G4Media.ro

Marile noutăți din pachetul de reformă ”România educată”: examen de admitere la…

sursa foto: Consiliul National al Elevilor

Marile noutăți din pachetul de reformă ”România educată”: examen de admitere la liceele unde cererea depășește oferta, plus reorganizarea inspectoratelor județene. Dan Barna: noua strategie va fi adoptată printr-un memorandum al guvernului

Una dintre modificările în sistemul de educație preuniversitar prevăzute de proiectul ”România educată” discutat luni la Cotroceni de președintele Iohannis cu liderii coaliției este că liceele vor putea să își organizeze examene de admitere dacă cererea depășește oferta, a declarat pentru G4Media.ro vicepremierul Dan Barna.

Examenul ar urma să fie organizat înainte de evaluarea națională, iar locurile neocupate în urma examenului de admitere vor fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea mediilor de la evaluarea națională, a mai spus vicepremierul.

Printre subiectele discutate s-a numărat și accesul elevilor la cele trei rute educaționale la liceu (vocațional, teoretic și profesional), deși aceste rute există și în prezent.

”Odată cu implementarea acestui sistem, elevii vor putea să aleagă ce tip de liceu urmează, dar vor putea mai facil sa se reorienteze in timpul ciclului educational. Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii. Toate cele trei rute se încheie cu optiunea examenului de bacalaureat, și toți elevii de la oricare dintre rute pot merge la facultate dacă au trecut bacalaureatul. Însă elevii de pe ruta profesională au și posibilitatea obținerii unei certificări profesionale după clasa XI, care le permite să urmeze un colegiu tehnic”, a declarat Dan Barna pentru G4Media.ro.

În ceea ce privește organizarea sistemului de educație, pachetul de reforme prevede spargerea actualelor inspectorate județene și împărțirea atribuțiilor lor între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale.

Cum vor fi realizate aceste modificări? ”În săptămânile viitoare vom aproba prin memorandum în guvern această strategie, apoi vor fi realizate propunerile concrete de modificări legislative”, a mai spus Barna.

Luni, președintele Iohannis s-a întâlnit cu liderii coaliției USR PLUS, PNL , UDMR, premierul Florin Cîțu și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cărora le-a prezentat principalele direcții ale proiectului ”România educată”. Marți și miercuri, președintele se întâlnește cu reprezentanții parlamentului și cu cei ai societății civile.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

42 comentarii

  1. Care este scopul noilor modificari?
    Daca un elev reuseste sa intre la un liceu, mai da examen la evaluarea nationala?
    Si daca ia nota mica, mai poate intra la acel liceu? Si un elev care nu intra la liceul respectiv dar ia 10 sau 9,90 mai poate intra la liceul respectiv?
    Cine face subiectele pentru admiterea la liceu si unde se corecteaza lucrarile?
    Cine garanteaza ca profesorii de la liceu nu vor face meditatii cu elevii, carora le vor spune subiectele?
    Si unde se face corectarea si cine verica daca este corecta corectarea?

    • Pai daca elevii nu vor face pregatire cu profesorul de la clasa, nu vor trece clasa si nu vor termina clasa a opta.
      Daca nu vor face pregatire cu orofesorii de la liceele unde se da examen, nu vor putea intra la acele licee.
      De unde atatia bani?
      De ce nu se da o lege prin care sa se interzica profesorilor sa faca pregatire cu elevii de la clasa?
      Iar profesorilor de la liceele unde se va da examen, sa li se interzica sa faca pregatire cu elevii din gimnaxiu?

    • Excelente intrebari !
      Prin ceea ce vor sa intreprinda , nu dovedesc nimic altceva decat ca sunt pusi sa darame incet , dar sigur , picatura cu picatura si ceea ce mai este in invatamantul àctual .
      Cati ani de catedra au aceste persoane atotpricepute ce isi permit sa bulverseze ceea ce a mai ramas din invatamant ?
      Imi amintesc cu tristete cum la inceputul pandemiei , dna Turcan aparut la TV si a anuntat ca se gandeste la inghetarea anului svolar ….

    • Vor fi mari suspiciuni la examenele de admitere cu succesele surpriză, iar industria meditaţiilor va creşte masiv.
      O aventură de monitorizat este, promisă mai demult, „spargerea actualelor inspectorate județene”, fiind vorba de o instituţie de mare tradiţie (unii clasici uitaţi au fost revizori şcolari!), cu oarecare experienţă în opoziţia la dirijarea de către primării a bugetului şcolilor.

    • Nu inteleg aluzia cu fost votant. Eu sunt fost votant Rațiu are asta vreo însemnătate raportat la niște nedumeriri ale mele ? Ce naiba e cu națiunea asta?

    • Listele cu elevii admisi la liceu vor fi tot anonimizate?
      Pai se vor putea face ilegalitati cat cuprinde.

    • Ce face iohanis si guvernul, nu are nicio treaba cu reforma, modernizarea si ,,romania educata”, ci este iar, doar un mod de a ajuta smecherii sase realizeze

    • @abc, ai citit articolul sau te-ai oprit la titlu?

    • Orice reforma serioasa a educatiei nu poate începe fara schimbarea datei începerii anului scolar si a vacantelor.
      Iar denumirea potrivita pt selectia elevilor ar fi „sexamen”!

    • Cat fac 1+1? Ca tot te dai cocos in ale invatamantului???

    • Se vede din plin ca esti fost votant USR ! :))

  2. Pai daca elevii nu vor face pregatire cu profesorul de la clasa, nu vor trece clasa si nu vor termina clasa a opta.
    Daca nu vor face pregatire cu orofesorii de la liceele unde se da examen, nu vor putea intra la acele licee.
    De unde atatia bani?
    De ce nu se da o lege prin care sa se interzica profesorilor sa faca pregatire cu elevii de la clasa?
    Iar profesorilor de la liceele unde se va da examen, sa li se interzica sa faca pregatire cu elevii din gimnaxiu?

  3. Elevii ar trebui sa isi aleaga materiile de studiu.
    Accentul scolii sa nu mai fie pus pe predare excesiva ci pe intelegere, creativitate, management de proiecte, aplicabilitati practice, laboratoare, muzee, etc.
    Profesorii problema ar trebui eliminati. Deja sint facultati si licee care sint ocolite pentru ca se cunosc zbirii care nu educa, ci doar mutileaza copii.

  4. De fapt, corpul didactic aştepta de la Coaliţie măcar o promisiune că nu se vor mai face economii la… Edu-Cultură, să nu rămânem ultimii în Europa, cum s-a mai discutat despre 6% din pib şi în noiembrie 2020:
    https://www.g4media.ro/dezbatere-pe-6-din-pib-pentru-educatie-doar-reprezentantul-udmr-sustine-sa-fie-alocat-atat-cat-spune-legea-oficialii-pnl-si-usr-promit-o-crestere-graduala-psd-lipseste-din-discutie.html

  5. Lucrurile se vor complica si mai mult decât sunt acum. Fiecare generație este cobai la modificările, completările, cârpirile fiecarei guvernări, ale unor mediocri, de orice culoare politică, ajunși în funcții care le permite să își bată joc de viitorul copiilor. Prin suplimentarea examenelor de la finalul clasei a VIII-a, „viziunea” noii culori politice va fi deplină. România educată visează, de fapt, să scape din această caracatiță de incompetență.

  6. Peeeeseeeseeèedeeeeee, da-te ca lucrezi. Ficusul va participa prin VC deoarece este la mare. Ghinion!

  7. Vax! Reforma de 2 bani!

  8. Cand am citit comentariile, m-am intrebat ce mi-a scapat. Unde scrie , ca devii trebuie sa faca pregatirea Cu profesorii de la liceul Cu original?
    Dar, apoi mi-am adus aminte, ca romanul cand citeste o lege (noua) , automat cauta „portite” de „ocolire”.
    Deci „logica” comentatorilorde mai sus este: „deci, daca liceele dau examene de admitere, atunci eu trebuie musai sa- mi dau copilul la pregatire la profesorii din aceea scoala, fiindca altfel nu capata loc.”
    Ei bine, acest tip de „logica ” specifica romanului este falsa. Pt ca , daca un liceu da locurile numai la acei copii cu „pregatire prealabila” sau cu „pile”, atunci acel liceu nu mai poate fi ( deveni) un liceu performant. Daca Nu este un liceu performant, atunci cererea nu va mai fi mai mare decat oferta, asa ca Nu va mai fi examen de admitere.

    • Și mai are românul o mare „calitate”: e neîntrecut la sofisme de 2 lei, precum cel de mai sus…

    • @ Geta: Logica e corecta.
      Iar pentru toti parerologii de mai sus, luati aminte la un clasic in viata: Ai, n-ai minge, tragi la poarta. Sau cu alte cuvinte: te pricepi, nu te pricepi iti dai cu parerea; sportul national romanesc nu mai este de mult oina, ci datul cu parerea….vai de invatamantul nostru, care-a lasat liberi comentatorii de mai sus.

    • Nici nu trebuie mare efort să îți dai seama că așa va fi, pentru că așa era în anii în care se dădea admitere la liceu și facultate; intrau cei care făceau pregătire cu profesorii din liceul, facultatea respectivă și câțiva pe lângă, dacă mai rămâneau locuri libere.

    • Legea e gresita.

      Intr-un oras mare, cererea va depasi oferta in cazul tuturor liceelor mai mari. In cazul Bucurestiului discutam de minim 20 de licee.

      Cu un examen unic, un copil putea ajunge la oricare din aceste 20 de licee, se facea redistribuire automata. Acum pe care il va alege? Cate examene poate sa dea? 20? Ca sigur se vor suprapune ca date. O sa aleaga un singur liceu si un singur examen si sunt sanse mari sa aleaga gresit: sa ia, de exemplu, media 9,40 la examen si acolo sa se intre cu 9,70.

      Si cu asta, toata treaba s-a terminat pentru acel copil. Desi e un copil bun, accesul la primele 20 de licee din Bucuresti ii este blocat, ca locurile s-au ocupat deja, in multe cazuri cu medii mai mici decat ar fi luat el.

      Sistemul actual e mult mai corect, fiecare ajungand la liceu potrivit cu nivelul lui dupa redistribuire. Chiar nu inteleg de ce am ajuns aici cu „reforma invatamantului”.

    • @andrei, câți ani ai?
      Eu sunt unul care nu a prins nici măcar sistemul cu trepte în liceu! Nu am luat nicio oră de meditație de la niciun profesor, am dat examene pentru liceu și facultate și le-am luat din prima! Pe vremea mea doar aia bătuți în cap făceau meditații pentru a trece clasa și a lua BAC-ul!

  9. C-am botanist Barna, el încă nu știe ca un memorandum este doar praf în ochi populimii , plan fără începere darămite finalizare .
    Ori treceți direct la fapte vizibile în termen scurt ori tace-ti din gura .

  10. @Manu sofisme? Acum sincer. Orice parinte îsi cunoaste copilul. Daca tu ca parinte stii foarte bine, ca fiica sau fiul tau este inteligent si harnic, vrei sa-l dai bas acolo, unde stii ca intra toti pilosii nătărăi si lenesi? Pe bune? Eu nu! Nici in ruptul capului nu mi-as da copilul meu ( daca stiu ca vrea si ca poate) undeva, unde sa fie inconjurat numai de „sclipici”. Copilul meu este acum om matur. Dar m-am pus luntre si punte sa mearga acolo, unde sunt copii competenti si harnici „pe bune”.

    • Din păcate, îmi mențin părerea: sofisme…
      Ca și în acest comment al dvs: aprecierea „inteligent și harnic” pt propriul copil, în opoziție cu „piloși nătărăi și leneși” pentru ceilalți, e odios de subiectivă, fiind probabil rodul unui complex de inferioritate (al dvs, nu al copilului).
      De asemenea, o întrebare: cum ați reușit oare să cuantificați competența și hărnicia „pe bune” a elevilor de la liceul fiului dvs? Sunteți o expertă în educație cumva? (și chiar dacă ați fi, tot subiectivă ați fi, ca oricare dintre noi…) Sau pur și simplu v-a ajutat… intuiția de mamă? (Oh God, mor când aud expresia asta! )…
      În plus, plecați de la premisa falsă că la liceele de elită vin doar piloși, nătărăi și leneși. Vă asigur că lucrurile stau exact invers. Că vin mulți copii fără copilărie (adică setați de mici pe studiu intens de către părinți), asta da, e adevărat. Dar cine suntem noi să judecăm?
      E o competiție, fie că vrem, fie că nu… Iar în competiții, da, se trișează! E utopic să crezi în competiții corecte! Prin urmare, temerile colegilor noștri de comment-uri sunt absolut îndreptățite, în opinia mea… De altfel, o recunoașteți și dvs, judecând după ce ați scris aici… O zi bună!

  11. In toata „reforma” asta exista si un lucru bun cu adevarat . Se desfiinteaza inspectoratele scolare. Acolo sunt angajati sute de insi care se ocupa cu nimic. Ar trebui sa fie desfiintate si consiliile judetene. Atata timp cat exista primarii si prefecturi la ce ne foloseste consiliul lui peste? Acolo e plin iarasi de combinatori si de fufele lor…

  12. @Geta
    Te inseli amarnic. Profesorii de liceu vor vinde subiectele si liceul va ramane bun: au sa vina doar elevi cu spate puternic si vor fi exclusi elevii fara posibilitati materiale. Iar liceul va ramane in continuare de „succes”. Vezi cazul scolilor de fite care sunt cautate, chiar daca nu au rezultate bune la capacitate.
    Daca crezi ca ii pasa unui profesor de liceu, care vinde subiectele, ce se intampla peste 10-20 de ani cand incepe sa se vada rezultate slabe, iar te inseli. Si chiar daca sa spunem doar 20% de locuri sunt aranjate si nu se vede in media liceului … tot este enorm si nenorocesti o serie de elevi buni dar fara posibilitati.
    In plus mai intervine un bias: acum multe licee au clase 5-8 (unele chiar multe clase cu 35-40 de elevi). Ghici ce copiii au sa fie avantajati?
    examenul la liceu trebuie facut in paralel cu interzicerea claselor 5-8 la liceul respectiv, altfel se face o casta din clasa 5 si nu din clasa a 9-a.
    Singura solutie este evaluarea nationala (fara media anilor, alta deformare ingrozitoare) si corectura automata la nivel centralizat pe tara.
    PS si asta vine peste actuala reforma care oricum introduce 5-6 examene in clasa 8-a peste fix 2 ani.

    • „Profesorii de liceu vor vinde subiectele si liceul va ramane bun: au sa vina doar elevi cu spate puternic si vor fi exclusi elevii fara posibilitati materiale. Iar liceul va ramane in continuare de „succes”. Vezi cazul scolilor de fite care sunt cautate, chiar daca nu au rezultate bune la capacitate.”
      Draga Marius, te intreb: La un astfel de liceu, vrei cu tot dinadinsul sa-ti trimiti copilul? Daca stii ca vrea si ca poate. Conditii esentiale. Fiindca degeaba vrea, daca nu poate si degeaba poate, daca nu vrea.
      Ei bine. Eu Nu mi-am dorit o astfel de scoala pt copilul meu. Pt ca un astfel de mediu ar fi fost nociv. Ar fi invatat, ca se poate strecura fara munca si fara sa-si bata capul.
      Draga Marius, asta îti doresti pt copilul tau?
      In acest caz, îti dau dreptate.
      Dar atunci Nu va mai revoltati, ca Nu se schimba nimic in Romania nici intr-o suta de ani.
      Cum ne educam copiii, asa arata viitorul.

    • Geta,
      Esti rupta de realitate ori predai la gimnaziul unui liceu de fițe.

  13. Geta,
    Esti rupta de realitate ori predai la gimnaziul unui liceu de fițe.

  14. @ Manu Multumesc pt explicatii. Acum avem o baza, de la care putem discuta , si sa clarificam neintelegerile.
    1. Da. De acord. Oriunde exista trisori. Dilema insa este acolo, cand din start generalizezi, si din start presupui, ca „numai” cu de ex. „pregatire Cu profesorii din scoala” poate elevul sa capete loc. Deci, vorbim de o scoala ipotetica, unde parintii din start se panicheaza, ca vor trebui sa plateasca Nu stiu cat pt meditatii, pt ca odrasla sa capete loc.
    Ei bine, eu ca Mama ma lipsesc Cu draga inima de o astfel de scoala, unde numai Cu proptele se intra.
    Si o astfel de scoala o dezapreciez. Da.
    2. Eu mi-am „ievaluat” copilul meu, in sensul ca Nu am facut NIMIC! Fara cunostinte, pile, spaga, meditatii Nimic. Numai am observat.
    Si m-am uitat unde sunt cei mai multi copii, care merg fara proptele.
    Mamele au de regula un asa-zis Network: de la sedintele Cu parintii, de la contactele copiilor, de la cercurile scolare, vecini, prieteni cam afli care, cum si in ce mod se descurca si cum merge treaba intr-o scoala sau alta.
    3. „Cine suntem noi sa judecam”? Ei bine, statutul de parinte te obliga sa judeci.
    Si dvs o zi buna.

    • Geta,
      Te raportezi tot timpul numai la tine.
      Vorbesti ca madam andronescu atunci cand s-au montat camere de filmat in salile de examen:,,eu nu pot sa cred ca elevii vor copia”. Statul trebuie sa creeze sisteme care nu pot fi fraudate. Da vedem cu totii ca iohanis este un promotor al coruptiei.
      Examenele cu subiecte unice corectate in alte judete , camere de filmat si liste publice cu admisii sunt singura metoda de a asigura o admitere corecta.
      Ce se incearca acum, se face la presiunea smecherilor si potentatilor de a le asigura un loc si o cariera odraslelor, fara sa merite. Nu exista nici un argument in favoarea a ceea ce sustii.

  15. @ABC poti sa montezi ce vrei si unde vrei, se vor gasi intotdeauintotdeauna smecheri, care sa te fenteze.
    Dar, noi vorbim despre chestii generalizate.
    Daca un câine musca, Nu inseamna ca toti câinii musca.
    O asigurare suta la suta in orice domeniu, Nu este realizabila. Oriunde , oricand si in orice domeniu exista o marja de eroare. Nu va mai prefaceti, ca Nu pricepeti.

  16. @andrei. Ziua buna. Prietena mea a luat examenul de admitere la Liceul National din Iasi prin anii ” 95 fara nici un fel de meditatii si pile.
    Mai mult decat atat , a luat examenul de admitere la Limba engleza la Universitatea din Iasi, fara ca sa fi avut engleza la liceu. A fost la clasa de germana. Tatal ei i-a spus: vrei sa inveti engleza? Uite aici „preparatorul” tau: cartea ” engleza fara profesor”.
    Astazi prietena mea mea este profesor de limba engleza in Germania si bugetar german.
    Deci: „. pentru că așa era în anii în care se dădea admitere la liceu și facultate; intrau cei care făceau pregătire cu profesorii din liceul, facultatea respectivă și câțiva pe lângă, dacă mai rămâneau locuri libere.” – este fals.

  17. @silicon_v. Ziua buna.
    Deci exista cel putin doua Variante.
    1. Copilul doreste neaparat sa mearga la liceul X. Egal din ce motive. Si nu reuseste. Egal din ce motive. Atunci este egal unde va fi repartizat functie de medie, pt ca exista acel sistem nou: „. Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii. Toate cele trei rute se încheie cu optiunea examenului de bacalaureat, și toți elevii de la oricare dintre rute pot merge la facultate dacă au trecut bacalaureatul”. Si atunci unde e problema?
    2. Copilului îi este egal, unde merge si alege Liceul Y. Pica la examen si merge la altul. Unde , iarasi lege noua spune „. Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii. Toate cele trei rute se încheie cu optiunea examenului de bacalaureat, și toți elevii de la oricare dintre rute pot merge la facultate dacă au trecut bacalaureatul” Si atunci unde e problema?

    • Haideti sa discutam un pic mai concret.

      „Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii”

      Credeti ca asta inseamna ca un copil normal (adica fara pile la inspectorat) care a ajuns la un liceu mai slab face cerere pentru Sava sau Lazar sau Vianu si cererea ii este aprobata imediat? Dumneavoastra asa credeti? Sunt vorbe, doamna, nu se va intampla in veci asa ceva. Vorbe goale. Un copil „normal” nu se va muta niciunde. Ramane unde a intrat.

      Intamplator chiar lucrez cu copii si parinti si stiu ce vor: un liceu bun pentru copilul lor. Potrivit cu nivelul de pregatire al copilului. Atat. Nu vor neaparat nici X si nici Y.

      De exemplu: sistemul de repartizare asigura cu siguranta unui copil cu media peste 9 accesul la un astfel de liceu, dupa cum e si normal.

      Cu noul sistem, un copil cu media de peste 9 are sanse mari sa ajunga la un liceu foarte slab, dupa redistribuire. Are de luat o decizie extrem, extrem de complicata. Sa aleaga bine la ce liceu da un prim examen inainte de evaluarea nationala. Daca alege gresit, a incurcat-o. Chiar daca el este un elev cu medie de peste 9. Vom vedea aberatii de genul: un copil cu media 9,50 la evaluarea nationala nu poate intra nici macar la un liceu in care media de admitere a fost 8,50, ca s-au ocupat toate locurile inca inainte de evaluarea nationala.

      Schimbam un sistem bun si corect cu un sistem aberant.

  18. @silicon-v. Va inteleg, desi Nu inteleg.
    1. Ce inseamna pt dvs ” un liceu bun”? Este posibil sa insemne pt mine acel „liceu bun ” al dvs ” un liceu rau” in acceptiunea mea? Nu stiu. Presupun.
    2. De ce trebuie musai, ca elevul x sa mearga la liceul „nu -stiu-care” ? Fiindca e ….? Completati dvs.

  19. @silicon-v si toti ceilalti. Acum am priceput abia unde sta ascuns iepurele.
    Ce inteleg eu prin „O scoala buna”?
    Pt mine aceea scoala este „buna” , care lasa libertatea de „înflorire” a unui vlăstar.
    Adica, acea scoala , care nu obliga pe nici un copil sa faca , sa invete ceva care nu-l intereseaza, care nu-l animeaza, care nu-l entuziasmeaza.
    Ex. Un copil mi s-a plans cu ceva ani in urma, ca primeste prea putine teme pt acasa. I-am explicat, ca orice copil e liber sa invete ce doreste. Si in materia, care il intereseaza poate face cate exercitii doreste. Si orice profesor este incantat, cand copiii sunt interesati de materia lui si îi ajuta sa exerseze cat mai mult. Dar din initiativa proprie. Nu obligati si fortati. !!!!!! Conditie esentiala.!!!!!
    Cand o scoala obliga si forteaza copiii sa invete impotriva intereselor lor, aceea scoala este pt mine o scoala slaba.

    • Examenele trebuie sa fie examene, iar asta incearca sa distruga noul proiect de lege si iohanis.

  20. Celebrele fabrici de diplome, unde se „scoleste” clasa politica semianalfabeta vor disparea?!
    Criterii de admitere in Invatamantul superior vor fi serioase incat sa avem absolventi de TOP?!
    Daca NU, in continuare politrucii analfabetii vor conduce Romania si „Romania educata” nu va avea nici un efect!