G4Media.ro

OFICIAL Șeful Agenției Achizițiilor Publice, înlocuit de premierul Cîțu după ce s-a…

Secțiune susținută de
Concordia

Articolele din această secțiune sunt realizate cu respectarea independenței editoriale a redacției

OFICIAL Șeful Agenției Achizițiilor Publice, înlocuit de premierul Cîțu după ce s-a opus eliminării firmelor chinezești de la marile licitații pentru infrastructură

UPDATE 20 februarie, ora 10:36 Decizia de eliberare din funcție a lui Eugen Cojoacă a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. G4Media a scris în exclusivitate că premierul ia în calcul schimbarea acestuia din fruntea Agenției Naționale a Achizițiilor Publice și înlocuirea cu Liviu Bostan, după ce Cojoacă s-a opus excluderii companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură.

știrea inițială

Premierul Florin Cîțu ia în calcul demiterea lui Eugen Cojoacă din funcția de președinte al Agenției Naționale a Achizițiilor Publice (ANAP) și înlocuirea cu Liviu Bostan, au declarat pentru G4Media.ro surse politice. Liviu Bostan este actualul președinte al Institutului Național de Administrație (INA).

Înlocuirea lui Cojoacă ar veni pe fondul tergiversării de către acesta a unui proiect de ordonanță de urgență care să permită excluderea companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene.

Reamintim că Guvernul Cîțu a adoptat în ședința din 27 ianuarie un memorandum care prevede excluderea companiilor din China de la licitațiile pentru infrastructură, iar acest memorandum trebuia urmat de o ordonanță de urgență. Memorandumul propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, era motivat de concurența neloială a companiilor susținute de statul chinez, dar și calitatea proastă a lucrărilor.

Memorandumul adoptat de guvern prevede că pot fi excluse de la licitațiile pentru infrastructură companiile provenite din țări non-UE și care nu au un acord cu Uniunea Europeană care să le permită accesul pe piața europeană a achizițiilor publice de lucrări. Memorandumul nu prevede explicit eliminarea de la licitații a companiilor din China, ci a companiilor din state terțe care nu au acorduri pentru intrarea pe piața europeană a licitațiilor publice, iar China este una dintre aceste țări, potrivit informațiilor G4Media.ro.

Eugen Cojoacă ar fi încercat să întârzie adoptarea OUG privind companiile chineze, citând prevederi legislative europene.

Pe de altă parte, tocmai prevederile legale ale UE permit un asemenea comportament. E vorba despre Comunicarea Comisiei Europene nr. 5494 din 2019. Aceasta arată că ”operatorii economici din țări terțe, care nu au un acord care să prevadă deschiderea pieței de achiziții publice a UE sau ale căror produse, servicii și lucrări nu intră sub incidența unui astfel de acord, nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși”. UE a încheiat un Acord privind achizițiile publice (AAP) cu 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova, dar China nu este parte semnatară. Ca atare, companiile din China pot fi excluse de la licitațiile publice din UE. (Foto: Eugen Cojoacă / Facebook)

  • Citește și:

EXCLUSIV Companiile din China, excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate. Guvernul a adoptat un memorandum propus de ministrul Cătălin Drulă – Oficial

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

60 comentarii

  1. hihi, seamana cu Oprea, „interesul national”

  2. Ciocu mic, ca acum absolventii de la Langley sunt la putere.

  3. Întrebare:exista în UE țări care exclud firmele chinezești de la licitații publice?
    Eu nu cred. Și totodată as crede ca asiaticii ar face la preturi mult mai mici drumuri mai bune decat vesticii. Toată campania asta de maculare a firmelor chinezești cred ca e o politica a firmelor din occident, refuză competiția.

    • Eu cred ca e o politica a slugilor PSD de a prefera China, incepand cu Ponta incoace, fiindca ei pot lua spagi mai mari de la chinezi.

    • Adica,se iau bani de la UE ca sa ii dai chinezilor,te duce „capul”.

    • @Avram Iancu – vorbești ca să trollezi. Eu am fost în China, și calitatea infrastructurii lasă de dorit. Am fost în Shanghai, Yantai și Ningbo, așa că am văzut cu ochii mei. Nici nu se compară cu calitatea drumurilor din centrul și vestul Europei.
      Așa că nu, mulțumesc, nu vreau ieftin și prost, vreau bun și cu preț corect.

    • Da, vezi ce au făcut în Polonia la preturi mici. Problema nu e doar la chinezi, n-as da contracte nici la turci.

    • e irelevant ce crezi tu. e relevant care e adevarul. ca de obicei, trollezi fara sa stii ce vorbesti. pe langa lipsa de logica „adica daca altii nu exclus, de ce o facem noi”, de parca toate tarile sunt la fel, nici macar nu stii ca sunt tari care ii exclud. si te sfatuiesc sa citesti cazul cu Muntenegru care au facut autostrazi cu chinezi de au ajuns acum datori vanduti, ca aia au tot crescut si crescut pretul. dar nu o sa citesti tu asa ceva, tu esti doar pe batut campii.

    • Hai mai, oameni buni, nu v-ati invatat cu avramuta? Parca nu stiti ca nu pierde nicio ocazie sa se faca de ras pe aici. Nici n-ar trebui bagat in seama, desi, recunosc, ii mai dau si eu o replica din cand in cand, nu ma pot abtine…

    • Andrei ,eu propun Bechtel să ne mai prăjim încă odată cu partenerul strategic .Dacă o firmă face lucru prost sau încarcă factura vinovat este cel care face caietul de sarcini, semnează contractul și recepționează lucrarea .Au fost și firme europene care au licitat prețuri mici și au făcut calitate proastă ei au încasat banii și au subcontractat lucrările la firme românești si apoi nu le-au mai dat toți banii.Așa că nu mai crede că vin firmele occidentale să-ți facă bine la preț corect pentru că toți vor profit maxim de la fraieri dau șpaga și fraierul accepta ca nu e autostrada lui .Asa au făcut Microsoft,EADS,Bechtel, Ansaldi etc.

    • Probabil în copilărie ai avut jucării chinezești, sau mai nou poate ai cumpărat ceva de folosință îndelungată made in China, chiar nu te-ai lecuit? Nu vezi ce calitate au ?

  4. Nu am nimic cu nimeni dar de ce se opune Chinei……sa ne opunem si americanilor……sa nu ne aducem aminte de autostrăzile incepute de ei și terminate peste vreo 2 sau 3 vieti……Deci? Dacă tot vrem sa facem ceva hai cu romanii….barem daca dam șpăgi sa dam intre noi și sa lasam banii în tara nu sa dam bani altora. Dar na trăim in Romania…….

    • Americanii sunt cei mai „mari asfaltatoti” din Transilvania. Mai au un pic și „finalizează” autostrada.

    • Dacă nu erau americanii, acum ai fi fost sclav în gulag prin fundul Siberiei. Sau poate vreun lingău de al lui Putin.

  5. Legea achizitiilor publice ar putea fi corectata, sa inlocuiasca cuvantul „poate” cu „trebuie” – de exemplu nu e acceptabil sa fie in lege „poate cere agentului economic” sa detina ci „agentul economic trebuie sa detina” – o certificare de la o institutie acreditata in UE.
    Si SEAP/SICAP ala din subordinea Guvernului e o mare varza pesedizata

    • Corect și moral este să cheltuiești in Europa banul contribuabililor europeni. Cu firme chinezești pot face contracte firmele particulare acre investesc sau pot chinezii să investească și să construiască autostrăzi pe care să ia taxă, dar din banii lor.

  6. Nici companiile din Turcia nu vor mai putea participa la licitatiile pentru contracte publice daca se adopta acel OUG. Companiile turcesti au deja doua loturi in executie si au licitat la multe alte loturi de autostrazi.
    Au dat si chix-uri cum ar fi la centura Bacaului. Nu mai vorbim de autobuzele turcesti cumparate de Firea care au avut foarte multe defectiuni.

  7. Reformulăm, poate așa se acceptă : domnul care ocupă intreg ecranul ce a mâncat la cină, un leopard? Că și-a pus blana la buzunar, să știe lumea că e un consumator inrăit de carne de vânat…

  8. A început Cîțu să aibă decizia!! Nu e rău, dar nu e sigur!

  9. Incredibilă dezinformare publicată de G4Media.ro. Paragrafele 2 și 6 sunt niște minciuni greu de depășit. Acces securizat nu înseamnă lipsa accesului la discriminarea companiilor cu capital chinezesc.

    Nu există ce spuneți aici cu privire la direcțiile Comisiei Europene pentru că nu există acele direcții:
    „Înlocuirea lui Cojoacă ar veni pe fondul tergiversării de către acesta a unui proiect de ordonanță de urgență care să permită excluderea excluderea companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene.”

    Comunicarea respectivă se referă la altceva. Este disponibilă la un click distanță și este a treia oară când citesc aceste minciuni. Repetarea unui neadevăr nu înseamnă însă că va fi adevărat.

    Ai modalități inteligente și modalități prostești prin care poți bloca investițiile chinezești pe piața de achiziții publice, modalitățile prostești sunt cele încercate de Guvernul Cîțu acum, care, implementate, vor aduce în principal 1) infringement, 2) multe pagube plătite companiilor chinezești după ce vor câștiga procese în curțile internaționale, 3) un mediu mai puțin atractiv pentru investitorii internaționale, și 4) blocarea la un moment dat a investițiilor câștigate de alții.

    Plus că în orice moment o companie cu capital chinezesc activă pe piața din Franța va putea în orice moment să participe la concurs pentru un proiect din România.

    Există și modalitățile inteligente prin care pot face aceste schimbări, dar este un alt subiect.

    • Las-o mai usor ca te faci de ras.

      Dupa elucubratia ta, daca Franta face afaceri cu chinezii, toate celelalte state UE sunt obligate automat sa accepte la licitatii orice firma chinezeasca?
      Vezi ca in text este explicat foarte clar.
      Tarile membre UE au libertatea de a accepta la licitatii firmele chinezesti sau de a le respinge.
      Iar daca chiar se va isca un scandal pe aceasta speta , acesta va fi intre China si UE, nicidecum intre China si Romania.
      Scrieti tampenii!

    • Într-adevăr, articolul dezinformează.
      Comunicările Comisiei Europene nu sunt literă de lege, nu bat Tratatele, Regulamentele și Directivele. Sunt doar comunicări. Aceasta este citată trunchiat.
      Dl Cojoacă de la ANAP probabil deranjează cu altceva, că altminteri centura Zalăului, unde este deputat Lucian Bode, actualul ministru de interne, va fi realizată de o firmă din China, pe un contract acordat când Bode era ministru la transporturi.
      Și într-adevăr, o societate cu capital chinez, turcesc sau extra-terestru înregistrată în orice stat membru UE nu poate fi oprită să participe la vreo licitație în România. De ce? Așa spun Tratatele UE, orice ar lătra politrucii și trolii de pe această pagină (aluzie la @Dulea-PSD).

    • Bai MVM

      Aici nu e vb de capital, pt ca nu se face licitatie pt adunat bani.
      Dolarii chinezesti au acelasi miros ca dolarul american.

      Este vorba de produsul finit, de realizare, productie, materiale, tehnologie etc.
      Daca eu vreau un BMW , vreau sa fie facut in Germania, pe o linie de fabricatie germana, cu muncitori calificati si cu raspunderea/garantia firmei pt produsul pe care-l cumpar.
      N-are absolut nicio importantta ca firma BMW se finanteaza cu bani din China, Taiwan sau Rusia.
      Pe mine ma intereseaza produsul finit, nicidecum sursa de finantare a firmei respective.

  10. iar sintem rasfatatii pozitiei strategice de intilnire a faliilor. problema mea e ca ma uit la fetele asta si realizam ca minoritatile zburatoare au ajuns sa ne conduca, cum a spus cineva acum 30-40 ani, inainte de caderea lui ceasca.

  11. Firmele din Turcia si din China sunt competitive datorita costurilor mici la preturile de transfer. Lira turceasca a scazut la jumatate din ce era acum doi ani. Yuanul este menținut artificial. Nu stie nimeni ce valoare are pe bune!
    Si nu in ultimul rand, banii cu care se construiesc autostrazile sunt ai contribuabililor europeni. De ce sa ajunga in China sau in Turcia?

  12. Salut !
    Intr-o zi , citesc pe un site : pe un tronson al autostrazii Bechtel, o firma romaneasca, lucreaza
    ca chinezii : utilaje cat vezi cu ochii , armata de personal, ritm, disciplina ,program zi lumina, chiar in ….februarie, ca vremea permitea !
    Am crezut ca, au adus un subcontractor din China, dar, nu, erau chiar romani de la a la z!!!!!
    Risca sa fie dati afara ??
    Da, inca o istorioara, care, iarasi, spune ceva, despre cum ,banii, o iau razna.
    La un targ de utilaje agricole, o firma din Rusia, vrea sa vanda balotiere pentru furaje, chiar langa alta firma, din U E. Pretul rusilor era cam la jumatate fata de UE, cu taxe vamale cu tot.
    E drept ca presa ruseasca avea
    ceva kile in plus, parea mai robusta.
    Presa din UE, musai sa o iei cu fonduri europene,ca
    …de unde bani; astfel, banii fac o tura de succes prin RO. si se intorc la mama lor !
    …Adevarata concurenta loiala ?!

    • Nici nu se pune problema concurenței, banii europeni sunt bani ai contribuabililor europeni si e moral și corect să-i cheltuiască doar in Europa. Banii tăi,poți să-i dai la ruși
      Eu, de explu, nu-mi cheltuiesc banii, oricât de ieftin ar fi, în concediu in țări unde drepturile omului nu sunt respectate, deși foarte multă lume nu are nici o problemă.

  13. Titlu: „Șeful Agenției Achizițiilor Publice, înlocuit de premierul Cîțu”
    Continut: „Premierul Florin Cîțu ia în calcul demiterea …”

  14. Din cateva articole pe care le-am citit am inteles urmatoarele: China a avut contracte in mai multe tari din UE, a avut preturi mai mici intr-adevar, dar a folosit materiale proaste, n-a respectat standardele de calitate cerute de UE, iar unele proiecte nu au mai fost finalizate. Drept urmare, UE a luat aceasta decizie de a interzice accesul la licitatiile publice a companiilor chinezesti.

    • Nu e chiar asa.
      UE nu a interzis firmelor chinezesti sa participe la licitatiile publice din UE, insa statele membre nu sunt obligate sa le accepte participarea.
      Statele terte cu care UE are semnate un acord (vezi lista din text) au dreptul sa participe la licitatii, iar statele membre UE sunt obligate sa accepte participarea lor.
      China nu a semnat acel acord, drept urmare, fiecare stat membru UE in parte este liber sa accepte sau sa respinga firmele chinezesti de la licitatii.

    • Cum adica a folosit materiale de proasta calitate? A adus agregatele minerale de pe Yangtze si bitumul din Chongqing? In constructii, majoritatea materialelor sunt din industria locala. Inainte sa aberezi, intereseaza-te.

    • Bai stroe.

      Peste tot exista material de buna/foarte buna sau de proasta/foarte proasta calitate.
      Daca o firma chinezeasca alege sa construiasca in Romania poate cumpara material romanesc de calitate sau sa aleaga material prost. Ambele sunt disponibile.
      Nu spune nimeni ca chinezii vin cu materiale proaste de la ei de acasa.

  15. Eu l-as exclude pe balonasul asta de la ceafa de porc si mici cu mustar cativa ani, poate ii reapare gatul de sub gusa sub care s-a ascuns.

  16. Corect, sa nu-i lasam pe chinezi.
    Ei construiesc autostrazi, cai ferate si poduri in ritm ametitor, or noi vrem sa le lasam mostenire urmasilor urmasilor nostri santiere neincepute sau neterminate, in veacul vecilor.
    Plus ca daca vin chinezii cum or sa mai poata sarmanele firme occidentale sa ne mai stoarca de bani ani in sir cu amanari peste amanari?
    Uite, Bechtel, firma occidentala serioasa, americana, sa tot avem din astea…

    • Vezi ca nu e totul roz in China se prabusesc zgarie nori facuti de firmele private chinezesti.
      Daca vine guvernul chinez sa garanteze, dar cand fac aia afaceri tu dai bani si ei fac cu ai lor.
      Adica adio euroi pentru romani si reducerea somajului.
      Desigur sunt multe metode sa impui 50% personal local sau colaborarea cu firme romanesti dar sal lasam pe Drula sa munceasca.

    • Asa o fi cand canstruiesc in China.
      Ca daca e sa crape autostrada, podul sau blocul ajung toti in puscarie, de la ala cu roaba pana la seful firmei.
      In afara Chinei e lumea lor.
      Fac repede, incaseaza banii si pleaca.
      Iar calitatea e cea cunoscuta de tot mapamondul. „chinezarii”

  17. Razboiul economic incepe la nivel accentuat si sper sa nu se ajunga la unul militar!Cat despre Bechtel si firma de consultanta a lui Coltide, numai de bine!

    • Nu mai stiu dar parca scria ca Bechtelu a facut drum si in Albania si ala na avut aceiasi soarta cruda ca drumu din ro unde 30% miere pentru termitele autohtone PSD/PNL.

  18. Stirea se inscrie in acelasi registru cu demitetea sefei ONAC, adica ramane cum am stabilit.
    Excluderea Chinei este imposibila, pentru ca incalca GPA al OMC. Eventual, poate fi exclusa o companie, nu intreaga tara. China este uzina planetei, nu UE. Acolo se produc inclusiv serverele G4Media. Nu ii poti interzice accesul la licitatii in infrastructura, dar sa o accepti la orice altceva. Ar fi un nonsens.
    Legat de Cojoaca, scuze, dar actuala palarie ii este prea mare. De ce nu a facut nimic pentru PNRR, de ce nu reformeaza sistemul AP?

  19. Dumnezeule, ce porcălău!
    Imaginea emblematică a bugetarului de lux.
    I-ar sta bine făcut sandviș între șoșoacă și suina aia de avocat al poporului…

  20. Generalul Izmană şi-a făcut operaţie estetică? S-a întinerit, al dreq!

  21. ne-a cam ajuns. Eu unul am spus nu produselor chinezsti, protest personal.

  22. O mare pierdere. Nu stiu cine e domnul din fotografie, dar are infatisare de om destoinic. Bun de carat serviete cu bani gheata. Din cate stiu, chinezii ofera comision bun la orice contract.

  23. Trecem de la stadiul „supus austriac” la cel „supus american”, ce n-o fi clar?!

    • Te vad in ultima vreme, dupa alegeri mai exact, tot mai oparit, nemultumit, nimic nu-ti mai place, dar gura nu-ti mai tace. Lasa bre ca mai sunt alegeri si peste 4 ani. Intre timp pleaca din barca lui Basescu ( pe care tot l-am votat si eu pina am vazut ca ceva s-a intimplat inauntrul sau).

    • 6 voturi am dat eu și familia mea USRPLUS istilor, ce-ai?!

  24. 1. comunicarile Comisiei sunt doar orientative.
    2. printre statele membre ale UE, doar Grecia ce a introdus ceva criterii de excludere pe baza de nationalitate (s au fript rau cu portul Pireu).
    3. si vine Bostan la ANAP, de la marele PNL Focsani. Dovleac asta e un mare expert in achizitii. E suficient sa te uiti in CV pe unde a lucrat, ce a facut…te lamuresti din prima. Rezolva el problema cu chinezii.

  25. Degradarea asta a directorilor, șefilor etc trebuie sa fie un șoc pt ei, pă viață domle trebuia buajajajjaja… FIREA-ți al dracu sa fiți de incompetenți corupți

  26. Stau si ma minunez de toti pareristii,pro occidentali,pro chinezi.Ba ‘ baieți toata problema este la noi!! Noi suntem corupti pana in maduva oaselor,si asta place tuturor investitorilor asemenea noua.Daca eu cer in caietul de sarcini toate caracteristicile produsului pe care il vreau( respectiv, sosea ),nu are cum sa iasa prost.Iese prost pentru ca suntem corupți si nu facem un caiet de sarcini complet( sa iasa bănuțul),nu facem control in timpul lucrarilor( sa iasa bănuțul) dar ne minunam la final ca am fost tepuiti.( Bine,se minuneaza doar proști).Partizanatele aste pro si contra chinezi,ocidentali,rusi etc sunt tot a celor corupți care vor sa ne convinga pe noi ca lucrurile proaste se pot face doar pe bani mulți in tara noastra,nu pe bani puțini.Iar banii acestia e musai sa ajunga la firme serioase” ( occidentale,obligatoriu) ,ca doar ele stiu sa ne tepuasca pe placul nostru.N avem nici o șansă! Sclavi si hoți am fost si asa vom ramane!Amin!

  27. Foarte bine! Cand toata lumea este satula de chinezarii si turcisme , cum mai poti spune ca propunerea asta nu-i buna?! Go ahead!!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.