G4Media.ro

Furnizorii de internet din România îi cer președintelui Iohannis să nu promulge…

Sursa foto: Pexels.com

Furnizorii de internet din România îi cer președintelui Iohannis să nu promulge legea prin care se amână cu trei luni plata utilităților, între care și serviciile telefonice, de internet și cablu TV: Pot afecta iremediabil buna funcționare a industriei telecom

Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România (ANISP) și Asociația INTERLAN îi cer președintelui Klaus Iohannis să nu promulge legea prin care se amână 3 luni plata serviciilor de utilități, între care și telefonie, cablu TV și internet și solicită trimiterea proiectului de lege spre reexaminare în Parlament. Cele două asociații atrag atenția că prevederile legii ”pot afecta iremediabil buna funcționare a industriei telecom” și că furnizorii de internet, televiziune prin cablu şi telefonie pot avea dificultăți de funcționare în lipsa fondurilor care, preponderent în cazul lor, provin din abonamente.

Proiectul de lege inițiat de PSD și votat de Parlament prevede, în esență, că ”pe perioada stării de urgență sau a operatorului economic, a cărui activitate a fost oprită sau a căror venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, raportat la media celor două luni anterioare, se amâna la plată, pentru o perioada de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, plata serviciilor de utilități: apă-canal, energie, gaze, salubritate, servicii telefonice și de internet, cablu TV, cu excepția serviciilor de voce și date mobile.”

Redăm mai jos integral scrisoarea deschisă adresată președintelui Klaus Iohannis și președinților celor două Camere ale Parlamentului

(…) am luat la cunoștință cu îngrijorare despre faptul că, prin articolul 4 al Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României (trimis recent spre promulgare), în realitate au fost instituite o serie de măsuri ce pot afecta iremediabil buna funcționare a industriei telecom tocmai în această perioadă în care a fost declarată starea de urgență pe teritoriul României ca urmare a pandemiei cu noul coronavirus COVID-19.

  • Astfel, conform Proiectului de lege precitat: Art. 4. – (1) La cererea beneficiarului, persoană fizică, afectată direct sau indirect de măsurile impuse de autoritățile competente, pe perioada stării de urgență sau a operatorului economic, a cărui activitate a fost oprită sau a căror venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, raportat la media celor două luni anterioare, se amâna la plată, pentru o perioada de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, plata serviciilor de utilități: apă-canal, energie, gaze, salubritate, servicii telefonice și de internet, cablu TV, cu excepția serviciilor de voce și date mobile.

Deși la alineatele următoare ale aceluiași articol, inițiatorii proiectului de act normativ au prevăzut şi un mecanism de creditare de tip factoring cu dobândă „0” pentru furnizorii de utilități afectați de măsurile de mai sus, mecanism ce ar urma să fie garantat de către Ministerul Finanțelor Publice prin Trezoreria Statului, din experiența noastră anterioară cunoaștem foarte bine că simpla existență a unei prevederi normative nu suplinește lipsa mijloacelor financiare.

Dorim să arătăm încă din start că prețul unui abonament de internet broadband furnizat prin rețele fixe (de exemplu) din Romania este printre cele mai mici din lume, având o valoare de cca. 8 euro/lună (TVA inclus), respectiv 40 lei/lună (TVA inclus), ceea ce reprezintă aprox.25% din media valorii abonamentelor internet la nivelul tarilor membre UE. Astfel, se poate constata cu ușurință că acest serviciu de comunicații electronice este extrem de ușor de suportat sub aspectul costurilor abonamentului chiar şi de către o persoană cu venituri reduse, adevăr confirmat de numărul foarte mare al utilizatorilor de internet din România, aspect ce validează politicile comerciale de preț ale operatorilor economici din industria telecom.

Dorim, de asemenea, să arătăm că marja de profit în domeniul comunicațiilor electronice este una extrem de redusă, ce nu depășește 9% din valoarea totală a abonamentului, restul reprezentându-l costurile de operare, colocare şi tranzit, mentenanța rețelelor şi echipamentelor, chiriile pentru infrastructură, costurile cu plata utilităților (energia electrică) şi salariile.

Or, în contextul în care cca. 20% din numărul salariaților romani (peste 1,2 milioane de persoane) au fost trimise până la acest moment în șomaj tehnic şi un număr corespunzător de întreprinderi mici şi mijlocii şi-au suspendat activitatea ca urmare a instituirii stării de urgență pe teritoriul României, devine de domeniul evidenței că o asemenea avalanșă de solicitări de amânare la plată a abonamentelor de internet şi televiziune prin cablu ar conduce la perturbări semnificative în buna funcționare a acestor servicii riscand sa duca la inchiderea unor operatori din cauza imposibilitatii metinerii in functiune a retelelor si serviciilor de telecomunicatii.

Văzând situația extrem de critică pe care o traversează Romania în această perioadă, operatorii economici din industria telecom nu şi-au redus, sau suspendat activitatea, nu şi-au trimis salariații în șomaj tehnic şi nu au cerut ajutoare de stat, înțelegând că au un rol economic şi social extrem de important în această perioadă prin asigurarea optimei funcționări a serviciilor de internet şi televiziune prin cablu, mai ales în contextul în care viața economică şi socială a României se desfășoară din ce în ce mai mult online.

Vrem să credem că inițiatorii Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României nu şi-au imaginat absolut deloc cum ar putea arăta viața cotidiană a societății dacă populația, instituțiile publice şi agenții economici nu ar avea (să zicem) 2-3 ore nici acces internet şi nici semnal la televizoare. Dorim să îi asigurăm pe aceasta cale că acest scenariu sumbru nu este unul imposibil şi că până şi furnizorii de internet, televiziune prin cablu şi telefonie pot avea dificultăți de funcționare în lipsa fondurilor care, preponderent în cazul lor, provin din abonamente.

Având în vedere toate cele de mai sus, vă rugăm respectuos domnule Președinte al României să nu promulgați Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României în forma în care v-a fost transmis de către Parlamentul României şi să îl retrimiteți spre reexaminare.

În contextul în care Proiectului de lege conține deja o exceptare a operatorilor de telefonie mobilă de la regimul amânării plății abonamentelor pentru serviciile de date şi voce mobile pe o perioada de 3 luni de la instituirea stării de urgență, exceptare care încalcă în mod evident principiile privind egalitatea subiectelor de drept în fața legii (art.16) şi protecția concurenței loiale (art.135) consacrate de Constituție, vă solicităm domnule Președinte al României să cereți Parlamentului României ca exceptarea privind aplicarea art.4 din Proiectul de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României să se aplice tuturor furnizorilor de servicii telefonice, de internet și cablu TV.”

Context

PNL a atacat luni la Curtea Constituțională (CCR) cele două legi inițiate de PSD, ALDE și Pro România și adoptate la finalul săptămânii trecute de Camera Deputaților, care prevăd amânarea cu nouă luni a tuturor ratelor la bănci, fără niciun criteriu, precum și scutirea vreme de trei luni de la plata utilităților și a contribuțiilor sociale a celor ale căror venituri au scăzut cu minimum 15% din cauza crizei provocate de coronavirus.

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

8 comentarii

  1. „legea prin care se amână cu trei luni plata utilităților, între care și serviciile telefonice, de internet și cablu TV”

    Treaba lor cat de prost guverneaza tara, dar asta ar fi o greseala, in opinia mea. Daca ‘desteptii’ din guvern & parlament vor sa ia din presiunea pusa pe popor, sa ofere ajutoare afacerilor si sa ofere subventii, nu sa oblige afacerile sa suporte integral costurile operationale fara venituri- chit ca e o masura temporara. E absurd, va fi precum un efect de domino. Abonatul (whatever) se bucura ca nu mai plateste 40RON/luna (etc), furnizorul risca sa rama fara cash flow, furnizorul da afara personal si ‘optimizeaza’ operatiunile cat se poate de mult, furnizorul la randu-i incheie orice contracte cu alti furnizori de servicii/echipamente/solutii/etc, rezulta in alte afaceri cu risc de faliment, abonatii in cele din urma raman fara serviciile respective etc. La cat de interconectata este societatea actuala, e absurd sa crezi ca prin astfel de masuri ajuti societatea in vreun fel. In momentele astea, toti trebuie sa lucreze impreuna: guvernele sa sustina cat pot de mult populatia si afacerile (asta e, vor toca *multi* bani pe subventii si ajutoare, pe langa suportul serviciilor de baza), afacerile sa inteleaga faptul ca sunt de evitat concedierile masive (mai degraba apeleaza la alte formule, chit ca reduc salariile etc), populatia sa inteleaga situatia si sa accepte anumite masuri drastice (reducerea venitului, limitarea libertatilor etc).

    Greierele si furnica- multi au uitat invatamintele din acea anecdota banala. Tarile pregatite au pus bani deoparte ptr situatii neprevazute, pe langa investitiile uzuale, iar acum au un safety net bunicel din care pot ajuta cetatenii si afacerile locale. In RO nici macar serviciile de baza (sanatatea, educatia) nu functioneaza adecvat, sunt la limita existentei. Ce pretentii sa ai de la niste guvernatori prosti? Asta-i include pe toti, psd, pnl, udmr, alde, pmp, pro, chiar si cateva specimene din noile partide usr+. Astia nu sunt politicieni, nu sunt profesionisti, nu sunt administratori, sunt doar niste bacterii ce au promovat nulitati si au modelat poporul, serviciile dupa propriul chip. Iar boborul sufera de sindromul Stockholm. E un cerc vicios.

  2. „(…) am luat la cunoștință CU ÎNGRIJORARE despre faptul că,”
    fiind urnizori de internet multi-miliardari, dacă pensionarii aștia parșivi, cu pensia lor de șapte sute și ceva de lei, n-ar mai plăti rata/facturile timp două luni – cu toate că mai apoi, ar achita retroactiv pe cele două luni, din urmă – ne’ar afecta profitul… Și ce dacă-i covid, tre’ să plătească ACUM, d’le Președinte!!…

  3. Daca e criza ,atunci trebuie toti sa suporte si angajati si profitul multinationalelor…asta e…

    • Lol, păi fără net nu ai mai scrie tampenii pe aici…

    • Păi faza e așa:
      – e criză, lumea stă acasă, mai nimeni nu prestează
      – angajații din telecom și ISP-uri stau și ei acasă
      – dar li se cere telecom-urilor și ISP-urilor să presteze
      – și cu banii la toamnă

      Păi nu-i corect. Poți să le ceri să închidă și să suporte niște cheltuieli, dar nu să opereze la capacitate 100% fără angajați și fără să fie plătiți. Cum naiba să opereze și, în același timp, să trimită angajații acasă? Cum să-i trimită pe unii în șomaj tehnic dar să și furnizeze serviciul respectiv?

  4. Buna seara!Miki !!Oamenii au păreri, asta nu iti da dreptul tie sa stabilești ca ai un coeficient de inteligenta ridicat doar pentru ca ești cinic(a)!!!Moral ar fi ca cei care pot,sa ii sustină pe cei care,momentan nu stiu cum se vor descurca in situatia prelungirii acestui episod.Jocul de DOMINO îți spune ceva??Este riscant să îți cada o piesă!!!