G4Media.ro

Interceptările din dosarele penale, restricționate masiv de Parlament prin intermediul unei legi…

Interceptările din dosarele penale, restricționate masiv de Parlament prin intermediul unei legi inițiate de Șerban Nicolae

Camera Deputaților a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, o inițiativă legislativă a senatorului PSD Șerban Nicolae prin care interceptările suspecților din dosare penale sunt masiv restricționate. Potrivit actului normativ, operatorii sunt obligați să comunice persoanelor vizate, în termen de maximum 60 de zile, faptul că sunt interceptați, de către cine și în ce scop.

Legea a fost adoptată cu 178 de voturi ”pentru” (PSD, ALDE, UDMR, minorități), 84 de voturi ”împotrivă” (PNL, USR) și 16 abțineri (PMP, neafiliați).

Șerban Nicolae își justifică inițiativa prin obligativitatea transpunerii în legislația internă a Directivei europene privind GDPR.

Liderul deputaților liberali, Raluca Turcan, a atras atenția de la tribuna Parlamentului că actul normativ reprezintă practic un protocol între operatorii de date personale și inculpații sau suspecții în dosare de corupție.

”Povestea inventată de majoritatea parlamentară încă de la preluarea mandatului  pentru a justifica atacul la Justiție a fost o așa-zisă luptă cu statul paralel și cu protocoalele secrete. Ce s-a întâmplat azi: exact majoritatea parlamentară care se luptă cu protocoalele și cu statul paralel a votat înființarea unor protocoale, mai multe, între operatorii de date personale și inculpații sau persoanele suspectate de corupție. Ați dat votul pe un proiect de lege în care apar următoarele lucruri: orice persoane care știe că a încălcat legea și bănuiește că ar putea fi interceptată, face solicitare în scris la operatorul de date personale și acesta este obligat să îi răspundă. Oare în favoarea cui este un astfel de text de lege?”, a punctat Raluca Turcan.

Legea prevede obligativitatea operatorilor de date personale să răspundă în maximum 60 de zile celor interesați dacă sunt sau nu interceptați:

  • Art. 12 (1) Operatorii sunt obligați să instituie măsurile organizatorice, tehnice și de procedură pentru a furniza persoanei vizate informațiile necesare (…) și pentru a asigura transmiterea unui răspuns în legătură cu prelucrările desfășurate (…) sau în legătură cu notificarea persoanelor vizate în cazul apariției unui incident de securitate.
  • (5) Operatorul are obligația de a informa persoana vizată, în scris (…) Răspunsul se transmite în mod gratuit, în cel mult 60 de zile calendaristice.

De asemenea, operatorul va trebui să transmită solicitantului cine a solicitat interceptarea, pe ce motiv și pentru ce perioadă:

  • Art. 14 La cerere, atunci când legea nu prevede altfel, operatorul comunică persoanei vizate (…) următoarele informații suplimentare:
    • Temeiul juridic al prelucrării;
    • Perioada pentru care sunt stocate datele cu caracter personal sau, în cazul în care nu este posibil, criteriile utilizate pentru a stabili perioada respectivă;
    • Dacă este cazul, categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, inclusiv din state terțe sau organizații internaționale;
    • Orice alte informații suplimentare, în funcție de specificul activităților de prelucrare, în special atunci când datele cu caracter personal sunt colectate fără știrea persoanei vizate.
  • Art. 16 (2) Operatorul este obligat (…) să comunice (…) și următoarele informații:
    1. Scopurile și temeiul juridic al prelucrării;
    2. Categoriile de date cu caracter personal vizate;
    3. Destinatarii sau categoriile de destinatari cărora le-au fost divulgate datele cu caracter personal.

Operatorul poate, nefiind obligat, să amâne, să restricționeze sau să omită, pentru o perioadă de maximum un an, furnizarea informațiilor referitoare la interceptări persoanei solicitante pentru cazuri precum evitarea obstrucționării bunei desfășurări a procesului penal sau a cercetării și urmăririi penale: 

  • Art. 15 (1) Operatorul poate dispune, după caz, măsura amânării, restricționării sau omiterii furnizării de informații persoanei vizate (…) numai dacă (…) o astfel de măsură este necesară (…) pentru:
    • Evitarea obstrucționării bunei desfășurări a procesului penal;
    • Evitarea prejudicierii, prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau a executării pedepselor;
    • Protejarea ordinii și siguranței publice;
    • Protejarea securității naționale;
    • Protejarea drepturilor și libertăților celorlalți
  • (2) Măsura amânării furnizării de informații se dispune pe o perioadă ce nu poate depăși un an (…) Măsura amânării poate fi prelungită în interiorul termenului de un an. La împlinirea termenului pentru care măsura amânării furnizării de informații a fost dispusă, operatorul transmite informațiile prevăzute de lege.
  • (4) Măsura restricționării furnizării de informații se dispune în situația în care incidența condițiilor care fac imposibilă comunicarea nu este limitată în timp. În situația restricționării furnizării de informații, operatorul transmite persoanei vizate un răspuns. Forma și conținutul răspunsului sunt stabilite de fiecare operator în parte.
  • (5) Măsura omisiunii (…) se dispune în situația în care chiar și simpla informare a persoanei vizate cu privire la una sau mai multe operațiuni de prelucrare este de natură să afecteze una dintre activitățile prevăzute la alin. (1) lit. a) – d).
  • (6) Omisiunea furnizării de informații poate să fie parțială sau totală. În situația omisiunii parțiale, persoana vizată este informată, în termen de cel mult 60 de zile calendaristice de la înregistrarea solicitării, cu privire la categoriile de prelucrări care nu sunt de natură a afecta activitățile prevăzute la alin. (1). În situația omisiunii totale, operatorul transmite persoanei vizate un răspuns. Forma și conținutul răspunsului sunt stabilite de fiecare operator în parte.

Foto: Inquam Photos / George Călin

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

19 comentarii

  1. Fantastic, frate! Tara asta e luata pe persoana fizica. Conform noii propuneri, daca ai un mandat de ascultare nu poti sa afli de la Parchet nimic (sunt norme de procedura care interzic comunicarea de informatii publice pana nu se audiaza persoana). IN SCHIMB, iti spune cineva ca esti ascultat si tu poti cere de la operatorul de telefonie lamuriri care este obligat sa-ti raspunda cu DA sau NU. Bai, e teatrul absurdului suprem. Astia chiar ne cred prosti pe toti.
    In regulamentul GDRP se prevede clar ca nu exista incalcare a legii cand celelalte norme legale prevad ca datele personale pot fi prelucrate de organele statului in indeplinirea atributiilor specifice

  2. Bravos!!!
    Nu esti hot daca te-a prins. Esti hot doar daca vrea partidul.
    Daca talharesti noaptea e OK ca ar fi trebuit sa fii in casa la ora aia.

  3. Tare legea asta . Toții infractorii fac cerere din luna in luna să vadă dacă sunt ascultării . Daca nu sunt își continuă în continuare activitatea , daca sunt interceptați imediat lasă tot balta sau schimba Nr și la revedere , nu mai poți să prinzi pe nimeni. Mișto lege . Cum dreacu fac ăștia nu mai legi ptr ei ??? Sunt sigur că Vasile de la coada vacii își făcea griji că e ascultat și trebuia obligatoriu data legea asta că era dezastru altfel nu mai dădea vaca 4 litri de lapte dădea 3 .

  4. Felicitari bravilor jurnalisti g4, care arata inca o data cat de mult au penetrat derbedeii securistoizi useristi in toate structurile si cum au distrus justitia din tara asta! Felicitari domnului senator Nicolae pt initiativa, poate asa sa mai ramanem si noi in Șenghen, ca cu derbedeii ciolosisti n-am avea nici macar o sansa!

    • Mai, tie daca iti vine pe hartie mesajul ca sa postezi ca rahatul este un remediu impotriva calvitiei…tu ai sa scrii exact cum scrie pe hartie. Oameni ca tine chiar exista?! Oare ai copii, rude apropiate?! Simti ceva in suflet cand ii stringi in brate?

    • Nu simte, ca n-are organ pentru asta (bine, nici pentru ailaltă nu are de când l-a mușcat o vacă pentru că i-a confundat, beat fiind, găurile). De-aia l-au și adus la Sankt Petersburg din stepă, că altceva mai puțin animalic n-au găsit printre căruțele cu coviltir de yak.

  5. O lege tampita si scabroasa ca initiatorul!
    Ne aflam in perioada de 1 luna de monitorizare europeana maxima a activitatii pe legiferarea in domeniul justitiei, urmand a se lua decizia in consecinta pentru Romania, iar cretinii continua sarabanda ideilor si initiativelor trasnite!
    Ce mai vrei?!
    Si ce sa intelegem? Ca pangligarii vor sa ne scoata fortat din UE?!
    Eu cred ca este o alta invitatie in strada. Multumim frumos! Onoram.

  6. Traiasca penalii … pe viata in puscarie !

  7. si daca este terorism?

  8. uite cum PSD + ALDE + UDMR este mai unita ca niciodata
    PNL a votat impotriva , dar daca era vorba de un echilibru fragil, sigur votau si ei cu ambele maini, asa se bucura cum PSD + ALDE+ UDMR fac treaba murdara, si ei se erijeaza in aparatorii statului de drept

  9. Citiți prevederile legii și nu vă lăsați pradă umorilor anti … contra.
    Art. 15 (1) Operatorul poate dispune, după caz, măsura amânării, restricționării sau omiterii furnizării de informații persoanei vizate (…) numai dacă (…) o astfel de măsură este necesară (…) pentru:
    Evitarea obstrucționării bunei desfășurări a procesului penal;
    Evitarea prejudicierii, prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau a executării pedepselor;
    Protejarea ordinii și siguranței publice;
    Protejarea securității naționale;
    Protejarea drepturilor și libertăților celorlalți…
    Această lege nu restricționează cu nimic desfășurarea anchetei penale, dar nu mai permite crearea de dosare care pot fi folosite pentru șantaj.

    • @Lita, suntem oameni inteligenti pe site-ul asta, da ?
      Orice bandit care stie bine ce face si stie ca ar putea fi interceptat isi va da seama in momentul in care operatorul de telefonie „amana”, „restrictioneaza” sau „omite” sa-i furnizeze informatiile cerute ca este ascultat !

      PS. Despre ce vorbim ?

      PPS. Mai nasol este ca atacata la CCR aceasta lege nu poate fi modificata fundamental in aceasta chestiune. Nu vad cum operatorul de telefonie mobila poate sa-l dezinformeze, de exemplu pe cel ascultat, spunandu-i ca nu este ascultat ! :))

    • Hai jet cu aburelile de aici. Legile actuale trebuie inasprite nu relaxate. Si ce santaj? Ala al lui voiculescu? ?

  10. Deci doar USR la următoarele voturi pentru toate pozițiile. Că restul sunt toți o apă și un pământ… galben

  11. Deci operatorul este obligat să răspundă în 60 de zile unuia care vrea să știe dacă este ascultat, dar nu răspunde dacă pune în pericol o anchetă penală în curs. Adică, dacă nu primesc răspuns, înseamnă în mod clar că sunt ascultat…
    Ce dr@cu’? Suntem toți proști aici?

  12. Sa nu ne impacientam ca nu mai putem intercepta teroristii… serviciile secrete nu se roaga de operatorii de telefonie sa le dea voie… si nici teroristii nu sunt tampiti sa foloseasca telefoane identificabile pentru planificarea atentatelor.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.