G4Media.ro

Reacția Bisericii Ortodoxe după acuzațiile de cenzură: Biserica nu se opune cercetării…

sursa foto: Inquam Photos/ George Călin

Reacția Bisericii Ortodoxe după acuzațiile de cenzură: Biserica nu se opune cercetării unei probleme de natură istorică din care a făcut ea însăși parte, ci, dimpotrivă, o sprijină, dar nu într-un cadru minat de suspiciunea lipsei de obiectivitate

”Biserica nu se opune cercetării unei probleme de natură istorică din care a făcut ea însăși parte, ci, dimpotrivă, o sprijină, dar nu într-un cadru minat de suspiciunea lipsei de obiectivitate (…) „Binecuvântarea” în cadrul Bisericii nu este o formă de cenzură, cum o poate percepe cineva excesiv secularizat, rupt de viața comunitară și comunională a Bisericii ca familie extinsă, ci de separare prin discernământ nu doar a răului de bine, ci și a aparentului bine de binele autentic”, arată Biroul de presă al Patriariei Române în replică la acuzațiile aduse de Gelu Duminică, director executiv al Fundației Agenția de Dezvoltare Comunitară ”Împreună”.

Sfântul Sinod, organul colectiv de conducere al Bisericii Ortodoxe Române, a interzis participarea teologilor ortodocși români la un proiect ce are ca temă rolul bisericii în robia romilor, potrivit unui document consultat de G4Media.ro și invocat de Gelu Duminică.

Comunicatul integral al BOR:

În urma apariției unui articol de presă referitor la așa-zise acuzații de cenzură (emanate dintr-o agramată postare pe Facebook) la adresa conducerii Bisericii Ortodoxe Române, în ciuda absurdului situației, sunt binevenite câteva clarificări.

În primul rând trebuie reamintit azi, din ce în ce mai des, că Biserica, indiferent de confesiunea creștină pe care o conține și o reprezintă, este prin excelență o instituție a harului și a ordinii, nu a hazardului și a haosului (administrativ).

Biserica Ortodoxă funcționează în baza unui dublu principiu fundamental: ierarhic și sinodal. Ceea ce înseamnă că membrii ierarhiei sale, dar și reprezentanții ei oficiali în spațiul public, își îndeplinesc multipla lor slujire în virtutea „binecuvântării” (care înseamnă ceva mai mult și mai adânc decât o aprobare seacă, întrucât include și o implicare a rugăciunii și a discernământului ca dar primit de la Dumnezeu), o binecuvântare a ierarhului responsabil cu activitatea pastorală, misionară, socială sau culturală din eparhia sa, sau, la nivel național, a Sfântului Sinod sau a Patriarhului, care reprezintă Biserica Ortodoxă Română în relațiile cu celelalte Biserici Creștine, organizații intercreștine, organizații religioase și interreligioase.

În cazul implicării Bisericii într-un proiect, de orice natură este acesta, firescul oferirii binecuvântării ține de pura evidență și de logica instituțională izvorâtă din dublul principiu comunional menționat mai sus.

Referitor la proiectul intitulat „The Role of the Romanian Orthodox Church in Social Integration of Roma People: Towards a participatory approach” inițiat de Prof. Dr. Ștefan Tobler, pastor de origine elvețiană în cadrul Bisericii Evanghelice C.A., proiect care urma să fie realizat de „Centrul de Cercetare Ecumenică din Sibiu”, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în ședința sa din iulie 2021, sesizat de Arhiepiscopia Sibiului, după o analiză atentă a proiectului în care se solicita și implicarea unor teologi și clerici ortodocși din această eparhie, a formulat câteva rezerve întemeiate cu privire la posibila abordare tendențioasă a temei și a propus ceva concret și limpede: „inițierea, cu sprijinul cadrelor didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, a unui proiect de cercetare istorică a situației romilor din spațiul românesc și relația acestora cu diferitele comunități religioase, în special din zona Transilvaniei”.

Așadar,
1. Biserica nu se opune cercetării unei probleme de natură istorică din care a făcut ea însăși parte, ci, dimpotrivă, o sprijină, dar nu într-un cadru minat de suspiciunea lipsei de obiectivitate. Ține deja de o tradiție bine cunoscută și larg apreciată că Biserica Ortodoxă Română încurajează constant și susține consistent cercetarea, precum și cooperarea interortodoxă, intercreștină și interreligioasă.

2. „Binecuvântarea” în cadrul Bisericii nu este o formă de cenzură, cum o poate percepe cineva excesiv secularizat, rupt de viața comunitară și comunională a Bisericii ca familie extinsă, ci de separare prin discernământ nu doar a răului de bine, ci și a aparentului bine de binele autentic.

Biserica ține în mod firesc la respectarea riguroasă a maximei obiectivități în cercetarea temei menționate mai sus, la situarea ei onestă în contextul istoric adecvat și își folosește dreptul, la fel de firesc, de a-și selecta după criterii strict profesionale și deontologice propriii cercetători pe care îi deleagă.

sursa foto: Inquam Photos/ George Călin

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

16 comentarii

  1. Asistam la primele ofensive Critical Race Theory in România.

  2. Foarte multe cuvinte care sa ascunda realitatea: BOR vrea sa se cerceteze un adevar indiscutabil, si anume ca a cumparat, folosit si vandut fiinte omenesti ca robi, dar cercetarea sa fie facuta tot de BOR.

    Iar asta anumesc ei ca fiind un cadru ‘obiectiv’.

    Niste mincinosi si hoti ordinari, asta este BOR.

    • BOR e înființata in 1872, când sclavia era deja ilegală. Belemistii sa cânte la alta masa.

    • BOR mai și discriminează cercetători de alte religii.

    • Ok ba gogu-tembel.
      Daca bor s-a infintat abia in sec xix atunci sa taca dracu din gura cand vine vb de istorie. Ori esti biserica multimilenara ori nu esti.
      Sa nu mai zica ca greco-catolicii le-au luat bisericile din moment ce bru e mai veche decat bor

    • Bea un ceai si adreseaza o petitie Patriarhiei de Constantinopol.

  3. Nu-mi plac barbatii de culoare alba.

  4. Fete pentru sex în orașul tău – only4you.site

  5. Negrii nu erau robi in america recent? Nu cumva nu aveau voie să calatoreasca in transportul public inca in sec 20?

    In teologia creștină nu conteaza ca esti aristocrat sau rob, Dumnezeu te judeca la fel, ca sa nu mai zic ca cei suferinzi au multe „bonusuri”.

    Dar dacă BOR are suspiciuni ca unii vor sa facă o cacealma, are tot dreptul sa nu participe, ce tot mâncați ce nu trebuie.

    • Daca BOR judeca pe toti la fel, de ce avem catedrala doar pt mantuirea „neamului”?

      Astia suntem, in secolul 21 inca mai credem ca istoria noastra se identifica cu Povestiri Istorice si ne basicam la oricine ne spune altceva.

  6. IPS Daniel si-a luat doctoratul in protestatism, stie metodele lor perfide!

    • Da bor dupa ’47 nu a fost perfid cand a confiscat proprietatile bisericilor unite cu Roma ?

    • Mihail si Gavril sun Arhanghelii Domnului, iar Petru si Pavel-Apostoli. In momentul in care catolicismul a patruns in fortat in Transilvania au convertit fortat preoti ortodocsi la catolicism -unii au fost ucisi, altii au fugit iar altii au fost convertiti luand nastere greco-catolicismul.Ne aducem aminte cum generalul Bucov a daramat cu tunul bisecile si manastire ortodoxe care au refuzat convertirea. Comunismul a confiscat proprietatile deoarece erau considetae autohtone, ce confiscase catolicismul, iar ulterior au fost redate proprietarilor de drept!

    • BOR a fost perfidă și când a trimis agenți în sutană în comunitățile de români din exil.

  7. Departe de casa fiecare a avut nevoie de Tainele Lui D-zeu-de la Botez la Nunta etc..Fiecare Crestin a purtat amprenta Lui Hristos in suflet, care se amplifica in zilele de restriste… De aceea se pune ca-l cautam pe D-zeu cand ne este greu, in pribegie, iar nu cand suntem desfatati!Comunitatile roamansti au solicitat sprijinul, iar „agentii” la care faci referire sunt ostasii lui Hristos, care au obligatia sa stranga oile pierdute din turma lui Hristos care tebuie mangaiate!Este greu textul pentru un ateu!