G4Media.ro

Performanța în învățământul de stat, la Matematică: În ultimii 23 de ani…

Foto: Facebook / Imo2022oslo

Performanța în învățământul de stat, la Matematică: În ultimii 23 de ani aproape jumătate din componența lotului României la Olimpiada Internațională de Matematică provine de la un singur liceu privat – analiză

Un liceu privat din București a dat anul acesta cinci dintre cei șase olimpici care au obținut pentru România locul I în Europa la Olimpiada Internațională de Matematică 2022, doar un elev din lot fiind înregistrat la liceu de stat. În urmă cu un an, lotul României a fost alcătuit exclusiv din elevi înregistrați la același liceu privat: șase din șase studiau în altă parte decât în sistemul public de învățământ. Cum a fluctuat componența lotului național la matematică – vezi mai jos unde au învățat elevii care au participat în ultimii 23 de ani la Olimpiada Internațională de Matematică.

Edupedu.ro a analizat modul în care a fluctuat în ultimii 23 ani componența lotului național de matematică, iar rezultatul este următorul: circa 48% din lotul de elevi cu care România s-a prezentat la Olimpiada Internațională de Matematică, din 1999 și până anul acesta, a provenit de la un singur liceu privat.

  • Pentru analiză, am consultat articolele din presă pentru fiecare an, dar acolo unde nu s-au găsit date am verificat site-ul oficial al Olimpiadei, imo.org, unde pentru fiecare țară și fiecare an sunt listate numele elevilor participanți, rezultatele acestora, profesorii însoțitori. Pe baza acestor date am căutat apoi liceul de proveniență pentru fiecare olimpic, unde era elev în acel an, în cazul în care menționările în presă sau în comunicate ale SSMR (Societatea de Științe Matematice din România) erau precare sau inexistente.

Astfel, în cele 23 de ediții analizate, au participat în total 138 de elevi români, câte 6 în fiecare an. Dintre aceștia, 66 de prezențe – pentru că unii elevi au participat la mai mult de o internațională – au fost de la același liceu particular. În rest, au fost elevi de la colegii naționale din București, Baia Mare, Iași, Râmnicu Vâlcea, Galați, Târgu Jiu, Bacău, Turnu Severin, Craiova și așa mai departe. Prezența elevilor de la licee de stat a fost intensă din 1999 și până prin anul 2006; de atunci, echipele de olimpici au început să aibă în componență tot mai mulți elevi de la privat, ajungând chiar ca întreg lotul să fie compus din elevi proveniți din liceul respectiv.

Componența loturilor României la Olimpiada Internațională de Matematică, din prezent și până în 2012:

Anul acesta, la Olimpiada Internațională de Matematică (OIM) 2022, lotul de elevi al României a obținut primul loc în Europa și locul 5 la nivel mondial. Cinci din cei șase elevi participanți sunt de la Liceul Internațional de Informatică din București (Robert Dragomirescu, David-Andrei Anghel, Andrei Moldovan, Vlad – Titus Spătaru, Radu-Andrei Lecoiu). Medaliat cu argint, Andrei-Giovani Chiriță este elev la un liceu de stat, anume Colegiul Național de Informatică “Tudor Vianu” din București.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. E ca si cum ai cere ca sistemul de pensii de stat sa sa preocupe de bunastarea celor mai bogati 5 romani.

    • Dar guvernul statului eșuat ce treaba are sa se laude cu performanțele sistemului privat? Nu ca este ipocrizie?

    • Păi se ocupă cu pensiile speciale de zeci de mii de lei pe lună, e suficient. Doar Ciucă și soția iau mii de euro pe lună pensii speciale, în timp ce o pensie de handicap grad 1 cu însoțitor e undeva la 1800-2000 lei/lună.

  2. Hai, mă, că nu se întâmplă nimic dacă se fac cateva clase de performanță în sistemul de stat, în câteva centre. Se mai curata corupția de la loturile olimpice prin creșterea concurenței.
    Acum sistemul e ca lucrarea lui Danciuca: ăia de la liceul privat au avantaje incredibile si ilegale, iar autoritățile ascund mizeria.

  3. Problema este mai complicata. Liceul privat ademeneste cu avantaje elevii de gimnaziu cu performante la olimpiada nationala de matematica. Sa se vada de unde provin cei cinci elevi de la acest liceu care au luat medalii la OIM. Sunt ei din Bucuresti? Pe de alta parte, acest liceu investeste in pregatirea elevilor pe care ii inscrie, oferindu-le ore speciale. Care in liceele de stat nu pot fi finantate.

  4. O constatare corecta, fara nicio analiza a situatiei.
    Cum functioneaza romaneste, ca sa se obtina aceasta situatie bizara:
    – liceul privat in cauza si-a propus sa isi dezvolte imaginea si marketingul pe ideea ca este liceul care are cei mai multi olimpici internationali, in special la matematica si informatica;
    – copii de clase 5-8 cu rezultate bune la olimpiadele de matematica si informatica sunt monitorizati de acest liceu, iar cei care reprezinta o oportunitate de imagine sunt ofertati:
    # bursa integrala (parintii nu platesc liceul privat),
    # libertate totala in a se concentra doar pe materia la care e olimpic (la celelalte materii, daca vrea si cat vrea, copilul trece precum gasca prin apa, fara sa invete, dar cu medii mari, ca sa nu-i strice accederea la o universitate buna).
    – liceele de stat nu ofera nici bursa si nici scutire de la a invata la materiile considerate neinteresante pentru olimpic
    Intr-o astfel de competitie in care armele sunt complet inegale, copiii cei mai buni ajung in liceul respectiv.
    Pentru copiii olimpici platesc parintii celorlalti copii de la liceul privat, care viseaza frumos ca si copiii lor vor deveni olimpici la acel liceu sau care prefera linistea copilului de a nu avea probleme la materiile care nu il intereseaza.
    O analiza interesanta ar fi sa vedeti cu cine se antreneaza, in particular, olimpicii. Cu cine fac meditatii pe romaneste, desi un olimpic nu face meditatii, ci chiar se antreneaza. Care sunt acei profesori si unde lucreaza ei.
    In cazul unui olimpic profesorul de la clasa conteaza rar spre deloc. La clasa, un profesor nu poate face nimic din ce poate interesa sau antrena un elev olimpic. Cand profesorul de la clasa nu prea conteaza, nu prea conteaza nici care e liceul unde e clasa cu olimpicul.

    • Foarte corect ceea ce a scris Ted. Chiar am stat de vorbă cu un elev de la acest liceu și am aflat același lucru pe care l-a scris Ted, elevul face pregătire numai la disciplina pentru olimpiadă, la restul disciplinelor se pun note din burtă.