G4Media.ro

Mașinile parcate neregulamentar ar putea fi ridicate, amenzile ar fi de 500…

Mașinile parcate neregulamentar ar putea fi ridicate, amenzile ar fi de 500 de lei. Experții salută proiectul, dar chestionează lipsa parcărilor

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea vrea să introducă din nou practica ridicării maşinilor parcate neregulamentar. Şoferii bucureşteni ar putea risca amenzi de la 500 lei, potrivit proiectului care se află în dezbatere publică pe site-ul primăriei generale până pe 8 februarie.

Mai exact, mașinile staţionate ilegal „pe drumurile publice care fac parte din reţeaua principală de străzi a municipiului Bucureşti vor putea fi ridicate, transportate, depozitate şi eliberate, în conformitate cu prevederile regulamentului aprobat prin prezenta hotărâre”.

Concret, şoferii maşinilor ale căror masă maximă autorizată este mai mică de 5 tone, prinşi pe picior greşit, vor plăti următoarele sume: 200 lei pentru ridicare, 150 lei pentru transport şi 150 lei pentru depozitare/zi. Amenda totală: 500 lei. Şoferii maşinior mai grele de 5 tone sunt pasibili de amenzi mai mari: 200 lei pentru ridicare, 270 lei pentru transport şi 150 lei pentru depozitare/zi. În total, 620 lei.

Contravaloarea operaţiunii de depozitare se calculează pe intervale de 24 de ore, „începând cu data şi ora depozitării, nefracţionat”. Constatarea, aplicarea amenzilor şi dispunerea ridicarii maşinilor parcate neregulamentar vor fi făcute de către poliţiştii rutieri din cadrul MAI cât şi de poliţiştii locali aflaţi în subordinea primăriei generale.

De ridicarea maşinilor se va ocupa una dintre cele 22 de companii municipale, Managementul Transportului Bucureşti SA. Potrivit proiectului, înainte de a fi ridicat, autovehiculul va fi fotografiat din mai multe unghiuri pentru ca ulterior proprietarul să nu-l poată acuza pe operator că i-a fost avariată maşina în timpul manevrării. Important de subliniat este faptul că o maşină parcată neregulamentar nu va putea fi ridicată dacă în ea „este vizibilă prezenţa unor persoane”. Perioada maximă de depozitare a maşinilor ridicate este de un an. Dacă în acest interval proprietarul nu se prezintă pentru a-şi lua autovehicului, acesta va fi considerat abandonat și prin urmare va fi dat spre casare. În cazul apariţiei unor avarii, operatorul va răspunde în mod direct faţă de proprietarii autovehiculelor ridicate.

Proiectul se află momentan în dezbatere publică până pe 8 februarie pe site-ul primăriei generale. Dacă va fi votat în şedinţa de Consiliul General care va avea loc luna viitoare, autoritățile vor trece la vânarea mașinilor staționate ilegal abia peste o luna de la data aprobării.

Specialiştii în mobilitate urbană admit că noul proiect al primăriei generale este binevenit, însă sunt de părere că problema fluidizării traficului este departe de a fi rezolvată. Andrei Avram, specialist în mobilitate urbană, a declarat pentru G4Media.ro că „maşinile care nu se vor găsi în acea bandă, unde obişnuiau sa parcheze pana acum, se vor găsi în altă parte. Tot undeva în Bucureşti, tot undeva în trafic. Maşinile care nu sunt parcate pe prima bandă se vor găsi cu siguranţă pe trotuare. (…) Practic, Bucureştiul obligă să se meargă cu maşina. Nu oferă alternative. Mersul pe jos este împiedicat de maşinile parcate pe trotuar, autobuzele stau în acelaşi trafic cu maşinile de rând.”

Potrivit Primăriei Generale, numai anul trecut Poliţia Locală a Municipiului Bucureşti a primit 2.930 sesizări cu privire la maşinile staţionate neregulamentar care fie încurcau circulaţia rutieră, fie blocau căile de rulare pentru mijloacelor de transport în comun. Totodată, poliţiile locale de sector au înregistrat în acelaşi interval 13.500 de sesizări primite de la cetăţeni pentru deblocarea zonelor din preajma trecerilor de pietoni sau a staţiilor STB.

În anii trecuţi, în Bucureşti, ridicare maşinilor parcate neregulamentar a fost o afacere bună pentru deţinătorii firmelor din domeniu. Asta până la sfârşitul lunii mai 2015, când Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a declarat ilegală această procedură. Motivul invocat atunci a constat în faptul că în Codul Rutier nu era prevăzut modul de desfăşurare a unei activităţi precum ridicarea autoturismelor. Potrivit unei analize făcute în 2011 de HotNews.ro, firmele care ridicau masinile parcate ilegal în Capitala au ridicat din sectoarele 1, 2, 4 si 6 circa 40.000 de autovehicule (Sectorul 1 -12.900, Sectorul 2 – 11.900, Sectorul 4 – 5.933 iar în Sectorul 6 – 8.799).

În ceea ce priveşte destinaţia finală a amenzilor încasate, majoritatea banilor intrau direct în buzunarelor patronilor firmelor care se ocupau cu ridicarea autoturismelor. Spre exemplu, în anul 2014, pentru acest serviciu, Sectorul 4 a avut contract cu asocierea Autosal Expert – Euronautica Motors. Taxa de recuperare era de peste 800 lei (496 lei în primele 24 de ore iar după depăşirea termenului se plătea încă 310 lei/zi pentru depozitare). Potrivit unei hotărâri a Consiliului Local 37/2008, niciun leu din încasările obținute din aceasta activitate nu a ajuns la bugetul local. Dacă calculăm la tariful minim, în 2014 s-au încasat circa 2,9 milioane lei.

Foto: Mașini parcate neregulamentar pe Calea Victoriei din București (Sursa: G4Media.ro)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează