G4Media.ro

Provincia canadiană cea mai afectată de pandemie menține școlile deschise. Cum se…

Provincia canadiană cea mai afectată de pandemie menține școlile deschise. Cum se face educație în „zona roșie”

Elevii din Quebec continuă să susțină cursuri în sălile de clasă, așa cum au făcut-o începând din luna august a anului trecut, deși provincia este cea mai afectată din Canada în ceea ce privește numărul de persoane infectate și decedate din cauza pandemiei de coronavirus.

Decizia guvernului provincial de a menține deschise școlile provoacă în continuare reacții diferite din partea părinților, a profesorilor și a autorităților medicale, mai ales în condițiile în care, din 9 ianuarie, Quebec a implementat noi restricții, inclusiv interzicerea circulației pe timpul nopții pentru o perioadă de patru săptămâni în încercarea de a opri infectările și spitalizările cu coronavirus. Situația este și mai delicată, mai ales că un studiu recent afirmă că școlile au fost unul dintre factorii principali în răspândirea COVID-19 în Montreal, cel mai populat oraș din provincie.

La sfârșitul lunii august a anului 2020, provincia Quebec a devenit prima din Canada unde școlile au fost redeschise fizic, printre măsurile luate de autorități numărându-se limitarea interacțiunii copiilor, spații separate de joacă în curți și interzicerea accesului părinților în interiorul instituțiilor de învățământ. Accesul copiilor în clădiri se face pe rând, progresiv, fiecare grupă fiind însoțită de propriul învățător sau profesor până în sala de clasă.

De asemenea, fiecare clasă este „o bulă separată,” elevii nu mai părăsesc încăperea pentru a merge la orele de laborator, de artă sau de muzică (așa cum era cazul până anul trecut în martie, când copiii se roteau dintr-o clasă de curs în alta). Profesorii sunt cei care se mută de la o clasă la alta. Ideea este simplă: cu cât se limitează contactele unui elev, cu atât va fi mai ușor – în caz de infectare – să se urmărească cu cine a interacționat și să se reducă riscul transmiterii ulterioare a virusului. Mai mult, interacțiunea copiilor cu cei din alte clase este interzisă sau limitată cât mai mult, copiii putând avea legături doar cu cei din propria „bulă.” (Unii experți au recomandat ca părinții să ia măsuri suplimentare acasă, limitând interacțiunile sociale ale lor și ale copiilor, astfel încât „bula” în care copilul activează la școală să continue și acasă.)

În plus, copiii sunt dezinfectați pe mâini de cel puțin șase-șapte ori pe zi, iar profesorii sunt obligați să poarte măști de protecție, la care se adaugă, în unele cazuri, și viziere de plastic pentru față. De asemenea, copiii sunt dezinfectați pe mâini de profesori de fiecare dată când folosesc un obiect din clasă, înainte și după masă, iar profesorii le curăță mesele cu substanțe dezinfectante de câteva ori pe zi.

Elevii din clasele mai mari trebuie să stea la distanță de doi metri de profesori, dar nu și de colegii lor în clase, iar direcțiile de mers pe holuri, în curtea școlii sau distanțarea fizică în clase sunt indicate prin linii de demarcație colorate, cu creta, autocolante sau vopsea, pe podea și pe pereți.

Curtea școlii și terenurile de sport (fotbal, baschet, volei etc.) au fost împărțite în mai multe spații, fiecare clasă fiind obligată să respecte spațiul care i-a fost rezervat. Spațiile sunt delimitate prin sfori, benzi colorate etc. În același timp, activitățile extrașcolare au fost suspendate sau limitate.

Reluarea cursurilor în clase a fost parte a unui plan agresiv al guvernului provincial prin care elevii din ciclurile primare și secundare (echivalentul clasei 0 până la clasa a 11-a în România) au revenit în școli. Guvernul provinciei Quebec al premierului François Legault și-a bazat politica, una considerată riscantă de unele voci, pe credința că școlarizarea fizică este mai eficientă și se poate face în condiții de siguranță.

Guvernul provincial a decis astfel că prezența fizică a copiilor la școală este obligatorie, fiind exceptați de la prezența în clase doar copiii cu afecțiuni grave, care sunt vulnerabili în fața virusului, precum cei cu cancer sau astm în formă agravată. În cazul altor copii, inclusiv cei care au trecut recent prin operații de transplant de organe, prezența la școală este obligatorie.

Medicii de familie sunt singurii care au dreptul să ofere scutire medicală copiilor bolnavi, iar regulile de acordare a acestor documente au fost înăsprite, după ce unii părinți au încercat să își țină copiii acasă, motivând că sunt bolnavi.

Ce se întâmplă însă când unul dintre elevi este depistat pozitiv? Conform procedurii, conducerea instituției de învățământ anunță în primul rând părinții elevilor care au intrat în contact cu persoana infectată (elev sau  profesor) că, pentru a limita transmiterea infecției, ei trebuie să-și țină copilul acasă, să apeleze o linie telefonică de urgență și să urmeze instrucțiunile autorităților de sănătate publică.

O scrisoare oficială în care este anunțată prezența cazurilor de COVID-19 în școală este trimisă apoi părinților tuturor elevilor din instituția de învățământ, care sunt rugați să înștiințeze autoritățile în cazul în care copilul lor prezintă una sau mai multe din următoarele simptome: febră (temperatura de 38,1° C sau mai mult), pierderea gustului și a mirosului, tuse (nouă sau agravată), dificultăți de respirație, dureri de stomac, vărsături, diaree, durere de gât, congestie sau curgerea nasului, oboseala mare, pierderea semnificativă a poftei de mâncare, dureri musculare generalizate fără legătură cu efortul fizic.

Interesant de menționat este faptul că școlile unde se înregistrează cazuri de COVID-19 rămân deschise, conducerea școlii colaborând cu inspectoratul școlar și cu oficialii din domeniul sănătății ca „să aplice în continuare toate măsurile necesare pentru a preveni răspândirea în continuare” a infecțiilor.

Până joi la prânz, numărul de școli din Quebec cu cel puțin un caz pozitiv de COVID-19 a fost de 1.820, potrivit paginii Covid Ecoles Quebec, create de Olivier Drouin, tatăl unor eleve de școală primară.

Noi reguli

La mijlocul primului semestru, atunci când numărul de infecții și decese continua să crească în Quebec, guvernul provincial a hotărât ca elevii din ciclul secundar să fie incluși într-un program alternativ de educație: o zi la școală, o zi învățământ online.

Acest lucru a continuat până la vacanța de iarnă, care a fost urmată de o săptămână de școală online pentru elevii din ciclul primar și de două săptămâni pentru cei din ciclul secundar. Această decizie a fost luată de autorități de teamă că petrecerile de Crăciun la care au luat parte unii dintre locuitorii din Quebec vor duce la o creștere a cazurilor de infecții cu COVID-19.

În plus, revenirea copiilor în sălile de clasă la sfârșitul vacanței de iarnă a adus cu ea noi reguli privind măștile. Dacă în toamna trecută, la începutul anului școlar, măștile nu erau obligatorii în clasă pentru elevi indiferent de vârstă, iar elevii din clasele mai mari (de la clasa a 5-a în sus) trebuiau să poarte măști sau veșminte pentru față în zone comune, cum ar fi holurile, autoritățile au impus acum purtatul obligatoriu al măștii în clasă pentru elevii din clasele a 5-a și a 6-a. Elevii din ciclul 1 și 2 trebuie să poarte măști atunci când merg prin școală, în toate zonele comune și în autobuzele școlare. Elevii preșcolari nu trebuie să poarte măști pentru față.

De asemenea, elevii din ciclul secundar sunt obligați acum si ei să poarte un acoperământ pentru față.

Nu în tultimul rând, pentru elevii care se confruntă cu dificultăți de învățare, guvernul a anunțat lansarea mai multor programe de îndrumare care vor începe la sfârșitul lunii ianuarie. A fost creată o așa-numită bancă de tutori pentru a-i sprijini pe elevii care au nevoie de ajutor. Profesorii vor putea astfel să-i direcționeze pe elevi către aceste servicii gratuite și accesibile șapte zile pe săptămână.

Mai mult, a fost creată o aplicație mobilă pentru a permite tinerilor să aibă acces la numeroase resurse, videoclipuri, mesaje text, prelegeri etc. În plus, au fost amenajate spații de discuții pe teme care să răspundă nevoilor tinerilor pentru a contribui la reducerea sentimentului de izolare și a oferi modalități pentru gestionarea stresului generat de pandemie.

Critici

Pe de altă parte, menținerea deschisă a școlilor în provincie a generat reacții critice din partea unor părinți, profesori și experți în sănătate. Aceștia au afirmat, printre altele, că ventilarea sălilor de clasă și calitatea aerului sunt principalele probleme care trebuie rezolvate și nu neapărat numărul de elevi dintr-o clasă; că decizia autorităților provinciale de a nu permite copiilor (sau măcar unora dintre ei) să își continue educația în mod exclusiv online este greșită; că politica relativ flexibilă a guvernului provincial privind măștile a fost incorectă (guvernul a revenit de atunci asupra acestei decizii, iar purtarea măștilor este acum obligatorie pentru aproape toți elevii); că lipsa de personal ar putea pune în pericol atât sănătatea fizică, cât și învățarea în acest an școlar.

Unele asociații de părinții și profesori continuă așadar și să conteste decizia guvernului provincial de reluare fizică a cursurilor, acuzând lipsa de pregătire și riscurile pentru sănătatea elevilor, a educatorilor și a comunităților.

Iar un raport dat publicității recent pare să confirme îngrijorările unora dintre părinți și profesori. Potrivit documentului, școlile reprezintă una dintre cauzele principale ale răspândirii infecțiilor în Montreal, cel mai populat oraș din provincie.

Studiul a analizat infecțiile din metropolă între lunile septembrie 2020 și începutul lunii ianuarie 2021. Cercetătorii au descoperit că infectările au crescut mai întâi în rândul tinerilor cu vârste între 10 și 19 ani înainte de a crește ulterior în rândul adulților cu vârste cuprinse între 30 și 49 de ani. Cu alte cuvinte, analiza a constatat că cei mici si adolescentii au fost cei care au transmis virusul adulților atunci când școlile s-au redeschis în toamna anului trecut, alimentând răspândirea alarmantă în Montreal a bolii  în timpul celui de-al doilea val al pandemiei.

Quebec a fost epicentrul infecțiilor cu coronavirus din Canada, provincia francofonă înregistrând atât cel mai mare număr de pacienți, cât și cele mai multe decese din țara nord-americană. Montreal si alte câteva regiuni se afla în așa-numita „zonă roșie.”

Joi, Quebecul a anunțat 1.624 de noi infecții cu SarsCov-2 și încă 66 de decese atribuite noului coronavirus începând din 14 ianuarie. De la începutul pandemiei, provincia a raportat 248.860 infecții cu SarsCov-2 și 9.273 decese, cu 18.260 de cazuri active și 221.327 de pacienți care s-au vindecat, potrivit statisticii realizate de CTV News. Per ansamblu, de la începutul pandemiei, Canada a înregistrat 729.950 de cazuri de infecții și 18.578 de decese.

Restricții suplimentare

Studiul îngrijorător a venit la doar câteva zile după ce provincia francofonă a devenit prima din Canada care a interzis circulația pe timpul nopții pentru o perioadă de patru săptămâni în încercarea de a opri infectările și spitalizările cu coronavirus. Interzicerea deplasărilor între 8 seara și 5 dimineața, care a intrat în vigoare la 9 ianuarie și va dura până la 8 februarie, face parte dintr-un plan de măsuri mai amplu anunțat de guvernul provincial în condițiile în care spitalele din Quebec sunt copleșite de numărul mare de pacienți, cei mai mulți dintre ei persoane de peste 65 de ani.

Quebecul a devenit astfel prima provincie din țara nord-americană care impune o măsură atât de drastică pentru a stopa răspândirea noului coronavirus.

Premierul Legault a spus că, în ciuda faptului că școlile, magazinele cu amănuntul și multe alte afaceri au fost închise încă din decembrie – în contextul celui de-al doilea val al pandemiei care a lovit brutal Canada -, infecțiile cu SarsCov-2 continuă să crească. El a spus că transmisia virusului se datorează întâlnirilor private și a petrecerilor organizate ilegal.Oricine va fi găsit pe stradă după ora 20:00 fără motive întemeiate riscă să primească o amendă cuprinsă între 1.000 și 6.000 de dolari.

Oficialul a anunțat că toate afacerile neesențiale care au fost închise încă din decembrie vor rămâne închise până cel puțin pe 8 februarie, când se preconizează ridicarea restricțiilor de circulație.

O excepție majoră o reprezintă școlile primare, care s-au redeschis pe 11 ianuarie, în timp ce elevii de liceu au revenit în clase pe 18 ianuarie. (În acest caz, guvernul nu a ținut cont de recomandările experților, care au cerut ca elevii să facă școala online și nu în sălile de clasă, după ce studii diferite au confirmat că copiii sunt transmițători majori ai virusului).

Surse: Montreal Gazette, CTV News, Huffington Post

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

5 comentarii

  1. Se observa asemenari foarte mari cu statele francofone din Europa. Nu stiu cine dupa cine s-a luat, insa se pare ca doar in statele/regiunile francofone din Europa/Canada scolile raman deschise indiferent de situatie. Asta arata diferentele mari de mentalitate dintre popoarele anglo-saxone si cele francofone. Probabil exista un deficit in educatia din Quebec fata de regiunile britanice. In general, exista diferente in ce priveste igiena intre state si regiuni, cele francofone avand un dezavantaj din acest punct de vedere.

    • Sunt mai isteti și au inteles ca scoala online e o vrăjeală. Mai ales ca au experienta cu școala online din pricina comunitatilor izolate prin provincie.
      Si uite qsa , Romania care tine scolile inchise de un an mai creste la capitolul analfabetism funcțional.

  2. Jay,
    Nu e nicio diferenta de igiena si nici de educatie. Am.locuit in ambele zone si pot sa spun ca oamenii din QC sunt mai inteligenți. Singura diferenta e ca sunt marginalizati si stigmatizati ca sunt francofoni.
    In rest nu qu atatia chinezi, indieni si pakistanezi xare sa le ridice artificial media IQ ului.

    • @L aur
      Dar se pare ca ai fost detasat in Canada pentru studii referitoare la diferente intre nivelurile de inteligenta ale provinciilor si comportamente sociale integrate… Mai lasa-ne bai nene cu opiniile tale personale de singurul roman intors din Canada aducator de informatii incediare! Mai cunoastem si noi pe ici pe colo romani prin Canada care au o cu totul alta opinie.
      Subiectivism prezentat pe post de parere avizata…

  3. La noi, prioritatea elevilor sunt carciumile si pacanelele.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.