G4Media.ro

Armatorii greci spun stop transportului de petrol rusesc pentru a nu fi…

sursa foto: fleetmon.com

Armatorii greci spun stop transportului de petrol rusesc pentru a nu fi supuși sancțiunilor occidentale / De ce este o lovitură pentru Rusia

Trei companii maritime de top deținute de armatori greci au încetat să mai transporte petrol rusesc pentru a nu fi supuse sancțiunilor impuse de Occident, după cum relatează Reuters, citând cifre din domeniu și declarații exclusive ale traderilor. Este vorba despre companiile Minerva Marine, Thenamaris și TMS Tankers, care au refuzat să comenteze știrea, transmite Business Daily, citată de Rador Radio România.

Reuters notează că această decizie este o lovitură pentru Rusia, deoarece limitează și mai mult numărul companiilor de transport maritim care transportă petrol rusesc către clienții din Asia, Turcia, Orientul Mijlociu, Africa și America de Sud.

Toate cele trei companii au fost active în transportul petrolului și combustibilului rusesc până în septembrie-octombrie, când au început să își reducă participarea, potrivit datelor traderilor și ale agenților de transport maritim văzute de Reuters. Toate cele trei companii au respins cererile ca navele lor să mai încarce țiței rusesc începând cu luna noiembrie, potrivit traderilor care au lucrat anterior cu cele trei companii. Renunțarea armatorilor greci la aceste activități comerciale este rezultatul înăspririi sancțiunilor americane asupra transporturilor de petrol rusesc.

În octombrie, Washingtonul a impus primele sancțiuni proprietarilor de tancuri petroliere din Turcia și Emiratele Arabe Unite care transportau petrol rusesc peste plafonul maxim de preț stabilit de G7, de 60 de dolari pe baril. Săptămâna trecută a impus sancțiuni pentru alte trei nave.

Țările G7 au introdus un plafon maxim de preț pentru petrolul rusesc la sfârșitul anului 2022. Plafonarea prețului permite firmelor occidentale să ofere servicii de transport și asigurare pentru țițeiul rusesc, atâta timp cât petrolul se vinde sub 60 de dolari pe baril. Acest plafon maxim este conceput pentru a limita veniturile Rusiei obținute de pe urma exporturilor.

De menționat că petrolul rusesc s-a tranzacționat peste plafonul de 60 de dolari pe baril de la jumătatea lunii iulie, pe fondul reducerii producției din partea grupului de producători de petrol OPEC+, determinând mulți observatori ai pieței să spună că plafonarea prețului nu funcționează. Țițeiul rusesc de calitate Pacific ESPO Blend se tranzacționează peste plafonul maxim, potrivit datelor Trezoreriei SUA.

Cele trei companii grecești transportă petrol rusesc de zeci de ani și au continuat să facă acest lucru și atunci când majoritatea celorlalte companii occidentale au încetat să opereze astfel de curse pentru a evita riscurile tot mai mari de a fi sancționate, precum și impunerea plafonului maxim de preț.

Tarifele de transport pentru petrolul rusesc au crescut abrupt la 15 milioane de dolari pentru un transport cu un tanc petrolier din porturile baltice până în India iarna trecută, deoarece transportatorii au practicat prețuri mai mari din cauza riscului. Ceea ce înseamnă de câteva ori mai scump decât transportul de țiței neaprobat.

Cele trei companii grecești operează peste 100 de tancuri petroliere ce ar putea acoperi aproape toate exporturile de petrol din porturile europene ale Rusiei, Primorsk, Ust-Luga și Novorossiysk, în cantitate de aproximativ 10 milioane de tone pe lună sau 2,4 milioane de barili pe zi. De asemenea, operează o flotă de nave-cisternă mai mici tot pentru transportul de combustibil.

„Flota întunecată s-ar putea să nu fie suficientă pentru a transporta tot petrolul rusesc”, spune unul dintre traderii implicați în transportul de petrol rusesc, referindu-se la apariția așa-numitei „flote întunecate” care transportă petrol din Rusia și Iran, țări aflate sub sancțiuni. Această flotă nu este acoperită de companiile de asigurări occidentale.

El a precizat că petrolul rusesc are nevoie acum de 8-10 săptămâni pentru a ajunge la clienții din Asia, spre deosebire de cele două săptămâni de care avea nevoie înainte de sancțiuni, când petrolul era vândut în Europa.

Aceasta înseamnă că sunt necesare mai multe nave-cisternă.Rusia se bazează acum pe compania sa de transport maritim Sovcomflot și pe câteva companii de transport maritim mai puțin cunoscute, înregistrate în Emiratele Arabe Unite, India, Hong Kong, Seychelles, Ghana și alte locuri, potrivit traderilor și datelor referitoare la transportul maritim. Navele arborează steagurile unor state diverse din Liberia până în Insulele Cook.

Sursa: Business Daily/ Rador Radio România/ Traducerea: Carolina Ciulu

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Cam tarziu. Pai acum cand se termina razboiul v-ati dat seama ca nu respectati deciziile de embargo? Grecii…