G4Media.ro

WSJ: Facebook scutește în secret 5,8 milioane de politicieni și vedete de…

WSJ: Facebook scutește în secret 5,8 milioane de politicieni și vedete de la respectarea regulilor sale de pe platforma de socializare

Facebook are un sistem intern secret care scutește 5,8 milioane de utilizatori de la respectarea regulilor sale de pe platforma de socializare, potrivit unei investigații Wall Street Journal (WSJ).

Ziarul a publicat luni o investigație, citând documente ale companiei americane care detaliază modul în care utilizatorii cu profil înalt care au cont pe Facebook și care sunt „demni de știri”, „influenți sau populari” nu sunt sancționați sau constrânși de platformă la fel de sever precum utilizatorii normali.

Un fost angajat al Facebook a declarat într-o notă consultată de WSJ că compania „face în mod obișnuit excepții pentru actori puternici”.

Personalități precum fostul președinte american Donald Trump (înainte de a fi blocat pe Facebook), celebrul fotbalist Neymar da Silva Santos Júnior, senatorul democrat din Congresul SUA, Elizabeth Warren, și chiar câinele vedetă de pe rețelele de socializare, Doug the Pug, sunt acoperite de sistem, denumit „XCheck” sau „cross check” („verificare încrucișată”). Sistemul a fost creat ca răspuns la neajunsurile proceselor duale de moderare ale omului și Inteligenței Artificiale a algoritmilor Facebook. Însă, XCheck a dus la o mulțime de probleme, mai scrie The Journal.

Cazul Neymar

Când se adaugă utilizatori, este mai dificil pentru moderatori să ia măsuri împotriva lor, cum ar fi cazul lui Neymar, care și-a postat mesajele de pe WhatsApp cu o femeie care l-a acuzat de viol pe conturile sale de Facebook și Instagram. Capturile de ecran îi arătau numele și fotografii nud.

Distribuirea de către Neymar a „imaginilor intime neconsensuale” ar fi determinat Facebook să șteargă postarea, dar din moment ce Neymar a fost acoperit de XCheck, moderatorii au fost blocați să elimine conținutul, care a fost văzut apoi de 56 de milioane de utilizatori.

Mai puțin de 10% din conținutul pe care XCheck l-a marcat companiei ca având nevoie de atenție a fost revizuit, conform unui document obținut de WSJ. Purtătorul de cuvânt al Facebook, Andy Stone, a declarat ziarului că procentul a crescut în 2020, dar nu a furnizat dovezi care să susțină această afirmație.

„Lista albă”

Majoritatea angajaților Facebook au puterea de a adăuga utilizatori pe „lista albă” a sistemului XCheck, un termen folosit pentru a descrie conturi de profil înalt care nu trebuie să respecte regulile. WSJ a vizionat un audit din 2019 care a constatat că Facebook nu ține întotdeauna o evidență a persoanelor înscrise pe „lista albă” și de ce se află pe acea listă, ceea ce prezintă „numeroase riscuri legale, de conformitate și de legitimitate pentru companie și dăunătoare comunității noastre”.

Angajații Facebook și-au exprimat dezaprobarea față de practica companiei de a oferi tratament special pentru unii utilizatori și au spus că nu se aliniază valorilor Facebook.

„A avea reguli diferite în ceea ce privește postările diferitelor persoane este foarte deranjant pentru mine”, a scris unul într-o notă vizualizată WSJ. Un alt angajat a mai spus că Facebook este „influențat de considerații politice” atunci când ia decizii de moderare a conținutului.

Facebook a recunoscut existența XCheck și problemele sale cu ani în urmă și a declarat pentru ziarul american că încearcă să pună capăt practicii sale privind „listă albă”. Documentele companiei arată, de asemenea, intenția Facebook de a eradica sistemul – un manager a propus un plan pentru a nu mai permite angajaților Facebook să adauge noi utilizatori la XCheck drept soluție. Unele dintre documentele companiei vor fi predate Securities and Exchange Commission și Congresului, iar denunțătorul va solicita protecție federală în urma distribuirii informațiilor interne ale Facebook, conform WSJ.

Într-o serie de tweet-uri, directorul de comunicare al Facebook, Andy Stone, a subliniat modul în care compania și-a făcut public sistemul de „cross check” înainte de anul 2018, după ce Channel 4 News a pus întrebări despre această practică.

„În cele din urmă, în centrul acestei povești se află propria analiză a Facebook din care rezultă că trebuie să îmbunătățim programul”, a scris Stone pe Twitter. „Știm că sistemul nostru de verificare și sancționare nu este perfect și există compromisuri între viteză și precizie”, a adăugat oficialul Facebook.

Dezinformarea și derobarea de responsabilitate

CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, susține încă de la fondarea companiei că liderii Facebook nu vor ca platforma să fie „arbitrii ai adevărului” sau sau să decidă ce este adevărat sau fals și apoi să lase sau să elimine conținutul în consecință.

Totuși, această practică a dezicerii de la responsabilitate a aruncat Facebook într-o poziție dificilă, mai ales în ultimii ani, studiile arătând că există un nivel mare al dezinformării pe această platformă de socializare, în ciuda sistemului de verificare și cenzurare impus de Facebook.

Compania din Silicon Valley ar fi făcut mai multe demersuri pentru remedierea acestui timp de control al postărilor, potrivit unor rapoarte din luna iunie ce indicau faptul că Facebook ar înceta să acorde politicienilor un tratament special privind aplicarea regulilor sale de conținut.

Facebook nu a răspuns până în prezent solicitărilor de comentarii din partea Wall Street Journal și Business Insider.

Sursa foto: Unsplash/ Annie Spratt

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Hahahahahaha.
    Ceva nou sub soare ?
    Cenzura comunistă era mic copil pe lângă Facebook și Twitter !
    Bine că nu folosesc Facebook , Twitter sau whatsapp.
    Mie îmi place aici pe G4MEDIA .

  2. Ținta Facebook-ului este acum mai mult politica și reclamele, mai puțin interacțiunea dintre oameni

  3. nici macar in online nu avem aceleasi drepturi

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.