G4Media.ro

EXCLUSIV Ce risc există ca România să piardă finanțarea PNRR în valoare…

Sursa Foto : Metrorex

EXCLUSIV Ce risc există ca România să piardă finanțarea PNRR în valoare de 300 de milioane de euro pentru Metroul M4: Gara de Nord – Progresul / Stadiul pregătirilor pentru licitație

Linia de metrou M4, mai exact tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, care este inclus în PNRR pentru a primi finanțare de 300 milioane euro, trebuie să aibă 50% din lucrări contractate până la finalul acestui an și 100% până la finalul anului 2023. Aceasta înseamnă ca până la finalul anului să fie derulată și finalizată licitația pentru măcar o parte de lucrări.

Jalonul din PNRR se referă mai exact la investiția I4 din componenta C4 – „Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile Bucureşti şi Cluj-Napoca” și prevede: Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrări, în urma unor licitații deschise și competitive, și obținerea autorizațiilor relevante.”

De asemenea, descrierea detaliată a jalonului arată că:

„Contractele dintre Ministerul Transporturilor/Primăria Municipiului Cluj-Napoca și societățile câștigătoare vor fi semnate, în urma unei licitații deschise și concurențiale pentru achiziționarea a 50% din lucrările la noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, după cum urmează:

  • M4 București: secțiunea Gara de Nord – Filaret (6 stații), lungime 5,2 km;
  • M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km;
    Lucrările incluse în această investiție sunt: lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții.”

În acest moment, cu aproape 9 luni înainte de termenul limită, licitația pentru lucrări la M4 – București nu este încă demarată, ceea ce scade șansele ca respectivele contracte să fie încheiate înainte de finalul anului. Din experiența altor licitații, procedurile de licitație pot să dureze peste 12 luni. Așadar, sunt șanse mari să fie ratate obiectivele și prin urmare fondurile PNRR.

Care este stadiul în acest moment?

Răspunsul Metrorex pentru G4Media, semnat de directorul general Mariana Miclăuș, referitor la Studiul de fezabilitate este că „a fost avizat de Consiliul interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe” dar „cu condiția obținerii Acordului de Mediu. În vederea depunerii documentației necesare pentru emiterea Acordului de Mediu este necesar a se elabora și aproba PUZ București și PUZ Ilfov.”

Este vorba despre PUZ (planurile urbanistice zonale) aferente acestui proiect care se eliberează de autoritățile locale pentru fiecare proiect major de infrastructură.

Pe scurt, există Studiul de fezabilitate dar nu există Acordul de Mediu (pentru a fi complet acel studiu). „După elaborarea și aprobarea PUZ București și PUZ Ilfov se va depune documentația necesară pentru emiterea Acordului de Mediu la Agenția Națională pentru Protecția Mediului. Având în vedere etapele complexe necesar a fi parcurse premergător depunerii documentației, la acest moment nu se poate estima un termen de obținere a acestui aviz”, arată răspunsul semnat de directorul general Metrorex, pentru G4Media.

În plus, mai trebuie și avizul de mediu, este un alt document solicitat de legislație.

„La acest moment se parcurg etapele procedurale în relația cu Primăria Municipiului București și Consiliul Județean Ilfov, în vederea definitivării documentelor necesare obținerii avizului de mediu. Având în vedere etapele complexe necesar a fi parcurse premergător depunerii documentației în vederea eliberării avizului de mediu de către autoritățile locale competente, la acest moment nu se poate estima un termen de obținere a acestui aviz”, a mai transmis Miclăuș.

Cât privește documentația de atribuire pentru proiectare și execuție și Documentația pentru finanțare, Metrorex transmite că  sunt în stadiul de elaborare, pentru aceste activități Metrorex beneficiază de sprijinul experților BEI – PASSA.

Având în vedere informațiile transmise oficial, Horațiu Cosma, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în 2021, în timpul mandatului lui Cătălin Drulă, a spus pentru G4Media: „Metrorex este într-o întârziere majoră și cu fiecare zi în care nu sunt capabili sa finalizeze studiul de fezabilitate (cu avize, acord de mediu etc) și să lanseze licitația de lucrări, șansele de a trage cei 300 de milioane de euro prin PNRR devin tot mai mici. Având în vedere experiențele anterioare ale Metrorex (aproape 3 ani a durat licitația pentru M6 până la Băneasa), deja este foarte târziu.”

G4Media a solicitat și la Primăria Municipiului București informații privind stadiul elaborării planului urbanistic zonal (PUZ) pentru acest proiect și informațiile vor fi publicate de îndată ce le vom primi.

Foto: G4Media 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Gara de Nord – Progresul, sunteți siguri?!!!!

  2. Nu pierdem nimic pentru că în proiect nu a fost prevăzut parandaratul !

  3. care e stirea? ca nu se poate si ca nu o sa se faca?

  4. Trăiască birocrația!
    Legislația românească este infectă. Să ne reamintim că lansarea licitațiilor pentru benzinăriile de pe A2 a fost condiționată de acordul primarilor din comunele pe al căror teritoriu se aflau locurile de parcare. Acum pentru metrou se cere un PUZ dedicat, care va aproba poziția scărilor de acces (singurul element aflat la suprafață); și dacă cercetarea arheologică va impune schimbarea poziției, se va cere un nou PUZ!