G4Media.ro

Vietnamul, o alternativă la China, la răscruce de drumuri

Vietnamul, o alternativă la China, la răscruce de drumuri

Vietnamul a apărut ca o alternativă la modă pentru Statele Unite, care încearcă să își reducă dependența de China, dar lipsa forței de muncă înalt calificate și infrastructura supraîncărcată îi limitează potențialul, scrie agenția AFP, citată de boursorama.com.

Președintele Joe Biden efectuează duminică o vizită expresă în capitala Hanoi, pe fondul unei cooperări economice sporite între cele două țări care au fost cândva inamice.

Samsung, Foxconn… Vietnamul a devenit o destinație populară pentru unele dintre cele mai importante companii din lume, sensibile la tensiunile dintre Beijing și Washington, care le împing să își diversifice lanțurile de producție.

Dar, într-o zonă industrială din orașul portuar Haifong, situat în nordul țării, Ko Tae-yeon a pus degetul pe o limită a creșterii Vietnamului, care, potrivit estimărilor Băncii Mondiale, va ajunge la 6,3% în 2023.

„Prevăd o lipsă de forță de muncă înalt calificată”, a explicat directorul general al Heesung Electronics Vietnam, care produce componente pentru compania sud-coreeană LG.

„Investitorii străini se orientează către industriile de înaltă tehnologie, dar numărul școlilor care formează ingineri este foarte mic”, deplânge el.

Joe Biden este așteptat la Hanoi pentru a consolida legăturile economice și tehnologice cu Vietnamul, care este considerat un partener cheie în reducerea dependenței americane de China pentru fabricarea de produse și componente esențiale.

Întreruperi de curent

Dar „dacă Vietnamul vrea să continue să atragă toate aceste investiții, să creeze oportunități de bogăție și de creștere, țara trebuie să avanseze pe segmentul superior”, avertizează Adam Sitkoff, un oficial al Camerei de Comerț Americane din Hanoi.

Doar 11% din forța de muncă națională este considerată înalt calificată, potrivit Ministerului Muncii.

Numai în Ho Și Min, capitala economică din sudul țării, există un deficit de 165.000 de lucrători calificați pentru a doua jumătate a anului, potrivit autorităților orașului.

Aceste probleme sunt agravate de infrastructuri neadaptate la dezvoltarea acestei țări de 100 de milioane de locuitori, cu drumuri aglomerate și întreruperi de energie electrică în perioada de vârf a cererii, în sezonul secetos.

Vietnamul are cele mai mari costuri de transport din regiune, cu relativ puține autostrăzi, potrivit unui raport al Băncii Mondiale din august.

Țara a suferit, de asemenea, întreruperi de energie electrică în lunile mai și iunie, când cererea de electricitate a crescut vertiginos din cauza caniculei. Aceste pene de curent au costat țara aproape 1,4 miliarde de dolari, potrivit instituției.

Întreprinderile din nordul Vietnamului au raportat pierderi de până la 10% din cifra de afaceri.

„A fost o lovitură pentru reputația țării”, a remarcat Sitkoff. „Dar era de așteptat. Vietnamul nu are resursele necesare pentru a susține această creștere”.

Vietnamul a atras aproximativ 18 miliarde de dolari în investiții străine în primele opt luni ale anului 2023, cu 8% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Agenției pentru Investiții Străine cu sediul la Hanoi.

În iunie, Foxconn, un furnizor cheie pentru Apple, a anunțat un program de producție de echipamente pentru reîncărcarea mașinilor electrice într-o fabrică din nordul țării.

Presiune

Samsung Electronics, cel mai mare investitor străin din țară, a deschis anul trecut un centru de cercetare și dezvoltare în valoare de 220 de milioane de dolari, cel mai mare centru al său din Asia de sud-est.

Implicarea acestor mastodonți a pus presiune asupra Vietnamului, recunoaște Nguyen Anh Tuan, director general adjunct al Agenției pentru Investiții Străine.

„Cum putem profita de aceste oportunități?”

Țara se concentrează pe formarea unei forțe de muncă mai calificate, în special în domeniul noilor tehnologii, al semiconductorilor și al energiei, prin facilitarea procedurilor de admitere, rămânând în același timp competitivă în regiune, asigură el.

„Nu mai căutăm să oferim forță de muncă ieftină”, spune managerul, în timp ce tinerii vietnamezi aspiră la un salariu mai bun într-o țară în care salariul mediu este de aproximativ 300 de dolari pe lună.

Dar chestiunea costurilor rămâne esențială pentru viitor.

Deocamdată, „Vietnamul rămâne foarte competitiv”, asigură Matt Kantrud, directorul general al Northstar Precision, un subcontractant din domeniul auto, care construiește o a doua fabrică (cu un cost de 40 de milioane de dolari) în Vietnam – singura țară în care compania este prezentă, alături de China.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează