G4Media.ro

Scandalul corvetelor militare: Presa franceză acuză guvernul PSD și pe Liviu Dragnea…

Scandalul corvetelor militare: Presa franceză acuză guvernul PSD și pe Liviu Dragnea că favorizează compania olandeză Damen în dauna Naval Group, care ar avea o ofertă mai bună

Publicația franceză La Tribune acuză guvernul României că încearcă ”cu disperare” să scoată compania olandeză Damen câștigătoare la licitația lansată la începutul anului pentru livrarea a patru corvete militare. La Tribune scrie că, în ciuda faptului că firma franceză Naval Group a prezentat o ofertă financiară mai bună, guvernul român și Liviu Dragnea ”sunt de multă vreme pentru Damen”, potrivit Rador.

Articolul din săptămânalul economic La Tribune apare cu trei săptămâni înainte ca România să anunțe rezultatul oficial al licitației.

”Din motive obscure, România încearcă cu disperare să facă în așa fel încât olandezul Damen să câștige pe seama Naval Group… care a câștigat licitația. Parisul este gata să lupte pentru a apăra oferta grupului naval”, scrie ziaristul Michel Cabirol în La Tribune.

Ziarul francez anunță că Naval Group, care ar urma să construiască la Constanța cele patru corvete, a anunțat la licitație prețul de 1,2 miliarde de euro, mai ieftin decât cele 1,25 miliarde cerute de Damen și cele 1,34 miliarde euro cerute de constructorul italian Fincantieri, cel de-al treilea participant la licitație.

”Un adevărat duș înghețat pentru București, care a trebuit deja să anuleze în 2016 un proces de achiziție a patru corvete din cauza unor nereguli de procedură comise în favoarea Damen”, scrie La Tribune.

Ziarul francez acuză că ”guvernul român, care ar trebui să anunțe selectarea unui furnizor pe 12 ianuarie, este de multă vreme pentru Damen, acționar cu 49% la șantierul din Galați, alături de statul român (51%). Este în special cazul unuia din oamenii cei mai puternici din România, președintele social-democrat al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, care face și desface guverne”.

La Tribune scrie că obstacolul principal în calea planurilor guvernului PSD de a acorda contractul olandezilor de la Damen s-a înregistrat la începutul lui decembrie, la deschiderea plicurilor care conțineau ofertele financiare, unde francezii de la Naval Group au avut cea mai bună ofertă.

”Pentru guvern, toată problema e să găsească o modalitate de a atribui legal contractul Damen și să mascheze această decizie prin artificii. De unde anumite manevre (audit, examinarea prelungită a dosarului..) pentru a elimina Naval Group sau, mai bine, să tărăgăneze dosarul și deci să evite în acest fel o victorie a grupului naval francez”, scrie La Tribune.

Publicația franceză anunță că autoritățile de la Paris consideră că guvernul României ”a depășit linia albă, exasperând la cel mai înalt nivel”. La Tribune anunță că ministrul francez al Apărării, Florence Parly, urmează să-i telefoneze noului său omolog român, Gabriel Leș, pentru a discuta subiectul.

La Tribune pune sub semnul întrebării atașamentul României față de parteneriatul strategic cu Franța, aducând ca argument și refuzul Bucureștiului de a comanda elicoptere militare de la fabrica inaugurată de Airbus Helicopters la Ghimbav. ”Bucureștiul l-a plimbat timp de doi ani pe constructorul de la Marignane, flirtând deschis în paralel cu americanul Bell, în vreme ce România are o cooperare de aproape 50 de ani cu Airbus Helicopters… Căci datele dosarului sunt clare: fie Bucureștiul cumpără elicoptere de la constructorul franco-german pentru a pune în funcțiune linia de asamblare de elicoptere de transport H215 de la Ghimbav inaugurată în august 2018 în prezența lui François Hollande, fie linia de asamblare va fi închisă și transferată într-o altă țară”.

Context: România a început la începutul anului 2018 un program, pentru care a alocat 1,6 miliarde de euro, pentru cumpărarea a patru corvete militare multifuncționale. În locul unei negocieri cu constructorul care poate furniza cele mai performante corvete, guvernul PSD a ales calea unei licitații. Una dintre condițiile de bază pentru participarea la licitație a fost ca firma câștigătoare să construiască cele patru corvete la un șantier din România. Așa se face că în cursa finală au rămas cele trei companii europene care au șantiere sau parteneriate cu șantiere navale din România: Naval Group (Franța), Damen (Olanda) și Fincantieri (Italia).

Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic.

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Lasa ca nici Francezii nu sunt cheie de biserica. Au trecut peste protestele Romaniei, Poloniei, Tarilor Baltice, SUA, si ceilalti membri NATO pentru a incheia afaceri cu Putin, cu navele Mistral (nave de asalt amfibii) in 2011 (1,2 Miliarde Euro). Abia in 2014 a anulat contractul, cand n-a mai putut scoate camasa pe nicaieri. Dupa ce Rusii au pus deja mana pe o buna parte de tehnologie occidentala NATO. Chiar cred Francezii ca asa ceva se uita in aceasta parte de Europa? Daca da, atunci sunt total pe langa realitate. Policienii pot declara si semna tot felul de declaratii de parteneriat. Dar cand se ajunge la armata, nu mai merge cu abureala.

    Si acuma tot negocieri directe vor, pentru ca asa considera ei ca sunt cei mai buni, si nu le place competitia. Iaca scartz. Unde se cred ei, in Rusia sau fostele lor colonii? Iar daca Romanii au facut greseala (poate) sa puna pretul drept criteriu de departajare (in buna traditie a prostiei din spatele achizitiilor publice Romanesti, aranjate de neocomunisti dupa principiul „prost da’ ieftin” ca sa poata ei sa controleze licitatiile), acum Francezii se agata de asta.

    Parteneriatul strategic cu Franta este pentru motive … estetice, de fapt. Si pentru noi si pentru ei. Un fel de mic artificiu care da bine la public. Cand este vorba de lucruri serioase, baza punem pe Americani, Olandezi si altii ca ei. Si Americanii si Olandezii au fost si sunt fara echivoc fata de Rusia. Cu Francezii nu stii niciodata ce fac pe sub masa.

    • Ce vrei sa zici tu, pesedemuistule, e ca daca francezii sunt niste nenorociti, ne putem permite si noi sa fim!
      Pe principiul ca daca dragnea-i hot si Johanis trebuie sa fie!
      Mult jeg in mintea ta!
      Diferenta de oferta o platim noi mai cacat cu ochi, si probabil o buna parte va ajunge in buzunarele politicienilor!
      Esti atat de prost sau, in cazul bun, atat de lacom de bani, ca imi provoci o stare de voma!

  2. Nu cred ca are PSD si Dragnea a face cu treaba asta. Mai degraba cred ca Francezii se agata de chestia asta pentru ca stiu ca opinia publica Romaneasca este impotriva PSD-Dragnea. Poate chiar este o amenintare voalata la adresa PSD-Dragnea, un „indiciu” de tip „imperial” cum ca PSD-Dragnea „ar trebui” sa se bage in subiect si sa fie de partea producatorului Francez.

    • Draknea și ceilalți corupți au cerut un moment zero…la furat!
      In continuare, pt toate contractele cu statul cer „taxa de protecție” de 20-25%…asta ne arată și de ce nu doresc proiecte pe fonduri UE, ci le preferă pe cele PPP…

    • Nuuu…! Ce treaba sa aiba pesedragnea cu asta?!
      Poate un mic comisionas de 10% ca in rest nu vad legatura!
      Pai cum?!
      Teleormanenii sunt oameni saraci!
      Daca dragnea ar fi fost corupt ar fi avut si el bani sa o duca pe aia mica la ceasuri in Elvetia sau in Brazilia!
      Uite saraca cum se chinuie sunand in stanga si in dreapta cand vrea ceva!
      Nu ii spune lui dragnea de teama sa nu zica lumea asta a dracu, ca e corupt!
      Asa ca suna ea, saracuta!

  3. Disperare mare la frantuji, foame de bani nasoala, chiar or fi in copaie?

  4. Franta si Olanda n-a mai gasit cui sa vanda corvete dacat infractorului Liviu Dragnea.

  5. Damen a pierdut pt că a trebuit să adauge la preț și șpagă pt Dragnea &PSD…
    Umbla vorba în târg că și Fifor ar fi fost aruncat peste bord de Draknea tot din cauza acestui contract, că nu ar fi vrut sa se bage la „subminarea” / anularea la până nu iese cine trebuie…

  6. Spaga face diferenta!

  7. Apelati la principesul radu duda si va aduce el niste corvete bune de tot cu autonomie de combustibil cat sa intoarca in rada portului si inapoi la mal.Sunt bune pt parada si nu conteaza ca sunt vechi.Nu il intrebati de shpaga pt ca e regala.

    • Eu stiam ca asta e cu parasutele!

  8. Cum de mai are tupeu Airbus sa mai deschida gura, cand nici n-au avut interesul sa se prezinte la licitatia organizata de MAI pentru elicoptere noi? Sau ei vor neaparat doar MApN?

    Solutia, din punctul meu de vedere, e extrem de simpla.
    Daca Airbus vrea, totusi, sa asambleze ceva in Romania, poate face oferte si catre alti actori, nu doar MApN. MAI era un foarte bun client pentru elicoptere de transport, dar francezii erau cu nasul mult prea sus.
    Daca Airbus nu e serios si nu vrea sa lucreze cu Romania, isi poate lua linia de asamblare si contractul exclusiv semnat cu Ghimbav si si le pot duce oriunde vor ei. Chiar si la unguri, cu toate ca ei vor H225, nu H215…

    Pe parte militara, elicopterele Bell nu au concurent. Airbus poate gusta ceva doar din felia civila. Dat, din nou, daca au fite si MAI le miroase urat… drum bun, sa va cumpere cine vrea elicopterele!

    • „Airbus nu e serios…”?
      Tu ai idee cati bani invarte firma asta?!
      Tu ai ideecati bani au investit pt a face concurenta SUA in productia de avioane civile?!
      Daca astia nu sunt seriosi, atunci mergem la rusi!

  9. Naval Group e companie de stat, nu poate da spagi si daca nu se potolesc, ii baga psihopatul in statul Lui paralel de nu se vad !! Ce or sa ne auda urechile peste maxim doi ani ………….

  10. Cu Damen corvetele s-ar fabrica in Romania, ori la Mangalia, ori la Galati, cu muncitori romani; e o societate la care statul roman e coproprietar ! Avantajul pentru Romania e evident, bineinteles la conditii tehnice si pret comparabile !