G4Media.ro

Proiect pentru diminuarea risipei alimentare prin facilități fiscale: Alimentele aflate aproape de…

Proiect pentru diminuarea risipei alimentare prin facilități fiscale: Alimentele aflate aproape de data expirării care sunt donate sunt excluse de la plata TVA

Mai mulţi deputaţi au depus la Parlament o propunere legislativă care prevede facilităţi fiscale pentru operatorii economici care donează alimentele aflate aproape de data expirării, acestea fiind excluse din sfera livrărilor supuse plăţii TVA, relatează Agerpres.

„Propunerea legislativă vizează modificarea a trei acte normative în scopul asigurării aplicabilităţii legislaţiei din domeniul diminuării risipei alimentare”, precizează iniţiatorii, în expunerea de motive a proiectului.

Prin modificarea Codului fiscal „se clarifică regimul facilităţilor fiscale de care beneficiază donatorii prin excluderea alimentelor donate din sfera livrărilor supuse plăţii TVA”.

De asemenea, se modifică Legea 217/2016 în aşa fel încât „încheierea contractelor de donaţie a alimentelor să fie mai facilă, fără să fie nevoie de încheierea lor în formă autentică”.

Se modifică şi Legea 200/2018, redefinindu-se termenul de „operator receptor” astfel încât „să fie posibilă funcţionarea organizaţiilor neguvernamentale specializate în activităţi de transfer de alimente”.

Potrivit proiectului, „operatorii economici care transferă alimente prin donare, în baza prezentei legi, beneficiază de facilităţi fiscale, aşa cum sunt acestea reglementate de prevederile art. 25 alin. (4) lit. c), pet. 4, 5 şi 6, precum şi art. 270 alin. (8) lit. d)-f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare”. În acest sens, sunt deductibile cheltuielile privind bunurile cu termen de valabilitate/expirare depăşit.

Nu este cuprinsă în sfera de aplicare a TVA livrarea „alimentelor destinate consumului uman, cu data-limită de consum aproape de expirare, dacă transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare, a subproduselor de origine animală nedestinate consumului uman dacă eliminarea acestora este efectuată potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare şi a produselor agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, dacă direcţionarea/dirijarea vizează transformarea acestora în compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare”, mai prevede proiectul.

„Transferul alimentelor către operatorii receptori se face în baza unui contract încheiat cu respectarea prevederilor prezentei legi. Alimentele transferate se consideră a face obiectul darului manual, în sensul art. 1011 alin. (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de valoare”, se mai stabileşte în actul normativ.

Proiectul introduce şi definiţia operatorilor receptori (organizaţiile beneficiare) ca fiind „operatorii din sectorul agroalimentar care desfăşoară activităţi înregistrate/autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, ce răspund de respectarea legislaţiei din domeniul igienei alimentelor după preluarea acestora de la operatorii donatori”.

„În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare, ministrul finanţelor publice, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit ordinul comun de aplicare a prevederilor prezentei legi”, mai prevede textul.

Iniţiatorii proiectului sunt Steluţa-Gustica Cătăniciu – deputat ALDE, Stelian-Cristian Ion – deputat USR, Varujan Pambuccian – deputat UAR (minorităţi), Emil-Marius Paşcan – deputat PMP, Florin-Claudiu Roman – deputat PNL, Alfred-Robert Simonis – deputat PSD, Szabo Odon – deputat UDMR şi Dragoş Gabriel Zisopol – deputat UER (minorităţi).

Proiectul va intra mai întâi în dezbaterea Senatului, iar apoi a Camerei Deputaţilor, care este for decizional.

Citește și

6.000 de tone de alimente se aruncă zilnic în România, iar un copil din doi cu vârsta până la 6 ani se află în risc de sărăcie

Câtă mâncare aruncă o familie într-un an? Rezultatele impresionante ale unui experiment la care au participat 250 de gospodării din Franța

Risipa alimentară, un actor mai puţin cunoscut al schimbărilor climatice

Sursa foto: Pixabay.com

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. democratie originala —> fiscalitate originala

  2. TVAul la alimente e deja 9%, iar cel pt. restaurante e 5 🙂

    Altă pierdere de vreme din partea parlamentarilor români, care, dacă tot voiau să se afle în treabă, puteau imagina o deductibilitate fiscală a respectivelor mărfuri expirate. Aia da, avea sens și era motivant.

  3. Ii prevad deja „viitoruL” pe modelul modificarilor anterioare la legislatia in vigoare, pe acest subiect: ramane pe hartie, dar in CVurile astora figureaza la „Initiative legislative”!

    Din 2016 se strofoaca acesti incompetenti sa „reduca risipa alimentara”, exista Directiva europeana iar Romania e pe aproape de ZERO!
    Au fost tot felul de initiative si modificari, dar NU au fost Norme de aplicare(cam asta e buba generala, ca una scriu astia pe hartie, iar cand trebuie pus pe hartie CUM se aplica apare BLOCAJUL!), sunt multe Legi in aceeasi situatie!
    Mi-aminteste de inca o Lege asemanatoare: Legea 51%, mai tineti minte Legea „51% produse româneşti în supermarketuri” – NU fucntioneaza!
    Si ce se mai laudau Dragnea si Petre Daea si PSDistii „mandri romani”, cu ea!
    Dimpotriva, in cei 3 ANI cu PSDragnea, Importurile Romaniei, in special cele de Alimente, au EXPLODAT!
    Mugur Isarescu, acum 2 ZILE: „România importă încă prea multe produse agricole raportat la ceea ce natural se poate produce în ţară.”!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.