G4Media.ro

Doru Căstăian: Pentru a mări relevanţa şcolii, cred că trebuie să avem…

Doru Căstăian: Pentru a mări relevanţa şcolii, cred că trebuie să avem mai mulţi profesori care să nu se mai închine la manual, să urmeze programele şcolare în sensul şi în spiritul lor

N-am să încetez să o spun: relevanţa pentru viaţă a unor conţinuturi din programele şcolare nu este neapărat proprietatea intrinsecă a acelor conţinuturi. Relevanţa este o degajare de sens, rezultatul unor operaţii intelectuale (şi al unor procese afective) pe care profesorul şi elevul ar trebui să le desfăşoare împreună. Personal, nu m-am simţit niciodată limitat de programele şcolare în această privinţă.

Ca să folosesc câteva dintre exemplele de aseară ale lui Selly, voi spune că nimic nu împiedică un profesor de economie să-şi înveţe elevii ce este indicele ROBOR în cadrul lecţiei despre pieţele monetare şi financiare, cum să economisească, cum să-şi gestioneze finanţele sau cum să conceapă un plan de afaceri. Nimic nu-l împiedică să predea noţiuni legate de consum plecând de la obişuinţele de cumpărător ale elevului, ba chiar să vorbească despre pericolele obezităţii sau ale anorexiei când predă conţinuturi din programă şi formează abilităţi de alegere raţională (tot conform programei).

De asemenea, nimeni nu împiedică un profesor de logică să predea tipurile de inferenţe studiind paralogismele zilnice ale marilor noastre personulităţi (pun intended) şi nici să descifreze cu elevii lui cum se pot ascunde conţinuturi aparent foarte tehnice (de exemplu distribuirea termenilor în inferenţele deductive) în rateurile gândirii noastre (de la stereotipurile de gen la prejudecăţile cele mai nocive; de exemplu, atunci când eşti convins că nu există COVID-19 pentru că tu nu cunoşti niciun caz, încalci legea distribuirii termenilor).

Despre reclamaţia că elevii nu învaţă despre instituţiile de bază ale democraţiei naţionale şi europene nu am prea multe de spus: acestea se studiază la educaţie civică în gimnaziu şi, din câte ştiu, şi la alte obiecte, de exemplu geografie sau istorie.

Pentru a mări însă relevanţa şcolii cred că trebuie să avem mai mulţi profesori care să nu se mai închine la manual, să urmeze programele şcolare în sensul şi în spiritul lor formator, care să-şi propună ca elevul educat de ei să devină un om substanţial din punct de vedere moral, un om informat şi curios şi un cetăţean responsabil mai degrabă decât un performer la examene.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

5 comentarii

  1. profesorii au subordonarea politica in sange

  2. Dupa fata lu asta zici ca doarme la coada la mici

  3. Poate ne uitam si la „meditatiile” obligatorii. Cu totii am avut profesori comunisti sau corupti. La fel si in mediul universitar. Reforma educatiei este foarte complicata si nici nu este dorita. Multe dintre joburile de profesor titular sunt atribuite politic. Cine nu crede va afla pe pielea copilului lui.

  4. Bulearca din sistemul de învățământ va continua mult și bine când vezi profesori cu idei de predare comuniste și alții cu idei progresiste

  5. Domnul probabil nu stie cu ce note se intra la Catedra … Chiar, G4Media, poate va interesati si voi …

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.