping, la 4,5 lei/l (TVA inclus).

      In anul 2021, pretul carburantului a crescut cu cca 20% (este cca 6 lei/l).

      Daca ofertantul care a licitat cu 4,5 lei/l aplica procentul de 20% (indicii de crestere sunt stabiliti de INS), atunci ii rezulta un pret de vanzare pentru 2021 de 5,4 lei/l, ceea ce il situeaza sub pretul pietei. Adica el furnizeaza in pierdere.

      Nimeni nu vine cu pret de dumping in licitatii pentru motivul ca poate creste pretul de „x” ori. Pretul se actualizeaza prin aplicarea procentului/indicelui de crestere asupra pretului ofertat.

      Va rog sa va documentati. Legea nr.98/2016 privind achizitiile publice.

    • @ culmea penibilului

      bați câmpii, nu e nici o formulă de calcul pe baza indicilor de pret calculati de INS.

      adică poate exista așa ceva, dar dacă primarul acceptă și semnează pentru un preț mult mai mare decât cel rezultat din formula aia de calcul, bingo!

      așa că manevra cu prețul de dumping la licitații este posibilă și reală, iar acum PNL a făcut-o cât se poate de legală

      bineînțeles că din majorare o parte merge ca parandărăt la primar, la partid, etc.

      să te ții acum hoții

    • Chiar că ești culmea penibilului când zici că :Nimeni nu vine cu pret de dumping in licitatii.

      Cel mai defectuos element al sistemului de achiziții publice este criteriul de adjudecare cu prețul cel mai mic ( dintre oferte ) care are deobicei o pondere de cel puțin 60 % din criteriile de atribuire ( lucrări similare, experiență în domeniu, sistem de management al calității, etc. etc ) Din această cauză lucrările sunt făcute de cele mai multe ori incomplet la de slabă calitate.

  4. Traducere : Liberalii vor să legalizeze sifonarea de fonduri 🙂

  5. Veti vota PNL din nou, indiferent cat fura.

  6. Liber la furat! De la citu citire

  7. Liber la furat băieți!
    Sa stați liniștiti ca noi suntem Ocupați cu pandemia.

  8. Se va fura si pielea de pe romani , pana la os.
    Bugetul tarii va fi lasat fara chiloti.