Climă: Turismul global, responsabil pentru 8,8% din emisiile de gaze cu efect de seră / Numai turiştii din Statele Unite au reprezentat 19% din amprenta totală a turismului global în 2019
Emisiile de gaze cu efect de seră legate de turism au reprezentat 8,8% din emisiile globale în 2019 şi au crescut cu 3,5% pe an între 2009 şi 2019, de două ori mai mult decât emisiile economiei globale (+1,5%), potrivit unui studiu publicat marţi de Nature Communications, relatează AFP, citată de Agerpres.
Creşterea turismului a depăşit-o pe cea a economiei globale, veniturile aproape dublându-se într-un deceniu, de la 3.500 de miliarde de dolari în 2009 la 6.000 de miliarde de dolari în 2019, reprezentând o rată de creştere anuală de 5,5%, potrivit studiului.
Acest consum este asociat cu o amprentă de carbon din turism de 5,2 gigatone (Gt) echivalentul CO2 în 2019. Aceasta se repartizează între emisiile directe care s-au ridicat la 1,8 Gt (52% provenind din aviaţie, 18% din transportul rutier), emisiile indirecte care au reprezentat 2,5 Gt (34% provenind din servicii, 14% din producţia de petrol) şi emisiile de la vehiculele private (0,9 Gt).
În total, turismul global în 2019 a fost responsabil pentru „8,8% din încălzirea globală antropică”, notează studiul citat.
„Între 2009 şi 2019, emisiile din sector au crescut cu 1,5 Gt echivalent CO2, ceea ce este echivalent cu emisiile anuale produse de întreaga Americă Latină şi Caraibe”, estimează autorii studiului.
Amprenta de carbon a turismului s-a extins cu un ritm (3,5% pe an) de două ori mai mare decât cel al economiei globale (1,5% pe an).
Numai turiştii din Statele Unite au reprezentat 19% din amprenta totală a turismului global în 2019, chinezii 15% şi indienii 6%.
Cu toate acestea, pentru a atinge obiectivul de limitare a încălzirii globale la +1,5°C, aşa cum este prevăzut în Acordul de la Paris, cele 5,2 Gt de emisii de gaze cu efect de seră din sector ar trebui reduse cu mai mult de 10% pe an până în 2050.
O simplă reducere a volumului turismului (de exemplu, toate ţările să reducă cererea de turism cu 5%), „nu este o abordare ideală”, potrivit acestui studiu publicat de Nature Communications, deoarece nu este „corectă şi echitabilă” în funcţie de ţară.
Deşi se fac eforturi privind electrificarea transporturilor şi tehnologia, aviaţia rămâne călcâiul lui Ahile al emisiilor din turismul global. Limitarea creşterii cererii pentru transportul aerian, în special zborurile internaţionale pe distanţe lungi, „ar obţine rezultate dezirabile din punct de vedere climatic şi social”, sugerează echipa internaţională care a realizat acest studiu.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank