G4Media.ro

Sesizările asupra legii prin care evazioniștii scapă de închisoare dacă achită prejudiciul,…

Sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Sesizările asupra legii prin care evazioniștii scapă de închisoare dacă achită prejudiciul, pe masa CCR

Curtea Constituţională a României dezbate, miercuri, sesizările Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Guvernului şi Avocatului Poporului asupra legii prin care evazioniştii scapă de închisoare, transmite Agerpres.

Pe 17 decembrie, Instanţa supremă a decis sesizarea CCR în legătură cu neconstituţionalitatea proiectului adoptat de Camera Deputaţilor de modificare a Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, care prevede că se poate aplica o amendă în locul închisorii în cazul persoanelor acuzate de o evaziune fiscală de până la 100.000 de euro care achită integral prejudiciul.

Potrivit ICCJ, sesizarea de neconstituţionalitate priveşte actul normativ în întregime, reţinându-se de către Secţiile Unite că se impune a se examina de către Curtea Constituţională dacă adoptarea actului normativ în discuţie s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 61 alin. (2) şi ale art. 75 din Constituţie referitoare la principiul bicameralismului, în coordonatele trasate prin Decizia nr. 679/2020 a CCR, dar şi prin jurisprudenţa anterioară a acesteia, întrucât forma adoptată de Camera Deputaţilor (Cameră decizională) modifică substanţial obiectul de reglementare şi configuraţia legii adoptate de Senat, în calitate de Cameră de reflecţie.

Totodată, sesizarea priveşte neconstituţionalitatea dispoziţiilor articolului unic pct. 4 (art. 10 alin. (12) din Legea nr. 241/2014) în raport cu prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, sub aspectul exigenţelor privind calitatea legii, astfel cum a fost conturat acest principiu în jurisprudenţa CCR şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului, întrucât, contrar cerinţelor impuse de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, dispoziţiile textului de lege arătat nu permit stabilirea, în mod clar, precis şi previzibil, care sunt inculpaţii care beneficiază de dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 241/2015.

Proiectul a fost adoptat de Camera Deputaţilor şi prevede că se poate aplica pedeapsa cu amendă şi nu închisoare în cazul persoanelor acuzate de evaziune fiscală până la 100.000 de euro care achită integral prejudiciul:

* art. 10, alin. (1): În cazul săvârşirii unei infracţiuni de evaziune fiscală prevăzute la art. 8 şi 9, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii prejudiciul cauzat este acoperit integral, iar valoarea acestuia nu depăşeşte 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se aplică pedeapsa cu amendă.

* în cazul săvârşirii uneia dintre infracţiunile prevăzute la art. 8 şi 9, dacă în cursul urmăririi penale sau în cursul judecăţii, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, prejudiciul produs prin comiterea faptei, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, fapta nu se mai pedepseşte, făcându-se aplicarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.

* dispoziţiile prezentului articol se aplică tuturor inculpaţilor chiar dacă nu au contribuit la acoperirea prejudiciului prevăzut la alin. (1) şi (1 prim).

Ministerul Justiţiei a anunţat la rândul său că va propune Guvernului atacarea la Curtea Constituţională a acestei prevederi din Legea 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.

Potrivit MJ, proiectul a fost avizat negativ de Guvern şi a mai fost atacat la CCR, Curtea acceptând obiecţiunile de neconstituţionalitate şi declarând proiectul neconstituţional în ansamblul său.

Astfel, iniţial, legea a fost adoptată de Camera Deputaţilor pe 19 decembrie 2018, însă a fost atacată de PNL, PMP şi USR la Curtea Constituţională, care a admis obiecţiunile de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 147/2019.

La reexaminarea legii, ca urmare a deciziei CCR, deputaţii au adoptat unele amendamente, introducând pedeapsa amenzii, alternativ cu pedeapsa cu închisoarea, în cazul unor infracţiuni de evaziune fiscală.

Şi Avocatul Poporului a înaintat Curţii Constituţionale o sesizare asupra actului normativ.

sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. De ce ar mai plăti cineva taxe până în 50.000 de euro ?
    Faci evaziune, ești prins, dai banii, nu îi păstrezi. În orice variantă ești negustor cinstit, nu poți primi decât o amendă.
    Psd-istii nu se gândesc decât să ajute infractorii.

  2. Păi mai bine primesti închisoare cu suspendare și păstrezi banii furați pe legea în vigoare.

    LEGEA e REA ptr evazionost ca trebuie sa dea banii inapoi plus dobânzi,penalizări și 20% în plus.
    Legea de acum e mult mai bună ptr evazionisti .

    Nu poti plati si penal și civil e principiul bis în bis idem

    • Probabil ești bugetar, nu înțelegi cum funcționează lucrurile.
      Frica te pușcărie îi face pe cei mai mulți să plătească taxele.
      Dacă faci evaziune timp 10 ani, se adună posibil milioane de euro. Ești prins în al 11-lea cu 50.000, plătești amenda, rămâi cu tot ce ai furat în trecut, nu pățești nimic.
      Ce îi mai oprește pe cei cu taxe până în 50.000 de euro pe an să facă evaziune ?

  3. Sa scape de puscarie, dar sa plateasca de 3x ce au furat si sa aibe interdictia de a mai fi actionar, administrator, membru CA sau director /economic in societati comerciale pt anii care trebuia sa-i ia in mod normal. De asemenea sa fie trecuta fapta si in cazier, cu reabilitare dupa aproximativ 5 sau 10 ani! Sa stie lumea cu cine face afaceri! Ca astia fura nu jumai de la stat. Din 60 de zile trag de timp vreo 6 luni, marfa lor e de proasta calitate, ca ne costa mai mult sa le sortam, (unele au ajuns si la client(😱) 60% trimise inapo)i decat sa le facem noi de la 0 chiar si din rebururi macinate.
    Oricum in forma asta nu este OK legea.
    Nici fiscul nu ar trebui sa aibe atata putere de a face abuzuri, dar nici evaziunea nu ar trebui incurajata.
    Noi am facut doar cand a fost criza din 2008-2010 si numa ca sa supravietuim, si cu acordul tacit(..) pe atunci aveam 180 de angajati de platit, cam 40% venituri din fata de anul anterior, si o cifra de afaceri destul de mare. Seful mare mi-a si zis ca nu se astepa ca sa supravietuim.