G4Media.ro

Prețul biletelor de călătorie cu transportul public în București s-ar putea dubla

Prețul biletelor de călătorie cu transportul public în București s-ar putea dubla

Andrei Creci, directorul Societății de Transport București (STB), a cerut creșterea prețului unei călătorii pe transportul public din București de la 1,3 lei la 2,5 lei, potrivit declarațiilor acordate Agerpres. Creci a mai declarat că STB are nevoie de mult mai multe tramvaie, dar și de mai mulți șoferi, pentru că în prezent sunt plătite foarte multe ore suplimentare, astfel că unii șoferi ajung să încaseze până la 9.000 de lei pe lună.

Șeful STB susține că tariful actual este neschimbat de 11 ani. ”E ruşinos că în alte oraşe din ţară, nu în Cluj sau în Oradea, ci în Craiova, este 2,5 lei. Dacă se va majora la 2,5 lei titlul de călătorie, cât cred eu că se va face şi sper că se va face, veniturile noastre lunare cresc cu 6-7 milioane de lei”, a spus Creci pentru Agerpres.

El a respins ideea de a introduce transportul public gratuit: ”Efortul Primăriei ar creşte nejustificat şi, paradoxal, s-ar constata şi o scădere a calităţii serviciului. Sunt oraşe în Europa, cum e Talin din Estonia, unde transportul public este gratuit. Pe de altă parte, Londra are 27 de operatori publici şi privaţi, iar societatea de transport din Paris a câştigat unele rute la Londra”.

„Din punct de vedere al tarifelor eu aş spune că suntem pe locul I, adică avem cele mai mici tarife. Este clar însă că nu suntem cei mai costisitori operatori de transport din Europa, costisitori ca preţ de exploatare, ne situăm undeva pe la mijlocul clasamentului”, a argumentat Creci.

În prezent, au gratuitate pe transportul public în București pensionarii, elevii, dar şi alte categorii prevăzute în lege. „Ceilalţi trebuie să înţeleagă că trebuie să-ţi plătească titlurile de călătorie. Numai anul trecut au fost sancţionate peste 125.000 de persoane pentru neplata titlului de călătorie, valoarea amenzilor fiind de peste 5 milioane de lei, respectiv un milion de euro, dar acestea se fac venit la bugetele locale, nu la bugetul societăţii de transport”, a mai spus directorul general al STB.

Numai anul trecut STB a avut încasări de peste 16 milioane de lei/lună din vânzarea titlurilor de călătorie şi din publicitate. Conform ultimelor sondaje, în Bucureşti, numărul de călătorii, nu de călători/pasageri, se ridică la o medie zilnică de peste 2,4 milioane, a precizat Creci.

Directorul STB a mai spus că necesarul de mijloace de transport este o problemă, în special numărul de tramvaie: „Problema noastră sunt tramvaiele, pentru că avem o reţea foarte mare. În loc să avem 500 de tramvaie pentru această reţea, suntem cam la jumătate, adică 280. Ne trebuie tramvaie mai mari decât cele pe care le avem acum, de 27 de metri. Primăria va cumpăra 100 de tramvaie din gama de 36 de metri, mult mai încăpătoare, iar noi, la rândul nostru, vom cumpăra 40 de tramvaie de 18 metri, care se vor putea cupla, câte două-trei, în vârf de trafic. Licitaţia este în curs, au fost depuse două oferte de către doi producători români, Astra Arad şi VFU Paşcani, care sunt în analiză din punct de vedere tehnic şi financiar”.

Andrei Creci a precizat că este necesară angajarea mai multor șoferi.

„Suntem 11.140 de angajaţi: 1.000 la TESA, 3.300 conducători de autobuz, 554 conducători de troleibuz şi 913 vatmani. Mai avem 253 de controlori, 708 casieri, 264 la pază, 162 de spălători şi încă 3.000 de muncitori, inclusiv în uzină. Însă numărul de şoferi trebuie să crească pentru că există o normă de 2,8 şoferi la maşină. Orice mărire a parcului presupune şi o mărire de personal. Când vor fi suficienţi şoferi vor dispărea şi anomaliile precum plata de ore suplimentare, chemări din libere consecutive, pentru că sunt situaţii în care pe hârtie un şofer ia 3.000 de lei, dar unii au luat şi 9.000 de lei. Dacă am avea un număr suficient de şoferi, ar scădea cheltuielile cu aceste ore suplimentare care sunt de 100%, 150% şi chiar de 200%. De asemenea, anul acesta vrem să facem trei clase pe învăţământ dual, în sectorul 3, la fostul liceu ITB. Sper să fie şi copii doritori”, a precizat Creci.

Directorul STB a precizat și care sunt cele mai mari probleme, de la orele pierdute în trafic la curățenie, care ține inclusiv de călători, pentru că în mijloacele de transport se găsesc de toate, „de la seminţe şi coji de banane, la sarmale şi prezervative”.

„Orice minut pierdut are un echivalent în lei şi de aceea încercăm să le recuperăm de la persoanele vinovate, atunci când ele există şi sunt identificate. Le recuperăm pe cale judecătorească. Anul trecut am avut 32.000 de ore pierdute numai la tramvaie din cauza parcărilor neregulamentare. O altă problemă: infrastructura pentru tramvaie, liniile vechi, neînlocuite de ani de zile, care nu fac decât să încetinească mersul tramvaielor, dar şi lipsa efectivă a tramvaielor. Curăţenia în mijloacele de transport în comun este o altă problemă şi de aceea fac apel şi la cetăţeni, pentru că găsim orice, de la seminţe şi coji de banane, la sarmale şi prezervative”, a afirmat Creci.

Foto: Inquam Photos / George Călin

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Evident că minoritatea celor care își plătesc în mod regulat călătoria trebuie să plătească și mai mult, adică și pentru mulțimea categoriilor scutite de politicieni, precum și pentru cei – mulți – care se scutesc singuri pentru că nimeni nu-i întreabă de sănătate. Cel puțin așa se întâmplă în Bucureștii Noi. După ce ai trecut de depou, nu mai vezi picior de controlor.

  2. În sfârșit o prima măsură bună.
    Ar mai fi de avut în vedere:introducerea biletului orar 5 lei/ 75 minute ca in Viena, introducerea de puncte de achiziționare in FIECARE stație și cu orar permanent. Plus posibilitatea de achiziție a biletelor și în magazine, chioșcuri, etc. E anormal ca duminică dimineața la ora 7.00 cel mai apropiat punct de achiziție a biletelor (cardurilor) deschis să fie la o distanta de 6 stații ( cam 3 km mers pe jos) iar în autobuz sa fie echipaj de control… Înțeleg controlul dar trebuie să existe posibilitatea achiziționării biletului. Daca nu în stație, atunci de la șofer, că în țările subdezvoltate gen Italia, Franța. Nu prin aplicații, carduri SMS și alte chestii moderne. În NUMERAR, să poată plăti orice boschetar

  3. Taxaxi si pensionarii, macar jumatate de bilet, intervalul 07-11 dimineata. Majoritatea au venituri NETE mai mari decat cei activi. Dimineata nu ai loc de ei, sunt ca furnicile in STB. In metrou, unde tb sa plateasca, nu. Aude cineva?

  4. PSD a tinut pretul jos ani de zile. Acum il dubleaza ca sa arate neputinta PNL.
    Oh, Machiavelli, cat de bine ti-au perfectionat teoriile politicienii de azi.

  5. Subscriu. Fie o reducere 50% acordată pensionarilor, și numai celor cu pensii sub 1500 lei, fie gratuitate în afara orelor de vârf și a zilelor de lucru.

  6. Oare? pensionarul cu pensie de 3.000 lei (sunt din ce in ce mai multi) de ce merge gratuit iar tânărul cu salariu de 2.800 mergând la munca trebuie sa plateasca bilet/abonament plus pensia lui nenea pensionar ?!?!?!?!?!?!?!?!
    Cineva sesizează absurdul ?!?!?!?!?!?!?!
    Politica asta din ultimii ani o putem numi ABSURDA ?!?!?!?!?!?!?

  7. Ar trebui sa fie gratis ca sa incurajeze lumea sa foloseasca transportul in comun in loc de masina propie. Asa mai reducem din poluare.

  8. Bă, nici să aveți zeci de miliarde de euro nu achiziționați ce trebuie, cât trebuie! Doar mai multi bani la sifonat! Alții iau autobuze și tramvaie pe fonduri europene, numai firea nu e interesată de ele…panarame incompetenta si furacioase!
    Ia uitați că se poate și altfel:
    https://www.mediafax.ro/social/25-de-troleibuze-electrice-cu-wifi-si-senzori-3d-pentru-transportul-public-din-cluj-napoca-video-18792854

  9. „””Primarul Emil Boc a declarat, marţi, că administraţia locală îşi propune ca în 2026 întreg transportul în comun să fie electric.

    „Am pus în circulaţie primele 26 de troleibuze din cele 50 achiziţionate de Primărie împreună cu Compania de Transport Public (CTP) din fonduri europene, fiind cele mai moderne de pe piaţa europeană şi mondială. Au aer condiţionat şi podea joasă, wifi, sistemele moderne de comunicare în interior, sistem de supraveghere video la interior şi la exterior.”
    De asemenea, troleibuzele sunt echipate cu sistem de numărare a călătorilor, având un sistem cu senzori inteligenţi 3D şi cu un analizor de date, care permit urmărirea şi înregistrarea numărului de călători transportaţi pe anumite intervale de timp, staţie, linie, număr vehicul.

  10. 708 casieri? Pentru ce?