G4Media.ro

Taximetriștii amenință că intră în greva foamei dacă Guvernul va reglementa prin…

Taximetriștii amenință că intră în greva foamei dacă Guvernul va reglementa prin OUG activitatea companiilor de ridesharing precum Uber, Bolt sau Clever

Reprezentanţii companiilor de ridesharing (Uber, Bolt şi Clever) speră ca proiectul de ordonanţă de urgenţă ce reglementează aceste servicii să se afle pe ordinea de zi a Guvernului în şedinţa de joi şi propun ca taximetriştii să aibă acces la platformele de transport alternativ, în timp ce taximetriştii merg pe premisa că acest proiect de act normativ „nu va trece”, în caz contrar existând voci care ameninţă cu greva foamei, transmite Agerpres.

Ministerul Transporturilor (MT) a organizat, luni, şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto (ridesharing), la care au participat zeci de reprezentanţi ai taximetriştilor, pe de o parte, şi ai companiilor de ridesharing, pe de altă parte.

„Noi ne dorim ca ordonanţa de urgenţă să intre pe ordinea de zi a Guvernului în şedinţa de joi, pentru că situaţia din trafic este tot mai gravă de la o zi la alta. Sunt peste 150 de şoferi sancţionaţi, majoritatea dintre ei sunt cu plăcuţele ridicate. Ei au maşinile personale indisponibile în momentul ăsta”, a declarat, la sfârşitul dezbaterii, Cătălin Codreanu, preşedintele Asociaţiei Coaliţia pentru Economia Digitală, reprezentantul Uber, Bolt şi Clever.

La rândul său, Anca Gherle, reprezentant Clever, şi-a exprimat speranţa că proiectul de ordonanţă va fi introdus în şedinţa de Guvern de joi, odată cu încheierea tuturor procedurilor de transparenţă.

„Mâine va fi o Comisie de Dialog Social, iar, odată încheiată acea comisie, am parcurs toate procedurile de transparenţă, de dezbatere publică şi ne aşteptăm ca joi să fie introdusă în şedinţa de Guvern. Ne dorim, la fel cum şoferii de transport alternativ au acces la aceste platforme, şi taximetriştii să vină pe aceste platforme, să fie un tratament egal pentru toată lumea, ca să nu existe supărări sau o discriminare către taximetrişti. Maşinile de taxi să aibă acces pe aceste platforme, să ofere transport cetăţenilor. Aceste platforme s-au născut pentru că cererea de transport este foarte mare. Nu cred că este o soluţie să discriminăm o categorie de transport şi ei trebuie să aibă acelaşi acces pe platforme şi, evident, să respecte aceleaşi reguli. În acest moment este în discuţie în OUG dacă ei au acces sau nu pe platformele de transport alternativ. Dacă OUG ar specifica clar că maşinile de taxi nu au voie pe aceste platforme de transport alternativ atunci ei ar fi împiedicaţi. Noi susţinem ca ei să aibă acces pe aceste platforme”, a explicat ea.

Anca Gherle a adăugat că textul proiectului de act normativ prevede o perioadă de doar 3 ani pentru autorizare şi funcţionare a transportatorilor înscrişi pe platforme.

„Aceasta este o situaţie pe care noi nu o înţelegem. Nu înţelegem de ce ordonanţa de urgenţă are un termen de expirare, să îi spunem aşa. Acest termen de expirare poate afecta orice business. Orice om care doreşte să investească nu investeşte pe un termen de 3 ani. Noi am propus ca acel termen de expirare a OUG în anul 2022 să fie eliminat”, a mai spus reprezentantul Clever.

Potrivit acesteia, în ultima lună, şoferii au fost extrem de descurajaţi să intre pe aceste aplicaţii.

„Avem undeva la 120 de şoferi care au fost sancţionaţi şi le-au fost ridicate plăcuţele, care au dat un exemplu pentru ceilalţi şoferi şi aceştia nu au mai intrat pe aplicaţii. Serviciul nostru a scăzut cu 50%, deci ordonanţa asta, dacă nu va fi votată săptămâna aceasta, noi avem o viziune destul de sumbră asupra viitorului acestei aplicaţii”, a avertizat Anca Gherle.

Taximetriştii, în schimb, consideră că proiectul de OUG trebuie dezbătut încă 2-3 luni, iar avocaţi ai acestora, cum ar fi Asociaţia Banat Taxi din Timişoara, au avertizat că vor solicita suspendarea efectelor acestuia în cazul în care va fi aprobat de Executiv.

„Noi susţinem respingerea acestui proiect din motive procedurale şi anume faptul că nu se justifică nici situaţia excepţională, nici cea de urgenţă, două dintre elementele esenţiale ce condiţionează emiterea unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului. În acest sens, înţelegem să invocăm art. 115, alin. 4 din Constituţie şi două decizii ale Curţii Constituţionale din 2009 şi 2010 care susţin acelaşi lucru. Şi cel de-al doilea argument care vine în susţinerea aceleiaşi poziţii este că protecţia concurenţei loiale este un drept constituţional reglementat de art. 135 din Constituţie. Prin urmare, acelaşi art. 115 interzice în mod expres afectarea unui drept constituţional printr-o OUG. În măsura în care acest proiect totuşi va trece, cu siguranţă intenţionăm să solicităm suspendarea efectelor acestuia şi ulterior abrogarea ordonanţei”, a spus Alexandra Jivan, avocatul Asociaţiei.

Mai mult, Mihai Ghişa – prim vicepreşedinte pe ramura taxi la FORT – susţine că sunt transportatori în regim de taxi care vor să intre în greva foamei dacă Executivul va aproba proiectul de ordonanţă care reglementează activitatea de ridesharing.

„Avem transportatori care vor să intre în greva foamei, însă noi mergem în continuare pe premisa că această Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului nu va trece pentru că nu este nimic urgent şi avem destule legiferări în Parlament care lucrează pe aceeaşi lege. Nu înţelegem de unde a venit această rapiditate, urgenţă…am stat 4 ani cu ei. Mai stăm 2-3 luni maxim până iese legea, dar să iasă o lege care este analizată de profesionişti. Nu putem să dăm o OUG şi apoi să constatăm că am creat un haos total, că facem un oraş plin de cazane de maşini. A, vrei să faci ceva alternativ la ceva ce există?! Păi trebuie să fie mai bun: vino cu o maşină hibrid, vino cu o maşină electrică, vino cu una de vechime de maxim 5 ani, aşa poţi să vii. Dar nu vii cu ceva mai rău decât există”, a afirmat Mihai Ghişa.

Acesta a susţinut că taximetriştii sunt de acord cu legiferarea acestui tip de transport, dar să se facă în conformitate cu transportul public de persoane.

„Punctul nostru de vedere este clar: această lege a transportului alternativ, care este folosit de mai multe aplicaţii care au intrat pe teritoriul României în urmă cu 4 ani şi tot intră pe piaţă altele noi – suntem de acord cu o legiferare, să nu mai rămână în acest haos total cum este acum, dar trebuie să fie legiferaţi conform transportului public de persoane, deoarece avem nişte hotărâri ale instanţelor judecătoreşti în care se spune clar că fac transport de persoane, deci merg cu clientul din punctul A în punctul B. În al doilea rând, avem vechimea autoturismului, pentru că avem un program Rabla în România care vorbeşte de o vechime de 8 ani a maşinilor, iar aici noi legiferăm şi autorizăm transport de persoane care să ducă copiii noştri, familiile noastre, pe o vechime de 15 ani, ceea ce nu este normal. Iar dacă copiem într-adevăr transportul în regim de taxi, să îl copiem întrutotul, adică cu aparate fiscale, cu înregistrare fiscală pe teritoriul României, inclusiv a platformelor, nu doar a transportatorilor, pentru că banii pleacă din ţară şi nu se întorc taxele pentru acei 25% de exemplu tot în România, rămân afară”, a arătat acesta.

Taximetriştii au mai contestat termenul de „tarif dinamic”, au cerut aparate de taxat metrologic şi fiscal pentru şoferii de pe platforme, au cerut să fie autoturisme în proprietate sau în leasing, o anumită culoare şi au contestat vechimea, care conform proiectului este de 15 ani, spunând că „nu se poate legifera cu dubla măsură”.

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto a fost publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, în data de 23 mai 2019. Acesta a stat în dezbatere publică până pe 3 iunie, când a fos publicată o variantă revizuită, în urma consultării cu co-iniţiatorul proiectului, respectiv Ministerul Comunicaţiilor.

În urma dezbaterii publice de luni, proiectul va suferi sau nu noi modificări, după care va merge pe circuit extern, la ministerele avizatoare. Procedura este îndeplinită din punct de vedere administrativ, singura etapă fiind plenul Grupului de Dialog Social, care are loc marţi, 11 iunie, unde au loc discuţii cu organizaţiile reprezentative. Momentul în care proiectul va ajunge pe masa Guvernului depinde de cei doi co-iniţiatori, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Comunicaţiilor.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

33 comentarii

  1. nu mai pun gura pe saorma

  2. Sa intre, frate! In loc sa vi cu conditii mult peste uber/bolt ca sa arata romanilor ca au dreptate si ca merita continua cu cacaturile si se cred te miri ce.
    Sunt niste nespalati care doar dau impresia ca respecta legea. Tot spun ca sunt cu totul in regula in acte dar cand te urci in masina…

  3. Vaaaaiii, dar ce prințișoare neprihănite sunt taximetriștii. Dar când te lasă cu 2 copii în fața policlinicii… că nu mergi în direcția în care vor ei, cu ploaia venind… oare cum te simți?

    Să muriți de foame din punctul meu de vedere, ați ajuns la un nivel de nesimțire cum rar am mai văzut (de la unii care dau muzica la maxim, mirosuri, până la a merge pe drumul cel mai lung). Peste 90% așa faceți. Plus faptul că niciodată nu aveți mărunt pentru rest, nu se poate plăti cu cardul.

  4. Asta deja e cea mai buna veste pe ziua de azi ! Dar sa se tina de greva aia, pana la capat..

  5. de abia asteptam, taximetristii lui firea si a psdului care platesc dijma lunar catre partid sa plece la munca in cimp, Uber si Taxify you are welcome

  6. Doamne ajuta! Va dati seama cum ar arata Romania fara ei ?

  7. Poate cu ocazia grevei foamei or sa mai dea jos din burti si din nesimtirea crasa pe care o afiseaza cand trateaza cu potentialii clientii…

  8. Azi ,la piata obor,doi taximetristi ,cu portbagjele sus,mancau, dintr o punga de plastic niste mici ramasi unuia, de la gratarul de ieri.Aratau oribil si mirosea la un metru,afara fiind.Ma gandeam ce va pati primul pasager cu ragaiturile astora!

  9. niste mizerabili marea majoritate, imbracati ca naiba, miros a transpiratie ca nu dau drumul la ac, operesc oriunde nu conteaza ca blocheaza circulatia, merg cu gemaurile deschise si stramba din nas daca ceri sa le inchida si sa dea drumul la clima, iti mirdaresti hainele in cotetele alea, te plimba aiurea si nu dau rest
    la uber soferi decent imbracati, masini noi, fara figuri fara bacsis, clima, plata direct din cont, doar conteaza expetienta la rating asa ca nimeni nu isi permite sa nu fie clientul multumit
    din punctul meu de vedere sa isi faca sepuku taximentristii si cei ramasi ori evolueaza ori sa mearga la capsuni

  10. Eu zic așa. 2.5 lei km (plus minute trafic ), 5 ani vechime masina, liceu terminat, fără plata cash , plata sa se facă online ca sa nu mai existe TEPE, ținută obligatorie,

    • ce zici tu e blackcab. succes, poti sa comanzi linistit. noi vrem uber si bolt si ce o mai fi.

  11. Taximetristii presteaza una din cele mai jegoase servicii de pare am avut parte vreodata.
    Sper sa faca greva foamei pina raman doar Uber, Bolt si Clever.

    • Asta le doresc si eu! Au devenit un cartel mafiot si se comporta de parca ar fi mosia lor!Daca vir sa supravietuiasca ,sa inteleaga ca viitorul sunt aplicatiile online,nu fac fata concurentei,adio si n-am niciun regret!

    • Daaaaaaaaaa, daaaaaaaaaa

  12. Ieri o cursa Gara de Nord – Obor = 40 lei. Sunt nesimtiti. Bunica avand handicap locomotor nu poate merge la metrou( acolo alta poveste). Taxi-urile sunt murdare, iar ei ..din IF. In gara e o mafie de nedescris.

  13. sa-si dea foc mai bine

  14. Sa aiba aparat de taxare? Ce naiba sa faci cu aparat de taxare, daca tu iei banii direct de pe card? Ar putea la fel de bine sa ceara sa existe si sac pt adunatul mizeriei lasate in urma de cal…

  15. Băieții de la Gara de Nord care te așteaptă sa te duca cu 30 RON in centru fara aparat sunt cei mai „corecți”. In semn de protest or sa renunțe la shawarma.

  16. Între timp Pământul a mai avut o rotație. Mult mai important pt mine decât scancetele unor borati de taxinari.
    Și asa sunteti prea mulți „boilor”, ia mai valea. Dacă vreți sa o faceți murind de foame, cu atât mai bine, mai mănâncă și alții.

  17. Taximetristii sunt tot mai inutili. In primul rand refuza sa te ia daca ai bagaje, pretinzand ca ei merg pe GPL si nu au loc in port bagaj. In al doilea rand refuza sa faca curse la aeroport. In al treilea rand majoritatea refuza cursele in anumite zone pentru ca nu au ei interes. Si nu in ultimul rand comenzile de taximetrie la telefon se soldeaza cel mai adesea cu refuz. De cateva ori am fost pe punctul de a pierde avionul, m-am salvat mergand cu autobuzul de la Piata Presei. Asa ca personal sun total impotriva pretentiile ridicate de acesti aximetristi primitivi veniti din epoca birjariei. Cu Uber n-am avut vreodata probleme, exceptand pretul mai ridicat in anumite zile foarte aglomerate. Transportul public trebuie si el modernizat, cu taximetristi violenti si primitivi asta nu este posibil.

  18. Pot intra in greva de pe acum… si s-o tot tine vreo 3-4 ani…..

  19. Izolati social taximetristii . Astia sint ( in mare parte ) niste constipati mintal .

  20. Eu n-am mai vazut cocalari in greva foamei!

  21. zici taximetrist si tragi apa

  22. Jale mare! Vor da faliment firmele care produc seminte de floarea soarelui. Dristor Kebab deja se reorienteaza, vand salata verde.
    Orasul insa va fi mai curat si mai civilizat.

  23. Sper ca cei care vor veni după fmmpsdaldeudmr primul lucru să desființeze acest serviciu de tâlhari și hoți. Și care vrea să intre in greva foamei să o facă. Și așa sunt numai traficanți de droguri și pramatii între ei.

  24. Din partea pot sa se duca unde a intarcat mutu iapa. Pot sa faca greva 100 ani de acum incolo, tot niste nesimtiti, hoti, nespalati raman… Firmele de taxi sunt adevarate gauri negre…nu cred ca exista intro firma mai mult de 5% hai cu indulgenta maxim 10 % angajati cu carte de munca, restul fiind platiti la negru, neplatind taxele si impozitele aferente si ei vorbesc de Uber, Clever si alte firme de ridesharing care platesc intrun an taxe si impozite cat 6-7 firme de taxi la un loc? Halal…

  25. Pot sa înceapă greva aia a foamei de pe acum. Drum bun si cale băută.

  26. Auzi, sa vina uber/ bolt cu servicii mai bune. Si educatia tot la servicii mai bune se incadreaza. Serviciile astea de ridesharing se numesc asa tocmai ca sa poata face si omul de rand asta, nu sa se duca si sa isi cumpere sau modifice o masina in functie de culoare.. masina hibrid, auzi la ei ? sunt sigura ca daca, prin absurd, toti soferii de uber ar avea masina hibrid s-ar trezi la realitate si taximetristii..not. astea sunt niste argumente de genul acului in carul cu fan.
    Guvernarea ar trebui sa vada ca serviciul este o concurenta mult peste taximetrie, o varianta civilizata si mult mai buna, care ofera si posibilitatea unui second job pentru cine doreste sau nu se descurca cu salariul in societatea asta in care tot guvernul conduce asa bine incat preturile sunt ca in vest si salariile ca in est.
    Taximetristii sa se spele, in primul rand, sa isi lase micii acasa (apropo ca citisem un comentariu aici), sa mai lase pretentiile de 100 eur pana la aeroport si sa fie oameni. Si apoi or sa fie tratati omeneste.
    Oricum.. cu greva asta a foamei nu rezolvam nimic daca au micii pititi printre scaunele din fata..