G4Media.ro

Airbus și Air France, achitate de acuzația de „omor involuntar” după moartea…

Foto: Wikimedia Commons Pawel Kierzkowski

Airbus și Air France, achitate de acuzația de „omor involuntar” după moartea a 228 de persoane în accidentul aviatic pe ruta Rio de Janeiro – Paris din 1 iunie 2009

Tribunalul penal Paris a urmat recomandările celor doi procurori care, la 7 decembrie, nu au cerut sancțiuni împotriva Airbus și Air France, relatează BFM-TV. Cele două companii au fost achitate luni de justiție pentru infracțiunea de „omor involuntar” după prăbușirea zborului AF 447 Rio-Paris din 2009, în care au murit 228 de persoane, printre care un cetățean român.

Cele două companii au fost achitate de instanța franceză, care a constatat că, deși au fost comise „greșeli”, nu a existat „o legătură de cauzalitate certă” cu accidentul. Președintele tribunalului penal a ținut să precizeze că, pentru a caracteriza un omor din culpă, trebuie să se poată demonstra că a fost comisă o culpă, un eșec sau o neglijență.

Într-o pledoarie finală în două părți, după nouă săptămâni de proces, cei doi procurori de la Paris au considerat, de asemenea, că este „imposibil” să se stabilească vinovăția constructorului Airbus și a Air France, compania care a exploatat avionul A330, prăbușit în miez de noapte în mijlocul Atlanticului la câteva ore după decolare.

„Trebuie remarcat faptul că, având în vedere datele științifice de la acea vreme, nicio vină penală nu mi se pare a fi reținută”, a declarat unul dintre judecători, precizând că cele două companii nu au subestimat defecțiunile sondelor Pitot.

Această hotărâre marchează sfârșitul unui maraton judiciar de 14 ani. Descoperirea cutiilor negre ale avionului a permis determinarea cauzei accidentului, și anume înghețarea sondelor Pitot, care indică piloților viteza avionului. Confruntat cu informații care contraziceau realitatea, unul dintre copiloți a luat decizia de a înălța avionul, care a sfârșit prin a se prăbuși în Oceanul Atlantic.

Airbus și Air France erau conștiente de această defecțiune, deși în lunile anterioare accidentului au existat numeroase incidente. Nu cumva constructorul a subestimat problema prin faptul că nu a informat suficient companiile? Compania franceză nu și-a informat suficient de bine piloții? În 2019, parchetul din Paris a cerut un proces pentru Air France, dar nu și pentru Airbus.

Judecătorii de instrucție au mers mai departe și au decis să respingă cazul. Potrivit acestora, investigațiile nu au stabilit „nicio vină din partea Airbus sau Air France în legătură cu erorile de pilotaj care au provocat accidentul”. Cu toate acestea, parchetul a făcut apel la decizie, iar Curtea de Apel din Paris a dispus un proces pentru ambele companii.

În timpul dezbaterilor care au avut loc în toamna anului trecut, tribunalul a audiat experți, jandarmi, piloți, autorități de control al traficului aerian, fostul patron al Air Caraïbes și rudele victimelor. Judecătorii au încercat să înțeleagă reacțiile echipajului din cabina de pilotaj, dar și periculozitatea, la momentul respectiv, a diferitelor sonde Pitot.

În timpul interogatoriilor, fostul șef pilot Pascal Weil, care reprezintă Air France, a apărat nevinovăția companiei, refuzând să dea vina pe piloți sau pe Airbus. Christophe Cail, un fost pilot de încercare, a susținut că Airbus a evaluat corect riscurile la momentul respectiv și că accidentul a fost legat de „erori” ale echipajului. „V-ați fi descurcat mai bine?”, a întrebat avocatul părților civile, Alain Jakubowicz, în timpul acestei audieri pline de evenimente.

„Cred că m-aș fi descurcat mai bine”, a răspuns în cele din urmă domnul Cail.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Evident, pentru moartea celor 228 sunt de vina cei 228 !!! De ce ? Pentru ca s-au imbarcat in acea cursa, in acea zi… Nu e clar ?!?…