G4Media.ro

Șefii direcțiilor de sănătate publică vor fi numiți prin concurs, managerii spitalelor…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Șefii direcțiilor de sănătate publică vor fi numiți prin concurs, managerii spitalelor și de la ambulanță vor trebui să aibă cel puțin 5 ani vechime ca medic, economist sau jurist / Cursuri obligatorii de management sanitar pentru șefii din sănătate – proiect de OUG

Ministerul Sănătății a inițiat un proiect de ordonanță de urgență potrivit căruia șefii direcțiilor de sănătate publică vor fi numiți prin concurs, managerii spitalelor și de la ambulanță vor trebui să aibă cel puțin 5 ani vechime ca medic, economist sau jurist și vor fi organizate cursuri obligatorii de management sanitar pentru șefii din sănătate.

Ministerul justifică necesitatea adoptării prin ordonanță de urgență prin faptul că măsurile fac parte din obligațiile asumate prin PNRR.

Această OUG va modifica Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Potrivit reglementărilor în vigoare, direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București sunt conduse de un director coordonator, care este ajutat de directori coordonatori adjuncți. Aceștia sunt numiți prin act administrativ al ministrului sănătății, în urma evaluării cunoștințelor și abilităților manageriale, în condițiile legii.

Proiectul de OUG prevede că direcţiile de sănătate publică sunt conduse de un director executiv, care este ajutat de un director executiv adjunct de sănătate publică și de un director executiv adjunct economic. Aceștia sunt numiți prin act administrativ al ministrului sănătăţii, în urma promovării concursului pentru ocuparea postului, organizat în condiţiile legii.

Candidatul la funcția de director executiv trebuie să fie absolvent al unei instituţii de învăţământ superior medical, economico-financiar sau juridic, să aibă cel puțin 5 ani vechime în specialitatea studiilor, şi să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:

a) să fie medic specialist sau primar în specialitatea Sănătate publică şi management
b) să fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit legii.
c) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sanitar sau management al serviciilor de sănătate, avizate de Ministerul Sănătății în baza criteriilor de calitate stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.

Candidatul la funcția de director executiv adjunct de sănătate publică trebuie să fie medic specialist sau primar, indiferent de specialitate, să aibă cel puțin 5 ani vechime în specialitatea studiilor și să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:

a) să fie medic specialist sau primar în specialitatea Sănătate publică şi management, Igienă, sau Epidemiologie
b) să fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit legii.
c) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate avizate de Ministerul Sănătății în baza criteriilor de calitate stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.

Pentru serviciile de ambulanță, legea prevede și în prezent că postul de manager general se ocupă prin concurs, iar managerul trebuie să fie medic, economist sau jurist cu studii în management, însă nu menționează și vechimea în acest profesii.

Potrivit proiectului de OUG, candidatul la funcția de manager general trebuie să fie absolvent al unei instituţii de învăţământ superior medical, economico-financiar sau juridic, să aibă cel puțin 5 ani vechime în specialitatea studiilor şi să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:

a) să fie medic specialist sau primar în specialitatea Sănătate publică şi management;
b) să fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit legii;
c) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, avizate de Ministerul Sănătății în baza criteriilor de calitate stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.

În plus, managerii de ambulanță au obligația să absolve, în primul an calendaristic de la ocuparea funcției și ulterior la fiecare 3 ani, unul dintre cursurile de perfecționare de scurtă durată în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, avizate de Ministerul Sănătății.

Aceleași criterii sunt prevăzute și pentru managerii de spitale și directorii medicali, atât în ceea ce privește studiile și vechimea, cât și participarea la cursurile de management.

Și şefii de secţie, şefii de laboratoare sau şefii de servicii medicale au obligația să absolve, în primul an calendaristic de la ocuparea funcției și ulterior la fiecare 3 ani, unul dintre cursurile de perfecționare de scurtă durată în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, avizate de Ministerul Sănătății în baza criteriilor de calitate stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.

Criterii de vechime de minimum 5 ani în specialitate sunt introduse și pentru candidații la postul de director general precum și la cel de medic-șef din casele de asigurări de sănătate.

În plus, va fi înființat Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate, ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii, prin reorganizarea Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, care se desființează. Institutul are ca principal obiect de activitate analiza serviciilor de sănătate din România în numele și pentru Ministerul Sănătății, în scopul fundamentării ştiinţifice a propunerilor de politici şi strategii privind serviciile de sănătate, realizarea de cercetări operaționale, elaborarea de ghiduri și proceduri privind managementul serviciilor de sănătate.

Printre altele, Institutul desfăşoară activități de formare profesională prin perfecționare și specializare în managementul serviciilor de sănătate, în colaborare cu instituţiile de învăţământ superior medico-farmaceutic superior.

Proiectul de ordonanță de urgență se află în dezbatere publică.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Ejti nebun? Și clanurile PSD/PNL ce slugi de muls mai pun in fonctiile alea?

    • Acest OUG este datorita USR-ului care a introdus aceste reforme in PNRR. PSDNL au fost doar obligati sa faca asta.

    • Pai, la cum suna Ordonanta de urgenta, vor fi CURATATE toate DSPurile de clientela politica ce colcaie efectiv in aceste Institutii!
      Amintiti-va cum au recunoscut chiar guvernantii ca DSPurile TREBUIE reformate, TREBUIE profesionalizate, TREBUIE….
      NU s-au atins de aceste DSPuri si nici nu se vor atinge… OUG va ramane pe hartie… ca oricare LEGE din Romania care NU se mai implementeaza niciodata….
      Va reamintesc cum in 2020 sefa DSP Timis, Cornalia Malac(sotie de lider PSD!) a fost DEMISA dupa ce s-a facut de ras in fata camerelor TV intr-o Conferinta de presa alaturi de Prefectul de Timis, balbaindu-se si nestiind sa spuna 3 cuvinte despre Pandemia de Coronavirus!!!

  2. Propun să alterăm definiția concursului în DEX, să nu interpreteze cineva că ar fi pe merit

  3. HA, HA, HA……

  4. Vrajeala,asa au spus ca vor organiza concursuri pt companiile mari de stat )))

    Avem exemul tarom: doar iarba e mai sus ca ei

  5. Dar asa este si in prezent.Care e noutatea?

  6. in germania sau america, directorii sistemului national de sanatate la nivel de 3-4 sute de mii locuitori cum sunt angajati? tot cu examene? le da grila sau compunere?

  7. E o gluma?!
    Pai avem exemplul „numirii” managementului la Companiille de stat, management ALES, adica NUMIT politic fara concurs, fara COMPETENTE, fara ca respectivii sa aiba habar(amintiti-va numirea fratelui lui Paul Stanescu la ANRE!!)!!
    ” În România există legislație destul de bună pentru guvernanța companiilor de stat; problema e cum se aplică.
    Cea mai vizibilă chestiune în spațiul public de câțiva ani, mai exact de la adoptarea OUG 109/2011, este cea a selecției managementului și a directorilor executivi, selecție care ar trebui să fie competitivă și pe criterii de competență pentru companiile mai importante care intră sub incidența legii.
    În 2016, Legea 111 (care aproba cu modificări OUG 109) a adus și alte îmbunătățiri substanțiale, de pildă a introdus ”scrisoarea de așteptări” (mandatul dat de autoritatea tutelară companiei pe care o deține) și ”declarația de intenție” a candidaților la pozițiile de administrator sau manager – planul fiecăruia pentru a atinge obiectivele companiei. Legea 111 a stabilit un mod mai clar prin care ”așteptările” acționarului se traduc în contractele administratorilor și directorilor și în indicatorii de performanță, precum și a limitat posibilitatea înlăturării abuzive din funcție pentru neîndepliniri minore ale indicatorilor; și a întărit drepturile acționarilor minoritari, până atunci aproape neglijate.”
    Totusi, prin exceptii peste exceptii, LEGEA e incalcata iar managementul Companiilor de stat(sau unde statul e actionar majoritar!) e DEZASTRUOS!!!

  8. Care „concurs”?!

  9. “Concurs” 😂😂 Limitați numărul de ani in care cineva poate ocupa o funcție de conducere chiar și cu concurs. Odată luat “concursul” încep sa se creadă stăpâni și nu mai pot fi înlăturați nebunii.

  10. Cum să nu?acum! și marmota învelea ciocolata!