Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
După ani de întârzieri, România inaugurează joi, 17 iulie, primul tunel feroviar nou construit în ultimii opt ani. Este vorba despre tunelul Bătuța (cunoscut și ca tunelul Bata), de 650 metri lungime, parte dintr-o variantă de traseu feroviar nouă, de 13 kilometri, între stațiile Bârzava și Vărădia, în județul Arad.
„Deși în ultima perioadă noile bucăți de autostradă se țin lanț, noile căi ferate sunt rare, scurte și (re)construcția lor durează chiar și de 2-3 ori mai mult. Joi, 17 iulie, se va deschide traficul pe un traseu feroviar nou de 13 km între stațiile Bârzava și Vărădia, județul Arad. Scopul variantei este asigurarea vitezei de 160 km/h între Curtici și Simeria (cu încetiniri la 100 la Arad, Radna și Deva), această viteză nefiind posibilă pe linia veche și sinuoasă.”, scrie Asociația Pro Infrastructura.
Traseul include, pe lângă tunel, și două poduri peste râul Mureș, fiecare lung de aproape 500 de metri. La deschidere, trenurile vor circula cu o viteză de 120 km/h, iar pe poduri se vor aplica inițial restricții la 70 km/h, până la efectuarea rodajului de tonaj.
Linia veche, aflată pe malul nordic al Mureșului, va rămâne în funcțiune pe un singur fir, fiind utilizată în special de trenurile Regio, folosite zilnic de localnici încă din 1868.
Construcția tunelului și a traseului a fost marcată de întârzieri majore, iar contractul pentru acest lot a fost semnat în 2017, însă lucrările s-au mișcat cu „viteza unui tren marfar”, spun specialiștii în infrastructură.
Problemele principale semnalate de organizație au fost că proiectul tehnic al CFR a fost slab și a necesitat doi ani de reproiectare, la capătul sudic al tunelului, lucrările de consolidare au fost blocate pentru că nu exista autorizație de tăiere a copacilor de pe versant, dar și faptul că tunelul a fost străpuns abia în ianuarie 2023, iar traficul feroviar a trebuit să aștepte încă un an pentru finalizarea lucrărilor de sprijin la gura tunelului.
„În România, pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal extrem de greu,” ironizează specialiștii Pro Infrastructura, criticând birocrația excesivă care a împiedicat autorizațiile necesare.
/https%3A%2F%2Fwww.g4media.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2F520231547_1091990403024461_3888772508207161679_n-1024x576.jpg)
Sursa: Asociația Pro Infrastructura
/https%3A%2F%2Fwww.g4media.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2F518400232_1091990286357806_7797125017615478516_n-1024x576.jpg)
Sursa: Asociația Pro Infrastructura
/https%3A%2F%2Fwww.g4media.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2F518888322_1091990339691134_7454382498642504684_n-1024x576.jpg)
Sursa: Asociația Pro Infrastructura
Alte șantiere feroviare întârziate
Tunelul Bătuța reprezintă doar o mică parte din modernizarea Coridorului IV feroviar, afirmă Pro Intrastructura. Proiectele vecine, semnate tot în 2017, sunt însă și mai în urmă.
Varianta Vețel (între Ilia și Mintia), cu trei poduri noi peste Mureș, are șanse să fie gata în 2025, după ani de blocaj din cauza sitului arheologic Micia.
În schimb, secțiunea Ilteu – Câmpuri Surduc, care include trei tuneluri, este grav întârziată din cauza problemelor constructorului Aktor și nu este așteptată să fie gata mai devreme de 2028 – 2030.
Bine că l-au făcut măcar așa. Dacă îl făceau cu viteza melcului dura mult mai mult.