G4Media.ro

OP – ED Cum se scrie istoria cu fake news: A transformat…

OP – ED Cum se scrie istoria cu fake news: A transformat România cinci moschei în biserici?

Până vinerea viitoare când Sfânta Sofia va fi din nou moschee, strategia președintelui turc este de a profita la maxim de această decizie. Conștient de impactul acestei hotărâri, președintele turc vrea să ofere societății sale însetate de dorința de a vedea, majoritatea pentru prima dată, posibilitatea de a ști Sfânta Sofia din nou Moschee.

Pentru a înlătura orice urmă de îndoială, personal, ieri a vizitat Sfânta Sofia pentru a se asigura și a da indicații de la fața locului în privința pregătirilor pentru marele lor eveniment.

Într-un mers lent și legănat semn că bătrânețea nu-l iartă, acesta a fost fotografiat singur în simbolul creștinătății iar mass-media turcă a pus la unison accentul pe decizia sa, semn ca toți să știe că ”victoria” Sfintei Sofia este a lui și doar a lui. Chiar dacă și celelalte partide parlamentare și toată suflarea turcească din țară și din afara țării este încercată de sentimente de bucurie amestecate cu patriotism, este și o dovadă de cum interpretează turcii islamul.

De ani de zile urmăresc știrile din Turcia dar până azi nu am găsit o știre în care Recep Tayyip Erdoğan să viziteze Sfânta Sofia. Preocupările sale nu cadrau cu monumentul cultural, cu dorința de a se intersecta cu biserica Sfânta Sofia. Azi, când simbolic este catalogat ca cel de-al doilea cuceritor al Constantinopolului, a mers pentru a se fotografia și pentru a lăsa impresia omului ce face istorie. Chiar dacă fotografii profesioniști s-au străduit să-l pună în valoare mie mi-a lăsat impresia unui om străin locului sau mai bine zis a unui turist care nu înțelege ce caută acolo.

Am aflat cu acest prilej că pregătirile sunt în regulă (doar așteaptă o țară cu sufletul la gură) se lucrează la lista cu invitați (între 1000 și 1500) iar evenimentul va fi unul de amploare, avândul în centru, evident pe președintele Recep Tayyip Erdoğan.

Acesta a subliniat în această perioadă că nu-l afectează și nu-l interesează ceea ce crede sau spune ”vestul”. În presă a apărut un articol cu titlul: Aceasta este fățărnicia Occidentului când vine vorba de Sfânta Sofia: în 18 țări au transformat 329 de opere arhitecturale turcești în biserici în care se explică cum creștinii au transformat moscheile în biserici.

Din articolul semnat de istoricul Mehmet Emin Yılmaz (publicat săptămâna acesta într-unul dintre cele mai citite ziare din Turcia) citim că Moldova a transformat patru moschei în biserici iar România cinci. Evident este o știre falsă dar suficient de bine gândită încât să întărească convingerea turcilor că decizia președintelui lor este firească. Ba mai mult, că decizia lor în comparație cu ceea ce au făcut creștinii este ”doar un act firesc”.

Că ne place sau nu Turcia, că ne place sau nu Erdoğan, întotdeauna acesta a simțit vremurile și și-a făcut singur agenda. Cu risc (doar cine nu riscă nu câștigă) și de această dată a mutat cu această decizie încât ”vestului” nu-i mai rămân multe de făcut.

De unde acest dialog al surzilor și ce este de făcut?

Sursa: Facebook/ Ionuț Cojocaru

Practic, creștinismul și islamul sunt două lumi paralele în care valorile și cultura cunosc aspecte ce separă viziunile celor două culturi. În cele două zone, deciziile se iau după mentalități diferite, optica liderilor este diferită în vest față de islam iar cel mai evident lucru este că democrația vestică nu este compatibilă cu islamul. Iar moștenirea și impactul asupra zonelor unde au interferat au închis anumite probleme dar au deschis altele.

Putem afirma că occidentalii au fost seduși de turci cât timp au crezut că Turcia se poate integra în Uniunea Europeană. Chiar au crezut că Turcia se poate democratiza, că islamul se poate integra într-o mare creștinătate iar relațiile se vor consolida? La ceea ce nu s-au gândit a fost cum răspund liderii politici propriilor alegători? Ce fac cu istoria? O uită? Cum argumentează sutele de ani de conflicte? Poate colabora lumea islamică cu cea creștină? Dacă există diferențe culturale între lumea catolică și cea ortodoxă nu este logic ca cea islamică să se bazeze pe alte coordonate? În fond, lumea culturală este mai bogată datorită specificității proprii, a culturilor regionale care sunt parte a patrimoniului mondial. Aceasta ne oferă posibilitatea de a observa, analiza, cunoaște. Iar colaborarea dintre culturi să se facă pe aspectele pozitive care au la bază comunicarea. În fond, să se accepte așa cum sunt fără a încerca să se schimbe!

Politic, președintele turc și-a asumat o strategie. A pus punct kemalismului. În această decizie a sa citim repoziționarea Turciei pe coordonatele regionale și spre Orientul Mijlociu, zona islamică. Practic, prin această hotărâre ne amintim de Turgut Özal. Acesta a fost printre altele adeptul consolidării lumii islamice și a valorilor sale iar președintele de azi a fost unul dintre discipolii săi.

Azi, liderii occidentali trebuie doar să contabilizeze decizia președintelui turc sau vor acționa în vreun fel? Văzut ca un afront la adresa lumii creștine, nu merită creștini o explicație? Cum vor evolua relațiile Turciei cu NATO ca membru, cu U.E. sau cum vor răspunde occidentalii față de poziția Turciei în Libia sau față de poziția Ankarei față de conflictul dintre Azerbaidjan și Armenia. Aceste întrebări se pun azi când liderii europeni sunt mai divizați ca oricând pe tema bugetului viitor.

În fond când Hitler a anexat Austria europenii nu au luat o hotărâre. După acordul de la Munchen prin care Marea Britanie și Franța au acceptat ocuparea Cehoslovaciei de către Germania, miniștrii de externe britanic și francez au fost catalogați ca salvatori ai păcii. Și exemplele pot continua. Știind cât le ia europenilor să condamne o decizie, de ce nu ar profita președintele turc de nehotărârea lor?

În celălalt sens, Turcia mai are de răspuns la o întrebare cheie și anume dacă lumea arabă acceptă Turcia ca lider (model) al lumii islamice sau nu. Probabil că nu, dar pentru Erdoğan contează probabil prezentul.

Pentru ei islamul înseamnă cucerire, supunere, control și exploatare a ceea ce cuceresc!

Revenind la întrebarea din titlu m-aș fi așteptat ca românii să fie informați de către instituțiile care au fost înființate tocmai pentru acest lucru. Victor Opaschi, cel care conduce Secretariatul de Stat pentru Culte, a participat la festivitățile deschiderii Moscheii Çamlıca (cea mai mare moschee din Turcia inaugurată în 2019), la invitația președintelui Erdoğan. Cu alte cuvinte este în subiect. Cunoaște Turcia, îl cunoaște pe președintele turc, a fost de acord să construiască și o moschee la București și din ce observăm în activitatea sa, îi place să participe la inaugurarea moscheilor.

Poate ne spune și nouă care este poziția statului român față de decizia Turciei cu privire la Sfânta Sofia? Asta în caz că România are o poziție.

Nu cred că România poate schimba decizia președintelui turc dar tăcerea pe linie a autorităților de la București ridică semne de întrebare. Chiar nu sunt în stare liderii noștri să aibă o părere?

Când logica de la Bruxelles nu cadrează cu cea de la Ankara apar decizii care complică și mai mult tensiunile existente.

Notă: Ionuț Cojocaru este doctor în istorie, specializat în istoria relațiilor româno – turce și spațiul balcanic. A publicat studii și volume despre istoria contemporana a Turciei.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

12 comentarii

  1. Nu mai tin de mult la lacase de cult, si probabil niciodata la statui, dar atacurile astea asupra vestului sunt deja intepatoare. Nu ma deranjeaza neaparat atacul minoritatilor, turcii, africanii, asupra culturii vestice, da, si Romania inclusa. Ma deranjeaza ca atat de nepasatori am ajuns sa fim, ca nu mai avem nici macar o parghie de care sa ne legam. Familie, tara, religie, dragoste, nimic. La nivelul asta ne-a adus leftardismul.

  2. Sa ne aducem aminte de statuile lui Ceausescu si semnificatia lor din curtea Muzeului Militar Central . Adevarat , batrinetea nu iarta pe nimeni si acuta nevoie de a deveni celebru asisderea . Unii raman in istorie chiar mai mari si ma laudati de cit au fost in realitate ,altii incerca se se laude singuri cit timp sunt in viata si sfirsesc la groapa de gunoi a istoriei .Avem un exemplu chiar in fata ochilor nostri ,doamna cancelar Merkel nu s-a laudat singura nici macar o secunda si nici multi nu sau inghesuit sa o laude ,dar sigur ramine in istoria UE si a Germaniei ca un mare conducator .

  3. Ataturk a inteles ca, pe termen lung, pentru a putea pastra Constantinopolul si Stramtorile, Turcia trebuie sa se integreze in Occident, sa se occidentalizeze.
    Urmarea o intelegeti si singuri.

  4. „…au crezut că Turcia se poate integra în Uniunea Europeană”

    Turcia este un stat aflat aproape în totalitate pe un alt continent, practic are un singur oraș mare în Europa. dacă ar fi admisă Turcia în UE, nu văd de ce ar fi privit cu scepticism proiectul propus de Franța, Spania și Italia de a fi apropiate de UE Algeria, Maroc, sau Tunisia.

  5. Ce faceti?Ce fac diplomatii si reprezentantii Romaniei ?!!!!!!!!!!!

    Presa turca a publicat o acuzatie grava la nivel diplomatic si mai ales al ordinii sociale. Daca populatia turca a inghitit printre alte informatii otravite galusca cu transformarea moscheilor in biserici de catre romani s-a inoculat un mic program de ura impotriva Romaniei !!!!!!
    Sau e adevarata povestea istoricului turc? Au intrat in pamant istoricii romani sau nu-i intereseaza, ei sunt consumati de propriul geniu si isi pregatesc ”doctorate” savant obsure de mana a 2 a ??????
    Sau voi ati ramas in secolele trecute si tremurati in fata turcaletelui si asteptati plevcati sa-i pupati inelul si sa-i jurati credinta?
    Voi si coloanele voastre nevertebrate de lasi penibili.Sau aveti contracte cu spagi groase turcesti de taceti ca molaile?!!!!!!!!!

  6. În toate cazurile (fără excepție!), când acceptă islamici în rândurile sale – crezând sau sperând, că se vor integra – CIVILIZAȚIA OCCIDENTALĂ a dat și continuă să dea dovadă de naivitate.

    Iar „naivitatea” în acest caz, rezidă tocmai în faptul că Islamul e radical; cu Islamul, se poate negocia, doar de formă. Conținutul rămâne același. Cineva, făcând referire la radicalismul Islamismului – prin care ilustra de fapt că islamismul moderat, e doar o formă latentă a islamismului radical, spunea – cam dur, dar cât se poate de adevărat:

    „Muslims are normally, good people, like everyone else. But than they read the Quran. Then, they become killing machines. The true intent of muslims: they hate us!”

    și

    „Muslim extremists, want to behead you. Moderates – want the extremists, to behead you”.

    Dar să cităm din articol: „Putem afirma că occidentalii au fost seduși de turci cât timp au crezut că Turcia se poate integra în Uniunea Europeană. Chiar au crezut că Turcia se poate democratiza, că islamul se poate integra…”

  7. Am vizitat anul trecut Turcia pentru 2 saptamani. Am fost un turist diferit, si anume am vizitat diverse familii, am dormit in casle lor si toti au fost oameni de nota 10, foarte primitori. Am fost in orasul Izmir si imprejurimi. Aveam dinainte multi prieteni turci in afara Turciei, dar majoritate kurzi si deja se stie pozitia lor in fata lui Erdogan si vice-versa. Pot zice ca nu a existat prieten care mi-am facut in Turcia sa nu zica ca il uraste pe Erdogan si majoritatea intrebau ce pot ei sa faca sa iasa din situatia lor (de dictatura). Oamenii au fost foarte amabili si m-au dus la niste biserici si culte crestine de care nu aveam habar dar nici in plan, desi nu sunt eu cu religia. Ce m-a mirat foarte mult, e ca musulmanii vizitau si chiar se rugau in biserici, nu in stilul musulman, din picioare se rugau scurt. Am intrebat de ce fac asta si au zis ca asa s-au invatat sa respecte toate religiile si ca Dzeu e doar unul si trebuie sa ne rugam la el prin taote mijloacele. Ceva nou, neauzit pana atunci. Nu toti faceau asta dar erau destui. Sunt si o multime de biserici foarte vechi si bine intretinute in Turcia care nu sunt promovate ca turism pentru straini. Ar putea absorbi enorm de multi bani din asta.

    • Frumoasa experienta ta. Permite-mi totusi sa ma indoiesc de faptul ca ai intalnit “multi musulmani” care se rugau in biserici crestine.
      Aia ori erau crestini ori ti s-a parit tie ca se rugau si doar stateau cu decenta intr-o biserica, ceea ce nu contest ca e posibil sa se fi intamplat. Dar partea cu rugatul nu o cred.
      E adevarat ca Iisus este, pentru musulmani, un profet, iar mama lui, Maria, una din cele mai sfinte si apreciate 3 femei din Islam. Dar crestinismul este blamat si condamnat de Islam ca erezie. Nu in aceeasi masura si cu aceeasi patima ca iudaismul, dar nu exista echivoc in Islam in privinta crestinismului.

  8. Personal, nu cred ca occidentul trebuie sa reactioneze in vreun fel. Turcia se va apropia mai mult de tarile din Orientul Mijlociu, iar asta va avea consecinte pe plan economic. Sigur, cu presa la comanda, viitoarele dificultati economice vor fi puse tot pe seama occidentului. Sper doar ca asta nu va radicaliza si mai mult populatia.

  9. Islamul nu a reusit niciodata sa construiasca o astfel de opera arhitecturala si inginereasca, astfel incat se multumeste sa o fure. Mult timp nu va reusi sa o pastreze, sa speram ca nu o vor distruge, de necaz.
    Erdogan repune Turcia pe drumul spre prabusire de pe care Ataturk reusise sa o scoata, intr-un moment cand nimic nu parea s-o mai salveze …
    Militar este (ca numar!) cam a doua forta din NATO, economic pare a avea o infrastructura moderna, dar nimic nu va mai fi la fel din momentul „desprinderii” de valorile occidentale.
    Dezvoltarea Turciei de dupa al 2-lea razboi mondial s-a datorat exclusiv sustinerii consistente, fortate, pe ambele planuri – militar si economic; doar pentru mentinerea pozitiei strategice „de partea Vestului” nu pentru „randamentul nemaipomenit al investitiilor”.
    Miracolul japonez sau coreean nu s-au realizat si in Turcia. – nu e exclus ca peste un deceniu sau doua sa fie depasita si de Vietnam…
    Produsele turcesti nu vor concura niciodata suficient de serios calitatea produselor europene/vestice intr-o piata ne-„protejata” (sau/si mai putin permisiva la coruptie).

  10. Care sunt moscheile transformate în biserici de pe teritoriul României?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.