G4Media.ro

Avocatul Poporului, Renate Weber, a atacat la CCR și legislația care reglementează…

Avocatul Poporului, Renate Weber, a atacat la CCR și legislația care reglementează starea de alertă. Ea susține că posibilitatea ca autoritățile administrative să restrângă drepturi și libertăți încalcă separația puterilor și că doar Parlamentul ar trebui să poată face acest lucru

Avocatul Poporului, Renate Weber (ALDE), a sesizat miercuri CCR cu o excepție de neconstituționalitate privind legislația care reglementează starea de alertă, susținând că posibilitatea restrângerii drepturilor și libertăților de către autoritățile administrative încalcă principiul separației puterilor în stat, potrivit unui comunicat de presă transmis de instituție.

Practic, Weber cere control de constituționalitate asupra ordonanței de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare.

Avocatul Poporului apreciază că delegarea unor atribuții de legiferare către autorități administrative, având ca finalitate restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale încalcă principiul separației puterilor, precum şi prevederile constituționale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării (art. 1 alin. (5), art. 53 și 61 alin. (1) din Constituția României.

Potrivit comunicatului, Renate Weber consideră că OUG 21/2004 nu respectă principiul previzibilității legii prin definirea defectuoasă a „stării de alertă”, care, neavând consacrare constituțională, presupune o circumstanțiere detaliată, la nivel infraconstituțional, a cazurilor în care se poate declara.

”În realitate, legea prevede doar că se pot lua de către organe administrative orice măsuri, deci inclusiv de restrângere a exercițiului unor drepturi, deși art. 53 din Constituție prevede clar că acest lucru poate fi făcut numai prin lege”, subliniază Avocatul Poporului.

”În lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alertă, ba mai mult, reglementarea posibilității extinderii acestuia prin act administrativ, se ajunge în ipoteza în care restrângerea temporară a exercitării unor drepturi și libertăți fundamentale capătă caracterul unei îngrădiri permanente aducând astfel atingere însuși dreptului, ceea ce este contrar art. 53 alin. (2) din Constituție”, mai apreciază Weber.

Potrivit prevederilor constituționale, susține Avocatul Poporului, Parlamentul şi, prin delegare legislativă, în condiţiile art. 115 din Constituţie, Guvernul au competenţa de a institui, modifica şi abroga norme juridice de aplicare generală. Autoritățile administrației publice nu au o asemenea competenţă, misiunea lor fiind aceea de a asigura executarea legilor.

Pe 16 aprilie, Renate Weber a atacat la CCR și ordonanța de urgență 1/1999, care îi dă posibilitatea președintelui României să instituie starea de urgență, sesizare dezbătută azi de către judecătorii constituționali (detalii aici).

Președintele Klaus Iohannis a anunțat luni că starea de urgență nu va mai fi prelungită în România, urmând ca, din 15 mai, să fie instituită starea de alertă (detalii aici).

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

23 comentarii

  1. Daca avem CCR si Avocatul poporului, la ce mai avem nevoie de Guvern si de Presedinte, ca tot li se vor pune mereu piedici?

  2. Avocata asta sau avocata infractorilor nici decum a poporului a atacat la CCR legea care vrea sa scoata pensiile speciale. Nu stiu cum au putut sa puna un membru de partid (psd) pe postu de Avocat al POPORULUI

  3. Persoana aceasta senilă vrea sa se facă de râsul curcilor chiar până la capăt!
    Simt foşgăiala viermilor când se apropie de ei ciocul care-i va păpa până la unu…..

    • DE cate ori sa va spun ca ren(eg)ata weberiana este avocata boborului psd si nu al poporului roman?Habarnista asta a fost pusa mare sefa a institutiei A P, ca o recompensa pentru ca a mestecat rahatul pe cand era euro-sparlamentara, fiindca atat de mult o iubeste poporul incat nu i-a dat nici macar 5% voturi ei si cotoroantei de Norica.
      Habarnista asta ar trebui sa stie ca exista o OUG 1/1999, aprobata in parlamentul din 2004, prin legea 453/2004, cu modificarile ulterioare, care da dreptul executivului sa emita acte(decret si respectiv ordonante militare) privind instituirea starii de alerta/urgenta. Ce mama dracului face analfabeta asta toata ziua? Nici macar nu se documenteaza daca are dreptul sa faca plangere?
      Du-te fa Renato, la cratita, ca esti mai analfabeta functional decat admite legea. Spune-i mmentorului tau, aka manechinu’ ratat sa-ti dea o indemnizatie din averea lui insfacata din mita spaga si alte plocoane pe cae le-a primit de-a lungul anilor de la firmele auto sau de la austrieci…..
      Hai, valea, Eronato, ai incasat deja destui bani de-a mocca

  4. Du-te-n mortii tai de grasa. Sclava PSD&ALDE, astia voiau sa ne ia Ardealul si pe ea o deranjeaza ca de ce avem stare de urgenta, daca nu dadeau stare de urgenta facea invers zicea ca de ce nu da. Cine mortii ei e scroafa asta? Asta nu ne apara interesele. E in interesul nostru ca statul sa ne protejeze sanatatea.

  5. Perversitatea si hidosenia caracterului sunt mai periculoase decat senilitatea

  6. Un fel de aflarea-n treaba a avocatei PSD-ALDE, rusine, sluga de infractori!
    Aceasta cucoana sluga, platita cu BANI GREI PUBLICI e sluga PSD-ALDE, o doare-n cot de Romani, de INTERESELE lor, tot ceea ce face e pe model PSD-ALDE!
    Azi lanseaza Ciolacu sau Tariceanu sau Ponta un atac la Guvern sau Presedinte pe o tema, maine avocata lor face sesizare la CCR-PSD pe aceeasi tema!
    Sictir!!!
    Rusine, jigodie ordinara!!!

  7. Cateva dispozitii din OUG 21/2004 sunt de corectat dar asta se putea face printr-o modificare si/sau completare a ordonantei in asa fel incat sa se evite interventia CCR !

    PS. Restrangerea unor drepturi si libertati fundamentale se face exclusiv prin lege !

    • Totusi, observa ca, desi in cazul asta pare sa aiba dreptate, majoritatea comentatorilor o injura.
      Cam trist. 🙁

      Si aia care au scris legea, specialistii din Ministerul Justitiei, au pus (conform obiceiului din spitale) vreun „rezident” mai ageamiu, care nu s-a prins ca nu merge?!

    • @Sanitarul: Cand se infrunta armatele de talibani asa se intampla!

      PS. Am prieteni care imi reproseaza cand critic pnl sau pe Iohannis si imi spun ca trebuie sa mai inchid si eu ochii pt ca „suntem in razboi” ! :((

  8. dar jagardeaua asta merge la ccr la scirba de dorneanu,lazaroiu, deliorga, stan sa ce……mai au curaj astia sa judece ceva,,,,,, slugoi prea pleca,,,,, mai sus……. ccr se respecta……covidul poate.

  9. G4media, NU-i mai spuneti Avocatul poprului, aceasta individa slugarnica e avocata PSD-ALDE!!!!!
    NU are individa nici in clin, nici in mancea cu POPORUL, cum NU a avut nici sluga dinaintea ei, Victor Ciorbea!

  10. Sa plece ca asa decreteaza unul ca tine.Sunt toti datori cu o plecare , dar tu pana vei pleca vei fi tot mai incovoiat de prostie si analfabetism.

  11. Da, poate ca este legitim ca cetatenii sa puna la indoiala demersul dnei Weber, avand in vedere apartenenta sa politica.

    Dar, pe fondul problemei, Constituia nu permite ca prin acte administrative (ale administratiei publice) sa poata fi ingradite drepturi si libertati fundamentale (constitutionale).

    Art. 53 din Constitutie zice asa:
    „Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns NUMAI PRIN LEGE şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.

    Art. 77 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa:
    „Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai celorlalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate sau ale autorităţilor administrative autonome se emit NUMAI PE BAZA SI IN EXECUTAREA, a hotărârilor şi a ordonanţelor Guvernului. În formula introductivă a acestor acte normative vor fi cuprinse toate temeiurile juridice prevăzute la art. 42 alin. (4).”

    Din cele doua texte mentionate anterior rezulta foarte clar ca regulile pe care le va emite CNSU (Comitetul National pentru Situatii de Urgenta) conform OUG nr. 21/2004 NU VOR PUTEA RESTRANGE DREPTURI SI LIBERTATI FUNDAMENTALE SUB NICIO FORMA, putand cel mult sa procedeze conform art. 20 lit. j din OUG nr. 21/2004, adica „iniţiază elaborarea de acte normative pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă şi le avizează pe cele elaborate de comitetele ministeriale, judeţene şi al municipiului Bucureşti”.

    Daca CNSU si primul ministru vor ingradi prin actele lor drepturi fundamantale, acele acte pot fi supuse controlului judiciar in contencios administrativ si efectele lor vor putea fi suspendate imediat de catre instanta de contencios, pentru ca nu vor face parte dintre cele la care se refera art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 (numai cele care vizeaza starea de razboi, starea de asediu si starea de urgenta nu pot fi suspendate).

  12. Acest avocăcat al poporului a devenit foarte activ, urmând epocii Ciorbea, care nu avea deloc preocupări că se este restrânsă democrația și este castrata justiția! Brusc, instituția asta care ar trebui să fie cea mai puțin politizată a devenit îngrijorată cu libertățile mele! Sunt flatat și aproape înlăcrimat!

  13. Perversitatea si hidosenia caracterului sunt mai periculoase decat senilitatea.
    Poate trebuie repetat , faptul ca viata este prioritara unor drepturi si libertati cetatenesti. Sa mai lase la o parte slugarnicia si adulatia fata de Sef.

  14. Rusine ccr ,rusine avocata p..i,rusine, rusine imi este scarba ,sobolani rosi

  15. Mai bine ai pune mana pe carte stimabile, respectiv pe gramatica limbii romane, nu sa sari pe aratura cu elucubratii de genul celor scrise de matale. Se scrie „va confirma”, nu „v-a confirma” ca nu e perfectul compus. Ce-i drept, scoala a fost cam grea… pentru unii. Dar daca e sa va cautam la diplome multi dintre voi sunteti doldora de hartii ce atesta cate facultati aveti la activ.

  16. După cum era de așteptat, pentru că suntem în Romania, unii IN IMENSA LOR PROSTIE,susțin că nu ar fi așa o problemă dacă starea de alertă încalcă drepturi și libertăți. Si nici că ar fi încălcat principiul separatiei puterilor în stat. Că doar sunt obișnuiți cu așa ceva de pe vremea lui Ceaușescu, așa că nu-i niciun fel de problemă.

  17. Cei care ieri protestau contra tendintelor dictatoriale ale regimului Dragnea astazi aplauda restrangerea drepturilor si libertatilor cetatenesti. Exact ca progresistul Coriolan Draganescu din schita „Tempora” de Caragiale.

    • Stii cumva unde era d-na Weber când PARLAMENTUL aproba prin LEGE ordonanta aia? Stii cumva de ce au descoperit la 15 ani de la adoptare ca s-ar putea sa fie ceva în neregula?
      Nu m-ar mira ca d-na Weber sa descopere ca instalarea unui parlament bicameral e neconstitutionala (încalca Constitutia din 1938).

    • Probabil ai facut comparatia cu „dictatura” din Italia sau Franta.
      Sau n-ai apucat sa citesti regulile de acolo?