G4Media.ro

Ar putea „Coridorul de Mijloc” să ofere o rută comercială sigură care…

sursa foto: Google Maps

Ar putea „Coridorul de Mijloc” să ofere o rută comercială sigură care să ocolească Marea Roșie, prin devierea traficului de mărfuri spre Marea Caspică și Marea Neagră?

În timp ce navele din Canalul Suez și Marea Roșie se confruntă cu atacuri ale rebelilor houthi din Yemen, Europa și China explorează opțiuni pentru un lanț de aprovizionare mai sigur, scrie Euronews.

Așa-numitul „Coridor de Mijloc”, o rută comercială care ar lega piețele chineză și europeană prin Asia Centrală și Caucaz, a fost în centrul atenției celui de-al 5-lea Forum al Balcanilor și al Mării Negre, care a avut loc joi, 15 februarie.

Delegații prezenți la conferință au promovat Coridorul de Mijloc ca fiind o oportunitate pentru o rută comercială stabilă, pe fondul escaladării tensiunilor din Orientul Mijlociu și al războiului dintre Rusia și Ucraina.

Comerțul mondial pe rutele tradiționale a fost perturbat de aceste crize. „Toate crizele, fiecare în felul său, afectează rutele comerciale globale. În cele din urmă, totul se reduce la creșterea costurilor: creșterea costurilor de transport, de securitate și de comunicare”, a declarat Dimitrios Rallis, secretar general adjunct al Secretariatului pentru cooperare economică la Marea Neagră.

Un Coridor de Mijloc, care ar porni de la granița estică a Kazahstanului cu China și ar transporta mărfuri către Europa prin Marea Caspică și Marea Neagră, ar putea reduce la jumătate timpul de călătorie între granița vestică a Chinei și Europa, potrivit unui raport publicat de Banca Mondială în noiembrie 2023.

Criticii spun că propunerea are riscuri, inclusiv facilitarea diferitelor ambiții geoeconomice ale Rusiei și Chinei.

Obstacolele în comerțul global persistă, deoarece rebelii houthi susținuți de Iran continuă să lovească navele comerciale din Marea Roșie cu atacuri cu drone și rachete. Calea maritimă, care reprezintă până la 12% din comerțul global, este vitală pentru menținerea fluxurilor comerciale care ajung în Europa. Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare, cunoscută sub numele de UNCTAD, estimează că volumul comerțului prin Marea Roșie a scăzut cu 42% în ultimele două luni.

Uniunea Europeană a lansat o misiune navală pe măsură, denumită „Misiunea Aspides”, pentru a proteja navele operate de europeni, pentru a restabili libertatea de navigație în regiune și pentru a stimula comerțul la nivelul său anterior.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...