G4Media.ro

STUDIU: Jumătate dintre români vor să-şi cumpere maşini electrice pentru a reduce…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

STUDIU: Jumătate dintre români vor să-şi cumpere maşini electrice pentru a reduce costurile

Jumătate dintre români vor să-şi cumpere maşini electrice pentru a reduce costul cu alimentarea şi a proteja mediul, însă infrastructura de încărcare rămâne principalul motiv de reticenţă, se arată într-un comunicat al Deloitte, remis, luni, Agerpres.

Maşinile hibride şi electrice sunt preferate de aproape jumătate dintre consumatorii români (46%), care spun că ar alege o astfel de motorizare pentru viitoarea maşină, reiese din studiul Deloitte 2022 Global Automotive Consumer Study, realizat în 25 de ţări din întreaga lume, inclusiv în România.

Dintre aceştia, cei mai mulţi (63%) ar face o astfel de achiziţie datorită costului cu alimentarea, care rămâne încă scăzut faţă de motorizarea pe benzină sau motorină, 49% sunt motivaţi de protecţia mediului, 47% de sănătatea personală, iar 40% sunt atraşi de stimulentele acordate de stat.

Dintre ţările europene analizate în studiu, în cinci se remarcă faptul că numărul consumatorilor care intenţionează să îşi cumpere o maşină pe combustie internă a scăzut sub 50%. Este vorba de cele mai mari pieţe din regiune, respectiv Germania (49%), Franţa (48%), Marea Britanie (47%), Spania (35%) şi Italia (31%).

În România, procentul celor care rămân fideli unei maşini pe motorină sau benzină este de 50%. Dintre participanţii din România care preferă o maşină electrică, cei mai mulţi ar opta pentru un model hibrid, în timp ce interesul pentru maşinile pe baterie rămâne încă redus, doar 7% din totalul respondenţilor români având o astfel de opţiune.

Tendinţa de trecere către maşini mai puţin poluante este evidentă în Europa, chiar dacă remarcăm ţări în care motorizarea clasică rămâne preferată – Cehia (74%), Austria (58%) sau Polonia (57%). În primul trimestru din 2022, cota de piaţă a autovehiculelor electrice hibride a crescut la 25,1% din vânzările din Uniunea Europeană, de la 21% în aceeaşi perioadă din 2021, potrivit Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile.

Şi în România, vânzările de maşini electrice hibride au crescut cu 45% în perioada analizată, iar în cazul celor pe baterie avansul a fost de peste 400%.

„Evoluţia este remarcabilă, chiar dacă baza de raportare este scăzută. Schimbarea de mentalitate se explică atât prin creşterea gradului de conştientizare a populaţiei cu privire la impactul utilizării maşinii personale asupra mediului, cât şi prin politica autorităţilor europene în această direcţie”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Pe de altă parte, timpul de aşteptare pentru o maşină nouă este din ce în ce mai mare, din cauza problemelor apărute în ultimii doi ani pe lanţurile de aprovizionare, motiv pentru care înmatriculările de maşini rulate, mult mai poluante, au crescut în România, în 2021, cu 3,7% (aproximativ 400.000 de maşini), iar pentru cele noi au scăzut cu 4% comparativ cu anul anterior (121.000 de maşini), conform datelor publicate de autorităţi. Tendinţa s-a inversat în primele luni din 2022, dar situaţia rămâne îngrijorătoare, a adăugat el.

Dintre românii care intenţionează să îşi cumpere o maşină electrică, 54% spun că şi-ar menţine preferinţa chiar dacă preţul energiei ar fi similar cu cel al combustibililor clasici, însă 38% şi-ar schimba planurile în acest caz, iar 8% nu sunt siguri ce decizie ar lua.

„Tensiunile din piaţa energiei, care au generat creşteri semnificative de preţuri, ridică semne de întrebare inclusiv în rândul consumatorilor care analizează cumpărarea unei maşini electrice, pentru care costul cu alimentarea reprezintă un avantaj în această direcţie. După cum reiese din studiu, preţul combustibilului şi protecţia mediului reprezintă principalele argumente pentru achiziţia unei maşini electrice atât în România, cât şi în celelalte state europene. Din aceste considerente, sunt necesare măsuri suplimentare pentru reglarea pieţei energiei, dar şi pentru îmbunătăţirea infrastructurii de încărcare a maşinilor electrice, atât în România, cât şi celelalte state ale Uniunii Europene”, a declarat Sorin Elisei, Director, Deloitte România.

Motivele pentru care consumatorii români rămân reticenţi cu privire la maşinile electrice sunt legate de infrastructura publică de încărcare, încă precară (23%), autonomia limitată (16%) şi preţul ridicat (15%). În celelalte ţări europene analizate, autonomia limitată reprezintă principalul motiv de reticenţă – Franţa (25%), Germania (24%), Italia (22%), Polonia (22%), Austria (21%), Belgia (21%), Spania (21%), Marea Britanie (21%). Consumatorii europeni care încă preferă motoarele clasice aşteaptă ca autonomia motoarelor electrice să crească pentru a îşi schimba opţiunea. Britanicii sunt cei mai exigenţi, aşteptând ca autonomia să ajungă la 700 de kilometri.

Cei mai mulţi români plănuiesc să îşi încarce maşina electrică acasă (49%), dar aproape la fel de mulţi (45%) spun că vor să apeleze la staţiile publice de încărcare. În alte ţări europene, procentul celor care vor să îşi alimenteze maşina electrică acasă creşte la 81% în Marea Britanie, 71% în Austria sau 70% în Germania.

Studiul Deloitte Global Automotive Consumer Study 2022 a fost efectuat în rândul a peste 26.000 de consumatori din 25 de ţări din întreaga lume, dintre care peste 11.000 din zece state europene, respectiv Austria, Belgia, Cehia, Franţa, Germania, Italia, Polonia, România, Spania şi Marea Britanie.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

20 comentarii

  1. Se pare că jumătate dintre români nu știu să facă niște calcule simple.
    Nu e mai ieftin să circuli cu mașina electrică. Și probabil nici nu va fi curând.

    • si eu ma intreb daca vad ca s-a scumpit curentul electric de vreo 5-6 ori? plus ca oricum nu recuperezi decat dupa sute de mii de km diferenta de pret, chiar si cu calcule bazate pe curent si benzina din anii trecuti.

    • +1
      Stai sa vezi si la constructia lor ce e la diferenta cu un sedan standard.

    • Bine că știu trollii rusofili, auristi, antivaccinisti, anti-ucrainieni care „din întâmplare”, fără nici un interes , trâmbițează că „nu poți fără ruși si petrolul lor” care vine cu poziția de capră!

    • O mașină electrica consuma 20 kwh/100 km.
      Adică 20 lei/100km in condițiile actuale.
      Un motor termic consuma 5L/100km, deci 40 lei/100km.
      E greu cu matematica, nu?

    • Lucian,
      Pretul e plafonat artificial la 1 leu pe kw.
      Pretul din contracte incepe de la 1,93 lei /kw pe c.omp.aratorul ANRE. mai mult, iarna consumul unei masini electrice este in medie 30 kw /100 km, nu 20.
      Refaci calculele ?

      Volodea, ce treaba au rusofilii aici, esti parano.i.c ? 50% energia se produce in Romania tot cu c.o.mb.ustibili fosili, carbune sau derivate de petrol.

    • 20 kwh/100km e deja o medie.
      Ca să fie calculul mai simplu și corect, hai revenim la preturile de acum 1 an, când nu erau influențate de actuala situație geopolitica, și au fost stabile ani de zile.
      Energia electrica era 0.5-0.7 lei/kwh, iar combustibilul 5 lei. Vine 25 lei vs 14 lei / 100km.
      Oricum ai da-o, tot e mai ieftin cu electrica.
      De mentenanță nu mai zic. Aia e bonus.

    • Lucian, nu aborda simplist! Ce autonomie crezi ca ai? Cea menționată de producător? Sa fim serioși. Dacă mergi în afara orașului și trebuie sa „alimentezi” și durează 4 ore, ce vei face? Îți iei o mașină electrica pentru oraș și una pe benzina pentru exterior? Ma cam îndoiesc. O zicala de bun simt spune „Nu distruge ceva fără a avea înlocuitor”.

  2. Dragi ignoranti, potoliti-va cu electricele cu acumulatori!
    Pe lîngă pretul la curentul electric, care se va umfla de-o sa ne usture pina stiti voi unde, vom incepe sa avem si pene de curent, cum au inceput deja sa aiba ecologistii din California.

    • mai multe electrice? cerere mai mare de curent:
      1- cerere mare -> pret mare
      2- cerere mare -> retea suprasolicitata -> pene de curent
      poate acum pricep 🙂

    • Având în vedere ca deja se legiferează instalarea de panouri solare la toate construcțiile noi, și ca aceste mașini îți pot folosi acumulatorii pentru a furniza curent înapoi în rețea, temerile voastre sunt nefondate.

    • Lucian, teoria el teorie practica e practica. I-ți tu electrica, ne spui cum este și te asiguram ca dacă totul e în regula, ne luam și noi. E ok?

  3. Ce aiurea comentati……luati cu ceai de tei si dupa vindeti niste actiuni sau lingouri. Dupa o sa vreti 3 electrice, nu una! Chiar asa..trebuie sa va dau mura in gura?

  4. Daca va crapa hibrida si va lasa in drum unde o reparati?

  5. STUDIU: jumtate din Romani vor sa mearga in concediu dar nu-si permit!

  6. După ce jumătate vor avea electrice, statul va taxa la maxim electricele prin impozite, taxe și iar taxe. Succes, luați cu verde

  7. E tare faza ca romanii dar nu numai se gandesc la ecologie,verde,eco…..te apuca rasul nu alta.Pt ca masina aia electrica sa devina eco….ai de facut 120000 km .Sa va vad iarna cum va uitati la masina inutila ca e prea frig si nu merge,sa va vad vara cu limba scoasa de caldura ca clima consuma bateria.Si sa va vad atunci cand se renunta subventii la curent si la achizitia masinii daca mai santeti fani eco.Cum sa dai 50000 eur pe o masina cat un matiz doar ca e eco?

  8. Jumatate din romani sunt prosti si vor cumpara cazanele electrice si gratie lor va creste si pretul pe KW.
    Gratis sa-mi dea si degeaba ..