G4Media.ro

BuzzFeed News: Publicațiile de știri, lovite frontal de criza produsă de coronavirus.…

BuzzFeed News: Publicațiile de știri, lovite frontal de criza produsă de coronavirus. Paradoxul numărului mare de cititori și al veniturilor mici

Pe măsură ce jurnaliștii scriu zilnic despre  comunitățile lovite de coronavirus, ziarele lor se confruntă deja destul de acut cu o altă amenințare serioasă: dispariția publicității directe dar și scăderea drastică a tarifelor de publicitate online.

Publicația BuzzFeed News a realizat o analiză (The Coronavirus Is A Media Extinction Event) a impactului pandemiei asupra presei americane, însă trendul este relevant și pentru Europa, inclusiv pentru România.

”Practic toată publicitatea care ține de divertisment a dispărut, restaurantele au dispărut. Publicitatea pentru automobile începe să fie afectată”, a declarat Alan Fisco, președintele Seattle Times.

Căderea liberă a publicității vine în mod paradoxal pe fondul creșterii semnificative a numărului de cititori ai știrilor online, însă asta nu ajută cum s-ar fi întâmplat în mod obișnuit: prețul publicității a scăzut dramatic iar unii dintre furnizori nu vor ca reclama lor să apară în articole despre coroanvirus.

Problema pe care și-o pun editorii din toată lumea, de cei ai ziarelor mari până la cei ai  ziarelor locale, este legată de supraviețuirea publicațiilor în următoarele luni. Cum mai poate fi finanțată activitatea redacțiilor, atunci când totul s-a oprit în loc și mai ales, de unde pot fi obținute venituri în această perioadă; acestea sunt întrebările de bun simț pe care și le pun.

Abonamentele sau donațiile ajută, dar aceste venituri nu pot compensa prăbușirea aproape totală a reclamelor și anunțurilor (foarte importante în cazul presei locale).

Analiștii media citați de articol spun că nu este clar dacă, sau când, vor reveni la nivelul la care erau înainte de pandemie.

”Dacă ne raportăm la evenimentele din trecut unde vedem un impact major asupra cheltuielilor legate de publicitate, ne putem întreba dacă ele au revenit. Nu au făcut-o” spune Alan Fisco.

Nota de plată a coronavirusului pe care o plătește presa de știri ar putea fi mai pipărată decât cea din 2008, din timpul crizei financiare, potrivit lui Ken Doctor, un analist al Newsonomics, citat de BuzzFeed News. ”Veniturile din publicitate dispar pur și simplu” a spus acesta, adăugând că deja este mai rău decât în 2008 și 2009.

Unele media tradiționale americane sunt mai bine ”poziționate” pentru a supraviețui. Spre exemplu publicații ca The New York Times, Washington Post, Wall Street Journal, sau Seattle Times au o bază de abonați care le poate ajuta să treacă de criză.

Impactul va fi însă major asupra ziarelor mici și devastator asupra celor locale, dintre care unele oricum abia supraviețuiau. Deși analiza vizează în principal mass-media americane, situația nu poate fi alta nici în România, acolo unde presa locală începuse să se consolideze în ultimii ani, grație veniturilor din publicitatea online.

Presiunea este foarte mare și pe ziarele săptămânale, scrie Nieman Journalism Lab, o publicație care se ocupă de analiza tendințelor media și de impactul dezvoltării industriei în mediul online.

Astfel, săptămânalele din Statele Unite și Canada și-au concediat o parte din angajați și au redus edițiile tipărite.

”COVID-19 este o armă aproape perfectă împotriva săptămânalelor” scrie siteul, care mai trasmite informația că în zeci de orașe, ziarele cer donații, renunță la angajați sau își abandonează edițiile de print, pe măsură ce distanțarea socială îi lasă fără venituri.

Și în Marea Britanie există ziare care au anunțat suspendarea temporară a ediției tipărite. La fel au făcut și 19 ziare locale din Michigan și unul în Rhode Island.

În contextul pandemiei de coronavirus, concedieri masive au făcut și publicațiile din New Orleans, din Vermont, California și Florida.

Asta nu înseamnă că media digitale sunt într-o poziție mai bună. Și siteurile de știri ar trebui să se pregătească de impact, mai scriu cei de la BuzzFeed News.

În timp ce mulți furnizori de publicitate și-au blocat complet cheltuielile alocate mediului online, alții au blocat posibilitatea ca reclamele lor să apară în contextul articolelor despre coronavirus, în ciuda unui mare număr de cititori. Ca o consecință, editorii nu pot transforma traficul mai mare înregistrat în aceste zile, în venituri.

În SUA, ca și în România, tarifele pentru publicitatea online plasată automat sunt cu 40-50% mai jos decât în mod normal.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Sa vina sa faca „consultanta politica” in romania.
    II face partidul milionari. andonic, buscu… pana si fostul puscarias mitrea a intrat in afacere.

  2. Urmeaza Facebook si Google.

  3. Si asa incepe manipularea. Cei mici dispar, cei mari ne ofera ce le convine lor.