G4Media.ro

Transportatorii arădeni reclamă o criză de şoferi profesionişti: „Unul a venit la…

Sursa foto: Pexels.com

Transportatorii arădeni reclamă o criză de şoferi profesionişti: „Unul a venit la interviu şi m-a întrebat ce boxe am în cabină”

Una dintre cele mai mari organizaţii ale transportatorilor de mărfuri din România, cu sediul în Arad, reclamă o criză de şoferi profesionişti, arătând că numai în judeţ ar fi nevoie urgentă de 750 de oameni, doar că puţini merg la interviurile de angajare şi majoritatea lor nu corespund posturilor.

Preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), Adrian Pop, a declarat luni, pentru Agerpres, că firmele din domeniu se confruntă cu „o gravă problemă” privind ocuparea posturilor de şoferi existente, ceea ce afectează livrările de mărfuri.

APTE 2002 este cea mai mare organizaţie a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, reprezentând circa 1.400 de companii din domeniu care au aproximativ 15.000 de camioane.

„În acest moment, doar în judeţul Arad am avea nevoie să angajăm circa 750 de şoferi profesionişti, însă nu găsim forţă de muncă calificată, ceea ce ne afectează grav activitatea. Timpii de livrare a mărfurilor cresc considerabil, dezvoltarea este blocată. Problema s-a accentuat în ultimii ani, iar o cauză este migrarea şoferilor profesionişti către ţările din Vest, asta deşi salariile oferite sunt competitive şi la noi. De-a lungul timpului, am atras atenţia Guvernului asupra acestor probleme, cerând o legislaţie mai permisibilă faţă de angajarea şoferilor din ţări non-UE, cum ar fi din Asia. Din câte ştiu, nicio companie din Arad nu are şoferi de camioane străini, şi nu atât din cauza barierei de limbaj, cât mai ales din cauza condiţiilor suplimentare prevăzute de lege faţă de cazul angajării unui cetăţean român”, a spus Adrian Pop.

Patronul unei importante companii de transport marfă din Arad, Dorin Pop, a declarat, pentru Agerpres, că deşi salariile acordate şoferilor ajung la 2.000 de euro, sunt puţini oameni care merg la interviurile de angajare.

În general, la nivelul firmelor de transport din judeţ se oferă salarii cuprinse între 1.500 şi 2.000 de euro, dar cu toate acestea avem puţini candidaţi, iar şi dintre ei majoritatea nu corespund postului. Vă dau doar un exemplu de săptămâna trecută. Unul a venit la interviu şi m-a întrebat ce boxe am în cabină. Asta a fost prima lui preocupare – cât de tare poate da muzica în maşină, probabil ca să facă live-uri pe Facebook. I-am spus că nu angajez DJ, ci caut şofer serios”, a spus patronul.

El a adăugat că, din cauza posturilor neocupate, are camioane care stau în garaj de luni de zile, dar pentru care plăteşte foarte multe taxe.

„Doar pentru un cap tractor cu remorcă, asigurările ajung la suma de 15.500 de lei pe an. Mai adăugăm taxe şi impozite plătite la stat şi vă daţi seama ce pierderi avem cu fiecare camion care stă în garaj. Iar la nivel de judeţ, vă spun eu că sunt vreo 800 de camioane care nu pot ieşi în curse pentru că nu se găsesc şoferi. Este o problemă serioasă, livrările sunt întârziate, contractele sunt afectate, iar firmele înregistrează cheltuieli care nu pot fi amortizate”, a subliniat Dorin Pop.

Transportatorii arădeni consideră că Guvernul trebuie să simplifice legislaţia, „pentru a elimina condiţiile suplimentare impuse străinilor la angajare”.

Directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Arad, Marinel Henteş, declara în 11 mai, pentru Agerpres, că lipsa de forţă de muncă afectează economia şi că ar fi nevoie de un „import masiv de muncitori din ţări non-UE”.

Henteş spunea că în judeţul Arad şomajul este la cel mai scăzut nivel de la Revoluţia din 1989, apreciind că ar fi nevoie urgentă de importul a cel puţin 10.000 de muncitori din zone non-UE.

„Atât de greu ca acum din punct de vedere al forţei de muncă nu a fost de când există AJOFM, adică de 23 de ani. Chiar dacă nu avem evidenţe şi pentru perioada anterioară înfiinţării Agenţiei, putem spune că avem cel mai mic şomaj de după Revoluţie. Rata şomajului de 1% este istorică, dar este critică pentru că cei aflaţi la ora actuală în şomaj sunt persoane din grupe cu nivel profesional foarte slab, iar în majoritatea repartizărilor pe care le facem ei se întorc pentru că nu corespund postului. Un şomaj între 3,5 şi 4% este de preferat pentru piaţa muncii. Situaţia este critică, de aceea apreciez că, fără un import masiv, foarte concentrat de forţă de muncă din ţările non-UE, România nu va putea să satisfacă nevoia de forţă de muncă şi asta are un impact major asupra creşterii economice”, declara Henteş.

Sursa foto: Pexels

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

31 comentarii

  1. prostia se combate cu inteligenta
    lipsa de forta de munca cu automatizari

    va fi suficient ca un trasportator german sa se apuce de investit intr-o solutie de condus autonom, incat vreo cateva mii de soferi sa fie pusi pe liber, si atunci sa vezi concurenta, si indivizi ca iubitorul de boxe, sa vina cu standarde de decenta normale la interviu

    • Nu se va putea implementa condusul autonom fara o gramada de investitii in drumuri. Practic trebuie sa faci drumuri inteligente care sa trimita feedback catre masini. Nu e suficient ca masina sa se bazeze pe propriile “simturi”.

    • Hahaha… „Automatizare” în domeniul transportului rutier de mărfuri?!? Poate peste vreo 30 de ani, în cel mai optimist scenariu!
      Soluția există, doar că „patronii” ( folosesc acest termen doar în sens peiorativ) – că antreprenori în industria transportului rutier de mărfuri nu avem în România- nu o agreează. Soluția ar fi salarii decente, salariul oferit în prezent este de sclav! Nu sunt salarii de 2000€, cum mint cei din asociațiile patronale, ci de 315€ adică salariul minim pe economie. Să nu confundăm salariul cu diurna! Diurna trebuie să fie exact pentru ce spune și legea, pentru mâncare și întreținerea zilnică a angajatului aflat în delegație sau detașare.

    • Asa ziceam și de automobilele electrice…

    • Sub 3000 de euro nu ar trebui nimeni sa mearga pe tir

  2. Mergeti in tari care va permit sa angajati extracomunitari si pastrati doar un birou in Romania ca sa luati comenzi. Folositi legislatia pentru detasarea muncitorilor pe teritoriul UE. Camioanele inmatriculate in tarile unde asigurarea e mai ieftina si stationate in Romania daca de aici pleaca marfa. Ce e atat de greu sa va orientati in loc sa va plangeti??

    • Sunt șofer de camion. Salariul unui șofer este minimul pe economie. Restul este diurna. Șoferii pleacă pentru că în vest se iau mai mulți bani ca SALARIU. Diurna este separat. Deci la pensie se va vedea diferența.

  3. „O mie stau la poartă”
    „Dacă arunc cheile in sus nu apuca sa cada pe jos”
    Mai țineți minte, stimați „patroni”?
    Salar minim pe cartea de muncă.
    Mai puțin ca o femeie de la curățenie.

    Mno acum „alegeți ce ați semănat”
    Dacă mergeți dincolo de HU, nu cred că prea găsiți companii de transport fără angajați români.
    De ce?
    Ia mai citiți o dată mesajul de la inceput.

    • Așa este! Puțini știu adevărul! Pe acte e minim pe economie și mori pe drumuri dar tot nu ajungi la 2000 euro. Stimați angajatori aveți angajați, nu sclavi!

    • Bravo , o vorbă mare ai spus , sunt din Ploiești, aceeași poveste cu cheia aruncată care nu atinge solul …niște mizerii , s-au trezit patroni peste noapte , toți sătenii ăștia, dar cu toți banii lor , tot nimicuri rămân ….

  4. Pai cum sa lucrezi pe camion când ai salariu minim pe economie,ca un ne calificat și pe deasupra îți mai pun și o grămada de responsabilităț.Sa se mărească salariile și sa vedeți cum aveți toate mașinile plecate in cursa!Noi suntem cei mai batjocoriți,odată de patroni și după de instituțiile statului.ISCTR,Poliție ,Vama etc.

    • @Daianu – Acu cine zice adevarul? Patronii diun articol care zic ca dau 1500-2000 de euro salariu (adica pana la 10.000 de lei) sau tu? Nu mai inteleg nimic.

    • @Kafka. Pai adevărul e undeva la mijloc. In mana tiriștii iau 1500-2000 de euro cat zic patronii. Doar că pe cartea de munca au trecut salariul minim. Restul se plătește la negru sau la gri. Mai degrabă la gri prin diurne in cazul șoferilor.

    • Fratii mei veniti in America si o savedeti salar nu gunoi ,plus ca aici ai sanse de progres lasati Romanica pt politisti ,pompieri ,doctori ,afaceristi ,primari ,politicieni,gabori ,gainari…

  5. Sa încerce sa-i aducă pe cei de pe comunitate inapoi:-)))) dacă vezi ca nu ai birjar, de ce mai superi cal și căruță, sa pape fan și sa ocupe spațiu? Cam asa este când te întinzi mai mult decât îți e plapuma și tot cam asa e când ai impresia ca pe șoferi i-ai câștigat la capace de bere. Vreți inapoi șoferii de au plecat afara,pe banii de aici. Repede ceva subvenții de la stat pentru transportatorii ce nu găsesc soferi…. Repedeeeee

    • Nu dă nimeni 2000 euro pe cartea de muncă. Salariul minim pe economie pe cartea de muncă, restul se plătește sub formă de diurnă. Se evită astfel impozitarea.

  6. Atata timp cat patronii investesc mai mult in fieratanii (ce este un camion la urma urmei) decat in oamenii, vor duce lipsa de soferii. Si apoi ce se tot plang patronii de salarizarea soferilor, un muncitor in constructii semicalificat cu ceva experienta ia mai mult decat un sofer de tir. Si raspunderea care este, „crapa gletul”? Pe bune acum! Un instalator sanitar ia mai mult ca un sofer de tir. Program de 8h si doarme seara de seara acasa. Un sofer bun se formeaza in 3-5ani minim, iar dupa ce stapaneste toata tara si europa normal ca nu mai sta sa inghita toate ifosele patronilor inteligenti, afaceristi de milioane de euro in cativa ani.

    Legat de condusul autonom mai dureaza mult. Prea multe variabile care trebuie rezolvate. Prea periculos pentru ceilalti participanti la trafic si nu numai.

    Intrebare: cati dintre voi va lasati copii sa se joace in aproprierea linilor de tren? Exact asa vor fii in timp si soselele.

    Cocluzie: investiti in oameni nu in camioane care apoi sa stea pe dreapta! Aduceti soferi non ue, culturi diferite si integratii, nu prostitii sa lucreze pe banii putini pentru un profit mare al firmei.

  7. Pai am carnet atestat avize psiho si medical … am sunat la cateva firme din bucuresti si au zis ca ei cauta oameni cu experienta … si mi.a cam trecut am ramas pe masina de 3.5t unde am deja experienta … si patronii sa astepte pana imi cumpar camion sa fac experienta pe el …

  8. Mulți șoferi profesioniști romani și alti meseriași f buni au fugit din România. Au rămas tuciurii care confunda mașina cu studioul de manele. Vezi taximetriștii și uberii. Asta e România lui iohanis. India.

    • Sunt șofer de camion. Salariul unui șofer este minimul pe economie. Restul este diurna. Șoferii pleacă pentru că în vest se iau mai mulți bani ca SALARIU. Diurna este separat. Deci la pensie se va vedea diferența.

  9. Faceți și voi domnilor ,, patronii,, un salariu decent pe cartea de muncă!! Nu mai țineți oamenii plecați până la pensie dacă se poate!! ( La majoritatea firmelor trebuie sa te certi cu ei să te aducă acasă) când ajungi la vamă te întreabă când pleci înapoi???

  10. Cine credeți că e nebun să trăiască într-o cabină pentru 2 mii de euro pe lună? Ce sa mai vorbim de parcări,toalete,dusuri,haine spălate fara sa ne gândim la infracțiuni că sunt zone unde îți intră în cabină peste tine sau că la salariu acela îți cere să fi seara la client ca dimineața la prima ora să poți descărca(adică dormi în poarta, n-ai wc, n-ai dus, n-ai magazin…) Anul trecut o firma bună dădea minim 2800 €

  11. Cam asa sta mediul privat de la noi ,mereu se plânge de lipsa forței de munca dar nu spun și motivele. Un mediu privat bazat pe evaziune fiscală munca la negru sau pe salariul minim pe economie

  12. Daca ar fi după capitaliștii verosiz, am umple tara cu străini și am deromaniza și mai mult Romania..astia nu au tata nici mama doar un Dumnezeu: banul!! Nu importului de straini,care ne vor înlocui!Romania pentru români,in primul rand.

  13. LA PRETENTIILE TALE DL POP DORIN, DOAR DJ GĂSEȘTI, CÂND VIN ȘOFERI CU EXPERIENȚĂ ȘI CER SALARII, NU MAI EȘTI CURIOS, 1500E/ 2000E, TOT DIN CURSĂ ÎN CURSĂ, DE ASTA AI CAMIOANE LQ GARD. SALARII MICI CU PRETENȚII MARI, ASIA SCRIE PE VOI.

  14. Aveste patron ce se piangere ca nu gaseste soferi, ar trebui sa se urce El,la volan si sa munceasca pt 2000 euro,daca e adevarat …sa se spele si El la rotta camionului, sa manance la roata….si sa planga de dorul familiei….nu vor sa faca contract de munca pe salar mare pt ca nu le conviene sa plateasca la stat cartea de munca ….drumuri bune tuturor

  15. La angajare ti-se preda actele masinii si magnetul si am fost intrebat daca am 2 carduri tahograf . Urmatorul pas al meu , a fost contract EU . Organele de control cand te opresc intreaba , a cui este masina , eventual sa nu deranjeze cu controlul vreun ,, patron ” de sus .

  16. Salariul este minim pe economie iar restul pana la 1500 € este sub forma de diurna zilnica care nu reprezinta salariu. Se plang patronii ca nu gasesc soferi de camioane ! Normal ca emigreaza unde salariile sunt cu plata la ora adica in contract scrie 8 ore pe zi nu 15 ore de aptitudine .un sofer de camion nu doarme acasa langa familie , se sacrifica .da este adevarat pt.bani dar daca vestul tarii are nevoie de soferi sa mai umble la salarizarea neta nu pe sub mana, si sa stiti ca diurna nu se impoziteaza.

  17. Salariile sunt mizerabile în România pentru șoferi, motiv pentru care nu veți găsi șoferi bine pregătiți care sa va slujească interesele financiare. Acasă stau cei ce nu sunt în stare sa vorbească o alta limba sau cei ce nu se pot DESCURCA în Europa.
    P.S. : La un interviu de angajare ca șofer profesionist ( port Constanța) , mi-au zis ca , camionul este din 2006 dar este ca și nou ( O RELIGVA PE ROTI ), și ca folosim și puțin magnetul prin port sau pe la descărcări de containere. DUREROS.

  18. Dacă șoferii profesioniști s-ar bucura de respectul cuvenit de la salarizare (care ar trebui sa fie în funcție de orele din tahograf) până la condițiile de muncă m-aș întoarce cu drag în România. Deocamdată sunt bine cu £17/oră iar repausul zilnic și săptămânal în casa asigurată de angajator. Deci nu stau în cabină!!! Acum încerc sa-mi iau și casă și nici că mă mai întorc în România! Și nu sunt singurul care vrea să rămână de tot în străinătate. Nu mai e loc de jigodisme din partea angajatorilor români. Sa va fie rușine băăă!!! Angajați maimuțe din partea mea! Posibil maimuțele să fie mulțumite cu condițiile voastre.

  19. Buna .
    Cind venim la angajare ne dati 2 carduri ne platiti diurna la 24 ore ne trimiteti in vama de duminica seara si de acolo sa incepem programul ne incarcati peste limita legala ne fortati sa depasim 90 ore de condus la 2saptamini in repausul saptaminal ne cereti sa incarcam remorci la descarcari sa descarcam pe out si vi le mai zic….de aiaaveti voi asa deficit de soferi?daca nu zic adevaru .scrieti un raspuns .de aia vin la voi sofrriiii din aia care va intreaba de BOXE IN CBINA bafta si numa de aia sa aveti parte ….