G4Media.ro

Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă la Bruxelles în…

Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă la Bruxelles în care cere ca în bugetul pentru 2021-2027 să fie cuprinse resurse pentru infrastructura din regiunea de Nord-Est

Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă comisarilor europeni Adina Vălean și Elisa Ferreira, precum și membrilor Parlamentului European, în care solicită ca în bugetul UE pentru perioada 2021-2027 să fie alocate resurse financiare pentru dezvoltarea infrastructurii în regiunea de Nord-Est.

Asociația anunță că a transmis această scrisoare cu scopul pe de o parte de a atrage atenția oficialilor europenei asupra nevoilor regiunii de Nord-Est si, pe de alta parte, de a impulsiona forțele politice românești cu reprezentare la Bruxelles prin europarlamentari, pentru a aborda cu forță și eficacitate negocierile din cadrul Comisiei Europene si Parlamentului European asupra arhitecturii finanțărilor care se vor acorda în perioada 2021-2027 pentru infrastructura statelor membre.

Scrisoarea a fost trimisă către: Adina Vălean, comisar european pentru mobilitate și transport, Elisa Ferreira, comisar european pentru coeziune și reforme, Karima Delli, președintele Comisiei TRAN din Parlamentul European, membrii Comisiei TRAN din Parlamentul European, membrii Parlamentului European și toți europarlamentarii români.

În scrisoare, asociația a evidențiat lipsa elementelor de infrastructură rutieră moderne în regiunea de Nord-Est, impactul negativ asupra dezvoltării economice și vieții locuitorilor, necesitatea identificării și asigurării de surse de finanțare pentru infrastuctura rutieră și în perioada programatică 2021-2027, astfel încât UE să asigure dezvoltarea coezivă a regiunilor sale, precum și posibile abordări inovative ale infrastructurii de transport din Moldova.

În discursul susținut în 24 ianuarie în Piața Unirii din Iași, premierul Ludovic Orban declara că obiectivul principal al PNL este acela de a pune bazele unor investiții serioase în Moldova și ca Autostrada Moldovei să fie finanțată din bugetul multianual al Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027. „Circulă pe piață fake-news-uri. Vrem ca autostrada Moldovei să fie finanțată cu fonduri europene din exercițiul financiar multianual 2021-2027 al UE”, spunea Orban.

Textul scrisorii deschide, în limba engleză:

Funding of Motorways – Top Priority For Citizens Of Romania During The Next European Budget (2021-2027)

Addressed to:

Adina VĂLEAN, Commissioner for Mobility and Transport,

Elisa FERREIRA, Commissioner for Cohesion and Reforms

Karima DELLI, Chair of the TRAN Committee in the European Parliament,

Members of the TRAN Committee in the European Parliament,

Members of the European Parliament,
This open letter stands as a reaction of the civil society in Romania to recent news that the European Commission is considering a substantial reduction of the budget for road infrastructure investments in Romania in the next Multiannual Financial Framework 2021-2027.

“Moldova Vrea Autostradă” Association has had multiple contacts with officials of the European Commission and Members of the European Parliament in 2018 and 2019, in an effort to underline the critical importance of the Tg. Mureș-Iași-Ungheni (A8) Motorway project for the North-Eastern region of Romania (Moldavia).

The A8 Motorway project (also known as the Union Motorway in Romania) is part of the TEN-T Core European corridor and connects Moldavia and the Republic of Moldova to Central Europe, via Transylvania and Hungary.

The economic importance of such a project cannot be stressed enough. The estimated results of the project come with a Benefit Cost Ratio (BCR) of 1.74 and facilitate the daily transit of approximately 31,000 vehicles (Annual Average Daily Traffic).

The Eastern region of the Carpathian Mountains has the lowest workforce cost and a prestigious university center at Iași (over 20 000 yearly graduates in engineering, medicine, economics and humanities).

A motorway that will connect Moldavia to the West can be the spark that will start the economic growth of this region and that will be beneficial for Transylvania, Hungary and the Republic of Moldova, but also serve the European Union’s larger goals of economic integration and economic growth. The motorway will facilitate the circulation of goods, services and people and has the potential to shrink the economical gap, reduce emigration and strategically strengthen the Eastern border of the European Union.

Besides economic and geopolitical arguments, we must highlight the severe cost of hundreds of human lives that are lost unnecessarily on the Romanian roads that are currently used to transit from Moldavia to Transylvania. A modern infrastructure such as a motorway could also ease the environmental impact of human activity, by saving fuel compared to existing roads and facilitating the transition to electric-powered, ecological mobility.

In the 2014-2020 Multiannual Financial Framework Romania benefited from a total allocation of 2,02 billion euros for motorway infrastructure investments in the European TEN-T Core Network: 1.52 billion euros came from the European Cohesion Fund and 0.5 billion euros from the European Regional Development Fund. This represents 6,6% of the total sum of 31 billion euros allocated to Romania from the European budget.

So far this money was used for building motorways only in the Western regions of Romania and was sufficient for the partially funding the completion of only 58,4 km of motorways in 2018 and 43,2 km in 2019. The lack of high-level technical expertise in motorway construction, poor decision making among national government officials and partly political instability (Romania had 12 different Transport ministers from 2014 to date) are the main causes of slow progress in this domain. We do not want to add insufficient funding to an already long list of factors that are dramatically impacting the quality of life of citizens in our region.

The news that the European Commission is considering to reduce the budget for transport infrastructure in Romania to a total of 4 billion euros (out of which only a small part would be allocated to motorway construction) and to increase the level of national co-funding from 15% (for 2014-2020) to 60% is extremely negative for Romanian citizens, especially for those living in the North-Eastern Romania. It would represent a serious blocking factor for the economic development of our region and would turn this new decade (2020-2029) into another “lost decade” for modernizing vital infrastructure in Moldavia.

We understand the need to focus more European funds towards digital innovation and protecting the environment and we support it. However, in order to preserve the European values of ensuring equality and equitable development, we believe the Union must make the necessary investments to support countries like Romania to continue building the basic infrastructure like motorways, as was the case for member countries that joined much earlier (Spain, Portugal, Greece etc).

Our suggestion is to better adapt motorway construction projects by implementing the latest technological improvements that can facilitate a more ecological mobility. This would include using waste materials for embanking, developing electric power infrastructure (charging stations) for charging electric vehicles along the motorway, aerial or wireless charging lanes for freight trucks/personal vehicles and multi-modal transfer stations.

Another proposal from our Association is to run a pilot project in the 2021-2027 MFF for funding large TEN-T core infrastructure projects in the most under-developed regions in the EU directly, under the management of a special unit in the European Commission.

Our Association is ready to support these efforts with local and regional expertise, specialized know-how and willingness to act as a link between the European institutions, the national public administration and the local communities which would directly benefit or be impacted by this investment.

Conclusions

To conclude, we would like to ask you to reconsider the financing plan and all its implications for the wellbeing of the 3.3 million European citizens in the area affected by the TOTAL lack of motorways, hence severe underdevelopment.

We are ready to provide you with an independent, detailed assessment of the current infrastructure needs in Moldavia, the status of existing projects and technical solutions vetted by local infrastructure experts.

About Moldova Vrea Autostradă

Moldova Vrea Autostradă (Moldova Wants A Motorway) is a non-profit, non-governmental organization founded in 2013 in Iași, Romania by a group of concerned citizens and experts in construction, geography and economics. The main purpose of the Association is to support the development of modern transportation infrastructure in the region of Moldavia, as an essential prerequisite of economic and social progress.

Sursa foto: Ziarul de Iași

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Mai mare rusinea!
    Parlamentul Romaniei a VOTAT o LEGE, Votata in Parlament cu surle si trambite pe 7 Noiembrie 2018, LEGE apoi promulgata repede de Presedintele Romaniei, laudata de toata clasa politica, numita Legea pentru Autostrada Unirii care urma sa lege Moldova de Transilvania si care a ramas doar pe hartie, ca TOATE Proicetele de DEZVOLTARE a Tarii din Programele mincinoase de guvernare ale politrucilor romani!
    https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-22840499-iohannis-promulat-legea-pentru-autostrada-unirii-soseaua-mare-viteza-iasi-targu-mures-care-lega-moldova-transilvania.htm
    Acum, Scrisoare la UE, rusine politrucilor care de 30 de ANI conduc Tara „decat” in interesul lor!
    Uite cum se lauda PSD ca va FACE Autostrada Moldovei, din care NU a pus nici o caramida:
    http://www.ziare.com/economie/infrastructura/psd-se-lauda-ca-incepe-autostrada-din-moldova-chiar-in-ziua-protestului-sieu-cum-stau-lucrurile-de-fapt-1553592
    Rusine!

  2. Autostrada Iasi – Tg. Mures nu e autostrada Moldovei, chiar daca se cheama asa. Nu favorizeaza in nici un fel circulatia nord-sud si nu leaga prea multe localitati din Moldova. E o tinta falsa lansata de politicieni.
    Adevarata autostrada folositoare pentru Moldova ar fi Suceava-Neamt-Bacau – Focsani si in continuare in Muntenia spre Buzau si Ploiesti. Dupa aia Iasi-tg. Mures.

    • deci vrei sa treceti muntii cu 1 banda/sens pt inca 100 de ani?

    • Amicule, e parerea dumitale si esti liber sa o sustii daca o argumentezi.
      Dar orice autostrada care conecteaza Moldova cu exteriorul este benefica; nu e un concurs care autostrada e mai buna! Oricare cale de comunicatie, o data construita, deschide front pentru alta.
      De decenii stam in c.r si ne intrebam cu care sa incepem. Dar nu incepem!
      Pentru cativa ani buni modernizarea DN2?e85 a reprezentat o gura de oxigen pentru Moldova.
      E clar ca acum nu mai face fata si in curand va deveni la fel de sufocat cum era vechiul DN2/E85 care trecea chinuit prin zeci de sate intunecte. Cu aceasta modernizare s-au luminat, cele mai multe. Daca nu vezi diferenta, intreaba pe unii care mergeau pe acolo inainte de taxa basescu (uau, chiar el, hulit fie-i numele !!). A fost o adevarata „revolutie” pentru cei nevoiti sa-si rupa masinile pe niste drumuri aroape „de tara”.
      E de prevazut ca autostrada asta de la est la vest ar prelua si o parte din traficul actual de pe DN2 – vehicule nevoite sa vina prin sud neavand o legatura directa.

    • Ba e autostrada Moldovei pentru ca leaga aceasta regiune de Ardeal, de Vestul Europei, deschide posibilitati economice pe care unii spalati pe creier NU vor sa le vada si sa le inteleaga!
      Ce investitor ar veni la Vaslui sa deschida o fabrica cand el stie ca pentru a exporta un camion de produse spre o piata de aproape 500 de milioane de cetateni, ii trebuie sa traverseze in 15 de ore (cu camionul) pana la granita de vest? Dar cand stie ca poate traversa in 5 -6 ore aceasta distanta, eu cred ca este mult mai ok.
      A si cel mai important, e ca traficul greu ar fi scos de pe DN-uri si NU ar mai muri atatia oameni nevinovati…

  3. Propagandă bolșevică! Nu există în bugetul UE banii alocați pt autostrăzile din Romania.Politicenii români sunt niste sclavi demagogi care induc in eroare poporul.iar onegheurile astea sunt pur și simplu formate din bolșevici în toată regula,ne păcălesc că urss_ul va înzestra romania.asa scriau și in anii 50.

    • La ce folosesc comentariile astea jignitoare, fără argumente, fără logică? Sunt niște cetățeni ca și dumneavoastră care alocă din timpul lor personal ca să preseze politicienii și functionarii de la București/Bruxelles să construiască autostrăzi în Moldova. Nu înțeleg ce e rău în asta?

  4. Când disperarea oamenilor ajunge la un asemenea nivel încât se adresează parlamentului european,se dovedește clar incompetența,corupția și nepasarea parlamentului româniei față de țară și de cetățeni.

  5. Cineva chiar trebuie sa bata obrazul UE pentru faptul ca refuza sa finanteze aceasta autostrada.
    E posibil totusi sa nu fie doar o reducere de costuri, daca ne gandim ca Merkel e prietena lui Putin iar Ursula este proxi-ul lui Merkel la conducerea UE, ar avea sens sa nu se vrea conectarea Republicii Moldova la vest prin autostrada.

    • UE nu refuza, Romania NU e-n stare sa depuna Proiectul!
      N-o sa-l vezi nici in 5 ANI!
      Iar Autostrada Moldovei peste vreo 20 de ANI!

    • UE a taiat dramatic fondurile alocate pentru transport (in propunerea de buget a Comisiei) pe fondul disparitiei contributiilor britanice (10% din buget) si al aparitiei de noi prioritati (reconversiile Green Deal, cercetare, expansiunea Erasmus, expansiunea Frontex, etc). Din ce se aloca pe transport, marea majoritate va fi alocata pentru sectorul feroviar, care va fi prioritar in viitor. https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/cef_en

  6. I-auzi, Moldova Vrea Autostrada. Comic. Pai sa o ceara de ka FSN+PSD, partid pe care l-au votat cu majoritate de voturi de la Revoluție pana la ultimele alegeri.
    De ce sa va dea nemții si Francezii bani de uliță cand voi v-ați vândut votul pe un mic si o sticla de borhot. Sa va dea Marian Oprisan, Sechelariu ( de unde e) si Hrebengiuc, ca aia su t politicienii moldoveni de baza pe care voi i-ați dat României. Capisci?