G4Media.ro

Raport dur al Corpului de control din Ministerul Transporturilor: Metrorex, în pericol…

Sursa foto: Facebook/Metrorex

Raport dur al Corpului de control din Ministerul Transporturilor: Metrorex, în pericol să piardă finanțarea de 300 milioane euro pentru Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Gara Progresu / Ministrul Grindeanu: Vom cere să folosim banii pentru calea ferată

Un raport al Corpului de control din Ministerul Transporturilor, consultat de G4Media, arată că Metrorex, companie controlată de minister, e în pericol iminent să piardă finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Finanțarea europeană este cifrată la circa 300 de milioane de euro.

  • UPDATE: Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a confirmat concluziile Corpului de control și a declarat că proiectul nu ar fi trebuit introdus în PNRR de la bun început. Întrebat ce va face pentru ca România să nu piardă cele 300 de milioane de euro, Grindeanu a spus că va discuta, în cadrul negocierii mai largi dintre Guvern și Comisia Europeană, ca acești bani să fie mutați la calea ferată, fie la tronsonul Calafat – Craiova, fie pentru proiecte mai mici. Răspunsurile complete ale lui Sorin Grindeanu la finalul articolului.

”În ceea ce privește construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil ca METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022, să aiba loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante”, se arată în raportul finalizat la jumătatea lunii august și remis ministrului Sorin Grindeanu (PSD).

Raportul arată că Metrorex ”a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare”, dar acum ”este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.

Care este cauza posibilei ratări a țintei din PNRR? Corpul de control susține că e vorba despre reorganizarea Metrorex din 2018, care a dus la includerea Serviciului Tehnic în cadrul Direcției de Investiții. Reorganizarea s-a realizat în mandatul fostului ministru Răzvan Cuc (PSD).

Or, arată raportul, întreaga activitate de investiții din compania Metrorex este afectată serios de lipsa de personal provocată de reorganizare, ceea ce pune în pericol și proiectul Magistralei 4 de metrou din București.

”Din informațiile și documentele puse la dispoziția echipei de control a rezultat faptul că activitatea de investiții este afectată atât de lipsa de personal, cât și se activitățile tehnice care nu contribuie la accelerarea realizării proiectelor, ci reprezintă doar o suplimentare a atribuțiilor Direcției Tehnice și Investiții. Astfel, au apărut dificultăți în ceea ce privește cerințele impuse de pregătirea și derularea investițiilor, raportat la numărul și încarcarea personalului cu atribuții efective în domeniul investițiilor”, se arată în raportul citat.

Practic, raportul de control arată că doar 29 de persoane din Metrorex se ocupă de toate proiectele de investiții.

Context. Tronsonul Gara de Nord – Progresu are prevăzute în plan 13 stații și un depou, iar contractul va include și 15 rame noi de metrou.

Jalonul din PNRR se referă mai exact la investiția I4 din componenta C4 – „Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile Bucureşti şi Cluj-Napoca” și prevede: „Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrări, în urma unor licitații deschise și competitive, și obținerea autorizațiilor relevante.”

De asemenea, descrierea detaliată a jalonului arată că:

„Contractele dintre Ministerul Transporturilor/Primăria Municipiului Cluj-Napoca și societățile câștigătoare vor fi semnate, în urma unei licitații deschise și concurențiale pentru achiziționarea a 50% din lucrările la noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, după cum urmează:

  • M4 București: secțiunea Gara de Nord – Filaret (6 stații), lungime 5,2 km;
  • M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km;
  • Lucrările incluse în această investiție sunt: lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții.”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a arătat nemulțumit de avansul proiectului în luna mai și amenința că va scoate proiectul din PNRR.

Sorin Grindeanu: Ar trebui să se dea explicații de către cei care l-au introdus în PNRR

Declarațiile ministrului Sorin Grindeanu pentru G4Media:

Raportul Corpului de control nu face decât să întărească ce am spus încă de la preluarea mandatului despre proiectele din PNRR: e singurul proiect care îmi ridică semne de întrebare că va putea fi implementat până la finalul perioadei. Rămâne întrebarea de ce s-a considerat necesar să fie pus în PNRR. Dacă e să fim onești, ar trebui să se dea explicații de către cei care l-au introdus în PNRR. Au fost semne de întrebare încă de atunci, în perioada în care Ministerul Transporturilor l-a propus spre finanțare, au fost destui cei care au atras atenția că nu poate fi implementat. S-a mers înainte însă.

Ca backup, i-am rugat pe colegi ca cele 300 de milioane euro prevăzute în PNRR să poată fi folosite pe alte proiecte, tot pe acest tip de transport, considerat verde de către Comisia Europană. Au rezultat două propuneri:

– Calea ferată Craiova – Calafat
– mărirea sumei pe quick wins (un tip de finanțare din PNRR, cu sume alocate pentru refacerea liniilor de cale ferată pentru creșterea vitezei).

Renegocierea PNRR: Acest lucru se va face unitar, de către guvern. Eu știu că în această toamnă sunt discuțiile la nivel de Comisie. Sunt probleme și la spitale, la Muncă. Ele nu pot fi tratate sectorial.

Citește aici raportul integral realizat de Corpul de control

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

38 comentarii

  1. Razvan Cuc si Sorin Grindeanu niste valori PSD iste incontestabile!

    • Mai buni decat Drula Ranga! Fara USR Romania se poate dezvolta! Cine a facut PNRR cu termene nerealiste? Ghinea USR! Cine a taiat pensiile bunicilor nostri? Ghinea USR!

    • Gigel, fara PSD&PNL Romania se poate dezvolta! Tu fara PSD&PNL iti pierzi slubja de postac.

    • Bai gigele, si tu la fel ca pesedosii n-ati inteles ca PNRR trebuie finalizat pana in 2026. Adica in momentul in care au fost aprobate proiectele toti din ministere ar fi trebuit sa lucreze zi si noapte. Valabil pentru toate tarile UE. Doar ca ceilalti muncesc la foc automat.
      Nu asteapta nimeni dupa niste putori incompetente. Lumea are nevoie de investitii acum nu cand va treziti voi din somn si din incompetenta.

    • Tu nu intelegi ca Nicusor nu a dat avizele!!???? Pe ca mama naibii sa lucreze aia daca nu au avizele? Tu chiar nu muncesti nicaieri? Traiesti doar din postari? Ghinea – Ghenosu’ a pus termen 6 luni din care lui Nicusor iau trebuit 5 sa dea 4 avize! Sabotati Romania INTENTIONAT!

    • Gigele las-o jos ca macane bai pesedila. Ce aprobari cand nici macar nu au fost intocmite licitatiile? Aprobari la ce? Tocmai ce a spus Grindeanu ca nu era necesar proiectul.
      „Sorin Grindeanu, a confirmat concluziile Corpului de control și a declarat că proiectul nu ar fi trebuit introdus în PNRR de la bun început”.
      Vezi-ti de drum ca esti mai pr0st decat prevede legea.

    • ” Cine a facut PNRR cu termene nerealiste?”

      E corect ce spuneti. E cu totul nerealist sa crezi ca psd-istii pot lucra si se pot ocupa de investitii. Ei sunt buni doar la furat.

    • Termenele erau date pentru situatia in care USR ar fi ramas la guvernare si guvernul ar fi tintit o administrare cat de cat performanta, asa cum speram toti dupa ultimele alegeri.
      N-a fost sa fie, multumim Citu, multumim Iohannis, multumim Ciuca, multumim PSD ca nu mai dispare niciodata, multumim PNL ca s-a murdarit pentru ciolan stand capra la ciuma rosie.

    • Penibilii de la USR au sărit să își apere incompetenții! Ha, ha, ha! Îi apără cum știu ei mai bine: negând adevărul și folosind limbajul violent! Extrema stângă în toată splendoarea ei!

    • Da mai Gigele, din cauza USR se dezvolta Romania cu frina trasa.
      Mai ai frati p-acasa?

    • Este evident ca Grindeanu vrea sa duca banii la gasca lui. Ii scoate din mana USR-istilor si-i baga la Coiuma Rosie. Ce-i atat de greu de priceput ??? Corpul de contriol e a lui, a lui Grindeanu, face ce ii zice seful. Ciuma Rosie are istorie bogata cu mafia din Transporturi, cred mai sunt inca procese cu niste hoti gigantici. Nicoilaciuc , mi se pare si altii asemenea.

  2. Deci Grindeanu controleaza pe Grindeanu si ajunge la concluzia ca Grindeanu e de 💩?
    Fantastica tara!

  3. Alo! Există cumva cuvinte care nu se pot pune aci, văd că unele comentarii nu intra. Dezastru de guvernare niște nenorociți ordinari

  4. Urmeaza metroul lui Boc

  5. Deci, ca sa fie totul clar, noi nu vom vedea nici macar 1 euro din banii aia si foarte bine ca nu vom vedea.
    Daca ne vor da banul azi, ne vor cere poimaine banul inapoi, pentru ca banii aia se dau cu anumite conditii, sa nu fii corupt, sa nu furi, sa nu fii ultimul om, iar astea sunt cerinte prea mari pentru noi. Deci foarte bine ca ne lasa cu ochii in soare. Si nu ii vom vedea in niciun domeniu, sigur.

  6. Ma intreb de ce g4media nu da si citatul din raport cum ca Primaria lui Nicusor de la USR a intarziat in mod exagerat emiterea de aprobari? Oare g4media e pe felie cu USR? Asa ceva!!!!!

    • Asta doar in mintea ta de postac sarguincios. Grindeanu zice altceva. Ca nu e nevoie.
      „Sorin Grindeanu, a confirmat concluziile Corpului de control și a declarat că proiectul nu ar fi trebuit introdus în PNRR de la bun început”

    • Si cat crezi tu ca o sa mai tina poezia asta cu „USR e de vina”? Si in 2023? Si in 2024? Si in 2030?

      Mai vorbim.

    • Bai,puținel la minte , analfabet funcțional, cine a băgat proiectul în pnnr?

    • Cum adica „cine a bagat proiectul in pnrr?” bai aurolac pesedist? Nu este nevoie de proiecte pentru tara asta?
      Iar asta e un proiect simplu, de extindere a unei infrastructuri existente.
      Su_gaci putlerist. Roexit v-as da la toti. Catre rusia, permanent, in 10 autocare.

    • Cu cine a zis Nicușor că este prieten înainte de alegeri ? Nu cu Orban ? La ce partid a fost Orban ? Nu la PNL ? Ce partid l-a susținut pe Nicușor la alegeri ? Nu PNL ? De la ce partid este premierul ? Nu de la PNL ?
      Tot caut în aceste întrebări-răspunsuri USR-ul. Nu-l găsesc nicăieri.

    • De cand e Nicusor de la USR? Tin minte ca a plecat benevol acum ceva ani. Nicusor nu face parte din niciun partid, dar are filii liberale.

  7. Pierdem banii? Pai nici nu voiam proiectul ala. Acrii strugurii aia.
    Dar de ce sa-i refolosești pentru calea ferata pe unde umbla toți sarakii, mai bine pentru partid sau vacante exotice.

  8. Grindă in prostia lui ardelenească urăște Bucureștiul și pe mitici, așa că face și el ce știe ,sabotează tot ce ține de capitală,p.rostul…

  9. Mai oameni buni, ce atata vorbarie. Principiul PSD ist de baza este/mie ce imi iese la treaba asta? Ori Ghinea le a stricat jocurile! Simplu! Poate sa incerce Gigel,Hindel si mai stiu eu care postaci sa ne convinga ca Nicusor si Soros s au opus,nu merge!

  10. n-ai cum sa construiesti ceva real oricati bani disponibili ai. Cam asta este fundatia de baza a marilor partide.

  11. Iar asta e doar inceputul. Prima jumatate a lui 2022 avea sarcini relativ usoare de indeplinit. Finalul lui 2022 presupune o gramada de chestii concrete, iar 2023 o sa fie de-a dreptul horror: e enorm de munca si de implementat. Chestii concrete, nu povesti. Iar guvernul actual are cu totul alte prioritati: PSD-ul face opozitie din interior, asteptand momentul bun sa iasa din guvern, pentru a nu deconta electoral tot dezastrul. PNL-ul se ocupa doar de clientela, prin PNDL 3. Iohannis se ocupa de vacanta, golf si de distrugerea definitiva a sistemului de educatie, prin sluga prea-supusa numita Campeanu.

    PNRR era o sansa uriasa pentru Romania: 30 de miliarde de euro de utilizat in 5 ani doar pentru reformarea statului roman. Din pacate, guvernarea actuala este fie incompetenta, fie lenesa, fie corupta. Sau toate trei la un loc. Sansele sa ratam mare parte din PNRR sunt mari.

  12. PSD a bagat Romania in gr0apa , PSD si PNL sunt groparii tarii

  13. Ăștia mereu găsesc motive, precum: lipsa personal, specialiști, ș.a.m.d., dar nu zic nimic de putreziciunea politica angajată pe bani multi in acele posturi: nepoti,nepoate, amante, neamuri, prieteni ..majoritatea fara a avea treaba cu domeniile de activitate, mulți chiar analfabeți cu diplome ..ca dealtfel si pe la voi și pe la sri, spp, sts, sie, ministere, președenție, guvern, bnr, administrațiepublica ..toate scursurile oligofrene ale vechilor structuri si nomenclaturiști comuniști au pângărit coloana vertebrala a statului roman cu progeniturile lor!

  14. Drula este vinovat! Grindeanu rezolva ecuatii.
    Nu-i asa postaciiiiiiii

  15. Da, foarte eficient primar fu Basila. Pentru el ai ai lui.

  16. Cea mai mare parte din banii europeni vor fi foarte probabil pierduți , pentru ca sunt mult mai greu de furat decât cei de la bugetul național .

    Mulțumesc domnule Președinte Iohannis pentru guvernarea cleptocratica pe care ați instalat-o! Ea înseamnă sărăcie pentru România nu doar pentru ca fura din resursele publice, dar mai ales pentru ca dezvoltarea din care nu pot fura nu o interesează.

  17. Grindene, du-te bai baiatule acasa si lasa-ne. Si mai ia inca cativa prosti ca tine sa nu te plictisesti pe tren pana la Timisoara. Hai te rugam, macar incearca….

  18. Asta e doar inceputul. Ro nu va atrage mai mult de 80% din PNNR.
    La cata alfabetizare cere PNNR-ul ca sa fie implementat, nicio sansa cu guvernul actual.
    Am spus 80% pt ca ma gandesc ca autostrada Buzau-Pascani va fi totusi facuta, asta datorita lui Ghinea care a croit-o istet sa fie eco-friendly, iar ulterior implementata suficient si repede de Drula. Meritul psd e doar ca e Ciolacu din Buzau si n-o pus frane.

  19. Prin urmare Grindeanu recunoaste ca nu sunt in stare sa puna in practica proiectul. Au bani, putere maxima, tot. Trebuie sa mai si poti si sa mai si vrei.
    Exista insa o problema antagonica intre ceea are nevoie Romania si ceea ce are nevoie PSD. Romania are nevoie de proiecte de infrastructura, PSD are nevoie de proiecte de praduiala. Pana PSD nu-si elimina naravurile Romania nu va beneficia de mare lucru.