G4Media.ro

Consiliul Fiscal despre proiectul de buget: E nevoie de optimizarea ratelor de…

Consiliul Fiscal despre proiectul de buget: E nevoie de optimizarea ratelor de impozitare. Nu e sustenabilă cheltuiala de 94,3% din venituri cu salariile bugetarilor, pensii și asistența socială

Consiliul Fiscal, un organism independent cu rol de organism consultativ, condus de Daniel Dăianu, prognozează pentru acest an o creștere economică între 4% și 5% din PIB, în concordanță cu cea din proiectul bugetului, dar atrage atenția că e nevoie de o reformă a cheltuielilor bugetare.

Instituiția arată că ponderea cheltuielilor cu salariile, pensiile și asistența socială a ajuns la 94,3% din veniturile bugetului de stat, calificând-o drept nesustenabilă. În același timp, Consiliul Fiscal susține că e nevoie și de creșterea veniturilor la buget prin mai multe măsuri, printre care și ”optimizarea ratelor de impozitare/taxare”.

  • Principalele mențiuni din opinia Consiliului Fiscal privind proiectul de buget:

CF avansează o plajă de evoluție pozitivă a PIB între 4-5% pentru anul 2021. Scăderea economică în România cauzată de Pandemie a fost de 3,9% din PIB, în timp ce creșterea PIB în 2021 este prognozată de CNSP la 4,3%.

construcția bugetului pentru 2021, care țintește un deficit cash de 7,16% din PIB, semnalează o modificare de abordare a politicii fiscale/bugetare. Este drept că în perioada 2021-2022 politica bugetară continuă să fie pro-ciclică în raport cu output gap-ul economiei (distanța față de PIB potențial), dar această situație este inevitabilă în condițiile necesității de a limita deficitele

Corecția graduală a deficitului bugetar corespunde unei atitudini raționale, care permite consolidarea revenirii economiei ce a fost amorsată la finalul anului 2020. Corecția graduală a deficitului bugetar a fost susținută de CF în analizele și opiniile sale

Pasul relativ redus de reducere a deficitului bugetar potrivit metodologiei europene în anul 2021, justificat de fragilitatea economiei, trebuie accelerat începând cu anul 2022 în condițiile în care ecartul față de plafonul de 3% este ridicat

Un factor important ce a determinat evoluția ascendentă a deficitului structural este reprezentat de creșterea puternică a cheltuielilor de personal și a celor cu asistența socială pe parcursul ultimilor ani. În 2020 s-a atins un vârf din acest punct de vedere, cheltuielile de personal și cele cu asistența socială reprezentând 94,3% din veniturile fiscale (inclusiv contribuții de asigurări), respectiv 23,9% din PIB. Această situație nu este sustenabilă având în vedere că este localizată la nivelul categoriilor de cheltuieli permanente

Este de menționat faptul că reducerea deficitului cash din anul 2021 comparativ cu anul 2020 este sprijinită semnificativ de două elemente cu caracter excepțional, respectiv sumele preconizate să se încaseze în anul 2021 din obligațiile bugetare aferente anului 2020 amânate la plată de agenții economici și preconizata închiriere în anul 2021 a benzilor de frecvență 5G. Aceste elemente justifică o reducere importantă a deficitului cash în anul 2021 față de anul 2020 – nereprezentând însă măsuri de ajustare structurală –, în timp ce soldul bugetar potrivit ESA 2010 se îmbunătățește semnificativ mai puțin decât cel conform metodologiei cash

· CF apreciază drept fezabilă atingerea țintei de deficit bugetar în anul 2021, atât potrivit metodologiei cash, cât și europene.
CF apreciază că eventuala materializare a unor venituri suplimentare trebuie utilizată pentru reducerea deficitului bugetar, ușurând efortul de consolidare din anii următori

· este îngrijorător faptul că, potrivit SFB, veniturile bugetare sunt proiectate să rămână la nivelul de 31% din PIB la finalul intervalului 2021-2023.
· Reducerea deficitului bugetar potrivit metodologiei naționale în perioada 2022-2024 cu 4,4 pp din PIB (de la 7,2% la 2,9%) este previzionată de MFP să se realizeze aproape exclusiv prin intermediul cheltuielilor bugetare. Mai precis, cea mai mare parte a ajustării are drept surse reducerea ponderii în PIB a cheltuielilor de personal (cu 1,9 pp), a celor cu bunuri și servicii (cu 0,8 pp) și a celor cu asistența socială (cu 1,3 pp).
· În opinia CF, o ajustare de 4 pp din PIB a deficitului bugetar pe seama celor trei categorii de cheltuieli menționate mai sus nu este realistă. CF apreciază că o ajustare efectuată numai pe partea de cheltuieli este foarte dificilă și este improbabil ca reducerea deficitului bugetar pe această cale să depășească 2,5 pp din PIB.
· Este dificil de imaginat realizarea consolidării bugetare în intervalul 2021-2024 în absența creșterii semnificative a veniturilor bugetare. Aceasta ar putea proveni din: îmbunătățirea eficienței colectării, lărgirea bazei de impozitare, îngustarea excepțiilor și portițelor care abat în sens negativ taxele plătite de unii contribuabili de la cotele standard, combaterea fermă a evaziunii fiscale și a concurenței fiscale neloiale și optimizarea ratelor de impozitare/taxare.

Foto: Daniel Dăianu (Inquam Photos /Alexandru Busca)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

18 comentarii

  1. Adică pe românește : „trebuie crescute taxele!”.
    Alternativa e Basescu/boc: scădem salariile cu 25%

    • Sau varianta 3 de bun simt: Dam afara frecatorii de menta din administratie si toate amantele PDF + asistatii sociali care nu au chef sa munceasca si paraziteaza si ajutoarele pentru cei care chiar au nevoie!

    • @cetatean
      „Dam afara frecatorii de menta din administratie” – începem cu domnul daianu.

    • El Stolojan, Isărescu, sugative, lipitori, pe poporul român! Nenorocesc poporul român! S au umplut de bani și pensii mari și au idei cum sa jefuiască plebea! Economiști de mucava! Să taie pensii, salarii, alocații =plebea! De 30de ani că Stolo a ieșit cu o pensie grasă pe tema economia trebuie ajutată! Unde ai fost neamule la tunurile bancare trecute sub preș Unde ai fost când CFR cumpăra bărci! Puterea țării și ce faceți se vede în schimbul valutar! Te uiți la schimb și știi! Când pleci în vacanță faci la fel! Ce ați făcut de 30de ani cu schimbul ăsta! Ați ajutat nemernicii sa se îmbogățească! Toți minunății economiști spun pe sticlă ca din cauza pensiilor și salariilor nu a mers economia de 30de ani! Pe bune? Ce ati făcut voi în guvern și parlament sa meargă? Ați furat și ați ajutat hoții sa va aducă mită! Până și băncile sunt lipitori la banii statului! Mafia politică! Ați sugrumat poporul și ii jefuiți viata și munca cu tupeu sinistru! Economiștii no no Doar jefuitori mafioți! Ascundeți – vă! Cîțu un mare copy – Paște, urmaș de nădejde pe care îl educați sa îngenuncheze poporul roman! Nimic din ordonanțe sa oprească economia subterană, sa facă lumina în colectarea dărilor,sa oprească hoția pungașia din consiliile de administrație. Sa spună stop scursurilor și pilelor ce se angajează la stat etc!

  2. Asta spune ceea ce toti stim!
    Tot ce se impoziteaza este tocat de angajatii din sistemul bugetar (1.5 mil de oameni) si de pensiile speciale militare/de serviciu (800.000 de pensionari din mi, mapn, justitie, servicii etc)!!!

    Adica este o tara mafiota, o tara condusa de structuri militarizate, de grupuri de interese organizate, mafiote, militarizate din diverse structuri !

    O tara fara viitor, o tara care se imprumuta pentru pensii si salarii de nabab (pt 2 mil – 2.5 mil de trantori)!

    • Animalelor, banii aia nu se cheltuie in monaco sau la bruxelles cum fac useristii vostri “educati”cand pun mana pe cascaval :)) Banii aia intra in consum in tara lunar si pun umarul la cresterea economica, daca n-ar fi asa s-ar vedea in inflatie, nu?

    • Corect. La Monaconse cheltuie baniii din spagile care se incaseaza din contractele cu statul de ani de zile… Las-o mai moale cu useristii…

  3. Halucinant: mai rau ca in Tarile sarace: „Instituția arată că Ponderea Cheltuielilor cu salariile, Pensiile și Asistența socială a ajuns la 94,3% din Veniturile Bugetului de stat, calificând-o drept nesustenabilă.”
    Inseamna ca din Total Venituri adunate de Statul roman din Taxe, Impozite si alte Surse, un procent de 94,3% se duce pe Salariile si Sporurile bugetarimii PLUS Pensiile publice si asistenta sociala!
    De la contopistul sef Florin Catu am auzit doar ca NU avem bani pentru Pensii, ca inghetam salariile si sporurile pe 2021, dar NU a spus niciodata ca 93,4% din Total Venituri ale Statului roman se duc pe aceste cheltuieli, la fel cum NU l-am auzit CE MASURI, ce PLANURI de Crestere a Veniturilor are, Romania fiind pe ULTIMUL loc in UE la Total venituri din PIB!
    Chiar si Bulgaria ne depaseste fluierand!
    Iar Digitalizarea aia mult laudata anul trecut care urma sa aduca MIliardele de Lei la Buget e data disparuta, nu o mai pomeneste nimeni!!

  4. Asistența socială o reprezintă bugetarii cu multiple venituri de la stat, cum este Daniel Daianu , care primește salarii lunare de la:

    – ASF , vicepresedinte
    – Consiliul Fiscal, presedinte,
    – CA al BNR, membru
    – Societatea Română de Economie , presedinte
    – SNSPA , profesor
    – pensia specială de europarlamentar
    – pensia specială de parlamentar român (până ieri)
    – Comisia Europeană pentru grupurile consultative în care activează (multe grupuri)
    – Consiliul European pentru relații externe, membru
    – prime de 68.000 de euro pe lună de la ASF (din bani tăi, cititorule)
    – etc

    Vorba aia, fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume, domnul Dăianu să pună în practică ideile sale.

    • Incredibil, cata ipocrizie poate avea acest pacalici de Daianu! Bah, ca nu va mai satura pamantul, ciume ce sunteti! Nu va ganditi la viitorul tarii, la copiii ai caror parinti sunt plecati din tara, la copiii care merg flamanzi la culcare, la copiii care trebuie sa-i plateasca lui Daianu (in urmatorii 30 de ani) toate aceste sume imprumutate, ei fiind amanetati de statul roman pentru astfel de specimene gen DAIANU!
      Tara asta exista pt bugetari (1.5 mil ) si pentru pensionari speciali militari (800.000 de oameni)! In rest, tara nu exista pt romanii de rand! Este o tara mafiota militarizata!

  5. Proștii sunt oarecum indispensabili, întrucât ne dau niște lecții de viață extrem de importante, imposibil de aflat de la înțelepți.
    România are un fel de maladie netratabilă; prostia si hoția, care ne va distruge.
    Nu poți gândi doar a pastra veniturile bugetarilor targhetand consumul. Acel consum este din import. Noi nu avem buget, încă. Ce investiții o sa avem cu un buget publicat in martie!? NIMIC. La rectificare banii de investiții se vor duce la min.muncii pt salarii, sporuri si pensii.

  6. CE DESTEPTI SUNT CUMULARZII !

  7. Impozit prograsiv pentru veniturile care depasesc salariul minim.
    Simplu.
    Nu mai tai nici un spor nu mai tai nici o pensie speciala.
    Guvernul reformelor nefacute si asta.
    Cu o mana angajeaza pile cu gura spune ca reduce deficitul, taie si spanzura.
    Dovada ca sunt toti la fel: votul pentru tovarasul Toba.
    Ce tu lege a lustratiei cand ei sunt rude si urmasi ai comunistilor/securistilor/devalizatorilor din ani 90.

  8. NU L-AM AUZIT PE TOVARASUL GRADU CAND PARTIDUL DADEA LEGI SA-SI UMFLE CUMULARZII CONTURILE.

  9. Atât timp cât 2 lucruri nu se vor realiza și e clar din strategia fiscală a lui Cîțu și Orban ca nu se vor a fi realizate, situația nu se va schimba fundamental.
    Cele 2 lucruri sunt:
    – un ANAF care să lucreze cu toate motoarele pornite și fără comenzi politice și securiști e.
    – o impozitare progresiva care ar anula diferențele și inechitatile de venituri nete ale populației.
    Restul e rumeguș de dat la rumegatoare pentru rumegat.

    • haoleu boss, impozit progresiv? Cum e in Europa si America??

      Vezi ca iti sare securi-, USRistii si PNListii in cap ca esti comunist, psdist, ciuma rosie, o sa te traga de urechi Ciocolaxu si Cătzu matzu imediat dupa ce vine securistu mic Nasui sa iti predice valorile lui securiste mostenite de la tasu din DIE, cand au tzepuit armata romana