
RAPORT privind serviciul de salubritate din Sectorul 1: peste 200 de milioane lei prejudicii și multiple neconformități imputate operatorului Romprest / Contractul actual expiră în 2026
Un raport oficial al Comisiei Mixte pentru implementarea măsurilor în domeniul salubrizării din Sectorul 1, constituită în februarie 2025 din reprezentanți ai Primăriei Sectorului 1 și experți tehnici, identifică probleme în relația contractuală cu operatorul Romprest și neconformități în gestionarea deșeurilor. Documentul studiat de G4Media, ce urmează să fie adoptat de Consiliul Local al Sectorului 1 în ședința de luni, 21 iulie, confirmă existența unor prejudicii de peste 200 milioane lei calculate de autorități, atribuirea deficitară a serviciilor și întârzieri sistematice în aplicarea măsurilor legale impuse de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) și Curtea de Conturi.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Durata analizată de raport este 2013-2025, cu accent pe neregulile din perioada 2019–2023, dar și cu acoperire asupra întregii relații contractuale cu Romprest care a început în urmă cu 17 ani, în 2008. Raportul analizează serviciile Romprest pe baza: documentelor de audit, constatărilor Curții de Conturi și a controalelor ANRSC, precum și a demersurilor legale și administrative întinse până în prezent (2025).
Potrivit raportului, deși contribuția pentru economia circulară (CEC) ar trebui suportată de operator pentru neatingerea obiectivelor de reciclare, aceasta este acoperită în prezent exclusiv din bugetul local. Mai mult, contractul în vigoare nu prevede indicatori de performanță și tarife distincte pentru activitățile componente – o cerință legală încă din 2021.
Curtea de Conturi a constatat plăți nejustificate de 165.682 lei pentru suprafețe de trotuar inexistente, și indexări ilegale ale tarifelor, soldate cu un prejudiciu istoric de peste 94 milioane lei, nerecuperat până în prezent. Deși Sectorul 1 a inițiat acțiuni în instanță, soluțiile se lasă așteptate.
În ședința de luni, 21 iulie, când este programată adoptarea Raportului, Primăria Sectorului 1 va prezenta rezultatul măsurătorilor efectuate pentru toate străzile și trotuarele din sector, astfel încât serviciul de salubritate să reflecte „costuri reale, raportate la suprafețele efectiv deservite”. Procesul a fost finalizat în mai puțin de șase luni și a fost, în esență, o decizie de management, nu o obligație contractuală.
Într-o altă neregulă, tariful pentru staționarea utilajelor continuă să fie achitat, deși nu este recunoscut legal ca activitate de salubrizare. Totodată, activitatea de sortare a deșeurilor este derulată temporar, în lipsa unui contract stabil, după ce o licitație organizată de primărie a eșuat în lipsa ofertanților. Referitor la activitatea de sortare a deșeurilor, este în derulare o procedură de atribuire concurențială. Ofertele se depun până pe 18 august.
Una dintre cele mai importante concluzii ale raportului este clarificarea faptului că actualul contract de salubrizare cu Romprest expiră la 30 iunie 2026, nu în 2033, cum se specula anterior. În acest context, autoritățile sunt chemate să demareze din timp o nouă procedură de atribuire.
Comisia recomandă și introducerea unei taxe speciale de salubrizare, pentru o repartizare echitabilă a costurilor către populație, instituții și agenți economici – aplicând principiul “plătești cât arunci”.
Context
Romprest, una dintre cele mai mari companii de salubritate din România, activând în principal în București și în alte orașe mari, a semnat contractul cu Primăria Sectorului 1 în 2008, în timpul administrației Chiliman (PNL), pe o perioadă inițială de 25 de ani. Contractul de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare între Sectorul 1 al Municipiului București și operatorul Romprest Service SA a fost semnat la data de 30 iunie 2008, conform prevederilor de atunci.
Ulterior, durata contractului a fost redusă. Prin Hotărârea Consiliului Local Sector 1 nr. 92/15.05.2012, ca urmare a unei intervenții a Consiliului Concurenței, durata contractului a fost scurtată cu 3 ani. Această modificare a fost formalizată în Actul Adițional nr. 6/16.05.2012, care prevede o durată contractuală de 22 de ani, cu posibilitatea unei reduceri suplimentare de 4 ani, în cazul în care operatorul nu finaliza, din vina sa, investiția privind stația de sortare în termen de un an de la obținerea autorizației de construire.
Această clauză condiționată a fost îndeplinită, iar, conform aprecierii Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), durata totală a contractului a devenit de 18 ani, având termen final la data de 30 iunie 2026.
De-a lungul timpului, compania a fost implicată în mai multe conflicte cu autoritățile din Sectorul 1 și Consiliul Local. Consiliul Local Sector 1 a propus ulterior rezilierea contractului cu Romprest pentru zona de nord a orașului, invocând neîndeplinirea unor obligații contractuale și nemulțumiri legate de calitatea serviciilor. Situația a devenit și mai tensionată în perioada 2021-2022, pentru facturi neplătite preluate de administrația Clotilde Armand de la vechea conducere a sectorului, fapt ce a condus la un proces în instanță. În iulie 2022, Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, anunța că primăria se va constitui parte în dosarul inițiat de DNA împotriva fostului primar Daniel Tudorache și a unor foști directori Romprest pentru recuperarea prejudiciului de 200 milioane euro (circa un miliard de lei).
Recent, instanța a decis definitiv și executoriu în favoarea companiei Romprest, obligând Consiliul Local Sector 1 să plătească datorii restante și penalități, confirmând astfel drepturile companiei în baza contractului existent.
Raportul pe larg:
I. Probleme privind includerea contribuției pentru economia circulară (CEC)
Stare: Neimplementată.
Problemă: Costurile CEC pentru deșeurile care nu sunt reciclate sunt plătite din bugetul local, în loc să fie suportate de operatorul Romprest, deși legea prevede contrariul.
Cauze: Lipsa actelor adiționale; dificultăți în negocierea cu operatorul.
Recomandare: Act adițional sau includerea în noul caiet de sarcini pentru viitorul contract.
II. Prejudicii identificate de Curtea de Conturi (decizia nr. 66/2021)
Stare: Parțial implementată.
Problemă: S-a constatat plata a 165.682 lei pentru servicii de salubrizare (măturat trotuare) neexecutate, ca urmare a supraestimării lungimii trotuarelor.
Acțiuni: Sectorul 1 a chemat în judecată Romprest pentru recuperarea sumei + penalități.
Dosar: nr. 5491/2/2024, termen 14.05.2025.
III. Indexarea nelegală a tarifelor (decizia nr. 100/2016)
Stare: Parțial implementată.
Problemă: A fost indexat tariful folosind un indice neprevăzut în contract, prejudiciind bugetul local cu peste 94 milioane lei + 23 milioane dobânzi.
Acțiuni: Eșec în instanță, dar prejudiciul a fost înregistrat contabil și Sectorul 1 este parte civilă într-un dosar penal (571/P/2019).
IV. Sortarea deșeurilor – atribuirea serviciului
Stare: Parțial implementată.
Problemă: Procedura de atribuire eșuată (fără ofertanți); lipsa operatorului de sortare duce la risc ecologic.
Soluție temporară: Contract cu ECO SUD SA, valabil până în 31.12.2024.
Recomandare: Lansarea urgentă a unei noi licitații, cu documentație actualizată legislativ.
V. Lipsa tarifelor distincte pentru activitățile de salubrizare (Măsura 6.3 ANRSC)
Stare: Neimplementată.
Problemă: Contractul cu Romprest nu prevede tarife separate pentru activități (colectare, transport, etc.), nici indicatori de performanță.
Blocaj: Romprest nu a transmis o fundamentare corectă a tarifelor.
Recomandare: Așteptarea noului ordin ANRSC și inițierea modificării contractului.
VI. Clarificarea duratei contractului cu Romprest
Stare: Neimplementată.
Problemă: Contractul ar fi trebuit să expire în 2026 (nu 2033), conform unei reduceri de durată stabilite prin acte adiționale și legi ulterioare.
Recomandare: Pregătirea documentației post-contract (licitație, eventuală taxă de salubrizare).
VII. Tariful de staționare al utilajelor – eliminare
Stare: Neimplementată.
Problemă: Plata pentru staționarea utilajelor este ilegală, întrucât nu reprezintă o prestație reală de salubrizare.
Recomandare: Eliminarea completă a acestor tarife din sistemul de plată.
Cine sunt membrii Comisiei Mixte
Comisia Mixtă „pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor privind serviciul de salubrizare din Sectorul” 1 a fost constituită prin Hotărârea Consiliului Local Sector 1 nr. 34/27.02.2025 și este formată din reprezentanți ai aparatului administrativ și experți tehnici. Printre membrii activi și raportorii desemnați se numără: Cătălin Lixandru – Direcția Logistică, Florina Lidia Stan – Serviciul Mobilitate și Dezvoltare Durabilă, Mădălina Gavrilă – Direcția Economică, Ioana Portașă – Direcția Juridică, Victor Roibu – Direcția Generală Proiecte și Investiții, Iulian Hatmanu – Serviciul Monitorizare Contracte, Daniel Călărașu – Serviciul Urmărire Contracte.
În cele 6 luni de la constituire, Comisia a avut rolul de a urmări implementarea măsurilor dispuse de ANRSC și Curtea de Conturi, de a redacta rapoarte tehnice și de a propune soluții legale pentru eficientizarea serviciului public de salubrizare.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii