G4Media.ro

EXCLUSIV Companiile din China, excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi…

EXCLUSIV Companiile din China, excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate. Guvernul a adoptat un memorandum propus de ministrul Cătălin Drulă – Oficial

Guvernul a adoptat în ședința din 27 ianuarie un memorandum care prevede excluderea companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură, au declarat pentru G4Media.ro surse guvernamentale. Memorandumul propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, va fi urmat de o ordonanță de guvern care va modifica legea achizițiilor publice, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene. Motivul? Concurența neloială a companiilor susținute de statul chinez, dar și calitatea proastă a lucrărilor.

Memorandumul adoptat de guvern prevede că pot fi excluse de la licitațiile pentru infrastructură companiile provenite din țări non-UE fără un acord cu Uniunea Euroepană care să le permite accesul pe piața europeană a achizițiilor publice de lucrări.

  • UPDATE 13.31: Vicepremierul Dan Barna a confirmat adoptarea memorandumului și a spus într-o conferință de presă că decizia a fost luată după o discuție cu Comisia Europeană. Și Dacian Cioloș a confirmat decizia
  • UPDATE 10.18: Premierul Florin Cîțu a declarat în această dimineață că ”trebuie să fie o ordonanță de urgență, veți avea informația când se va întâmpla”.

Important: potrivit memorandumului adoptat de guvern, excluderea se va aplica atât licitațiilor viitoare, cât și celor în curs. În acest caz ar putea fi afectate direct marile companiile chineze controlate de stat care participă la licitații majore, precum Autostrada Sibiu – Pitești, drumul expres Pitești – Craiova și achiziția de trenuri electrice lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Memorandumul nu prevede explicit eliminarea de la licitații a companiilor din China, ci a companiilor din state terțe care nu au acorduri pentru intrarea pe piața europeană a licitațiilor publice, dar China este una dintre aceste țări, potrivit informațiilor G4Media.ro.

Proiectul de OUG ce va pune în aplicare memorandumul adoptat de guvern va fi elaborat de Secratariatul general al guvernului și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

Motivele excluderii companiilor chineze de la licitațiile din România sunt concurența neloială provocată de susținerea acestora de către statul chinez, lipsa omologării produselor lor în UE, dar și antecedentele de lucrări ratate sau prost executate în alte state europene.

În acest moment, mai multe companii chineze sunt implicate în licitații pentru marile obiective de infrastructură din România. E vorba despre China Railway 14th Bureau Group, Sinohydro Corporation și China Communications Construction Company (CCCC), toate participante la licitațiile pentru tronsoane din autostrada de centură a Bucureștiului, din Autostrada Pitești – Sibiu și drumul expres Pitești – Sibiu, lucrări în valoare totală de peste 3,5 miliarde de euro.

Chinezii au contestat multe dintre rezultatele licitațiilor, fapt ce a dus la prelungirea perioadei de proiectare și execuție și, implicit, la întârzierea proiectelor.

În plus, compania CRRC Quingdao Sifang a câștigat în fața Alstom și Siemens licitația de 1,7 miliarde de lei pentru 40 de trenuri electrice, dar trenurile sale nu sunt încă omologate de autoritatea europeană din domeniul feroviar (ERA). În cazul în care producătorul chinez nu obține omologarea europeană într-un an și jumătate, statul român va cere în instanță restituirea avansului și va acorda contractul ofertantului de pe locul doi – toate cu o întârziere de ani buni. O nouă licitație pentru alte 20 de trenuri electrice lansată în 2019 a fost contestată de constructorul chinez și se va reface după aproape un an și jumătate.

Pe ce se bazează Ministerul Transporturilor în tentativa de a exclude companiile chineze de la licitație? Prevederile legale ale UE care permit un asemenea comportament sunt cuprinse în Comunicarea Comisiei Europene nr. 5494 din 2019. Aceasta arată că ”operatorii economici din țări terțe, care nu au un acord care să prevadă deschiderea pieței de achiziții publice a UE sau ale căror produse, servicii și lucrări nu intră sub incidența unui astfel de acord, nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși”. UE a încheiat un Acord privind achizițiile publice (AAP) cu 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova, dar China nu este parte semnatară. Ca atare, companiile din China pot fi excluse de la licitațiile publice din UE.

Ministerul Transporturilor susține că firmele chineze participă în număr tot mai mare la licitațiile pentru infrastructură rutieră și feroviară din România și distorsionează competiția prin prețuri de dumping pe care și le permit grație ajutorului de stat primite de la guvernul chinez. În plus, potrivit Ministerului Tranporturilor, firmele din China nu au certificările și omologările cerute de UE, precum construcția în arii protejate, protecția și securitatea angajaților.

În plus, în Europa au existat cazuri de proaste practici ale unor companii chineze implicate în mari lucrări de infrastructură. Cel mai cunoscut exemplu vine din Polonia, care a reziliat în 2011 contractul cu compania Covec pentru realizarea unei mari autostrăzi. Firma chineză nu a avut capacitatea financiară de a susține lucrările, în ciuda câștigării licitației. Situații similare, care au dus la mari scandaluri politice, s-au înregistrat în Macedonia de Nord și Muntenegru.

Foto: Traseul Autostrăzii de Centură a Bucureștiului, în care sunt implicate mai multe companii chineze (Sursa: Asociația Pro Infrastructură)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

58 comentarii

    • exact!

    • Suna foarte aiurea sa elimini pe criterii de netionalitate, pe legende, chiar daca majoritatea sunt adevarate .
      Mai bine, ca ministru plus o ecchipa, ar trebui sa fie capabili sa intocmeasca astfel contractele incat celui care executa lucrarea sa nu ii ramana portite prin care sa poata trisa.
      In plus, sa execute controale dese si clauzee privind sanctiunile, nu sa se bazeze doar pe reputatia firmei.

    • Super. Mulțumim !!!

    • valll este un idiot util.

    • @Istvan este un idiot inutil.

  1. Inceput cu dreptul pentru Drula
    +1
    Sa vedem constinuarea

  2. Extrem de bine! O știre pozitivă!

  3. Bravo, banii să se ducă pe consultață pentru autăstrăzi inexistente, consultanță făcută de franțuzii doamnei Clotilde de la EGIS, au unde să se ducă banii, chinezii sunt răi, HUO!

    • In ” Vitrufia ” ASA o FI ” OMULE , In Romania este altfel decat AR VREA „muschii” lui Marcel Ciolanu’ , PSD-istule !!!!! Gelu Stoian.

    • consultanta pe autostrazi inexistente a facut-o psd ani de zile, in caz ca nu stiai.
      chinezii sunt foarte rai, dar poti sa te muti in china daca ii iubesti atata.

    • @andrei vrei să spui că madam Clotilde a fost PSD-istă???? o_O

    • @Gelu Prostan ai dreptate, acum se face după cum își flexează USR mușchii, ei și interesele lor sunt la ciolan acum

    • Ia cauta pe net cum arata autostrada facuta de chinezi in Muntenegru si cum arata aranjamentul financiar. Muntenegru poate ajunge in faliment national dupa „minunata” finantarea chinezeasca.

      Cel mai sanatos e ce facem noi acum, chinezii trebuie evitati, caci ei nu lucreaza in termeni strict comercial. Companiile cheie sunt companii de stat si interesele sunt de multe ori de alta natura: ca acapareze active valoroase in UE, sa isi creeze capete de pod, sa inceapa sa aiba control in industrii cheie in Europa.

      Deja e prea periculos sa permitem asta unui stat de genul China. Un stat care isi controleaza cetatenii cu mana de fier, fara niciun respect pentru drepturile omului.

    • chiar crezi ca ma apuc sa iti raspund la toate cretinismele????

  4. „Chinezii au contestat multe dintre rezultatele licitațiilor, fapt ce a dus la prelungirea perioadei de proiectare și execuție și, implicit, la întârzierea proiectelor.

    În plus, compania CRRC Quingdao Sifang a câștigat în fața Alstom și Siemens licitația de 1,7 miliarde de lei pentru 40 de trenuri electrice, dar trenurile sale nu sunt încă omologate de autoritatea europeană din domeniul feroviar (ERA). „

    • Eu nu inteleg, daca trenurile chineze nu sunt omologate, de ce ii lasa sa participe la licitatii?

    • e de bun simt ca intr-o astfel de achizitie sa soliciti ca produsele achizitionate sa aiba toate patalamalele in regula (omologare printre altele). Ori prostie (habar n-are ce documente sa ceara) ori rea vointa (poate se dorea sa vina altii la licitatie, fara omologare, si ne-am impiedicat de chinezi, ca au venit mai ieftin ?!), oricum ar fi, e horror la nivelul asta.

  5. Cu China nu este voie dar Germania poate pentru că poate ,cu Rusia nu este voie dar Germania poate pentru că poate Nu ne-au fentat destul americanii de la Behtel,nemții de la Siemens sau EADS etc etc .Când UE nu face reguli care să fie respectate de toți atunci apare neâncrederea și fiecare încearcă să încalce regula doar proștii rămân consecvenți în prostia lor

    • Pentru banii ONG-urilo, USR-istilor, +-istilor, trebuie sa pupam mana.

    • Pai si cu politica de reprimare a manisfetantilor pasnici ai chinei , cu statul hong kong sau cu musulmanii uiguri care ii tin prin lagare , nu ai nimic impotriva ?

    • Dar nemții nu sunt impresionați de maifestanții pasnici ?Nici americanii de la Tesla sau Apple. Și înca ceva,Gicule, dar cu statuile americane ce ați avut ?

    • Nu trebuie sa fii foarte destept ca sa intelegi de ce se intampla asa.

      Germania e o tara exportatoare cu prevalenta, deci are nevoie de piete si va tine cu dintii intotdeauna de piete precum Rusia si China care sunt piete foarte foarte mari. Sa-i iei una din aceste piete Germaniei inseamna s-o atingi drept in PIB cu cateva procente semnificative si sa generezi o val de somaj.

      Romania nu e asa. Romania nu face multe produse care sa se exporte in Rusia sau China. In afara de niste produse agricole si zootehnice eu nu stiu ca noi sa exportam altceva in aceste tari. Dat fiind insa ca SUA e partenerul nostru strageci de care avem nevoie sa fie prezent aici pt a-l descuraja pe Putin sa mai faca o nefacuta ca in Crimeea si sa ajunga pana prin Doborgea noastra.

      In plus China e complet nesimtita in modul ei de-a face afaceri si daca citesti ce au patit multe tari care au intrat in proiectul noului drum al Matasii o sa intelegi. Muntenegru cred ca e una din tarile europene care au apelat la chinezi nu doar pt construirea unei autostrazi ci si pt finantarea acesteia de catre o mare banca chineza ca apoi sa se trezeasca ca ajungeau in incapacitate de plata cu modul cum au pus in contract chinezii ca trebuie rambursat creditul pt autostrada.

      Sa mai amintesc ca Polonia a renuntat tot asa la afaceri cu China dupa ce au inceput sa construiasca cu ei autostrada Varsovia-Berlin si s-a dovedit ca chinezii faceau o calitate execrabila?

      Decizia e corecta.

    • Tesla a facut o fabrica in China. deci a exportat si face profit pe baza chinezilor, daca vin chinezii in Romania atunci vor ei vor avea profit pe baza noastra, insa scopul real al lor este altul, sa-si creeze o retea de agenti infiltrati, sa mituiasca si sa corupa factorii de decizie, si vom ajunge ca in Africa unde odata cu aparitia drumurilor asfaltate s-a intrat in datorii imense si se vind resursele naturale iar banii se duc in buzunarul factorilor de decizie, poporul a devenit inca si mai sarac nevoit sa lucreze zeci de ani pentru datoriile chinezesti. Daca sosesc chinezii in Romania atunci se vor imbogati tradatori de gen Ciolacu si alti paraziti de tipul lui.

  6. Banii dați de UE trebuie să se întoarcă în UE pe consultanță,studii,etc Mai apar broaște lilieci,gândaci si până in 2030 nu se termina autostrada care să lege Constanța de vestul Europei cu atât mai puțin autostrada Moldovei numai dacă mai face papagalul 1 m se rezolvă .

    • Poți spune ca și din cauza celor ca tine romania este unde e azi. Adică pe la coada clasamentului indiferent de domeniu.

  7. Foarte bine, ca nici ei nu vor sa vina in Romania:))

  8. Am avut acum cativa ani un proiect cu sucursala multinationalei, la care lucram, din China.
    Am castigat licitatia cu echipamentul oferit de ei, tot conform standardelor UE, tot inclus la un preț decent.
    Cand sa semnam comanda interna de aprovizionare ne-am trezit ca cel de la vanzari si toata echipa lor au disparut, nimic nu era conform standardelor UE, proiectarea era pentru China si nu stiau sa o adapteze pentru o zona seismica si surpriza, pretul era cu 60% mai mare fata de cel oferit inainte de licitatie. S-a negociat si litigiul a fost pana la urma o decizie a CA care a dat cu barda in partea chineza.
    Concluzia: nu faceti proiecte cu chinezii, cumparati doar bunuri de larg consum (tenisi, telefoane, haine, etc.).

    • China este de evitat, vezi ce- au făcut în Muntenegru, în plus, ne e de ajuns pandemia. Bravo Drulă!

    • China are regiune activa seismică spre himalaya si are km de cale ferata suspendata si poduri/viaducte de autostrăzi care rezista f bine la peste 7 grade. Deci knowhow il au, dar mai trebuie sa ne si documentam. E mai simplu sa alegem companiile pe picioare si dupa sa le zicem nu la toti, decat sa vedem exact cine si ce a facut si sa-i lăsăm sa construiască daca pot si dau pret mic.

  9. Ne putem întreba de ce conditia de certificare în UE nu a fost pusa în caietele de sarcini de la început.
    Intrebare suplimentara pentru sustinatorii declarati si mascati („impartiali”) ai PSD: cine era la guvernare (deci responsabil de licitatia pentru trenuri) în 2019?

  10. Fondurile europene se reintorc in economia europeana, foarte bine.

  11. De moastele sfantului bruxelles nu trebuie sa te atingi :)) nici de comisioanele oengheiurilor si nici de proiectele pe hartie ale vesticilor comisionate masiv si din care nu vezi nimic. si daca zici ceva de clocotilde si bechtel ajungi direct in iad :)) drula cap de … ar trebui sa anunte totusi ce a facut, nu ce nu o sa faca…ca nu face cu chinezi, am inteles, dar totusi ce face?

  12. Un pas in directia buna. Speram ca si alte state din Europa sa faca acelasi lucru.

  13. Evident ca nu trebuie facute afaceri cu o tara care a umplut lumea de covid, si a ascuns totul sub presul marelui partid comunist.Multumim din inima partidului!

  14. Da care sunt lucrarile proaste facute de firmele chineze . Din cate stiu eu tunuri au dat austriecii prin Strabag ca au pret de Germania /km si salarii de Africa la muncitori , impozite ciuciu si plata la consultanta+materiale de import care diminueaza profitul la maxim , in asa fel incat acestea sa nu plateasca nici un cent statului . Italienii de la Aplodor cu vestita aitostrada de la Cunta cu probleme grave de constructie si proiectare , sau spanioli de pe autostrada Marginea Ilia , vestita autostrada papata de urs , unde suntem de rasul lumii cu aitostrada platita la suprapret +penalizari pentru statul roman+ nerealizarea in intregime si astfel necontinuitatea autostrazii intre Nadlac si Sibiu. Etc
    Din cate cunosc eu chinezii nu au realizat nici un drum in Romania si este hilar sa spui ca din cauza lucrarilor slabe . Este doar o chestiune politica si cred ca este obligatoriu sa-i tina departe pe chinezi pentru a nu avea cu ce compara cioturile noastre . Daca nu ai elemente de comparatie si doar invoci aspecte negative fara acoperire , asta este altceva , nu patriotism .
    Uitativa la unguri ce frumos danseaza printre portelanuri , doar in interesul Ungariei .

  15. Deja ducem dorul lui BECHTEL.
    Facem criterii foarte proaste pentru licitatii de infrastructura ( portite pentru parandaraturi ), avem o legislatie greoaie si confuza si o justitie lenta pentru licitatii dar nici nu avem bani pentru a face un lucru de calitate( care ar fi acceptat si in Vest)
    Romania este tare mofturoasa , poate chiar naiva daca crede ca China va accepta toate aceste afronturi fara repercursiuni

  16. Cand China are 20.000 de km+ cai ferate de mare viteza, >300km si noi zicem ca au calitatea lucrărilor proasta. Cand Polonia acum 10 ani a avut un fail, nu inseamnă ca toata china e la fel si ca ei in 10 ani nu s-au mai si schimbat. Daca am avea noi firmele noastre mari de construcții, vorbesc de calea ferata, as înțelege blocarea chinezilor, dar altfel de ce nu ne convin prețurile mici cerute de ei?! Care e logica? Vrem sa dam bani Astaldi cat mai multi?

    Iar reglementările si legislația dupa care lucrează companiile chineze in Romania, e legislația de aici. Sa intelegem ca statul isi asuma apriori neputința de a impune propriile legi/reguli.

  17. Mister Drulă , da turcii doamnei Vrîncioaia , pardon – Vrînceanu Pandelică , au voie ????

  18. Alte state din UE fac afaceri benefice cu China și Rusia, numai colonia Romanica este nevolnică în a avea relații comerciale corecte în interesul ei.

  19. Destul de rău!!! Bine că Ungaria și-a pus la punct infrastructura !!! Pe ce criterii s-a renunțat? Pentru că fac lucrurile bine și repede? Se vede ce infrastructura are China, sunt perfecționiști și serioși …..dar noi n-avem nevoie de asemenea exemple! Rușine celor care au luat asemenea hotărâre 🤔😱

  20. Sa fim destepti,
    sa cheltuim banii U.E., pentru care Iohannis s-a zbatut sa-i obtina !
    Vrem sa trecem muntii pe autostrada !
    Vrem reabilitarea cailor ferate Române!
    Vrem localitati bransate la magistrala de gaze naturale B.R.U.A.(Bulgaria, Romania,Ungaria, Austria), finantata 80% de catre Transgaz(România)!
    U.E. – vrea ???
    Sa ne vedem sănătoși peste patru ani…

  21. Un lucru bun!

  22. In China daca vrei sa investesti trebuie sa formezi un joint venture cu o companie locala. Daca vrei reciprocitate, fa asta si in Romania, impune-le sa se asocieze ca parte minoritara cu o companie romaneasca. Dar daca creezi reguli arbitrare pentru ceilalti, dusa e pe apa sambetei ideea de piata libera, “cornerstone” al UE pana la urma.
    Cat despre cum construiesc chinezii, cauti scurt pe internet si o sa dai de o infrastructura de transport in China cu mult peste ce visam noi sa facem aici. Just sayn’

  23. Stiti ce a facut China dupa ce l’au plantat si conceput in laborator pe virusica asta de covid 19 care face ravagii acum si dupa ce s-a prabusit bursa? Au cumparat masiv actiuni la toate companiile din America si Europa,speculantii chinezi au pus mana pe active foarte importante ale firmelor si companiilor a caror actiuni s-au prabusit pt expansiune si extindere pt a controla si acapara tot mai mult, au lucrat ca la carte, de aceea masura luata de Guvern e cea mai corecta si îndreptatita,comunistii nu au ce cauta in Romania, îi avem destui pe ai nostrii,cu pandemia pe care ei au creat-o China s-a îmbogatit si mai mult, produc sute de miliarde de seringi si masti , vaccinuri si diverse echipamente si materiale sanitare pe care le vand in toata lumea, destept lucrat, totul calculat

  24. Autostrada Bechtel nu are nici calitate proasta, nici concurenta incorecta.

    La urma urmelor, chinezii, rusii, nord-coreenii, sau mai stiu eu cine, nu au dirijat Romania. De 20 de ani, americanii si UE dicteaza. Daca voi sunteti multumiti cu astia, continuati toti asa.

  25. totul fain si bine, da ce-o face omu Blidar de la Astra cu tramvaiele bukalestanului?
    nu de alta dar s-o asociat cu chinezii ca sa faca tramvaiele lungi din licitatie, si acum i-o ramas doar basu’ si cu toba mare.

    merde!

  26. Nu prea imi place omul (gargaragiu, CV taaare subtirel), dar cu asta Drula a nimerit-o. Chinezii aduc totul de afara si nu aduc beneficii economice tarii respective in timpul constructiei. Executia e de calitate proasta. Fac tot ce pot ca sa obtina claimuri, sunt perversi si daca pot te vor scoate dator vandut. Vedeti cazul cu autostrada din Montenegro. Plus ca e naiv cel care crede ca statul chinez nu controleaza aceste companii.
    Nu chinezi, nu turci, nu rusi!

  27. O reformă curajoasă. Bravo!

  28. Principiul: „Păstrarea în țară a banilor care se cheltuiesc din bugetul unui minister pe contracte de achiziții”, ar trebui implementat în toate structurile statului.

    Mai important decât fondurile disponibile pentru investiții în momentul T0
    este ce procent din acei bani se păstrează în circuitul economic în momentul T0+1 și ulterior.

    Detaliul ăsta face diferența dintre o țară care înflorește (cum ar fi trebuit să fie și cazul bogatei Românii) și una care devine vizibil prăduită după 31 de ani.

    De ce trebuie implementat acest principiu?

    De-a lungul anilor, sute de miliarde de euro au fost scoase în afara țării nu doar cu aterizare în conturile străinilor. Ci avem și bogații romani care și-au încasat comisioanele din vânzarea resurselor țării și din atribuirea contractelor de achiziții, finanțate anual din din taxele colectate de la poporul român, unor companii străine sau firmelor baronilor care nu plăteau taxe sau făceau profit nesimțit furnizând servicii de slabă calitate, cheltuind aiurea bani dintr-un buget national care nu a mai avut fonduri de investit in spitale si s-au creat actualele tragedii.

    Acestea își încasau xx% anual profit făcând nimic, sub-contractând altor firme mai prost plătite, și punandu-și dulăi lătrai romani, parteneri și avocați angajati cu salarii bune in multinationale ca să le apere interesele, indivizi care au încasat și ei din bani publici mult peste cota echitabilă care le-ar fi revenit într-un sistem economic corect, care matematic, statistic și cu respectarea legilor antidiscriminarii – nu le-ar fi permis asemenea jaf si i-ar fi bagat la zdup!!!

  29. MTI are un buget de investiții generos. Vorbim de 8 miliarde de lei distribuiți astfel: 4,5 miliarde la CNAIR, cca. 2,5 miliarde la Căi Ferate, 500 mil. la Metrorex, cca. 500 mil. la companiile portuare.

    Ar fi patriotic (și optim din punct de vedere macroeconomic), să fie prioritizate la toate achizițiile de zeci de miliarde de euro anuale ale institutiilor de stat, firmele care:
    – plătesc taxe în țară (in special taxa pe profit!),
    – achiziționează produse și servicii din România,
    – au angajați români /experți care-și consumă salariile în țară.
    – nu au încasat / per individ mai mult de 200,000 euro în contracte de consultanta cu statul, ceea ce înseamnă că nu au furat din ceea ce trebuia sa revina altora.
    Depunctarea cu 10 – 20 de puncte la licitație a indiviziilor căpușe care au consumat deja milioane de RON în contracte cu statul și nu au adus nicio valoare, gen consultanța apa de ploaie care a îmbogățit conturile vânzătorilor de capital intelectual (când ei sunt absolut mediocrii intelectual) – ar elimina discriminările ilegale si furtul.

    Modalitatea cea mai eficientă (din punct de vedere al costurilor) și corectă de a elimina corupția din țara asta este de a impune limite pentru cât poate să câștige un individ din bani publici, calculate pe indicatori macroeconomici statistici pe decade impartiti la nr. locuitori si actualizat cu cat a cosumat cetateanul x din fonduri publice pana la varsta y, astfel încât să nu fure ilegal din cota altora!

  30. ma intreb, cum oare chinezii au facut si fac autostrazi in Ungaria, tara din Africa Ecuatoriala ?

  31. Se pare ca , conducătorii noștri iubiți și-au vândut sufletele celor din vest.Germania vrea sa fie singura tara care colaborează pe ascuns cu chinezii iar noi nu suntem lăsați să o facem pentru ca Germania in felul asta pierde monopolul in Europa.
    Președintele nostru nu este roman si de aceea nu urmărește nicidecum interesele românilor.Iar ceilalți guvernanti sunt prea slabi ca sa decidă pentru binele României.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.